Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening eller ikke


Lappe_Embla

Klikker du?  

74 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      43
    • Nei
      15
    • Gjorde før
      3
    • Skal/vil begynne
      13


Recommended Posts

Hva er det som får hunden til å skjønne om den skal snurre rundt eller å legge seg, uten å bruke kommando eller lignende i starten? Skal hunden snurre rundt, legge seg, sitte, hoppe, sitte bamse og gi labb hele tiden? :icon_confused:

Ser at folk har sine personlige systemer på dette, mens noen prøver å følge boka så mye som mulig.

Jeg vil ha utgangsstillingen som det hunden min tilbyr først, hvis jeg stiller meg opp og hun ser at det er trening på gang. Men belønner jeg ikke henne da, eller tar et skritt tilbake, så tar hun det som et "feil atferd"-signal og bytter dermed atferd - og begynner å utføre de andre atferdene hun har lært. Når hun gjør den atferden jeg vil ha, så bygger vi videre på det derifra.

Men man må jo ha kommandoer på noen av atferdene etterhvert. Jeg føler iallefall at jeg må det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Ser på klikkertrenigsfilosofien for noen med ei bikkje som passer virkelig godt til det (alle bikkjer passer selvfølgelig til det, men som mennesker og matte eller tegning varierer det fra individ til individ), noen som virkelig går opp i hunden sin og har store planer om championater eller jobbsammenheng og noen som har ****** god tid og tålmodighet.

Jeg gjør noe innimellom. Bruker litt klikker, litt lokk og litt kjeft og "smell". Funker for oss i den grad vi vil ha ting. :icon_confused:

Jeg bruker klikkertrening fordi det er mest effektivt i veldig mange sammenhenger - jeg syns ikke man trenger mer tålmodighet og tid ved klikkertrening enn ved mange andre treningsmetoder?

Kjempebra artikkel! Må si jeg lærte mye! Men å ligger en ting på bakken, og å få en hund til å sitter bli vel en smule feil? :)

Ref. "I klikkertrening lærer vi først hunden å tilby atferden perfekt før vi sitter en kommando på. For eksempel har vi lært hunden å tilby sitt i allslags situasjoner. Når hunden kan tilby atferden akkurat slik du vil kan du begynne å legge på kommandoordet når hunden utfører atferden, og så belønne. Så kan du si kommandoordet rett før den vil utføre atferden - belønne osv. Til slutt får hunden kun belønning når du først har sagt kommandoen. Om den legger seg uten at du har sagt noe får den ingen godbit. Du kan forsterke at den venter på din kommando ved å gi den kommandoen (som så fører til en godbit). Da vil hunden sjelden tilby atferden når du ikke har sagt kommandoen (for eksempel i konkurranseringen), men venter spent på en kommando ("grønt lys"). Om du vil ha en hund som tilbyr atferden selv uten kommando kan du bare droppe det siste trinnet, men også belønne hunden for å tilby atferder selv når den ikke har hørt kommandoordet ditt først."

Hva er det som får hunden til å skjønne om den skal snurre rundt eller å legge seg, uten å bruke kommando eller lignende i starten? Skal hunden snurre rundt, legge seg, sitte, hoppe, sitte bamse og gi labb hele tiden? :P

Du lærer hunden å tilby atferd og trener èn og èn atferd om gangen (ikke sitt, ligg, hoppe, gi labb og alt på en gang). Hunden lærer seg i hvilke situasjoner det lønner seg å tilby atferder, for eksempel når du står oppreist og ser forventningsfull på den. Jeg har visst en spesiell stil når jeg venter på at hunden skal tilby atferd. Da holder jeg begge armene rett ned og står med beina litt spredt av en eller annen grunn. Det gjør hvertfall at hundene kjenner igjen situasjoner hvor de skal tilby atferder og når de ikke skal tilby.

Vil du lære hunden å sitte kan du vente til den setter seg og belønne den for å gjøre det. Bare belønn hunden for å sette seg og den vil etterhvert forstå dette. Som oftest tar det ikke lang tid før hunden prøver å sette seg hele tiden fordi det fører til belønning. Da kan du legge på en kommando på øvelsen slik at hunden binder f.eks "sitt" med sitte-atferden. Etterhvert øker du kravene ved å kun belønne hunden når den setter seg på kommando. Tilbyr den sitt uten at du har sagt noe får den ingen belønning, men sier du "sitt" og den setter seg får den det. Det er det som menes med at kommandoen blir et slags "grønt lys". Hunden vil jo så gjerne utføre atferden, men den vet at det kun lønner seg når du har bedt den om å gjøre det.

Edit: Jeg generaliserer ofte atferden før jeg legger kommando på. Altså får jeg hunden til å tilby sitt hjemme i stuen, på treningsbanen, på bussen og i en utstillingshall før jeg legger på kommando. Andre velger å generalisere atferden etter at kommando er lagt på - jeg gjør litt begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden går det fortere å lære luna ting med luring og lokking, enn klikkertrening. Derfor skrev jeg det :icon_confused: Det krever jo mer tålmodighet om du skal vente på at bikkja skal tilby det du vil? Satt og leste lydighetsbibelen fra canis, all treningen baserte seg jo på at hunden skulle gjøre det selv uten noen form for lokking. De beskrev tilogmed ting som egentlig ikke var lokking men som var såpass likt at det var no-no. Jeg har ikke tålmodighet til sånnt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk har sine personlige systemer på dette, mens noen prøver å følge boka så mye som mulig.

Jeg vil ha utgangsstillingen som det hunden min tilbyr først, hvis jeg stiller meg opp og hun ser at det er trening på gang. Men belønner jeg ikke henne da, eller tar et skritt tilbake, så tar hun det som et "feil atferd"-signal og bytter dermed atferd - og begynner å utføre de andre atferdene hun har lært. Når hun gjør den atferden jeg vil ha, så bygger vi videre på det derifra.

Men man må jo ha kommandoer på noen av atferdene etterhvert. Jeg føler iallefall at jeg må det :)

Åja! :icon_confused:

Men går det an å lære en hund som ikke har blitt brukt i slik trening (klikkertrening), til å lære å tilby adferd?

Min hund er snart 2 år, og dette er det jeg har brukt å gjøre med henne:

Sitt blir slik: Sitt! *jeg løfter hånden med godbiten, hun setter rumpa ned* "Braaaa" - godbit.

Slik gjør/gjorde jeg med alle øvelser. Er det lokking, å vise med hånda hva jeg mener kombinert med kommando?

Apport blir slik: jeg hiver tingen, og sier "apport!". Hun løper for å hente den, og kommer til meg med en gang. Jeg strekker ut hånda, og hun legger "apport objektet" i hånda mi. Hvis tingen detter ut av hånda mi (altså at hun slurvet med å levere) sier jeg ingenting, eller jeg sier apport på nytt. Da plukker hun objektet opp og leverer i hånda mi, -godbit (hvis den ikke datt ut igjen, da skjer det samme igjen).

Hvordan går man frem, til å lære henne å tilby atferd? :P

(Rotete innlegg? Jeg? Nææi. :P )

Edit: Hva heter det å se at hunden setter/sitter seg, og så si "sitt"? Er det anbefalt i klikkersammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden går det fortere å lære luna ting med luring og lokking, enn klikkertrening. Derfor skrev jeg det :icon_confused: Det krever jo mer tålmodighet om du skal vente på at bikkja skal tilby det du vil? Satt og leste lydighetsbibelen fra canis, all treningen baserte seg jo på at hunden skulle gjøre det selv uten noen form for lokking. De beskrev tilogmed ting som egentlig ikke var lokking men som var såpass likt at det var no-no. Jeg har ikke tålmodighet til sånnt. :)

Du ser ofte resultatet fortere, men i lengden har jeg erfart at lokking ikke like effektivt enn om man bygger på hundens egetinitiativ.

Det kan virke tungvidt i begynnelsen, men øvelsen sitter bedre vil jeg påstå om hunden lærer det med minst mulig hjelp. Og klikkerkloke hunder tar shaping og fanging av atferd utrolig fort. Labradoren her tilbyr kanskje 20 forskjellige atferder når jeg stiller meg opp med klikkeren i den "modusen". Dersom jeg ikke har klikket og belønnet for f.eks stå, sitt og dekk de to første gangene hun prøver slutter hun å tilby det og finner andre ting å tilby. Gjør hun det jeg vil, f.eks snu på hodet, så repeterer hun atferden igjen med en gang etterpå og med enda mer intensitet og kraft (f.eks snur hun enda mer på hodet). Det er i slike tilfeller det er utrolig artig og megaeffektivt (om jeg kan bruke det ordet) å klikkertrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! :)

Men går det an å lære en hund som ikke har blitt brukt i slik trening (klikkertrening), til å lære å tilby adferd?

Min hund er snart 2 år, og dette er det jeg har brukt å gjøre med henne:

Sitt blir slik: Sitt! *jeg løfter hånden med godbiten, hun setter rumpa ned* "Braaaa" - godbit.

Slik gjør/gjorde jeg med alle øvelser. Er det lokking, å vise med hånda hva jeg mener kombinert med kommando?

Apport blir slik: jeg hiver tingen, og sier "apport!". Hun løper for å hente den, og kommer til meg med en gang. Jeg strekker ut hånda, og hun legger "apport objektet" i hånda mi. Hvis tingen detter ut av hånda mi (altså at hun slurvet med å levere) sier jeg ingenting, eller jeg sier apport på nytt. Da plukker hun objektet opp og leverer i hånda mi, -godbit (hvis den ikke datt ut igjen, da skjer det samme igjen).

Hvordan går man frem, til å lære henne å tilby atferd? :P

(Rotete innlegg? Jeg? Nææi. :P )

Hunder som ikke er vant til å tilby atferder, men som senere lærer seg det, er det man kaller "crossoverhunder". Det tar ofte litt tid i begynnelsen før hundene lærer seg å arbeide på egetinitiativ uten hjelp, men når de først knekker koden er det veldig artig :P Jeg ville ha begynt med å stille meg foran hunden med klikker og godbit og belønne hunden for å gjøre ting frivillig. Sette seg frivillig, stå frivillig, legge seg frivillig, sitte igjen frivillig når du tar et skritt tilbake, snu på hodet frivillig og alt en hund gjør naturlig. Dette er bare for å lære hunden at det faktisk lønner seg å gjøre ting på egetinitiativ. Etter noen treningsøkter kan du begynne å fokusere på èn og èn atferd. For eksempel kan du klikke for at den setter seg. Belønn hunden slik at den på reise seg og den er da klar for en ny repetisjon. Når hunden kan tilby sitt kan du kjøre neste treningsøkt med dekk, den neste med å snu på hodet, den neste med sitt igjen osv. Det er denne erfaringen som gjør hunden klikkerklok. I starten kan det ta litt tid før hunden kobler belønningen med atferden den utførte, men jo flere slike øvelser du har, jo flinkere blir hunden til å tilby atferd du vil ha. Til slutt får du en Cita :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden går det fortere å lære luna ting med luring og lokking, enn klikkertrening. Derfor skrev jeg det :icon_confused: Det krever jo mer tålmodighet om du skal vente på at bikkja skal tilby det du vil? Satt og leste lydighetsbibelen fra canis, all treningen baserte seg jo på at hunden skulle gjøre det selv uten noen form for lokking. De beskrev tilogmed ting som egentlig ikke var lokking men som var såpass likt at det var no-no. Jeg har ikke tålmodighet til sånnt. :)

Alt handler jo om hvor klikkerklok hunden din er - hunden din (som ikke er klikkerklok) vil bruke lengre tid på å få shapet inn f.eks. å gå baklengs slalåm mellom beina enn det hunden min (som er relativt klikkerklok) vil gjøre. Ofte vil man altså trenge litt tid før man på en måte skjønner hva det handler om - dette gjelder både hund og eier! Men når det først løsner, syns jeg i alle fall det går like raskt å shape inn nye øvelser som å lokke dem inn (jeg har ikke klikkertrent hele tiden, så flere av øvelsene Tinka kan er lokket inn). Det viktigste for meg er allikevel at øvelsene sitter bedre når jeg har shapet dem inn. Hun har måttet bruke hodet for å få det til, og derfor har hun også en mye større forståelse av hva det er hun holder på med.

Jo mer man klikkertrener, jo større forståelse får hunden for det også. Jeg tar meg ofte i å tenke "ok, hvis jeg klikker for det vil hun kombinere det med det vi trente på i stad" - og hun kobler det faktisk helt av seg selv på en helt annen måte enn hun hadde fått til å gjøre hvis vi bare hadde brukt lokking.

Jeg har forøvrig overhodet ikke planer om konkurranser eller championat. Ikke har jeg usedvanlig god tålmodighet heller. Jeg klikkertrener fordi det er morsomt, jeg. Fordi både hunden og jeg må tenke kreativt, og fordi det resulterer i sikre øvelser som sitter for "alltid" fordi hunden skjønner hva hun holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hva folk skriver her.

Selv har jeg ikke stort peiling på hundetrening fra "boka", om det gjelder klikker eller andre treningsmetoder.

Selv har jeg vurdert hunden jeg er med (noen familiemedlemmer og venner som har plassert bikkja hos meg) brukt en god del sunn fornuft når det gjelder å få hunden til å forstå hva jeg vil. Når det gjelder belønning og straff har jeg sett an på hunden, de er jo forskjellige individer som oss.

I alle fall alt dette har funket for meg og de hundene jeg har jobbet med :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som ikke er vant til å tilby atferder, men som senere lærer seg det, er det man kaller "crossoverhunder". Det tar ofte litt tid i begynnelsen før hundene lærer seg å arbeide på egetinitiativ uten hjelp, men når de først knekker koden er det veldig artig :icon_confused: Jeg ville ha begynt med å stille meg foran hunden med klikker og godbit og belønne hunden for å gjøre ting frivillig. Sette seg frivillig, stå frivillig, legge seg frivillig, sitte igjen frivillig når du tar et skritt tilbake, snu på hodet frivillig og alt en hund gjør naturlig. Dette er bare for å lære hunden at det faktisk lønner seg å gjøre ting på egetinitiativ. Etter noen treningsøkter kan du begynne å fokusere på èn og èn atferd. For eksempel kan du klikke for at den setter seg. Belønn hunden slik at den på reise seg og den er da klar for en ny repetisjon. Når hunden kan tilby sitt kan du kjøre neste treningsøkt med dekk, den neste med å snu på hodet, den neste med sitt igjen osv. Det er denne erfaringen som gjør hunden klikkerklok. I starten kan det ta litt tid før hunden kobler belønningen med atferden den utførte, men jo flere slike øvelser du har, jo flinkere blir hunden til å tilby atferd du vil ha. Til slutt får du en Cita :)

Hvor lenge varer slike treningsøkter? Tar man bare 1 øvelse pr. treningsøkt?

Hvordan skal jeg gjøre Embla fortrolig med klikkeren? Jeg prøvde å klikke en gang på den boksen i forrige uke, når hun lå i senga mi. Og hun sov nesten. Hun ble kjemperedd og sprang ut av rommet! :P (Var ikke helt det jeg hadde planlagt akkurat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer slike treningsøkter? Tar man bare 1 øvelse pr. treningsøkt?

Hvordan skal jeg gjøre Embla fortrolig med klikkeren? Jeg prøvde å klikke en gang på den boksen i forrige uke, når hun lå i senga mi. Og hun sov nesten. Hun ble kjemperedd og sprang ut av rommet! :icon_confused: (Var ikke helt det jeg hadde planlagt akkurat.)

I begynnelsen kan det være greit å ta en øvelse per treningsøkt. Da blir det et merkbart skille for hunden mellom når du bytter øvelse. Når hunden blir mer klikkerklok kan du gjerne kjøre ulike øvelser på en økt, spesielt om du har en lang økt, men jeg kjører aldri mer enn maks to atferder da. Da markerer jeg også for hunden at vi bytter atferd ved å for eksempel sette meg ned og kose litt med henne før jeg begynner å forsterke en annen atferd.

Jeg pleier ikke å kjøre lange økter. Vanligvis varer en økt på 2-3 minutter, da jeg syns det er viktig å avslutte når hunden er veldig giret og intens. Det er også viktig at hund og fører holder konsentrasjonen, og da kan små pauser være nyttige. Pausen kan være på 1 minutt før jeg kjører en ny økt, ofte med en annen atferd, alt ettersom hva jeg vil trene på.

Jeg syns hvertfall at du bør markere for hunden når du bytter atferd, om dette er i samme økt som dere trente en annen atferd eller ikke. Det er ikke alltid jeg har markert ved bytting av atferd, det hender jeg ombestemmer meg midt i treningen, men det er mest effektivt å markere byttet med en liten pause.

Om hun er redd for klikkeren kan du prøve klikker med lavere lyd som du får kjøpt på nettet og i noen dyrebutikker. Du kan også prøve å dempe klikket ved å gjemme klikkeren bak en pute når du klikker, eller ikke bruke klikker i det hele tatt. Du kan bruke et ord, en fløyte eller hva som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen kan det være greit å ta en øvelse per treningsøkt. Da blir det et merkbart skille for hunden mellom når du bytter øvelse. Når hunden blir mer klikkerklok kan du gjerne kjøre ulike øvelser på en økt, spesielt om du har en lang økt, men jeg kjører aldri mer enn maks to atferder da. Da markerer jeg også for hunden at vi bytter atferd ved å for eksempel sette meg ned og kose litt med henne før jeg begynner å forsterke en annen atferd.

Jeg pleier ikke å kjøre lange økter. Vanligvis varer en økt på 2-3 minutter, da jeg syns det er viktig å avslutte når hunden er veldig giret og intens. Det er også viktig at hund og fører holder konsentrasjonen, og da kan små pauser være nyttige. Pausen kan være på 1 minutt før jeg kjører en ny økt, ofte med en annen atferd, alt ettersom hva jeg vil trene på.

Jeg syns hvertfall at du bør markere for hunden når du bytter atferd, om dette er i samme økt som dere trente en annen atferd eller ikke. Det er ikke alltid jeg har markert ved bytting av atferd, det hender jeg ombestemmer meg midt i treningen, men det er mest effektivt å markere byttet med en liten pause.

Om hun er redd for klikkeren kan du prøve klikker med lavere lyd som du får kjøpt på nettet og i noen dyrebutikker. Du kan også prøve å dempe klikket ved å gjemme klikkeren bak en pute når du klikker, eller ikke bruke klikker i det hele tatt. Du kan bruke et ord, en fløyte eller hva som helst. :)

Åja! Takk gud for doggis! :icon_confused:

Er det noen bøker å anbefale? (Må kanskje avslutte nå, mens jeg enda er konsentrert? :P)

Edit: så litt på canis. Tenkte å bestille denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=KI og denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=850 . Er disse å anbefale? Tror du de passer meg? :P (Har ikke snakket så mye med mamma om dette, må nok ønske meg i bursdagsgave.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte ja, selv om jeg har en såkalt crossover hund. Han er i prosessen til å bli klikkerklok på en måte. Jeg har aldri hatt tolvmodighet til å starte før men nå for en liten stund tilbake fant jeg ut at vi hadde falt såpass langt ut fra alt som het trening at jeg bestemte meg for at nå skulle jeg klare å få Turbo iallefall litt klikkerklok. Du kan jo lese om hvordan det gikk http://doggis.no/forum/index.php?showtopic=40731 :icon_confused: Jeg synes dette fungerer kjempebra og han tilbyr adferder som aldri før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Takk gud for doggis! :P

Er det noen bøker å anbefale? (Må kanskje avslutte nå, mens jeg enda er konsentrert? :P )

Edit: så litt på canis. Tenkte å bestille denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=KI og denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=850 . Er disse å anbefale? Tror du de passer meg? :P (Har ikke snakket så mye med mamma om dette, må nok ønske meg i bursdagsgave.)

"Klikkertrening for din hund" er virkelig til å anbefale, ja! Utrolig bra bok som er enkel å lese, tror du vil ha veldig mye nytte av den. De klikkerne du viste er klikkere med lavere lyd, ofte til innendørs bruk. Jeg ville kjøpt en slik eller to og forsøkt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klikkertrening for din hund" er virkelig til å anbefale, ja! Utrolig bra bok som er enkel å lese, tror du vil ha veldig mye nytte av den. De klikkerne du viste er klikkere med lavere lyd, ofte til innendørs bruk. Jeg ville kjøpt en slik eller to og forsøkt det :P

O, store Benedicte! :P

Hvilken klikker skal jeg bruke ute da? :P

De "triksene" Embla kan er:

apport

sitt

innkalling

Jeg holder på å lære henne "stååå," da vi skal på utstilling neste år. Skal jeg lære henne klikkerlyden med øvelsen sitt, og så gå over til stå. Eller? :P Hvordan skal jeg lære en crossover hund stå? Slik som i tråden om det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O, store Benedicte! :P

Hvilken klikker skal jeg bruke ute da? :P

De "triksene" Embla kan er:

apport

sitt

innkalling

Jeg holder på å lære henne "stååå," da vi skal på utstilling neste år. Skal jeg lære henne klikkerlyden med øvelsen sitt, og så gå over til stå. Eller? :P Hvordan skal jeg lære en crossover hund stå? Slik som i tråden om det? :P

Det beste er om du får til å bruke en vanlig klikker ute (f.eks http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=K10), men dersom hun er redd lyden kan du bruke andre signaler. Hunden klarer nok å høre "innendørs"klikkeren ute også, men dersom det er mye støy eller du klikker når hunden er langt unna kan det bli noe uklart. Du kan også rope "BRA!" og gjøre det ordet like hellig som klikkeren. For at "BRA!" skal bli en bra betinget forsterker må du si det kort og presist og alltid la det komme en belønning.

Å lære en hund å stå på kommando er ikke så vanskelig, men å lære en hund å stå pent krever litt mer, siden du da også må lære hunden å bevisst plassere beina sine. Men det er fullt mulig. Labradoren her har en fin utstillings-stå, men med de andre har ikke det vært nødvendig.

Når det gjelder utstilling må du bestemme deg for om du vil at hunden skal stille seg opp selv og plassere beina sine korrekt, eller bare stå i ro mens føreren plasserer beina til hunden.

Ved såkalt fristilling kan du klikke og belønne for at hunden står frivillig og at den tilbyr stå både fra sitt og fra dekk. Etterhvert som dette sitter kan du klikke for at hunden plasserer forbeina sine parallellt og bakbeina i korrekt vinkel. Som sagt er ikke dette alltid bare bare, spesielt på hunder med lite kontroll over sin bakpart eller unge hunder :P Når hunden reiser seg frivillig og plasserer beina sine korrekt kan du legge på kommando.

Vorstehhunden og aussien har jeg klikkertrent til sistnevnte, altså stå på kommando og forholde seg passiv mens jeg flytter på beina dems. Samme fremgangsmåte ved at du belønner frivillig stå og legger på kommando, men her belønner du også hunden for å stå i ro mens du tar og flytter på den.

Har du hunden stående foran deg kan du belønne den for å stå i ro mens du flytter litt på deg selv. Mestrer hunden dette kan du gradvis øke kriteriene ved å flytte deg mer og mer, gjerne tett inntil hunden også mens den blir stående i ro og belønne. Neste skritt kan være å ta forsiktig på hunden mens den står i ro, og senere øker du vanskelighetsgraden vet at du tar mer og mer på den og etterhvert også flytter på beina mens hunden forholder seg rolig. Det er viktig å belønne hunden ofte under innlæringen. Dersom hunden ikke klarer det har du kanskje gått for fort fram og hatt for høye kriterier, timet belønningen feil eller brukt for dårlig belønning. Mange går for fort fram i innlæringen og det er da viktig å senke kriteriene slik at hunden mestrer det og får sin belønning. Etterhvert kan du avansere enda mer og lære hunden å stå passivt uansett hva du gjør, og også når fremmede kjenner på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om du får til å bruke en vanlig klikker ute (f.eks http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=K10), men dersom hun er redd lyden kan du bruke andre signaler. Hunden klarer nok å høre "innendørs"klikkeren ute også, men dersom det er mye støy eller du klikker når hunden er langt unna kan det bli noe uklart. Du kan også rope "BRA!" og gjøre det ordet like hellig som klikkeren. For at "BRA!" skal bli en bra betinget forsterker må du si det kort og presist og alltid la det komme en belønning.

Å lære en hund å stå på kommando er ikke så vanskelig, men å lære en hund å stå pent krever litt mer, siden du da også må lære hunden å bevisst plassere beina sine. Men det er fullt mulig. Labradoren her har en fin utstillings-stå, men med de andre har ikke det vært nødvendig.

Når det gjelder utstilling må du bestemme deg for om du vil at hunden skal stille seg opp selv og plassere beina sine korrekt, eller bare stå i ro mens føreren plasserer beina til hunden.

Ved såkalt fristilling kan du klikke og belønne for at hunden står frivillig og at den tilbyr stå både fra sitt og fra dekk. Etterhvert som dette sitter kan du klikke for at hunden plasserer forbeina sine parallellt og bakbeina i korrekt vinkel. Som sagt er ikke dette alltid bare bare, spesielt på hunder med lite kontroll over sin bakpart eller unge hunder :P Når hunden reiser seg frivillig og plasserer beina sine korrekt kan du legge på kommando.

Vorstehhunden og aussien har jeg klikkertrent til sistnevnte, altså stå på kommando og forholde seg passiv mens jeg flytter på beina dems. Samme fremgangsmåte ved at du belønner frivillig stå og legger på kommando, men her belønner du også hunden for å stå i ro mens du tar og flytter på den.

Har du hunden stående foran deg kan du belønne den for å stå i ro mens du flytter litt på deg selv. Mestrer hunden dette kan du gradvis øke kriteriene ved å flytte deg mer og mer, gjerne tett inntil hunden også mens den blir stående i ro og belønne. Neste skritt kan være å ta forsiktig på hunden mens den står i ro, og senere øker du vanskelighetsgraden vet at du tar mer og mer på den og etterhvert også flytter på beina mens hunden forholder seg rolig. Det er viktig å belønne hunden ofte under innlæringen. Dersom hunden ikke klarer det har du kanskje gått for fort fram og hatt for høye kriterier, timet belønningen feil eller brukt for dårlig belønning. Mange går for fort fram i innlæringen og det er da viktig å senke kriteriene slik at hunden mestrer det og får sin belønning. Etterhvert kan du avansere enda mer og lære hunden å stå passivt uansett hva du gjør, og også når fremmede kjenner på hunden.

Taakk! :P

Hittil har jeg øvd på "ståå" med å holde henne litt under buken og holde en godbit foran munnen, mens jeg har sagt "stååå." Og så: "braa!" Kan det fungere? :P

I dag har jeg lært MASSE, bare i denne lille tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taakk! :P

Hittil har jeg øvd på "ståå" med å holde henne litt under buken og holde en godbit foran munnen, mens jeg har sagt "stååå." Og så: "braa!" Kan det fungere? :P

I dag har jeg lært MASSE, bare i denne lille tråden :P

Det kan fungere ja, men det er ikke på klikkerviset. Problemet med å holde under buken er at hunden ofte skyter rygg og ikke står naturlig.

Så flott at du har lært mye. :P

Her er to dårlige filmer fra i sted, bare for å vise hvor effektivt klikkertrening kan være selv på enkle øvelser. Cita lærte å putte hode i en bøtte for over 3 år siden og vi har aldri trent på det siden. I dag tok jeg frem bøtten og med bare et par repetisjoner husket hun det, og det er en stor fordel når man lærer inn atferder på hundens egetinitiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fungere ja, men det er ikke på klikkerviset. Problemet med å holde under buken er at hunden ofte skyter rygg og ikke står naturlig.

Så flott at du har lært mye. :P

Her er to dårlige filmer fra i sted, bare for å vise hvor effektivt klikkertrening kan være selv på enkle øvelser. Cita lærte å putte hode i en bøtte for over 3 år siden og vi har aldri trent på det siden. I dag tok jeg frem bøtten og med bare et par repetisjoner husket hun det, og det er en stor fordel når man lærer inn atferder på hundens egetinitiativ.

Utrolig! :shocked:

Må visst begynne med dette :P

Edit:

Hvordan skal jeg liksom lære Embla at KLIKK=BRA, heter ikke det å betinge klikkeren?

Hvor ofte skal man klikke?

Får hunden godbit etter hvert klikk?

Stiller man seg opp og så begynner hunden å kjøre igjennom alle øvelsene den kan, og så får den godbit når den gjør den øvelsen man mente? :P

Stakkars dere... Svarer på mine dumme spørsmål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen var vel ikke meninga du skulle kryssa av noe da, lurte jo bare på det som hadde med klikker å gjøre

:P Jo, for jeg shaper inn noen øvelser, lokker andre og setter krav til en tredje som er mer "ferdig". Alt utenom fysisk, hard psykisk korrigering, og jeg tilpasser meg individet jeg har mellom hendene. Jeg har en lykkelig og lite forvirret hund til tross for at jeg havner i alle kategorier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg liksom lære Embla at KLIKK=BRA, heter ikke det å betinge klikkeren?

Hvor ofte skal man klikke?

Får hunden godbit etter hvert klikk?

Stiller man seg opp og så begynner hunden å kjøre igjennom alle øvelsene den kan, og så får den godbit når den gjør den øvelsen man mente? :P

Stakkars dere... Svarer på mine dumme spørsmål :P

Ingen dumme spørsmål!

Sett deg på gulvet, eller stå for den saks skyld, med gobiter i en skål (lettest), klikk-gobit-klikk-gobit noen ganger. Du må være rask, gobiten skal komme rett etter klikket. Gjør dette noen ganger, så avslutt. Du må helt sikkert flytte på deg litt for å få hunden itl å skjønne at det er over nå. Når hunden så flytter seg og gjør noe med ryggen til deg, så klikk igjen. Dette er altså en test, reagerer den og kommer fort mot deg har den skjønt poenget. Flytt deg ut og inn i andre miljøer. Erfaringsmessig tar det IKKE lang tid når de først har skjønt greia :P Lykke til og kos deg! Det er artig når de har skjønt tegningen og virkelig prøver ut atferder for å få deg til å klikke.

Hvorfor har dere ikke fortalt damen dette? Her har dere skrevet side opp og side ned om klikker, men ikke basic innlæring, vimehuer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...