Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan klikke inn "stå"?

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Jupp, jeg lurer på hvordan dere går frem når dere skal klikke inn at hunden står korrekt?

Jeg skal kjøpe den "klikke-utstillingsboka" men får ikke gjort det før etter nyttår, så får tjuvstarte litt med å høre med dere :)

Skrevet

Dette gjorde jeg: Stå foran hunden med ansiktet vendt mot den. Rygg så saaakte bakover, mens hunden følger etter deg. Akkurat i det den står helt i ro med alle bena klikker du. :) Først vil den kanskje sette seg, fordi det er da den er vant til at belønningen kommer, men da bare fortsetter du å rygge.

Skrevet

Gjort det sånn som christin45 beskriver her ögså:icon_confused: Viss du setter deg på huk og roper så kommer hunden og du klikker akkurat i det den er borte ved deg og står i ro;)

Skrevet

Kommer an på hvor klikkersk du vil ha det.

Jeg førte en godbit ned mot lårhøyde foran hunden, og klikket mens hun stod slik.

Etterhvert holdt jeg godbiten slik at hun måtte vente lengre (og dermed stå lengre), og klikket etter 5-10 sekunder.

Så begynte jeg å bevege meg bakover.

Nå står hun på håndkommando (hånd føres rett ned mot lår) og på stemmekommando. Komplett nyttesløst for oss som ikke kommer til å frekventere utstillingsringen, men men :P

Skrevet

Jeg vil helst ha det sånn at hun står og stiller seg opp riktig når jeg siet "stå pent"

Jeg kan be henne stå, og det gjør hun, men jeg har en hemmelig drøm om en hund som stiller seg korrekt selv:D

Skrevet

Jeg har en hemmelig drøm om en hund som både løper runden, løper fram og tilbake eller trekant og stiller seg opp perfekt uten at jeg er med inn i ringen! :P. Jeg skal bare stå og rope kommandoer fra utsiden. Det bør jo være fullt mulig å trene inn det. Jeg lurer på om det finnes hunder som kan det?

Men jeg har forøvrig lært Symra en fin stå bare med å holde opp en godbit. Problemet er at på utstilling er hun så stressa at hun er uinteressert i godbiter. Her er det mengdetrening sammen andre hunder som gjelder.

Skrevet
Jeg vil helst ha det sånn at hun står og stiller seg opp riktig når jeg siet "stå pent"

Jeg kan be henne stå, og det gjør hun, men jeg har en hemmelig drøm om en hund som stiller seg korrekt selv:D

Så hun gjør det ikke selv hvis du beveger deg litt bakover?

Labradoren skal jo fristilles så Luna står "perfekt" på den måten, men det kan vel alltids bli bedre :P

Skrevet
Jeg har en hemmelig drøm om en hund som både løper runden, løper fram og tilbake eller trekant og stiller seg opp perfekt uten at jeg er med inn i ringen! . Jeg skal bare stå og rope kommandoer fra utsiden. Det bør jo være fullt mulig å trene inn det. Jeg lurer på om det finnes hunder som kan det?

Ååå, det hadde jo vært genialt! *frem med klikkeren* :P

Så hun gjør det ikke selv hvis du beveger deg litt bakover?

Labradoren skal jo fristilles så Luna står "perfekt" på den måten, men det kan vel alltids bli bedre

Hun blir stående, men har beina litt "hulter til bulter". Whippeten skal stå med bena parralelt, både forran og bak.

Hun er sånn at jeg kan sette bena der de skal være, men blir så imponert når noen utstillere bare sier stå, også stiller hunden seg helt korekt uten at de trenger å plukke på noe som helst.. Og sånn vil jeg kunne gjøre også.. :P

Skrevet

Hehehe, har ei veninne som er "tilnærmet" noe sånn som du forklarer, hun sa at hun hadde lært bikkja å stå slik før den engang lærte "sitt".

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...