Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønne planter og varmepumpe


Debbie

Recommended Posts

Jeg elsker grønne planter, men har jo funnet ut at sammen med varmepumpe er de jo døden nær alle sammen..

Noen som har tips til planter som tåler litt??? Er veldig lei av svigermors tunge,og ungkarsplanten...

Gjerne med bilder og linker?

Et spørsmål til

Jeg kjøpte eføy, hageeføy til å ha inne, da de var like pene, kosta ikke mer,og var mer hardføre. Men selv med god stell og pleie så visner de.. Gjør hage eføy det om vinteren selv om de er inne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sånne i plastikk er veldig fine vet jeg :P:D

ikke for det... Vi kan ikke ha det heller vi. Kattene spiser dem. <_<

Eneste planten vi har fått til å holde her er sånne som står i vann hele tiden. Ikke direkte akvarieplanter (eller jo mulig, for alt det jeg vet), men disse er kjøpt på Ikea. Der gjør bare kattene et forsøk på å drikke opp vannet :P Men uansett, den tåler varmepumpa! Selv om den står rett foran. (det gjorde IKKE kaktusen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne! Vokser fort og krever litt plass, men tåler både å tørke og druknes. Aner ikke hvordan den er sammen med varmepumper, men går ut i fra at den tåler det :)

Eh... det står at den blir 20 meter?? Er ikke det litt i overkant av hva man ønsker av en stueplante eller er jeg bare litt rar *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... det står at den blir 20 meter?? Er ikke det litt i overkant av hva man ønsker av en stueplante eller er jeg bare litt rar *flire*

Om du er rar, var det et retorisk spørsmål eller? Vi vet da vel alle svaret på det *flirer*

Det tar ganske så lang tid før den blir så stor, men ja, den blir stor! Har en stående hjemme her nå, som jeg nok må kaste ut snart, etter 5 år *snufs* Men det er sikkert noen som har stort hus som vil ha den, gåkke an å kaste den heller.

Ellers så tåler vel jukkapalmene en god trøkk!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er rar, var det et retorisk spørsmål eller? Vi vet da vel alle svaret på det *flirer*

Det tar ganske så lang tid før den blir så stor, men ja, den blir stor! Har en stående hjemme her nå, som jeg nok må kaste ut snart, etter 5 år *snufs* Men det er sikkert noen som har stort hus som vil ha den, gåkke an å kaste den heller.

Ellers så tåler vel jukkapalmene en god trøkk!?

Hvorfor kaste? Beskjær den! La den tørke inn en stund, så kutter du av toppen og de lengste/bredeste bladene. La den stå to uket til før du vanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg jo, men den er så stor og fin, så har ikke lyst til å skamklippe den heller, så da syns jeg det er bedre at noen kan få arve den ;) Bor på 50 kvm så har jo ikke plass til en sånn plante, sånn egentlig..

Tror leiligheten min er drivhus eller noe, har ikke tall på hvor mange planter jeg har måttet gi bort for de har blitt altfor store :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi varmepumpe, men har aldri opplevd at plantene har dødd av den grunn. :lol: (Det er oftere dødsfall i det grønne pga mine manglende grønnefingre :) )

I vinduskarmen har vi stående en palme, en rar dings jeg ikke kan navnet på, en ildtopp, en sånn her (guzmania eller noe sånt heter den visst) og en til som jeg ikke aner hva er som har stått her i evigheter... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore da.. Plastikk er bare trist!

Men jeg er kanskje litt arvelig belastet av at morfar var rosegartner og mamma har vært blomsterdekoratør..! :lol:

Nope, jeg er enig med deg her. Plastikk er megatrist! Det skal være grønt, ekte og levende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg er enig med deg her. Plastikk er megatrist! Det skal være grønt, ekte og levende!

Altså... Så lenge kattene mine lar seg lure av at alt grønt er ekte og spisende, så holder det for meg iallefall. Ergo, vi har hverken ekte eller plast i hus... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 3mål med hage UTE da, der de hører hjemme...

Gidder ikke gå å tømme vann på alle vinduskarmer å hyller inne...

Men atte, du vet at nettopp det ikke er nødvendig? Å tømme vann på alle karmer og hyller i huset? Det er nemlig bare plantene som trenger vann, ikke "dødt" treverk... *humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg er enig med deg her. Plastikk er megatrist! Det skal være grønt, ekte og levende!

Åff kårs! Sånn det skal være. Selvom plastikkplantene begynner å se ganske ekte ut, så spiller det egentlig fin liten rolle.. Det ække pent..

Altså... Så lenge kattene mine lar seg lure av at alt grønt er ekte og spisende, så holder det for meg iallefall. Ergo, vi har hverken ekte eller plast i hus... <_<

Påtide med litt oppdragelse på de kanskje...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...