Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så mye pinglete hunder?


Brukshunder

Recommended Posts

Jeg kjenner at jeg blir litt nysgjerrig på denne mallen jeg, for såvidt jeg vet finnes det to malletisper i brukstoppen. Den ene er en stor dritthund i følge både eier selv og de som har sett den siden av henne og den andre er i mine øyne en feilregistrert terv.

Man er ikke feilregistrert terv om man er fra rene mallelinjer og har litt lang pels bak øra... Da er Loke feilregistrert sort malle om sommeren liksom. Den mallen jeg tenker på har lengre pels enn mange andre maller ja, men langt i fra en tervpels. Og hun er fra mallelinjer.

Edit: jeg er fullstendig enig i at en langhåret malle er en terv..like mye som en svart belger født i tervkull er en groenendael. Men denne hunden er altså ikke lanhåret, hun har fjoner her og der, men det er bare bak øra og i rumpa liksom. I tilegg er hun fra et bruksmalleoppdrett, så derfor er liksom ikke pelslengden relevant for diskusjonen egentlig. Vet det finnes enkelte terveiere som tror at mentaliteten ligger i hundens farge og hårlag (svarting ergo ubrukelig liksom) , men jeg tror og håper det er linjene som avgjør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Man er ikke feilregistrert terv om man er fra rene mallelinjer og har litt lang pels bak øra... Da er Loke feilregistrert sort malle om sommeren liksom. Den mallen jeg tenker på har lengre pels enn mange andre maller ja, men langt i fra en tervpels. Og hun er fra mallelinjer.

Men du? Det kan sikkert snus det da? For jeg veit om tervtisper som har kortere pels enn tervtisper flest, så de er sikkert halvveis-maller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det en terv. Akkurat som at Betty er en malle. :lol:

Har aldri påstått Betty ikke er malle, antok bare det var det belgerguri mente siden den er litt rikhåret. Hun er født i mallekull, og regisrert malle. Altså - Malle. Har aldri engang syntes de langhårsmallene som er registrert terv er spesielt terv-lik. Men det betyr jo ingenting. Er liksom ikke pelslengden eller farge som avgjør brukanesheten til hunden, eller temperamang. Siden belgerguri var oppe med at hun var feilregistrert så anntok jeg det har vært diskutert ofte i miljøet at hun burde regges som terv....

Nå har jeg heller ikke (som jeg husker) møtt Betty, så vet ikke hvor sanset eller behagelig hun er...

Har møtt Zaga og Gere av de 3 "på toppen", og uansett om Gere er utypisk til malle å være, så kan man jo likevel si at - jo det finns behagelige maller, og ca 25% av mallenne av top 20 på årets brukshund er så sansete. Om Betty og er det så er 50% behagelige. (En statistikk som forøvrig ikke er representativ for de mallene jeg har møtt totalt)

Jeg dro bare fram Gere fordi jeg ikke kunne se at Loke tidligere sa det var spesifikt tispe det ble siktet til av de på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri påstått Betty ikke er malle, antok bare det var det belgerguri mente siden den er litt rikhåret. Hun er født i mallekull, og regisrert malle. Altså - Malle. Har aldri engang syntes de langhårsmallene som er registrert terv er spesielt terv-lik. Men det betyr jo ingenting. Er liksom ikke pelslengden eller farge som avgjør brukanesheten til hunden, eller temperamang. Siden belgerguri var oppe med at hun var feilregistrert så anntok jeg det har vært diskutert ofte i miljøet at hun burde regges som terv...

Det var ikke helt sånn jeg forsto dette innlegget:

Det er vel ofte en viss forskjell på en terv og en malle, selv om de er født om hverandre i et kull? Man kan jo ikke bruke en terv som eksempel på en sindig og rolig malle, da det faktisk er forskjell på disse to rasene når det gjelder temperament osv?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du? Det kan sikkert snus det da? For jeg veit om tervtisper som har kortere pels enn tervtisper flest, så de er sikkert halvveis-maller?

Det forklarer jo at Loke har såpass med lekelyst når jeg tenker meg om. Han har fryktelig kort pels i forhold til andre groenendael hannhunder, så der er hele forklaringen! Han er halvmalle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du? Det kan sikkert snus det da? For jeg veit om tervtisper som har kortere pels enn tervtisper flest, så de er sikkert halvveis-maller?

Det forklarer jo at Loke har såpass med lekelyst når jeg tenker meg om. Han har fryktelig kort pels i forhold til andre groenendael hannhunder, så der er hele forklaringen! Han er halvmalle...

Vær fornøyd du... Du har tydeligvis en veldig bra brukshund, så kort pels som hun har! *flir*

Å, herregud. :rolleyes:

Dette gidder jeg virkelig ikke bruke energi på å diskutere i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herregud. :rolleyes:

Dette gidder jeg virkelig ikke bruke energi på å diskutere i mot.

Hvorfor ikke? Mener du virkelig at en korthåret terv er mer lik malle mentalt og omvendt? Det virker veldig sånn på det ene innlegget ditt, og jeg er sterkt uenig. Hårlag har etter min mening ingenting med mentalitet å gjøre. Men du er i såfall ikke alene i belgerverdenen om å mene/tro dette, det er enkelte terveiere som har kommet med mer eller mindre samme påstanden om groenendaelen. Den er dårligere fordi den er svart liksom, uansett linjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dersom dere er uenige kan dere heller skrive saklige argumenter i stedet for å gjøre narr av folk. Det er dårlig folkeskikk det dere holder på med.

Beklager hvis du følte det sånn, det var ikke sånn ment. Men for meg virker tanken på at hunder i et kull skal ha forskjellig gemytt og egenskaper etter hvilken farge og hårlag de har, like overtroisk som den gamle myten om at hester som har hvitt bliss og baksokker har et stabilt hode fordi hvitfargen går igjennom hesten. Jeg tror rett og slett ikke noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis du følte det sånn, det var ikke sånn ment. Men for meg virker tanken på at hunder i et kull skal ha forskjellig gemytt og egenskaper etter hvilken farge og hårlag de har, like overtroisk som den gamle myten om at hester som har hvitt bliss og baksokker har et stabilt hode fordi hvitfargen går igjennom hesten. Jeg tror rett og slett ikke noe på det.

Hvis egenskaper som pelslengde kan ligge uten å gi utslag i generasjoner, hvorfor kan ikke temperament gjør det samme? Og hvorfor kan ikke gener ha en sammenheng mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis egenskaper som pelslengde kan ligge uten å gi utslag i generasjoner, hvorfor kan ikke temperament gjør det samme? Og hvorfor kan ikke gener ha en sammenheng mener du?

Selvfølgelig er både pelslengde og mentalitet genetisk, men jeg tviler sterkt på at de har en sammenheng. Det ble feks født to maller i kullet til Lyra, og ingen av de var spesiellt krevende. Lyra og den like krøllete søsteren derimot var begge noen håndfulle og langt mer aktive enn gjennomsnittslakken. Genetisk sett skal mallen være mer aktiv enn laekenoisen...

Jeg har aldri hatt særlig nært bekjentskap til to hunder av samme belgerkull med to forskjellige farger el hårlag desverre, men for meg så blir det som å si at jeg er anderledes enn søsknene mine fordi jeg har brune øyne og de har blå... ( jeg er forøvrig veldig forskjellig fra søsknene mine, men det har neppe noe med øyenfargen å gjøre :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herregud. :rolleyes:

Dette gidder jeg virkelig ikke bruke energi på å diskutere i mot.

Fordi dersom dere er uenige kan dere heller skrive saklige argumenter i stedet for å gjøre narr av folk. Det er dårlig folkeskikk det dere holder på med.

Det er vel ikke noen diskusjon når du ikke svarer på det jeg spurte deg om?

Du skreiv:

Det er vel ofte en viss forskjell på en terv og en malle, selv om de er født om hverandre i et kull? Man kan jo ikke bruke en terv som eksempel på en sindig og rolig malle, da det faktisk er forskjell på disse to rasene når det gjelder temperament osv?

Og jeg svarte deg:

Tja.. Hvor mye av temperamentet sitter i pelsen da? Jeg har ikke helt troa på at en terv født i mallekull blir fullstendig ubrukelig og nervøs bare fordi at den har lengre pels enn foreldre og søsken, men hva veit vel jeg? Det sies at det er forskjell på groenendael født i tervkull også :ahappy:

Og siden du nå sier:

Hvis egenskaper som pelslengde kan ligge uten å gi utslag i generasjoner, hvorfor kan ikke temperament gjør det samme? Og hvorfor kan ikke gener ha en sammenheng mener du?

Så spør jeg deg igjen.. Tror du virkelig at mentale egenskaper følger fargene? At en terv født i et mallekull nødvendigvis er dårligere mentalt enn sine korthårede søsken, bare fordi den har lenger pels?

Eller for å presisere mer.. Groenendaelen lå på 2 i snitt på skuddet når jeg sjekka sist (MH). Om det blir født en terv i et groenendael-kull, tror du virkelig at sjansen for at terven er mindre skuddredd enn sine sorte søsken da, fordi at snittet for terv ligger på 1.8? Og bare for å ha sagt det, terven regnes som "mer" enn groenendaelen gjør, de har mer temperament, mer kamplyst, mer drifter.. Tror du at Cane har mindre sånt enn Norris, fordi at han er sort og hun er rød? Eller - tror du at i kullet til Dinas mamma (ikke kullet Dina er født i, men det første hun hadde), hvor det var både sort, rød, grå og black and tan belger, så var det store forskjeller i gemyttet, basert på fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så er de mallene jeg har møtt som gjør det virkelig bra rolige sindige hunder. Den som har liggi på topp de siste årene i bruks (ikke IPO) blir iflg eier bare trent en til to ganger i uka, resten av tiden er hun familie og turhund. Trivelig og fornuftig hund, en slik malle kunne faktisk jeg tenkt meg. Men jeg møter stadig eiere av bruksmaller som "skryter" av hvor ekstrem bikkja dems er og at de er livsfarlige i andres hender. Og de har selvfølgelig de beste bikkjene må vite... Mulig det bare er merkelig skryt, men det er noe i blikket og oppførselen til enkelte av de hundene som jeg rett og slett ikke liker... En hund som sitter og klaprer med tennene og er i stiv i blikket når den ligger i bilen - uten noen egentlig grunn - slår meg som unaturlig høyt stresset..

Edit: til info, jeg gir beng i utstillinger selv om jeg mener at en rasehund bør se ut som rasen sin.. Eneste grunnen til at Loke ble stilt til Nuch er at han fikk storcert og cacib på første utstilling hvor vi egentlig håpet på en blåslufse. Kunne ikke gi oss da liksom.

Vel, når du skriver at bruksmallen (i bestemt form) er, i følge deg selv, i hjelavlet, så begynner i hvert fall jeg å tenke på ett eller annet med "alle over en kam" eller noe i den retningen :ahappy: For hvem er det som sier og mener at mallen ikke skal kunne fungere i hverdagen, selv om den er en god brukshund? Hvor vidt den har beveget seg bort fra rasestandarden skal jeg ikke uttale meg om, for utstilling er liksom ikke mitt fagområde. Men jeg kan jo nevne at naboens bruksmalle bare mangler siste certet før man kan klistre Nuch-tittelen på stamtavlen hennes.

Men disse menneskene som du til stadighet møter - disse som kjører hundene sine mer enn hensiktsmessig opp i drift og forteller deg at hundene deres er livsfarlige i andres hender - det slår meg at kanskje disse hundene helst er farlige i eierens egne hender. Jeg vet jo at noen skaffer seg malle rett og slett som penisforlenger, litt etter prinsippet, "IPO er for barskinger med overopphetede maller", osv. Og jeg tviler ikke på at i hendene på slike mennesker så kunne selv sofaschäferen min blitt farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når du skriver at bruksmallen (i bestemt form) er, i følge deg selv, i hjelavlet, så begynner i hvert fall jeg å tenke på ett eller annet med "alle over en kam" eller noe i den retningen :ahappy: For hvem er det som sier og mener at mallen ikke skal kunne fungere i hverdagen, selv om den er en god brukshund? Hvor vidt den har beveget seg bort fra rasestandarden skal jeg ikke uttale meg om, for utstilling er liksom ikke mitt fagområde. Men jeg kan jo nevne at naboens bruksmalle bare mangler siste certet før man kan klistre Nuch-tittelen på stamtavlen hennes.

Men disse menneskene som du til stadighet møter - disse som kjører hundene sine mer enn hensiktsmessig opp i drift og forteller deg at hundene deres er livsfarlige i andres hender - det slår meg at kanskje disse hundene helst er farlige i eierens egne hender. Jeg vet jo at noen skaffer seg malle rett og slett som penisforlenger, litt etter prinsippet, "IPO er for barskinger med overopphetede maller", osv. Og jeg tviler ikke på at i hendene på slike mennesker så kunne selv sofaschäferen min blitt farlig.

Vel, det var derfor jeg skreiv "mange" og ikke "alle". Faktum er at de malleierene jeg møter som har problemer med langhårsbelgere ofte er de samme som har de ekstreme og en smule for overopphetede mallene. En annen ting er at flere mallefolk jeg har møtt har kommet med følgende utsagn: jeg har ikke belger, jeg har malle. Det utsagnet har dere sikkert hørt før når dere er aktive bruksmiljøet. For meg viser det litt lite respekt for arbeidet som er lagt ned i rasen som helhet, og det er respektløst ovenfor de tre andre variantene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var derfor jeg skreiv "mange" og ikke "alle". Faktum er at de malleierene jeg møter som har problemer med langhårsbelgere ofte er de samme som har de ekstreme og en smule for overopphetede mallene. En annen ting er at flere mallefolk jeg har møtt har kommet med følgende utsagn: jeg har ikke belger, jeg har malle. Det utsagnet har dere sikkert hørt før når dere er aktive bruksmiljøet. For meg viser det litt lite respekt for arbeidet som er lagt ned i rasen som helhet, og det er respektløst ovenfor de tre andre variantene..

Ja, men i utgangspunktet karakteriserte du jo bruksmallen som i hjelavlet. Jeg vet ikke om jeg vil bruke ord som "respektfullt" om den uttalelsen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men i utgangspunktet karakteriserte du jo bruksmallen som i hjelavlet. Jeg vet ikke om jeg vil bruke ord som "respektfullt" om den uttalelsen heller.

Nei, det har du helt rett i. Det utrykket var en reakjson mot at det ble påstått tidligere i tråden (som i så mange andre tråder) at langhårsbelgeren er ihjelavlet fordi den ikke blir brukt i IPO slik som mallen. Hva som er ihjelavlet kommer ann på hvordan man ønsker at rasen skal være. Jeg ønsker at rasen skal være som feks cane, ikke som en av de hyperstressede mallene enkelte IPO wannabe folkene har og forhærliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er både pelslengde og mentalitet genetisk, men jeg tviler sterkt på at de har en sammenheng. Det ble feks født to maller i kullet til Lyra, og ingen av de var spesiellt krevende. Lyra og den like krøllete søsteren derimot var begge noen håndfulle og langt mer aktive enn gjennomsnittslakken. Genetisk sett skal mallen være mer aktiv enn laekenoisen...

Jeg har aldri hatt særlig nært bekjentskap til to hunder av samme belgerkull med to forskjellige farger el hårlag desverre, men for meg så blir det som å si at jeg er anderledes enn søsknene mine fordi jeg har brune øyne og de har blå... ( jeg er forøvrig veldig forskjellig fra søsknene mine, men det har neppe noe med øyenfargen å gjøre :cry: )

Det er din mening - jeg har iallefall aldri møtt en terv som er så mye som en malle, selv om jeg har møtt terv fra bruksmallelinjer.

Så spør jeg deg igjen.. Tror du virkelig at mentale egenskaper følger fargene? At en terv født i et mallekull nødvendigvis er dårligere mentalt enn sine korthårede søsken, bare fordi den har lenger pels?

Eller for å presisere mer.. Groenendaelen lå på 2 i snitt på skuddet når jeg sjekka sist (MH). Om det blir født en terv i et groenendael-kull, tror du virkelig at sjansen for at terven er mindre skuddredd enn sine sorte søsken da, fordi at snittet for terv ligger på 1.8? Og bare for å ha sagt det, terven regnes som "mer" enn groenendaelen gjør, de har mer temperament, mer kamplyst, mer drifter.. Tror du at Cane har mindre sånt enn Norris, fordi at han er sort og hun er rød? Eller - tror du at i kullet til Dinas mamma (ikke kullet Dina er født i, men det første hun hadde), hvor det var både sort, rød, grå og black and tan belger, så var det store forskjeller i gemyttet, basert på fargen?

Først; Hvem er det som har bestemt at tervene har mer enn en gjennomsnittlig groenendael? Og fra hvilke linjer? Er det rett og slett fordi det finnes flere terver etter maller enn det gjør groenendael etter maller? Det jeg har sett av belgere viser meg at terven gjennomsnittlig ligger høyere i STRESS, ikke nødvendigvis i de driftene man vil ha i en brukshund.

Og nei, jeg tror ikke at Cane har mindre enn Norris, da ville jeg blitt særdeles skuffet siden jeg tross alt har kjøpt en hund fra andre linjer enn du har - uten at jeg mener å si noe negativt om Norris av den grunn. Jeg bare forventer at man får litt 'mer' hund når man henvender seg til en oppdretter som reklamerer med at hun avler bruksbelgere.

Jeg tror heller ikke det er så enkelt som det eksempelet du tar med Dina sitt kull. Jeg har som sagt bare gjort meg littegranne tanker om dette med terv vs. malle fordi jeg synes det er forskjell på dem selv om dem kommer i fra noenlunde lignende linjer. Noe mer har jeg dessverre ikke å tilføye. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var derfor jeg skreiv "mange" og ikke "alle". Faktum er at de malleierene jeg møter som har problemer med langhårsbelgere ofte er de samme som har de ekstreme og en smule for overopphetede mallene. En annen ting er at flere mallefolk jeg har møtt har kommet med følgende utsagn: jeg har ikke belger, jeg har malle. Det utsagnet har dere sikkert hørt før når dere er aktive bruksmiljøet. For meg viser det litt lite respekt for arbeidet som er lagt ned i rasen som helhet, og det er respektløst ovenfor de tre andre variantene..

Da kan jeg med en gang si at jeg (som malle eier) føler det motsatt. Det er jo mallen om ikke belger. Det leser jeg stadig i disse belgerdebattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; Hvem er det som har bestemt at tervene har mer enn en gjennomsnittlig groenendael? Og fra hvilke linjer? Er det rett og slett fordi det finnes flere terver etter maller enn det gjør groenendael etter maller? Det jeg har sett av belgere viser meg at terven gjennomsnittlig ligger høyere i STRESS, ikke nødvendigvis i de driftene man vil ha i en brukshund.

hehe - Se så fort du går i forsvar nå som det er groenedaelen det går utover? Det sies også at de er tregere å få husreine, og at de er mer grisete enn terven - som i at de kan finne på å drite rett utenfor døra, mens terven går lenger unna.. Og de som har bestemt det, er vel folk som har hatt begge deler :cry:

Og nei, jeg tror ikke at Cane har mindre enn Norris, da ville jeg blitt særdeles skuffet siden jeg tross alt har kjøpt en hund fra andre linjer enn du har - uten at jeg mener å si noe negativt om Norris av den grunn. Jeg bare forventer at man får litt 'mer' hund når man henvender seg til en oppdretter som reklamerer med at hun avler bruksbelgere.

Ja, nemlig (og nei, jeg tok det ikke negativt om Norris, jeg kjøpte henne ikke av en oppdretter som reklamerer med at hun avler bruksbelgere :cry: )

Jeg tror heller ikke det er så enkelt som det eksempelet du tar med Dina sitt kull. Jeg har som sagt bare gjort meg littegranne tanker om dette med terv vs. malle fordi jeg synes det er forskjell på dem selv om dem kommer i fra noenlunde lignende linjer. Noe mer har jeg dessverre ikke å tilføye. :ahappy:

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at det ikke er så enkelt som i eksemplet med mora til Dina i det ene avsnittet, mens du fortsatt hevder at det er forskjeller på mentaliteten til en terv fra mallekull i forhold til mallene i mallekullet? Har det med linjene å gjøre, eller har det med pelsen å gjøre? For det som ligger på linjene, ligger på linjene selv om noen får kort eller lang, rød eller sort pels.. Sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...