Gå til innhold
Hundesonen.no

BIM,BIR,BIS osv

Tonje

Recommended Posts

Skrevet

nå må noen forklare meg litt her..trodde jeg hadde dette klart,men det har jeg visst ikke :? ei jeg kjenner var på utstilling med rottweileren sin ihelga,og ble BIM. det betyr best i mottsatt kjønn,så derfor trodde jeg at man måtte vinne over tispene(dette var hannhund) for å få den tittelen,men sånn er det visst ikke?eller?

Skrevet
nå må noen forklare meg litt her..trodde jeg hadde dette klart' date='men det har jeg visst ikke :? ei jeg kjenner var på utstilling med rottweileren sin ihelga,og ble BIM. det betyr best i mottsatt kjønn,så derfor trodde jeg at man måtte vinne over tispene(dette var hannhund) for å få den tittelen,men sånn er det visst ikke?eller?[/quote']

Før hunden får tittelen BIM så går den mot den som ble best i motsatt kjønn. Og da bestemmer dommeren hvem han mener er best og fortjener å bli BIM.

Skrevet

BIM betyr best i motsatt kjønn. Det vil si den hunden av det andre kjønnet enn den som ble BIR (best i rasen) som kom høyest opp på resultatlista. Vanskelig å skjønne, men la oss si at det er en tispe som blir BIR. Om det da er en hannhund som blir BIR2 så er den BIM. Men denne hannhunden ville også blitt BIM om den ble BIR5, så lenge det bare var tisper på de foregående plasseringene. Skjønner?

Skrevet

ja da skjønner jeg litt bedre!takk :P ikke enkelt dette her...å jeg skal stille Ike neste måned..jaja :P

Skrevet
ja da skjønner jeg litt bedre!takk :) ikke enkelt dette her...å jeg skal stille Ike neste måned..jaja :P

For å forklare det litt enkelt:

Dommeren plukker ut beste tispe og beste hanne og så konkurerer den beste tispen og beste hannen om BIR. Den som kom på "2plass" blir BIM :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
    • Kan en hund ha null sosiale ferdigheter med andre hunder? Hun har konflikter med alle hunder hun møter. Akkurat som hun ikke skjønner at hun er for mye og ikke tar til seg til at andre hunder sier i fra til henne? Hun tar jo ikke hintet.
    • Det er nok ikke pga navnene du ikke har fått svar🙂I mange år nå har det vært fryktelig liten aktivitet på forumet her. Syntes alle navnene var fine jeg likte Lilly best. Masse lykke til med valp!!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...