Gå til innhold
Hundesonen.no

Startpistol


Bjørg Eva

Recommended Posts

Hvordan går man fram for å kjøpe startpistol? Er det bare å kjøpe eller trenger man noen slags tillatelse osv? Og hvilket kaliber anbefales, 6 mm eller 9 mm? Mener jeg har hørt at det er 9 mm som brukes på prøver, men at man anbefaler å trene med 6 mm. Noen som vet noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

Takker for svar :) 9mm it is...

Pris?

Jeg har kikket litt rundt og sett priser fra 800,- og oppover :) Søk på startpistol så kommer det opp endel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9mm, best med skikkelige saker :) Du får kjøpt uten noen spesiell tillatelse, men mener å huske det var noen skjemaer og slikt på XXL jeg måtte fylle ut. Jeg kjøpte en slik, den er jo mye kulere(eneste måten å få med gubben...):

p99.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9mm, best med skikkelige saker :) Du får kjøpt uten noen spesiell tillatelse, men mener å huske det var noen skjemaer og slikt på XXL jeg måtte fylle ut. Jeg kjøpte en slik, den er jo mye kulere(eneste måten å få med gubben...):

p99.gif

Det er noe sånt noe jeg har sett på og gubben er allerede klar for å bli med på trening han :o hehe. Okei, det var det jeg så skjønner du, på XXL, at det sto noe med tillatelser/skjemaer og ting så da ble jeg litt usikker på hva som egentlig krevdes for å kjøpe en slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma kjøpte en i USA og det var null stress. Og inn i Mexico (vi bodde der en stund) måtte vi bare vise papirer på at det var en startpistol (og ikke en vanlig en). Så tilogmed det gikk supert.. så det burde ikke være noe problem å kjøpe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma kjøpte en i USA og det var null stress. Og inn i Mexico (vi bodde der en stund) måtte vi bare vise papirer på at det var en startpistol (og ikke en vanlig en). Så tilogmed det gikk supert.. så det burde ikke være noe problem å kjøpe en.

Ok :) Da bør det vel gå bra her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mm pistoler koster fra 200kr og oppover. Kvaliteten er deretter for å si det slik :rolleyes:

9mm har jeg vært borti 700kr og opp, men der er også de billigste ofte dårligere enn de litt dyrere. Kjøp en med minst mulig plast er et godt råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mm pistoler koster fra 200kr og oppover. Kvaliteten er deretter for å si det slik :rolleyes:

9mm har jeg vært borti 700kr og opp, men der er også de billigste ofte dårligere enn de litt dyrere. Kjøp en med minst mulig plast er et godt råd:)

Takk for råd :yes: har ikke peiling jeg, derfor jeg spør :)

I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Det som den er tenkt brukt til er jo trening ifbm NBF-programmet og jakttrening. Er det da 9 mm som er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Da er det en sedvane og ikke en regel, for det er ikke definert i regelverket at man skal bruke 6mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en sedvane og ikke en regel, for det er ikke definert i regelverket at man skal bruke 6mm.

Det stemmer ikke helt... Jeg orker ikke å lese igjennom hele regelverket, men feks på side 31 under beskrivelsen av utførelse av øvelsen Fri ved fot står det: " Mens HF går den første rette strekningen skal det avfyres to skudd (kaliber 6 mm) " Mener også det står beskrevet i det tyske regelverket og i og med at det er et internasjonalt program kan ikke vi i norge ha noen egne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Gråtass
Det stemmer ikke helt... Jeg orker ikke å lese igjennom hele regelverket, men feks på side 31 under beskrivelsen av utførelse av øvelsen Fri ved fot står det: " Mens HF går den første rette strekningen skal det avfyres to skudd (kaliber 6 mm) " Mener også det står beskrevet i det tyske regelverket og i og med at det er et internasjonalt program kan ikke vi i norge ha noen egne regler.

Takk. Da har jeg ett gammelt regelverk, for jeg har pløyd igjennom hele regelverket mitt og ikke funnet noe om det, men da skal jeg bestille nytt fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9mm startpistol (revolver) til jakttrening, men den lager faktisk skarpere lyd enn hagle med adapter og startskudd. Den er også ganske tung, og kulene setter seg fast med en gang hvis man ikke er flink til å rense etter hver gang man har brukt den. Hvis det blir liggende partikler igjen i spora så klikker den bare over skudda. Jeg har lånt 6mm en stund og jeg kommer til å kjøpe det i tillegg, for den er virkelig mye mer praktisk, og ikke så langt unna hagle lyden.

Hvis du kjøper 9mm burde du også invistere i ørepropper, man kan bli granat-døv av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...