Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan klikke inn "stå"?


Zoey

Recommended Posts

Jupp, jeg lurer på hvordan dere går frem når dere skal klikke inn at hunden står korrekt?

Jeg skal kjøpe den "klikke-utstillingsboka" men får ikke gjort det før etter nyttår, så får tjuvstarte litt med å høre med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde jeg: Stå foran hunden med ansiktet vendt mot den. Rygg så saaakte bakover, mens hunden følger etter deg. Akkurat i det den står helt i ro med alle bena klikker du. :) Først vil den kanskje sette seg, fordi det er da den er vant til at belønningen kommer, men da bare fortsetter du å rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor klikkersk du vil ha det.

Jeg førte en godbit ned mot lårhøyde foran hunden, og klikket mens hun stod slik.

Etterhvert holdt jeg godbiten slik at hun måtte vente lengre (og dermed stå lengre), og klikket etter 5-10 sekunder.

Så begynte jeg å bevege meg bakover.

Nå står hun på håndkommando (hånd føres rett ned mot lår) og på stemmekommando. Komplett nyttesløst for oss som ikke kommer til å frekventere utstillingsringen, men men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ha det sånn at hun står og stiller seg opp riktig når jeg siet "stå pent"

Jeg kan be henne stå, og det gjør hun, men jeg har en hemmelig drøm om en hund som stiller seg korrekt selv:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hemmelig drøm om en hund som både løper runden, løper fram og tilbake eller trekant og stiller seg opp perfekt uten at jeg er med inn i ringen! :P. Jeg skal bare stå og rope kommandoer fra utsiden. Det bør jo være fullt mulig å trene inn det. Jeg lurer på om det finnes hunder som kan det?

Men jeg har forøvrig lært Symra en fin stå bare med å holde opp en godbit. Problemet er at på utstilling er hun så stressa at hun er uinteressert i godbiter. Her er det mengdetrening sammen andre hunder som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ha det sånn at hun står og stiller seg opp riktig når jeg siet "stå pent"

Jeg kan be henne stå, og det gjør hun, men jeg har en hemmelig drøm om en hund som stiller seg korrekt selv:D

Så hun gjør det ikke selv hvis du beveger deg litt bakover?

Labradoren skal jo fristilles så Luna står "perfekt" på den måten, men det kan vel alltids bli bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hemmelig drøm om en hund som både løper runden, løper fram og tilbake eller trekant og stiller seg opp perfekt uten at jeg er med inn i ringen! . Jeg skal bare stå og rope kommandoer fra utsiden. Det bør jo være fullt mulig å trene inn det. Jeg lurer på om det finnes hunder som kan det?

Ååå, det hadde jo vært genialt! *frem med klikkeren* :P

Så hun gjør det ikke selv hvis du beveger deg litt bakover?

Labradoren skal jo fristilles så Luna står "perfekt" på den måten, men det kan vel alltids bli bedre

Hun blir stående, men har beina litt "hulter til bulter". Whippeten skal stå med bena parralelt, både forran og bak.

Hun er sånn at jeg kan sette bena der de skal være, men blir så imponert når noen utstillere bare sier stå, også stiller hunden seg helt korekt uten at de trenger å plukke på noe som helst.. Og sånn vil jeg kunne gjøre også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...