Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var det over


Lappe_Embla

Recommended Posts

Grunnet alt dette med leilgiheten osv blir jeg ikke hundeier allikevel. Jeg kan ikke ha en valp når jeg ikke har noe sted å bo, og ikke får vi noen innen neste uke heller, så oppdretterne har trekt seg, noe jeg forstår meget godt.

Hvis det er noen her inne som ønsker å bli forvert for Embla så kontakt fjelldronningen kennel, hun er ekstremt nydelig.

Hun skal helst levers neste uke så det er litt hast.

http://fjelldronningen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Ånei! :)

Jeg forstår hvor fryktelig lei deg du må være nå ...

Du føler jo at du mister hunden din... :o

Kanskje det er meningen at dere skal ha en annen hund, som blir enda mer riktig for dere.. Vet ikke, prøver bare å trøste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff så trist :) Hvis du noen ganger kommer opp i en lignende situasjon igjen, sørg for å få det skriftlig. Muntlig holder ikke.. Min huseier lovte meg også at jeg skulle få lov til å ha hund. Da jeg begynte valpeletingen, så begynte hun å trekke seg, men jeg tviholdt på det hun sa og fikk henne til å skrive i husleiekontrakten at jeg får ha henne her (jeg hadde da ikke flyttet inn enda, og truet med at jeg ikke kom til å signere kontrakten hvis ikke hun førte på at jeg fikk ha hund )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skreiv her ett sted at du ikke orket og ta opp med leietarer om hunden. Hvorfor ikke gjøre det nå?

har snakka med utleier, det er fortsatt full nekt fra deres side... De blir nok happy nå (jeg tuller ikke, hu er sånn)

Æsj, så fryktelig urettferdig! Hvorfor får du ikke ha henne? Slik jeg forsto det var det da flere i samme bygget som hadde kjæledyr, eller..?

Joda, de andre har hund og katt, men de syntes ikke jeg skulle ha hund for det ble 3 hunder i et hus og det var for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet under på en kontrakt der det står at dere ikke kan ha dyr? Vis ikke er det bare og ta med seg hunden hjem!

Hun kan ikke bare "det blir litt mye med 3 hunder" når hun fant ut at du skulle kjøpe valp. Vis du vill ha denne hunden ville jeg ha kjempet for henne! Bland inn loven/ det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet under på en kontrakt der det står at dere ikke kan ha dyr? Vis ikke er det bare og ta med seg hunden hjem!

Hun kan ikke bare "det blir litt mye med 3 hunder" når hun fant ut at du skulle kjøpe valp. Vis du vill ha denne hunden ville jeg ha kjempet for henne! Bland inn loven/ det som skal til.

Ok, sorry det her, men prøver du å si at jeg ikke kjempe for henne? Jeg har gjort det i i et par uker nå, men i dag måtte jeg fortelle oppdretter at det var vanskelig angående boplass, og da bestemte de for å trekke seg grunnet at det blir for ustabilt for en liten valp, noe jeg fullt forstår selvom jeg ikke liker det.

Jeg har snakket med huseierene mine, de har kjeftet meg huden full tilbake, de klager på den minste ting etter at vi sa vi skulle flytte herfra, men nå er det vel samma f uansett, fordi hun går til noen andre.

Og dessuten hvis det var deg, ville du blandet inn loven da, når huseierne etter alt ******* ville bare gjort livet enda mer surt for deg? Jeg har grini i hele dag, prøvd å finne ut av løsninger men det er for seint nå, og jeg forbanner meg selv opp og ned i mente, så kom ikke her å si at jeg ikke har kjempet, for jeg har prøvd.

Det var utrolig trist å lese. Er det absolutt ingen steder du kan bo imidlertidig til du finner et sted du kan ha hund? Foreldre eller noe?

Oppdretterne tenker på stabiliteten, det hadde blitt mye flytting og stress for nurket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ordentlig kjipt. Noen mennesker er ikke helt gode, dere får finne dere noe annet så fort som mulig, med eller uten hund, så får de finne seg noen andre leieboere å plage. Har selv vært borti vrange utleiere, og det er ikke noe hyggelig.

Trist med hunden, men din tid kommer nok skal du se :) Det kunne ikke gått ann at oppdretter hadde valpen hos seg litt lengre mens dere finner et nytt sted da? Det blir jo ikke ustabilt for henne, og hun tar iallefall ikke skade av å være hos oppdretter en måned til, heller det motsatte. Kan heller ikke helt se at en valp kan ta skade av å flytte litt rundt, iallefall ikke om eierene flytter med. Men dette har dere kanskje vært igjennom, skal ikke utale meg for mye om en situasjon jeg ikke selv er inne i, bare tankespinn. Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip eller noe sånn. Men har huseieren lest husleie loven punkt for punkt? Hvilke gode grunner taler for at du ikke har lov til å ha hund? Å si at "det blir for mye hunder" er absolutt ikke godt nok. Man kan ha flere bråkete jævler av noen hunder (eller leietakere for den saks skyld...), eller flere fredefulle. Om dyreholdet ditt medfører støy, lukt eller allergi hos de andre, har man gode grunner som taler for at du ikke får lov. Men siden de andre har, så er det liksom ok?

Dette sier Husleieloven om dyrehold i leieforhold:

§ 5-2 Ro og orden:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Det gjelder omtrent de samme reglene i borettslagloven, og nye bestemmelser som er tatt inn i den nye eierseksjonsloven. Står det ikke noe i leiekontrakten eller vedtektene, og ingen gode grunner taler for det (sannsynligvis ikke, siden det allerede bor flere hunder der...), så har det faktisk nada å si.

Evt. om du får Husleietvistutvalget til å avgjøre saken for dere. Eksempelvis kan være at du faktisk får en trygghetsfølelse ved å ha en hund i nærheten, og det har en stor betydning for din helsetilstand. Just for an example.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig leit å høre, men jeg er enig i oppdretter sin avgjørelse også. En valp skal ha gode trygge rammer rundt seg når den er så liten. Det kommer din tur snart kan jeg tenke meg, og det vil føles mye lettere å få en valp da uten kjipe huseiere å ta hensyn til.

Masse trøsteklemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nydelig. Dette var en utrolig trist situasjon. Skal du lete etter leilighet med tiden og så gå til anskaffelse, eller legger du saken på is nå ?

Jeg vil ikke bo her mer nå, så flytter uansett, så får vi se om det dukker opp noe annet etterhvert. Veit at denne sorgen går over, må bare få et par dager (uker) på å summe meg ordenltig før jeg tenker på hund igjen... Nå har det liksom gått gærent to ganger på rad, så gitt opp håpet littegrann

Ikke for å være kjip eller noe sånn. Men har huseieren lest husleie loven punkt for punkt? Hvilke gode grunner taler for at du ikke har lov til å ha hund? Å si at "det blir for mye hunder" er absolutt ikke godt nok. Man kan ha flere bråkete jævler av noen hunder (eller leietakere for den saks skyld...), eller flere fredefulle. Om dyreholdet ditt medfører støy, lukt eller allergi hos de andre, har man gode grunner som taler for at du ikke får lov. Men siden de andre har, så er det liksom ok?

Dette sier Husleieloven om dyrehold i leieforhold:

Det gjelder omtrent de samme reglene i borettslagloven, og nye bestemmelser som er tatt inn i den nye eierseksjonsloven. Står det ikke noe i leiekontrakten eller vedtektene, og ingen gode grunner taler for det (sannsynligvis ikke, siden det allerede bor flere hunder der...), så har det faktisk nada å si.

Evt. om du får Husleietvistutvalget til å avgjøre saken for dere. Eksempelvis kan være at du faktisk får en trygghetsfølelse ved å ha en hund i nærheten, og det har en stor betydning for din helsetilstand. Just for an example.

De er ekstremt sære gamle mennesker, jeg har prøvd å snakke med dem om dette, men det blir bare enda mer *******, og jeg er drittlei av å bli skjellt ut der nede.

Uansett så er valget fra oppdretter tatt så er ikke noe jeg kan gjøre nå annet enn å komme meg vekk herfra

Har ikke lest igjennom tråden..

Men kjenner en familie på tre her i Bergen som er på jakt etter finsk lapphund..

De bor med skog som nærmeste nabo..

Lurer på om jeg skal gi de en lyd?

De vil helst ha forvert i grenland/vestfoldsområdet, men det kan jo hende hun kommer for salg istedet, så du kan jo gi dem en lyd så kan de høre.

*trippelpost, bruk quoteknappen. Moderator Silje*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist for deg etter å ha gledet deg til å få valp, full forståelse. Vær nå hvertfall glad dette skjer FØR du får den i hus og rekker å bli glad i valpen.

Når man leier, så får man lov til å bo på/i annens eiendom. At eier sier fra at de ikke ønsker at leier skal ha katt/hund, må det i grunn tas hensyn til. Om reglene ikke passer leietager, så må leietager finne seg et annet sted å bo, så enkelt. Det er ikke moro med leietagere som gjør akkurat som de vil på annen manns eiendom.

Igjen - jeg syns situasjonen er trist for valpekjøper, og håper det ordner seg på ett eller annet vis, en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...