Gå til innhold
Hundesonen.no

Startpistol

Bjørg Eva

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan går man fram for å kjøpe startpistol? Er det bare å kjøpe eller trenger man noen slags tillatelse osv? Og hvilket kaliber anbefales, 6 mm eller 9 mm? Mener jeg har hørt at det er 9 mm som brukes på prøver, men at man anbefaler å trene med 6 mm. Noen som vet noe? :)

Guest Gråtass
Skrevet

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

Skrevet
Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

Takker for svar :) 9mm it is...

Pris?

Jeg har kikket litt rundt og sett priser fra 800,- og oppover :) Søk på startpistol så kommer det opp endel :)

Skrevet

Jeg har 9mm, best med skikkelige saker :) Du får kjøpt uten noen spesiell tillatelse, men mener å huske det var noen skjemaer og slikt på XXL jeg måtte fylle ut. Jeg kjøpte en slik, den er jo mye kulere(eneste måten å få med gubben...):

p99.gif

Skrevet
Jeg har 9mm, best med skikkelige saker :) Du får kjøpt uten noen spesiell tillatelse, men mener å huske det var noen skjemaer og slikt på XXL jeg måtte fylle ut. Jeg kjøpte en slik, den er jo mye kulere(eneste måten å få med gubben...):

p99.gif

Det er noe sånt noe jeg har sett på og gubben er allerede klar for å bli med på trening han :o hehe. Okei, det var det jeg så skjønner du, på XXL, at det sto noe med tillatelser/skjemaer og ting så da ble jeg litt usikker på hva som egentlig krevdes for å kjøpe en slik :P

Skrevet

Jeg husker mamma kjøpte en i USA og det var null stress. Og inn i Mexico (vi bodde der en stund) måtte vi bare vise papirer på at det var en startpistol (og ikke en vanlig en). Så tilogmed det gikk supert.. så det burde ikke være noe problem å kjøpe en.

Skrevet
Jeg husker mamma kjøpte en i USA og det var null stress. Og inn i Mexico (vi bodde der en stund) måtte vi bare vise papirer på at det var en startpistol (og ikke en vanlig en). Så tilogmed det gikk supert.. så det burde ikke være noe problem å kjøpe en.

Ok :) Da bør det vel gå bra her også.

Skrevet

6mm pistoler koster fra 200kr og oppover. Kvaliteten er deretter for å si det slik :rolleyes:

9mm har jeg vært borti 700kr og opp, men der er også de billigste ofte dårligere enn de litt dyrere. Kjøp en med minst mulig plast er et godt råd:)

Skrevet

I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Skrevet
6mm pistoler koster fra 200kr og oppover. Kvaliteten er deretter for å si det slik :rolleyes:

9mm har jeg vært borti 700kr og opp, men der er også de billigste ofte dårligere enn de litt dyrere. Kjøp en med minst mulig plast er et godt råd:)

Takk for råd :yes: har ikke peiling jeg, derfor jeg spør :)

I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Det som den er tenkt brukt til er jo trening ifbm NBF-programmet og jakttrening. Er det da 9 mm som er tingen?

Skrevet
Takk for råd :yes: har ikke peiling jeg, derfor jeg spør :)

Det som den er tenkt brukt til er jo trening ifbm NBF-programmet og jakttrening. Er det da 9 mm som er tingen?

jepp ;)

Guest Gråtass
Skrevet

Da er det en sedvane og ikke en regel, for det er ikke definert i regelverket at man skal bruke 6mm.

Skrevet
Da er det en sedvane og ikke en regel, for det er ikke definert i regelverket at man skal bruke 6mm.

Det stemmer ikke helt... Jeg orker ikke å lese igjennom hele regelverket, men feks på side 31 under beskrivelsen av utførelse av øvelsen Fri ved fot står det: " Mens HF går den første rette strekningen skal det avfyres to skudd (kaliber 6 mm) " Mener også det står beskrevet i det tyske regelverket og i og med at det er et internasjonalt program kan ikke vi i norge ha noen egne regler.

• 2 weeks later...
Skrevet
Ehmmm... :rolleyes2: et totalt uvitende spørsmål her... bruker man skudd til startpistoler eller?

Man bruker løs-skudd... altså man kan ikke skyte noen :whistle: Den lager bare lyd...

Guest Gråtass
Skrevet
Det stemmer ikke helt... Jeg orker ikke å lese igjennom hele regelverket, men feks på side 31 under beskrivelsen av utførelse av øvelsen Fri ved fot står det: " Mens HF går den første rette strekningen skal det avfyres to skudd (kaliber 6 mm) " Mener også det står beskrevet i det tyske regelverket og i og med at det er et internasjonalt program kan ikke vi i norge ha noen egne regler.

Takk. Da har jeg ett gammelt regelverk, for jeg har pløyd igjennom hele regelverket mitt og ikke funnet noe om det, men da skal jeg bestille nytt fra NKK.

Skrevet

Jeg har 9mm startpistol (revolver) til jakttrening, men den lager faktisk skarpere lyd enn hagle med adapter og startskudd. Den er også ganske tung, og kulene setter seg fast med en gang hvis man ikke er flink til å rense etter hver gang man har brukt den. Hvis det blir liggende partikler igjen i spora så klikker den bare over skudda. Jeg har lånt 6mm en stund og jeg kommer til å kjøpe det i tillegg, for den er virkelig mye mer praktisk, og ikke så langt unna hagle lyden.

Hvis du kjøper 9mm burde du også invistere i ørepropper, man kan bli granat-døv av mindre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...