Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta det vanskelige valget?

Tollertassen

Recommended Posts

Jeg har lenge slitt med en avgjørelse som jeg er redd for å ta etterhvert. Pusen min (to og et halvt år) trives ikke veldig godt i lag med hunden vår (halvannet år). De kommer godt overens egentlig og pus er helt klart sjefen, men Rambo er også en helt annen katt når hunden vår er ute. Da maler og koser han seg hele tiden, men når Bailey er her så koser han svært sjelden med oss.

Jeg synes det er helt forferdelig at Rambo ikke får vært den katten han egentlig er, en kar med stor personlighet, uendelig kosen og rett og slett helt rå!

Da kommer jeg til det vanskelige å gi bort en voksen kastrert katt på syv kg. til et hjem jeg er trygg på vil være godt. I prinsippet synes jeg det er helt forfeldelig å ikke kunne fullføre et ansvar jeg har påtatt meg, den lille pelsotten som skulle bli avlivet. Men jeg må også se på Rambo sin livskvalitet som per i dag er svært svekket, det er for å si det rett ut helt ******! Jeg føler ikke for å legge han ut på finn og de som vi har spurt har ikke mulighet til å ta han. Så hva gjør man?

Jeg har håpet det hadde gått seg til, men det blir rett og slett ikke bedre. Han er i tilleg en innekatt per. i dag men jeg tror han hadde kost seg om han fikk en hage og utforske også. Jeg vil så gjerne gi denne unike katten alt han fortjener og det føles ikke noe godt at jeg velger hunden framfor katten, for det gjør jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke.. Hva om man stenger av visse områder i huset/leiligheten som kun er kattens områder og hunden ikke har adgang? F.eks. stua, soverommet eller et annet sted man relativt ofte tilbringer tid i. Da vil jo begge dyrene få "alenetid" med deg, men uten å måtte dele deg med den andre.

Dette vet jeg har funket hos andre i alle fall (da hundeforbud på stua og man har grind foran døren inn dit - mens katten "bor" der).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi har prøvd dette også, deler av leiligheten er hundefri. Hvis vi skulle stengt av stuen hadde det vel blitt litt feil igjen siden hunden hadde blitt for mye utelukket. Er veldig vanskelig og jeg føler vi har prøvd mye, med felliway for å slappe av og avsperring av rom. Det er rett og slett bare en trist situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja er jo en mulighet det...Jeg tror problemet ligger i at pus ikke slapper av nok sammen med oss. For han er totalt sjefen over hunden, ikke noe tvil der, de leker sammen og greier. Det er bare denne utrolige forskjellen på pus sammen med bare meg og pus når hunden er hjemme som er så vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et vanskelig valg, men observer situasjonen.

Katten din har jo blitt eldre, er den kastrert oppå det blir den enda mindre leken med tiden. Dette kan være grunner til dens endring av adferd. Du sier jo at aksepterer hverandre, men katten er sjefen. Det vil den alltid være, sånn er det her i huset også.

Spiser og drikker katten som normalt,steller den pelsen sin, tegn på om den trives eller ikke.

Syns dere skal prøve de forslagene som er kommet frem her jeg, se ann situasjonen litt.

Lykke til!

Kanskje vi sees på neste toller treff! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanskelig valg, som jeg selv nettopp har tatt. Vi har hatt høye bokhyller som våre to innekatter har bodd og forsåvidt trivdes på, men etter to år med utprøving av ulike fremgangsmåter og metoder for å få både hund å katt til å være lykkelige, så valgte jeg å omplassere mine to damer.

Nå skal det sies at mine to var begge omplassert fra dyrebeskyttelsen og ganske sky fra starten av. De har begge tødd opp ganske mye hjemme hos oss, men så lenge hunden har vært i hus har de ikke hatt det så bra som de kunne. De kom også i hus før hunden, men jeg har overhodet ikke hatt dårlig samvittighet for valget jeg tok.

For meg høres det ut som dine to går ganske godt overens, tross alt. Hvis du har mulighet for å gi pus noen bokhyller eller andre private steder, så kanskje det kan gjøre situasjonen litt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 2 months later...
  Hera skrev:
Har dere funnet en løsning?

Her går alle katter og hunder godt overens, men vi har ett stort katte - leke stativ, og det legger kattene seg på i høyden for å være i fred.

lurer jeg og på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...