Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening eller ikke


Lappe_Embla

Klikker du?  

74 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      43
    • Nei
      15
    • Gjorde før
      3
    • Skal/vil begynne
      13


Recommended Posts

Jag röstade ja på frågan om jag klickertränar :P Jag har tränat med andra metoder tidigare och upplever klickerträningen som snabbare, mer effektiv och mycket, mycket roligare. Jag älskar att samarbeta med hundarna och jobba med belöningsbaserad träning. Jag älskar att låta hundarna tänka själva och ta mycket ansvar i träningen. Jag älskar att ha aktiva hundar som löser problem. Och jag älskar resultaten vi får :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Ingen dumme spørsmål!

Sett deg på gulvet, eller stå for den saks skyld, med gobiter i en skål (lettest), klikk-gobit-klikk-gobit noen ganger. Du må være rask, gobiten skal komme rett etter klikket. Gjør dette noen ganger, så avslutt. Du må helt sikkert flytte på deg litt for å få hunden itl å skjønne at det er over nå. Når hunden så flytter seg og gjør noe med ryggen til deg, så klikk igjen. Dette er altså en test, reagerer den og kommer fort mot deg har den skjønt poenget. Flytt deg ut og inn i andre miljøer. Erfaringsmessig tar det IKKE lang tid når de først har skjønt greia :P Lykke til og kos deg! Det er artig når de har skjønt tegningen og virkelig prøver ut atferder for å få deg til å klikke.

Hvorfor har dere ikke fortalt damen dette? Her har dere skrevet side opp og side ned om klikker, men ikke basic innlæring, vimehuer :P

:P

Tenkte jeg skulle kjøpe noen ting på canis: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=KS , http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=KI og http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=850 . Jeg har en helt vanlig rød klikker fra før av. Burde jeg kjøpe disse? Mangler jeg noe (f. eks. target stick) da? :P

Edit: så at jeg hadde fått litt svar på de spørsmålene i forrige innlegg tidligere, men svarene hadde ikke kommet inn (og blitt der) :P

Edit2: mente ikke at jeg har spurt DETTE spørsmålet før, men spørsmålene i FORRIGE innlegg har jeg fått svar på før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Tenkte jeg skulle kjøpe noen ting på canis: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=KS , http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=KI og http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=850 . Jeg har en helt vanlig rød klikker fra før av. Burde jeg kjøpe disse? Mangler jeg noe (f. eks. target stick) da? :P

Edit: så at jeg hadde fått litt svar på de spørsmålene i forrige innlegg tidligere, men svarene hadde ikke kommet inn (og blitt der) :whistle:

Edit2: mente ikke at jeg har spurt DETTE spørsmålet før, men spørsmålene i FORRIGE innlegg har jeg fått svar på før :P

*puffe dytte litt opp så jeg får svar* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*puffe dytte litt opp så jeg får svar* :whistle:

Det kommer an på hva du skal trene. Om du skal trene lydighet, kan det være greit å ha musematte, targetstikk, apport, neseprøvepinner og kjegler. Det samme for bruks. Dette er også ting man kan benytte på hundeklubben om du har tilknytning til det. Ellers av klikkere er det greit å ha en håndfull vanlige og kanskje en eller to i-klikkere. I-klikker trenger du ikke så fremst hunden din ikke reagerer negativt på den vanlige klikkeren innendørs. I forhold til musematte kan du godt bruke et vanlig plastlokk. En liten plastskål kan også være fin å ha.

Var det dette du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du skal trene. Om du skal trene lydighet, kan det være greit å ha musematte, targetstikk, apport, neseprøvepinner og kjegler. Det samme for bruks. Dette er også ting man kan benytte på hundeklubben om du har tilknytning til det. Ellers av klikkere er det greit å ha en håndfull vanlige og kanskje en eller to i-klikkere. I-klikker trenger du ikke så fremst hunden din ikke reagerer negativt på den vanlige klikkeren innendørs. I forhold til musematte kan du godt bruke et vanlig plastlokk. En liten plastskål kan også være fin å ha.

Var det dette du lurte på?

Ja, eller. Om de tingene jeg hadde skrevet link til er gode, og om det er en god "startpakke". :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller. Om de tingene jeg hadde skrevet link til er gode, og om det er en god "startpakke". :P

Åja, sånn :whistle: Ja, da ville jeg satset på Klikkertrening for din hund og en klikker eller fem. Lokk har du sikkert selv og finger kan brukes i stedenfor targetstick. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sånn :whistle: Ja, da ville jeg satset på Klikkertrening for din hund og en klikker eller fem. Lokk har du sikkert selv og finger kan brukes i stedenfor targetstick. Lykke til!

Tycker för övrigt att target stick är grymt överskattat. Använder aldrig det när jag tränar mina hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innlæring av klikker.

Margrete har forklart en ypperlig måte å lære den inn på, en annen metode som går vel så kjapt, er å starte med å klikke for kontakt med en gang. Altså - still deg opp, sett deg på gulvet, whatever du syns er greit, ha gobiter i en lomme, i hånda bak på ryggen ol. og klikker i den andre hånden. Når hunden ser deg i øynene så klikk og gi gobit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innlæring av klikker.

Margrete har forklart en ypperlig måte å lære den inn på, en annen metode som går vel så kjapt, er å starte med å klikke for kontakt med en gang. Altså - still deg opp, sett deg på gulvet, whatever du syns er greit, ha gobiter i en lomme, i hånda bak på ryggen ol. og klikker i den andre hunden. Når hunden ser deg i øynene så klikk og gi gobit.

*kremt* :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen egentlig kort forklare med hva klikkertrening er? :whistle:

Send meg mailadressen din på PM så kan jeg sende deg hele klikkerskolen til canis som jeg har fått på mail;)

Når det kommer til trening er jeg vel i grunn i leieren "kombinasjon". Jeg tror på lederskap, jeg ønsker å bruke mest mulig av meg selv om min kontakt med hunden som forsterker for øvelser og aktviteter.

Blir litt som jeanettH tror jeg, positivt i innlæring med godbiter/ lek/ alt ettersom det som passer hunden, men vi går etterhvert over i en generalisering (hunden skal lære å overføre øvelsen til ulike miljøer så den sitter uansett) og når hunden utfører øvelsen 9 av 10 ganger definerer jeg det som at hunden kan øvelsen og legger på ett krav om utførelse ved kommando. Her korrigerer og irettesetter jeg hunden om den ikke utfører kommandoen (hunden får nei eller annen nødvendig irettesetting( korrigering (stort sett holder nei) og kommando blir gitt på nytt lik at hunden utfører øvelsen korrekt og kan få ros.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset ikke av noe ting jeg, jeg kombinerer egentlig flere filosofier.. Dog trener jeg rent positivt i innlæringsfasen, men jeg tror på generalisering og kravfase.

Er vel mest her jeg også... Men mener at hvilken metode som er best avhenger av hva slags hund du har og hvilken type man er selv. Jeg har ikke tålmodighet til å vente ut hunden, hjelper heller til :whistle: Syns ikke noen metode er feil heller så lenge den er positiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som jeanettH tror jeg, positivt i innlæring med godbiter/ lek/ alt ettersom det som passer hunden, men vi går etterhvert over i en generalisering (hunden skal lære å overføre øvelsen til ulike miljøer så den sitter uansett)

Kan man ikke generalisere øvelser om man trener etter klikkerfilosofien? Er det kun de som er "traddiser" eller som blander metoder som kan generalisere? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke generalisere øvelser om man trener etter klikkerfilosofien? Er det kun de som er "traddiser" eller som blander metoder som kan generalisere? :D

Trodde generalisering er fra "klikkerfilosofien" ? Innlæring, generalisering, flyt...?

Sånn tenker jeg ihvertfall. Først lærer hunden øvelsen i lette omgivelser. Når hunden skal lære å utføre atferden "overalt" kaller jeg det generalisering... Og når jeg kan si med hånden på hjertet at øvelsen sitter i nesten ALLE sammenhenger - så har jeg fått flyt på øvelsen - og den er så godt innlært i hodet til hunden at hunden nesten ikke trenger å tenke seg om eller bruke særlig med energi på å utføre øvelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde generalisering er fra "klikkerfilosofien" ? Innlæring, generalisering, flyt...?

Sånn tenker jeg ihvertfall. Først lærer hunden øvelsen i lette omgivelser. Når hunden skal lære å utføre atferden "overalt" kaller jeg det generalisering... Og når jeg kan si med hånden på hjertet at øvelsen sitter i nesten ALLE sammenhenger - så har jeg fått flyt på øvelsen - og den er så godt innlært i hodet til hunden at hunden nesten ikke trenger å tenke seg om eller bruke særlig med energi på å utføre øvelsen

Jeg trudde det også var generalisering, men om man leser noen av postene her, så virker det jo som om klikkertrening og generalisering ikke er mulig å drive med på en gang. Siden enkelte "klikkertrener men generaliserer og stiller krav også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da, kan si jeg var litt vanskelig når det har gjelt temaet klikking. :D

Har ikke helt likt måten de trente på.

Men som vanlig så har Eva tvingt meg til å lese litt rundt her å der å lære meg litt om det, så jeg har lest litt :D

Og nå skal vi sette av to helger i måneden der jeg kommer hjem så får vi lese å styre litt med det ^^

Så får vi håpe mine tre hunder og Embla får noe godt ut av det ! :D Også håper vi at jeg og Eva blir kloke på noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da, kan si jeg var litt vanskelig når det har gjelt temaet klikking. :D

Har ikke helt likt måten de trente på.

Men som vanlig så har Eva tvingt meg til å lese litt rundt her å der å lære meg litt om det, så jeg har lest litt :D

Og nå skal vi sette av to helger i måneden der jeg kommer hjem så får vi lese å styre litt med det ^^

Så får vi håpe mine tre hunder og Embla får noe godt ut av det ! :D Også håper vi at jeg og Eva blir kloke på noe :D

;) Gleder meg! Har bestilt: jojo/skiheis klikker, 5 i-click og Klikkertrening for din hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...