Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


ToneS

Recommended Posts

Jeg har ganske lenge tenkt på hva min neste rase skal bli, men klarer ikke å bestemme meg, også kan det jo være noen jeg ikke tenker på.. Kanskje noen av dere har noen tips…

Eventuell valp blir ikke før om noen år, men det er jo lurt å begynne å bestemme seg, og begynne å tenke over hva man ønsker av en hund, oppdretter osv. allerede nå.

Krav og slikt:

-Hunden må ikke gå på veggen hvis jeg for eksempel er syk og ikke klarer å gå tur med den.

-Jeg kommer til å ta med hunden på flere forskjellige kurs.

-Har lyst til å prøve agility, spor, utstilling, lydighet, bruks osv. Kommer til å prøve flere forskjellige hundesporter for å finne ut hva både jeg og hunden liker best.

-Størrelse: ikke være alt for stor, men opp til rundt mellomstor går greit

-Pelsstell må ikke være for mye, litt går bra.

-Må gå greit sammen med andre hunder og dyr.

-Lettlært

Tror det var det viktigste, hvis det mangler noe, bare spør… :)

Så, shoot! Hvorfor, evnt. hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen jeg tenkte på var tibbe størrelse opp til mellomstor størrelse. :)

Har tenkt litt på toller og sheltie, tror ikke det blir en spaniel, eller shiba. (Liker spanieler, men vil prøve noe annet.)

Hvordan er tolleren sammen med andre hunder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen jeg tenkte på var tibbe størrelse opp til mellomstor størrelse. :)

Har tenkt litt på toller og sheltie, tror ikke det blir en spaniel, eller shiba. (Liker spanieler, men vil prøve noe annet.)

Hvordan er tolleren sammen med andre hunder ?

De fire-fem tollerne jeg trener agility med, er alle sosiale, omgjengelige og trivelige hunder som går godt overens med andre hunder og mennesker. Den ene av dem er vel litt styrete med andre hanhunder, men det tror jeg vel så godt er pga oppdragelsen/sosialiseringen.

Ta en titt på denne hjemmesiden. Jeg trener agility sammen med henne og hun driver oppdrett av tollere.

I forhold til toller eller sheltie kan du jo tenke på om du vil ha en hund som har lett for å bjeffe eller ikke. Tollerne er mer stille, mens sheltiene har lett for å lage lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire-fem tollerne jeg trener agility med, er alle sosiale, omgjengelige og trivelige hunder som går godt overens med andre hunder og mennesker. Den ene av dem er vel litt styrete med andre hanhunder, men det tror jeg vel så godt er pga oppdragelsen/sosialiseringen.

Ta en titt på denne hjemmesiden. Jeg trener agility sammen med henne og hun driver oppdrett av tollere.

I forhold til toller eller sheltie kan du jo tenke på om du vil ha en hund som har lett for å bjeffe eller ikke. Tollerne er mer stille, mens sheltiene har lett for å lage lyd.

Takk for link, skal sjekke det nå.. :)

Har jo ei fra før som jeg jobber ganske mye med angående bjeffing og slikt (og hun begynner å bli bedre), så da er nok kanskje toller et bedre alternativ ja...

De andre rasene som er foreslått her er fine hunder, men tenker nok ikke på noen av de som den neste hunden.

Whippet da? Passer kanskje ikke i det hele tatt? Eller noen mynder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker.. Du kan sikkert finne noe her. Så vidt jeg har forstått er de fine familiehunder.. Kan være litt viljesterke, så man skal ikke undervurdere størrelsen dem. Men de er allsidige, vennlige og lettlærte hunder ved normal oppdragelse :)

http://home.no.net/kooikern/nokorase.htm

kooiker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PKanskje dalmatineren er en rase å kikke nærmere på? Synes den passer kriteriene dine veldig godt iallefall, men kanskje den er i største laget? (Hannhunder ca 61 cm mankehøyde, tisper noe mindre).

Kan jo bare snakke for min egen nå da, men går iallefall ikke på veggen om han ikke får ordentlig tur endag eller to, fks. eksamensukene ble det veldig lite mosjon, både fysisk og psykisk, og det taklet han utrolig fint. Oppfatter han også som lettlært, og vet at mange bruker dalmatinerne sine både til lydighet, spor og agility. Bruks vet jeg ikke... Går fint sammen med andre dyr, men det er jo selvsagt snakk om tilvenning her som ved andre raser da. Pelstellet er på et minimum, men veldig mye røyting, hele året i mer eller mindre grad. Hjelper dog å kamme noen ganger i uken (noe jeg alltid glemmer :))

Matvrak, fjasete, lur, oppfinnsom, masse humor, kjælegris uten like, førerorientert, glad i mennesker og særlig barn, elsker fang, sofa, myke og varme steder og vil helst ligge inne i peisen... :P Slik er min dalmatiner iallefall.

Ja, du får bare spørre, skrev bare litt kort nå, er ikke noen vits i å lage milelangt innlegg om det er en rase som uansett er utelukket for deg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker.. Du kan sikkert finne noe her. Så vidt jeg har forstått er de fine familiehunder.. Kan være litt viljesterke, så man skal ikke undervurdere størrelsen dem. Men de er allsidige, vennlige og lettlærte hunder ved normal oppdragelse :ahappy:

http://home.no.net/kooikern/nokorase.htm

Takk for link, skal lese mer om de nå.. :wacko:

PKanskje dalmatineren er en rase å kikke nærmere på? Synes den passer kriteriene dine veldig godt iallefall, men kanskje den er i største laget? (Hannhunder ca 61 cm mankehøyde, tisper noe mindre).

Kan jo bare snakke for min egen nå da, men går iallefall ikke på veggen om han ikke får ordentlig tur endag eller to, fks. eksamensukene ble det veldig lite mosjon, både fysisk og psykisk, og det taklet han utrolig fint. Oppfatter han også som lettlært, og vet at mange bruker dalmatinerne sine både til lydighet, spor og agility. Bruks vet jeg ikke... Går fint sammen med andre dyr, men det er jo selvsagt snakk om tilvenning her som ved andre raser da. Pelstellet er på et minimum, men veldig mye røyting, hele året i mer eller mindre grad. Hjelper dog å kamme noen ganger i uken (noe jeg alltid glemmer :))

Matvrak, fjasete, lur, oppfinnsom, masse humor, kjælegris uten like, førerorientert, glad i mennesker og særlig barn, elsker fang, sofa, myke og varme steder og vil helst ligge inne i peisen... :) Slik er min dalmatiner iallefall.

Ja, du får bare spørre, skrev bare litt kort nå, er ikke noen vits i å lage milelangt innlegg om det er en rase som uansett er utelukket for deg. :wacko:

Kanskje litt i største laget ja, men det er jo en hund jeg har vurdert om mange år.. :hug: Hehe, men takk :ahappy:

EDIT: Akkurat nå er det tolleren som står sterkest, men gjerne kom med andre forslag. Trenger ikke å være en populær rase heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at toller er en VELDIG aktiv rase. Mer aktiv enn de fleste spaniels. Mulig jeg bare har møtt meget aktive individer, men de virker i alle fall krevende. Ville vurdert toller hvis jeg også vurderte aussie, bc osv. Dessuten er denne såkalte "jodlingen" ikke spesielt pen å høre på; den skjærer i ørene og er noe av det verste jeg noensinne har hørt..

Jeg stemmer for kooiker, eller hva med en DSG? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at toller er en VELDIG aktiv rase. Mer aktiv enn de fleste spaniels. Mulig jeg bare har møtt meget aktive individer, men de virker i alle fall krevende. Ville vurdert toller hvis jeg også vurderte aussie, bc osv. Dessuten er denne såkalte "jodlingen" ikke spesielt pen å høre på; den skjærer i ørene og er noe av det verste jeg noensinne har hørt..

Jeg stemmer for kooiker, eller hva med en DSG? :ahappy:

Nei, nå altså. Tollerhylet er da bare sjarmerende... :ahappy: Det er kanskje sånn at hvis man ønsker en hund det er morsomt å jobbe med, får man en hund som fort blir "morsom" på flere områder. Tolleren kan fort "bikke over" fra å være et arbeidsjern til å bli en tulling, for å si det på fagspråket. For noen individer kan farten og intensiteten i agility være vanskelig å kombinere med et avbalansert sinn. Men de fleste takler det suverent. Dessuten er de flotte i spor, freestyle, lydighet, jakt etc. Men jeg tror ikke en toller vil være det rette valget for en som ikke har ambisjoner om å drive med noen form for hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at toller er en VELDIG aktiv rase. Mer aktiv enn de fleste spaniels. Mulig jeg bare har møtt meget aktive individer, men de virker i alle fall krevende. Ville vurdert toller hvis jeg også vurderte aussie, bc osv. Dessuten er denne såkalte "jodlingen" ikke spesielt pen å høre på; den skjærer i ørene og er noe av det verste jeg noensinne har hørt..

Jeg stemmer for kooiker, eller hva med en DSG? :ahappy:

Sier som Ida, det er da bare sjarmerende dette tollerhylet (eventuelt høres det ut som en katt som blir groteskt avlivet. :ahappy:). Og de tollerene jeg tenker og tror du har møtt er nok normalt aktive for rasen. Ikke noe utskudd aktivitetsmessig i hvert fall.

Ellers signerer jeg Ida sitt innlegg. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå altså. Tollerhylet er da bare sjarmerende... :wacko: Det er kanskje sånn at hvis man ønsker en hund det er morsomt å jobbe med, får man en hund som fort blir "morsom" på flere områder. Tolleren kan fort "bikke over" fra å være et arbeidsjern til å bli en tulling, for å si det på fagspråket. For noen individer kan farten og intensiteten i agility være vanskelig å kombinere med et avbalansert sinn. Men de fleste takler det suverent. Dessuten er de flotte i spor, freestyle, lydighet, jakt etc. Men jeg tror ikke en toller vil være det rette valget for en som ikke har ambisjoner om å drive med noen form for hundesport.

Sier som Ida, det er da bare sjarmerende dette tollerhylet (eventuelt høres det ut som en katt som blir groteskt avlivet. :hug: ). Og de tollerene jeg tenker og tror du har møtt er nok normalt aktive for rasen. Ikke noe utskudd aktivitetsmessig i hvert fall.

Ellers signerer jeg Ida sitt innlegg. :ahappy:

Uffda, nå fikk jeg toller-folket på nakken! :wacko::ahappy:

Altså, det var ikke meningen å si noe stygt om toller (bortsett fra muligens den pene jodlingen), men jeg synes ikke at toller virker som en veldig enkel hund som man kan sette i samme boks som DSG, løwchen eller japansk spisshund (altså andre raser som er foreslått her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, nå fikk jeg toller-folket på nakken! :ahappy: :ahappy:

Altså, det var ikke meningen å si noe stygt om toller (bortsett fra muligens den pene jodlingen), men jeg synes ikke at toller virker som en veldig enkel hund som man kan sette i samme boks som DSG, løwchen eller japansk spisshund (altså andre raser som er foreslått her).

Ja bare pass deg! Du bor ikke sååååå langt unna (ikke for en nordlending i alle fall!), og Decoy løper skikkelig styggfort. :wacko:

Syns ikke du har sagt noe galt, og jeg er enig med deg i det du har sagt. Følte bare for å si at de du har møtt ikke er noe utskudd, så de er nok helt ok å bruke som erfaringsgrunnlag. De er normalt aktive og krevende tollere, noen av dem er ganske så gode eksemplarer av rasen også (sier bare søk jeg, så gjetter du nok hvem jeg spesielt tenker på :wacko: ).

Edit: og tollerhylet ER grusomt. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare pass deg! Du bor ikke sååååå langt unna (ikke for en nordlending i alle fall!), og Decoy løper skikkelig styggfort. :ahappy:

Syns ikke du har sagt noe galt, og jeg er enig med deg i det du har sagt. Følte bare for å si at de du har møtt ikke er noe utskudd, så de er nok helt ok å bruke som erfaringsgrunnlag. De er normalt aktive og krevende tollere, noen av dem er ganske så gode eksemplarer av rasen også (sier bare søk jeg, så gjetter du nok hvem jeg spesielt tenker på :ahappy: ).

Edit: og tollerhylet ER grusomt. *ler*

Haha, det var godt jeg ikke tråkket på tær her! :wacko: Jeg tviler nemlig ikke på at Decoy løper "skikkelig styggfort". :wacko:

Ricci er jo bare søt da! Men jeg husker fremdeles hvor innmari sylskarpe valpetennene hennes var! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå altså. Tollerhylet er da bare sjarmerende... :ahappy: Det er kanskje sånn at hvis man ønsker en hund det er morsomt å jobbe med, får man en hund som fort blir "morsom" på flere områder. Tolleren kan fort "bikke over" fra å være et arbeidsjern til å bli en tulling, for å si det på fagspråket. For noen individer kan farten og intensiteten i agility være vanskelig å kombinere med et avbalansert sinn. Men de fleste takler det suverent. Dessuten er de flotte i spor, freestyle, lydighet, jakt etc. Men jeg tror ikke en toller vil være det rette valget for en som ikke har ambisjoner om å drive med noen form for hundesport.

Sier som Ida, det er da bare sjarmerende dette tollerhylet (eventuelt høres det ut som en katt som blir groteskt avlivet. :wacko:). Og de tollerene jeg tenker og tror du har møtt er nok normalt aktive for rasen. Ikke noe utskudd aktivitetsmessig i hvert fall.

Ellers signerer jeg Ida sitt innlegg. :wacko:

Er de typen som hyler hele tiden eller er det en sjelden gang?

Tror dere ikke toller passer til meg da?

(Har tenkt å drive med minst en hundesport med hunden, vet bare ikke hvilken enda. :ahappy:)

Leser en del om Kooikeren også nå, på de sidene dere har foreslått og det jeg finner selv.. :hug: Virker som en grei rase, men må lese mer for å få ett "bedre" inntrykk. Leser en del forskjellig fra side til side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de typen som hyler hele tiden eller er det en sjelden gang?

Tror dere ikke toller passer til meg da?

(Har tenkt å drive med minst en hundesport med hunden, vet bare ikke hvilken enda. :wacko:)

Leser en del om Kooikeren også nå, på de sidene dere har foreslått og det jeg finner selv.. :ahappy: Virker som en grei rase, men må lese mer for å få ett "bedre" inntrykk. Leser en del forskjellig fra side til side..

Det varierer, men som regel er det en sjelden gang. Min har vel hylt til et par ganger på to år, og det har vært når han har vært i bånd og andre har løpt i fra han. Han kan lage litt lyd på jakttreningene, men det er snakk om et pip eller to (og da får han ikke jobbe, så han blir mer og mer stille som tiden går), og så varsler han om det kommer besøk. Ellers er han ganske stille av seg. :ahappy: Andre tollere som jeg kjenner har aldri hylt skikkelig til, mens andre har gjort det oftere.

Om tolleren passer til deg syns jeg er vanskelig å svare på, men har du planer om å være aktiv og jobbe med hunden så tror jeg nok fint du kan ha toller. De er aktive og krevende, men jeg syns ikke de er så fryktelig vanskelige. De kan være utfordrende å trene, men ifh til hva jeg er vant med fra før så var det en lek å begynne å trene en toller. Jeg syns det er en herlig rase å jobbe med, og slik det er nå kommer det neppe annen rase innenfor disse vegger de neste mange årene. De er stort sett lettlært og lettmotiverte (har hørt om tollere som er daffe og ikke leker o.l men jeg har aldri møtt en toller som har vært vanskelig å motivere selv) og får de den stimulien de behøver kan de være noen deilige kosegriser innendørs. Min er fast inventar på rygg i sofaen her, og det er sjelden vi merker noe til han inne. Sånn, bortsett fra når han og den andre hunden vår innimellom leker - men det er noe de har fått lov til siden yngstemann (som er tolleren) var valp.

Det kan være noe hannhundaggressivitet hos tolleren, men i følge flere som har vært lenge i miljøet er det noe som sees sjeldnere enn før. Jeg kjenner en tollerhanne som er det, men ellers er det omgjengelige tollere jeg har truffet - hanner som tisper. Men skal ikke legge skjul på at det ligger der, og det er noe som taes på alvor av seriøse oppdrettere. Det er litt upraktisk (for å si det flåsete) med hannhunder som ikke går overens med andre på jakt f.eks, der skal de fra åpen klasse gå i par - og da trekkes det ut hvem som skal gå sammen og man sliter litt da om man har en hund som er aggressiv mot f.eks andre hanner. I eliteklassen skal hundene og gå i feltsøk sammen, og da er man virkelig ute å kjører med en hund som ikke tåler andre hanner/hunder. Det drives dessverre endel useriøs avl på toller, og den lider under av at den ble bråpopulær og flere av de større kennelene er mer opptatt av å fôre hunder til markedet enn å forbedre rasen. Tidligere har det heller ikke vært så stort fokus på arbeidsegenskaper hos tolleren i avl, men nå rekrutteres flere og flere til bl.a jaktmiljøet og vi har de siste par årene fått flere oppdretter som har fokus på bl.a jaktlige egenskaper/arbeidsegenskaper i tillegg til utstilling og mentalitet.

Hvis du vil kan jeg sende pm med oppdrettere du kan kontakte for å høre mer om rasen (i tillegg til copperdream, Marit er flink hun!). Det er mye useriøs avl på toller, så hvis du vil ha hjelp i oppdretterjungelen er det bare å rope ut. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått et fint svar om tolleren over her. Det er ikke en vanskelig hund i det hele tatt, såfremt man ønsker å jobbe med huden sin. Om man ikke ønsker å trene som en del av hundeholdet ja da skaffer man seg ikke toller. De er veldig lærenemme og enkle og jobbe med.

Det eneste jeg slet litt med (mye sikkert også fordi jeg er førstegangseier) var den værste valpeperioden, jeg har brukt mye tid på at Bailey skal bli en trygg hund. Dette arbeidet har jeg fått mye igjen for også, han er en rolig liten mann som til slutt ble veldig bundet til meg. Men som nevnt over så bør du være oppmerksom på at det er noe rusk i oppdrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...