Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk ulvehund


Artemis

Recommended Posts

Jeg er bare litt nysgjerrig, for jeg leser i standarden for den irsk ulvehunden at rasen er godkjent i følgende farger: grå; brindle, rød; sort; ren hvit; fawn.

De fleste ulvehundene jeg har sett har for meg sett grå-isj ut, og jeg lurte litt på hvordan disse andre fargene ser ut? Og hvor vanlig de er i Norge? Er det bare grånyanser, eller er det "rene" farger?

Er den sorte ulvehunden helt sort, eller er den mer mørkegrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse oppdretterne har ikke hunder i alle farger, men det er i hvert fall et par ulike fargevarianter hos dem både på nåværende og tidligere hunder :) Jeg elsker hundene deres forøvrig...

Edit: og ja, man må trykke på bildet/julekortet for å komme inn på selve siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange varianter innenfor grå og brindle. F. eks noen brindle hunder har rødt i seg, så de blir sånn rødbrindle, andre er veldig lyse sånn som Mona, med bare noen få mørke striper.

De grå ulvehundene er jo i alt fra lysegrå og hvite, til helt mørke med bare lyst skjegg og øyenbryn :)

Svarte ulvehunder er ikke vanlig, hvertfall ikke i Norge.

De andre fargene er mer enn nyanser, du ser enkelt forskjell på en fawn/hvit ulvehund og en grå en. Eller brindle for den sakens skyld.

Det som er mest vanlig i Norge er fawn/hvit (de er veldig lyse, litt sånn gulaktige vanligvis), alt av grått, samt brindle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte jeg har sett var temmelig grå allerede som junior. Du får ha meg unnskyldt, IW, men for oss uinnvidde er nå ulvehunder stort sett ulike avskygninger av grått, uansett hvilken farge de genetisk sett har ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg fikk svar på det jeg lurte på :)

Jeg har hvertfall ikke sett en eneste svart en mens jeg har vært i miljøet :o

Denne ser jo relativt svart ut:

img_WolfsbanePre-EminenceBlackMagic.jpg

Edit: Men svart som en labrador vil de nok ikke bli.

Jeg så en slik en på TV her om dagen, kanskje litt mørkere, og synes at de så flotte ut :P Synd at de ikke er så vanlige i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...