Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fôr til sær hund?!


Victoria

Recommended Posts

Heisann. Bosse er nå blitt 13 mnd, og da han vra 11 mnd byttet vi fra Royal Canin valpeforet, til Royal Canin mopseforet.

Han syntes aldri at det valpeforet var sånn veldig godt(fra vi fikk han til vi byttet), men han spiste jo litt av det.

Problemet er at han heller går uten mat enn å spise voksen foret.

Jeg var innom dyrebutikken idag, og hun bak disken sa de hadde fått inn et nytt for fra Ekubana med kalkun smak og anbefaøte det.

Mitt spørsmål nr en er derfor, er det noen som har prøvd dette foret? Gode7Dårlige erfaringer?

Mitt andre spørsmål er om noen har noe fôr å anbefale meg..

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skulle bare selge deg det, for det er omtrent alt de tenker på. Prøv deg litt frem med fôr, og finn ett han liker! Ikke stol blindt på folka som selger fôr, de har slett ikke alltid peiling, og er kun ute etter på prakke på deg "det nyeste og beste" (som slett ikke alltid er det beste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skulle bare selge deg det, for det er omtrent alt de tenker på. Prøv deg litt frem med fôr, og finn ett han liker! Ikke stol blindt på folka som selger fôr, de har slett ikke alltid peiling, og er kun ute etter på prakke på deg "det nyeste og beste" (som slett ikke alltid er det beste).

Beklager å skuffe deg, Huldra, men det er vel det mest naturlige i verden at en som selger hundefôr anbefaler ett eller annet fôr dersom en kunde kommer innom og nevner at bikkja er matlei og kresen ? Hva mener DU en butikkansatt som selger hundefôr skulle sagt da ? "Gå ut og skyt en elg" ?

Jeg merker jeg er litt sånn pisslei "alle" som synes det er såååååå håpløst og ille og forferdelig at forselgere av hundefôr anbefaler sitt fôr ? Jeg har forøvrig ALDRI blitt prakket på hundefôr verken på butikker eller hos veterinærer uten at jeg har spurt, og om jeg hadde spurt var vel det fordi jeg var interessert i å få et svar, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller sjeldent å finne en dyrebutikk som bare selger et formerke, og prisene er vel heller ikke så veldig forskjellige. Men ifølge mange så er det vel Royal Canin sine for som har mest smakelighet, og så langt jeg kan vurdere ut i fra mine så stemmer det. Jeg har ei som spiser hva som helst og ei som er hobbyanorektiker. Hun spiser ikke Eukanuba eller Hills, men RC spiser hun ok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å skuffe deg, Huldra, men det er vel det mest naturlige i verden at en som selger hundefôr anbefaler ett eller annet fôr dersom en kunde kommer innom og nevner at bikkja er matlei og kresen ? Hva mener DU en butikkansatt som selger hundefôr skulle sagt da ? "Gå ut og skyt en elg" ?

Jeg merker jeg er litt sånn pisslei "alle" som synes det er såååååå håpløst og ille og forferdelig at forselgere av hundefôr anbefaler sitt fôr ? Jeg har forøvrig ALDRI blitt prakket på hundefôr verken på butikker eller hos veterinærer uten at jeg har spurt, og om jeg hadde spurt var vel det fordi jeg var interessert i å få et svar, eller ?

Beklager å skuffe deg, Siri, men jeg har faktisk blitt prakket på fôr jeg. Var inne til røntgen, og da fikk jeg en brosjyre å lese på mens jeg ventet. Ja, nettopp - med rasefôr! De kjenner meg såpass godt der, at de vet at hadde jeg fått gå rundt i butikken på egen hånd, hadde jeg jo kjøpt halvparten av lekene deres liksom.. Og dette er noe de nevner ofte når jeg er der.. Selvfølgelig er de ute etter å selge; det skjønner jo til og med du! Det jeg reagerer på, er at de ikke er så interessert i å finne ut nøyaktig HVA og HVORFOR hunden ikke lenger skal gå på det den går på. Smakelighet; hva smakte det forrige fôret? Ingredienser? Osv. For tynn/tykk; da passer ethvert lightfôr/ekstrem-aktivfôr.. Det er faktisk ikke så enkelt, og kanskje de noen ganger burde se litt på den enkelte hund, høre litt på den enkelte eier, og ikke bare dytte frem det nyeste nye de har fått inn like etter helgen. :rolleyes: Ja, begge vi to skjønner at de vil selge, men JEG godtar liksom ikke helt grunnen til det. Og det får være mitt valg - så får du takke ja og smile pent når du får servert løgner om at "dette fôret vil gjøre underverker for ........." - for det kan de strengt tatt ikke vite! Og tilfeldigvis har de heller ikke så himla mange alternativer.. :)

Jeg syns de skulle sagt "prøv dette og se om han liker det osv, og hvis ikke, så kom tilbake og så finner vi noe annet du kanskje kan prøve, hvis ikke har jeg hørt at ditt og datt merke skal ha høy smakelighet.." Og så skulle kunden FÅTT en prøvepose på en kg, og virkelig fått prøve dette på hunden, noe som ville vært veldig enkelt med tanke på at det først og fremst var smakeligheten det gikk på her. (Jeg har faktisk opplevd dette også jeg, men da i stedet for smak, var det pels, og jeg endte opp med 2 kg gratis prøver. Hadde det fungert, er det klart jeg hadde kommet tilbake dit!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å skuffe deg, Siri, men jeg har faktisk blitt prakket på fôr jeg. Var inne til røntgen, og da fikk jeg en brosjyre å lese på mens jeg ventet. Ja, nettopp - med rasefôr!

Å giiiiid så grusomt ! Du fikk en borsjyre på et rasefôr.... jeeeze. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, der leste jeg lakris, og tenkte at det var da en kreativ smak på hundeforet :)

:) Mee too! Og reagerte fant det ikke ut før jeg leste din post! Tenkte "hmm.. Det burde kanskje prøves.. Zoey har jo en greie for det litt alternative" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, der leste jeg lakris, og tenkte at det var da en kreativ smak på hundeforet :)

:) Mee too! Og reagerte fant det ikke ut før jeg leste din post! Tenkte "hmm.. Det burde kanskje prøves.. Zoey har jo en greie for det litt alternative" :)

Haha :)

Vel er han bortsjemt men der går nok grensen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en av de FÆLE selgerne da, men tjener ikke noe på å anbefale deg å prøve foret fra Eukanuba likevel! Eukanuba har nemlig laget tre fôr med litt ekstra smak i, nettopp for kresne småhunder. Det er enten med smak fra hjort, kalkun eller laks. Og det er ris i alle tre. Jeg ville helt klart gitt det et forsøk - det er da ingen annen måte å finne ut om hunden liker det? Husk at det er litt karbohydrater i risen, og ettersom du har en rase som har lett for å legge på seg, så pass på å ikke gi den for mye mat.

Har du prøvd RC mini sensible i steden for RC mini adult? Det er litt mer smak i den, noen kresne hunder spiser det!

Lykke til i jungelen av for! (og prøv å ikke si nei til gode råd selv om dedn som anbefler det tjener på det. Vi ØNSKER faktisk å hjelpe! ) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en av de FÆLE selgerne da, men tjener ikke noe på å anbefale deg å prøve foret fra Eukanuba likevel! Eukanuba har nemlig laget tre fôr med litt ekstra smak i, nettopp for kresne småhunder. Det er enten med smak fra hjort, kalkun eller laks. Og det er ris i alle tre. Jeg ville helt klart gitt det et forsøk - det er da ingen annen måte å finne ut om hunden liker det? Husk at det er litt karbohydrater i risen, og ettersom du har en rase som har lett for å legge på seg, så pass på å ikke gi den for mye mat.

Har du prøvd RC mini sensible i steden for RC mini adult? Det er litt mer smak i den, noen kresne hunder spiser det!

Lykke til i jungelen av for! (og prøv å ikke si nei til gode råd selv om dedn som anbefler det tjener på det. Vi ØNSKER faktisk å hjelpe! ) :ahappy:

Bortsett fra ris, hva annet er det karbohydrater i?

Jeg mener, tørrfôr er jo vanligvis ca 50% karbohydrater, og det stammer ofte fra korn, mais, poteter, grønnsaker, ris, osv osv.. Siden du nevner at fôret inneholder ris (=karbohydrater), antar jeg at disse må være mye verre enn de fra korn? Eller legger hunder lettere på seg av ris enn av mais eller hvete? :ahappy:

Men for all del; pluss i margen for at du vet at hunder legger på seg av karbohydrater! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå deg løs Huldra og se om du kan lese deg til om dette er et bra fôr for en kresen mops som den faktisk liker:

Ingredients

Salmon, Brewers Rice, Ground Whole Grain Sorghum, Potato, Ground Whole Grain Barley, Chicken Meal, Fish Meal (source of fish oil), Chicken Fat (preserved with mixed Tocopherols, a source of Vitamin E), Dried Egg Product, Dried Beet Pulp, Chicken Flavor, Brewers Dried Yeast, Potassium Chloride, Salt, Vitamins (Vitamin E Supplement, Ascorbic Acid, Beta-Carotene, Vitamin A Acetate, Calcium Pantothenate, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Thiamine Mononitrate (source of vitamin B1), Niacin, Riboflavin Supplement (source of vitamin B2), Inositol, Pyridoxine Hydrochloride (source of vitamin B6), Vitamin D3 Supplement, Folic Acid), Sodium Hexametaphosphate, Dicalcium Phosphate, Choline Chloride, Minerals (Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Manganese Sulfate, Copper Sulfate, Manganous Oxide, Potassium Iodide, Cobalt Carbonate), DL-Methionine, Rosemary Extract

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å blande inn litt boksemat i maten han da Vicktoria? Blondie er også ganske kresen, men hvis jeg blander inn bittelitt (ca 1/4 del) cesar hundepate inn i maten hennes og blander godt og kanskje heller på en liten skje olje også, så går maten ned på høykant. Trenger ikke være så mye, bare at forkulene blir smurt inn av lukta av pateen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eikou har aldri vært spesielt glad i mat, og det er en "plage". Hun er veldig tynn og i perioder kan man tydelig kjenne ryggraden, hvis hun ikke hadde pels, ville det vært SYNLIG også. Ikke spesielt pent på en akita...

Jeg har prøvd alt..... Men det hun spiste mest/best er Pro plan Laks og ris, men også der kan det i perioder gå en-to dager hun ikke spiser. Prøver jeg med ulike våtfor så skjer 1: Hun slikker hver kule ren 2: Hun ser med avky på matskålen og går bare unna.

RC har jo ikke rasefor for akita, så da jeg fikk tilbud om å prøve en sekk til lav pris, valgte jeg retriever-foret. Da spiste hun godt i 2,5 uke - så var det slutt...

Har prøvd vom, men det lukter rart...

Heldigvis har jeg flere som står i kø for å gjøre ende på alle forsøksprosjektene...

Jeg kunne godt tenke meg å prøve nye varianter, så kanskje jeg må stikke innom dyresjappa i morgen..... Jeg bryr meg ikke så mye om foret er for store eller små raser, så lenge hun spiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusaen takk alle sammen :)

M-lady:

Han er litt tynn til å være mops(altså helt normal etter min mening) så det gjør ingen ting om maten er fet.

Blondimamma:

Ja har prøvd å blande md alt mulig, men han slikker rett å slett kulene. All den andre maten er vekk, men tørrforet ligger helt urørt. Veldig merkelig egentlig.

Nå har jeg fått masse gode innspill så da blir det nok til at vi prøver enten Eukubana eller Proplan.(Eller begge deler i værste fall :))

Tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusaen takk alle sammen :)

M-lady:

Han er litt tynn til å være mops(altså helt normal etter min mening) så det gjør ingen ting om maten er fet.

Blondimamma:

Ja har prøvd å blande md alt mulig, men han slikker rett å slett kulene. All den andre maten er vekk, men tørrforet ligger helt urørt. Veldig merkelig egentlig.

Nå har jeg fått masse gode innspill så da blir det nok til at vi prøver enten Eukubana eller Proplan.(Eller begge deler i værste fall :))

Tak!

Det blir spennende å se hvordan det går! :D

Anbefaler Pro Plan, Laks og ris :D Du kan ta test på hvilken type her: http://www.purina-proplan.se/dog/productSelectorForm.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Bosse er nå blitt 13 mnd, og da han vra 11 mnd byttet vi fra Royal Canin valpeforet, til Royal Canin mopseforet.

Han syntes aldri at det valpeforet var sånn veldig godt(fra vi fikk han til vi byttet), men han spiste jo litt av det.

Problemet er at han heller går uten mat enn å spise voksen foret.

Jeg var innom dyrebutikken idag, og hun bak disken sa de hadde fått inn et nytt for fra Ekubana med kalkun smak og anbefaøte det.

Mitt spørsmål nr en er derfor, er det noen som har prøvd dette foret? Gode7Dårlige erfaringer?

Mitt andre spørsmål er om noen har noe fôr å anbefale meg..

På forhånd takk :)

du sier at han slikker vekk det som er i tilegg til tørrforet.... hmmmm, kan jo hende det er en grunn til det :) ville uten tvil brukt vom og hundemat. har en hund med pelsproblemer, magetrøbbel etc, og etter byttet, er han en ny hund :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...