Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?

Sju

Recommended Posts

Vanja, Skjønner godt at det var en tøff avgjørelse, og det står stor respekt av valget ditt!

Ønsker dere begge masse lykke til, og håper virkelig at du kommer til å fortsette å være på forumet, for det er veldig hyggelig å ha deg her!

Masse lykke til!

Endelig en fornuftig settning.. folk som ikke klarer å ta vare på sine dyr pga av sykdom skal å bør ikke ha dyr.... alt annet er bare egoistisk tankegang.

Du visste meget godt om dine vansker å skulle ALDRI gått til annskaffelse av hund.. brutalt sagt å skrevet men sånn er det bare.

Håper du ikke gjør samme tabben en gang til ... kjøp deg et kosedyr istedet til trøst

He he .. å det betydde hva ?

Er ingen vits i å pakke inn sine synspunkter i bomull å vise falsk sympati.. thats life .. å jeg personelig mener at hun aldri skulle kjøpt seg hund men heller et ksoedyr.

Og det der skjønner jeg ikke poenget med i det hele tatt. Helt unødvendig. Og lavmål, til de grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Utrolig tøff avgjørelse, Vanja. Må si jeg har veldig stor respekt for deg som klarte å ta den avgjørelsen. Det er 100 ganger enklere å få en voksen hund. Jeg fikk en unghund, godt oppdratt fra før men på vei inn i trassalder, og også det var mye lettere enn en valp. Og jeg fikk heller ikke noe negativ tilbakemelding på hunden, fordi jeg bor alene og kan ordne opp selv. En voksen hund som er godt oppdratt, som du får til våren/sommeren, tror jeg kan bli veldig bra. De fleste hunder trenger et par-tre mnd på å bli kjent med deg og de rundt deg og vite hvordan det er hos deg, deretter går alt som smør. Jeg har selv vært relativt langt nede i vinter, og Roya har av og til ikke fått mer enn sine tre turer ut daglig, men det har gått bra, for hun klarer å slappe av en hel dag, tygge på margbeina sine og ellers bare sove/sløve. Med en valp er det noe helt annet, for den krever noe hele tiden.

Du får ha lykke til med letingen etter en voksen hund etterhvert. www.finn.no, www.zett.no, www.trofast.org(synes jeg virker som et veldig bra sted), fod-gården, osv er steder der du kan finne omplasseringshunder. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en fornuftig settning.. folk som ikke klarer å ta vare på sine dyr pga av sykdom skal å bør ikke ha dyr.... alt annet er bare egoistisk tankegang.

Du visste meget godt om dine vansker å skulle ALDRI gått til annskaffelse av hund.. brutalt sagt å skrevet men sånn er det bare.

Håper du ikke gjør samme tabben en gang til ... kjøp deg et kosedyr istedet til trøst

Skjønner ikke hvorfor du gidder.. Folk som bare skal spre dritt, skal OG bør ikke være på forum med andre som faktisk bryr seg. Alt annet er bare egoistisk og i ditt tilfelle nedverdigende....!

He he .. å det betydde hva ?

Er ingen vits i å pakke inn sine synspunkter i bomull å vise falsk sympati.. thats life .. å jeg personelig mener at hun aldri skulle kjøpt seg hund men heller et ksoedyr.

Jeg mener du skulle kjøpt deg en kosebamse i stedet for en PC! :ahappy:

Sju; flott avgjørelse, at du setter Heikki fremst.. Lykke til i jakten på ny hund, hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si som vedkommende, det var MIN persolige mening, hvorfor pakke det inn i falsk sympati ?

Tror du ikke det er en viss mulighet for at det var mange ganger værre for Vanja å få den kommentaren nå som hun allerede er så langt nede og har tatt en så tøff beslutning ?

At det finnes ganske mange der ute som synes at folk med kroniske lidelser som kan gå utover hunden, ikke skal ha seg hund, er vel ikke veldig overraskende. Ja, det var krasst formulert, men det er allikevel et ærlig standpunkt som kan og bør debatteres. Å latterliggjøre at folk har skrivevansker er ikke det samme.

Jeg forstår det som du kjenner TS privat, og jeg skjønner at du da blir ekstra provosert. Jeg er helt for kranglete debatter hvor sarkasmene hagler, men kommentarer av akkurat den typen når folk åpenbart har et problem, bør stoppes i selvsensuren. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg lykke til videre.

Et forslag for å bygge et ”hundenettverk” rundt deg kan jo være å komme seg inn i en hundeklubb. Ser at du bor i lørenskog, da har du jo kanskje kort vei til Lørenskoghundeklubb? De holder vel både kurs og felles treninger. Ellers har man jo både Stovnerhundeklubb og Oslo & omegn i nærheten. Å komme seg inn i et godt hundemiljø med faste opplegg kan kanskje gjøre hverdagen med ny hund noe enklere?

Ellers vil jeg rose flere av menneskene her inne. Flott å se at så mange her stiller opp og tilbyr hjelp (gjelder ikke bare i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes ganske mange der ute som synes at folk med kroniske lidelser som kan gå utover hunden, ikke skal ha seg hund, er vel ikke veldig overraskende. Ja, det var krasst formulert, men det er allikevel et ærlig standpunkt som kan og bør debatteres. Å latterliggjøre at folk har skrivevansker er ikke det samme.

Uten å snakke om tilfellet i denne tråden i det hele tatt, så er jeg enig med deg - det bør kunne diskuteres. Selv har jeg to potensielle funksjonshemmende sykdommer (vel, ikke potensielle, for jeg er funksjonshemmet - dog ikke i den grad at jeg ikke kan ha hund.. Enda), men det er en forskjell på å diskutere sånt generelt, og å svare slik vedkommende gjør. For å være helt ærlig, så syns jeg den "kjøp deg tøyhund"-type argumentasjonen er tåpelig.

Skal man førstes debattere hvorvidt folk med ymse funksjonshemninger - det være seg fysiske eller psykiske - bør og kan ta seg av hund, så får man debattere DET, å be noen om å kjøpe seg hund i lekebutikken er ikke å debattere, det er å slenge dritt.. Og i akkurat dette tilfellet, så slenges det dritt til en som allerede har det vanskelig. Det er ikke spesielt konstruktivt heller, er det vel?

EDIT: Når det er sagt, så syns jeg ikke at det er en menneskerett å eie hund, nei. Kan man ikke ta seg av dyret tilfredsstillende - det være seg på egenhånd eller ved hjelp av et nettverk - så bør man ikke ha hund. Og igjen, jeg uttaler meg generelt, ikke om denne saken spesielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har kommet frem til en beslutning.

Er sikkert vanskelig og trist men du kan jo få en ny sjans senere :ahappy:

Og du Bugsy:

Er bare patetisk.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugsy: Det er nesten så jeg ikke gidder å kommentere det du sier engang, du kjenner meg ikke og jeg skal ærlig innrømme at på det humørnivået jeg befinner meg på nå gjorde kommentarene dine sinnsykt vondt. Du har ingen anelse om hvordan jeg har det, hvilke livserfaringer jeg har, du har faktisk ingen anelse om noe som helst som har med meg å gjøre, og selv om jeg er klar over at man må regne med å måtte tåle litt av hvert når man snakker med folk over nett, så ser jeg virkelig ikke poenget med å slå og sparke meg når jeg befinner meg så grundig langt nede fra før av.

(så fikk jeg veldig lyst til å kommentere noe Caligula sa, siden jeg likevel er i kranglehumør her: dersom det var stygt gjort av Charlott/Landy å kommentere Bugsys skrivefeil, hva er det som gjør det riktig av Bugsy å påstå at det eneste dyret jeg noen gang skulle hatt og kan ha er en teddybjørn? For 2ne har rett, det faller faktisk i kategorien drittslenging, og det trenger jeg faktisk ikke nå..!)

--

Så en generell post, bare...

Jeg er fullstendig klar over at i den tilstanden jeg er i nå vil det ikke være riktig av meg å bare skaffe meg en ny hund. Jeg er jo ikke helt dust i huet heller! På den annen side må jeg nesten få forsvare meg med at denne gangen var det verre enn noen gang og det kom helt uventet. Samtidig gjelder denne situasjonen jo også en veldig krevende valp jeg atpåtil har vært nødt til å ta meg av helt på egen hånd.

Nå som jeg har begynt på medisiner og er på "riktig side" av jula er jeg 100% sikker på at om jeg f.eks. uti april måned får meg en voksen hund jeg kan bruke hele sommeren og høsten på å bli kjent med, vil det hele gå mye bedre. Jeg har skrevet dette før, jeg syns ikke jeg trenger å gjenta meg selv...

Jeg vet veldig godt og har erfart selv at en hund hjelper enormt mye på den mentale fronten. Jeg skrev jo selv for ikke så veldig lenge siden (toppen et døgn eller to, vel?) at de alvorligste problemene starta da mamma flytta bort med sin voksne, trygge stabile hund som jeg kjente godt og som kjente meg godt..!

Så vil jeg bare si takk til alle som ønsker meg lykke til, og nei, jeg kommer ikke til å slutte å være her på doggis. Jeg trives veldig godt her og har fått venner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man førstes debattere hvorvidt folk med ymse funksjonshemninger - det være seg fysiske eller psykiske - bør og kan ta seg av hund, så får man debattere DET, å be noen om å kjøpe seg hund i lekebutikken er ikke å debattere, det er å slenge dritt.. Og i akkurat dette tilfellet, så slenges det dritt til en som allerede har det vanskelig. Det er ikke spesielt konstruktivt heller, er det vel?

Nei, konstruktivt er det ikke, og ikke spesielt hyggelig. Men skreller vi av uhøflig retorikk er det argumenter til en debatt der. Det er mulig jeg har misforstått og at alle kjenner hverandre i denne tråden, og dermed har et mye helere bilde enn det jeg har av situasjonen. Men hvis det er flere enn meg som ikke kjenner TS, og som heller ikke kjenner nicket, så synes jeg det er litt drøyt at nærmere 90% ivrer for at TS straks skal se seg om etter voksen hund, ja nærmest heier det frem ved å legge inn linker etc. TS forteller selv at både hun og hennes far har det såpass vondt nå at det er vanskelig å ta vare på noe annet enn seg selv og at valpen til en viss grad blir forsømt. Jeg synes det er flott at hun da tar ansvar og leverer tilbake valp til oppdretter. Men når hun forteller at hun på kort tid har måttet omplassere to rotter og denne valpen, fordi hun er syk, da synes jeg det er på tide å tenke seg om før man straks begynner å se etter en ny hund. (Tror TS skrev om noen uker/måneder.)

Jeg mener overhodet ikke at folk med kroniske lidelser, det være seg psykiske eller fysiske er generelt uskikket til å ha hunder. Tvert imot, holdt jeg på å si, for eksempel uføretrygd er kanskje ikke en fest for de det gjelder, men for hundene er det jo en kjempebonus med en eier som ikke er borte 40 timer i uken. Men da er det endel ting som må være på plass. Og hvis ikke alle ting er på plass akkurat nå, hva med å vente litt? Legge det litt på is rett og slett? Vi er mange som har måttet utsette hundekjøp en stund på grunn av forskjellige omstendigheter. En kaotisk tid i livet, hvor man enda ikke har funnet den riktige behandlingen, og hvor ting er vanskelige også utenom depresjonen (hvis jeg ikke har misforstått), det er ikke helt den rette tiden for hund.

Jeg vil understreke til Sju at jeg skriver ut fra hva jeg vet generelt om eiere med kroniske lidelser, og litt mer spesifikt utifra det du skriver. Jeg kjenner ikke deg i det hele tatt. Det kan godt hende du om et par måneder blir en fantastisk hundeeier. Men jeg vil råde deg til å vente til livet ditt er mer stabilisert, og til du har funnet en behandling som gir deg mer kontroll over dårlige perioder. Det tror jeg ikke du kommer til å angre på hverken for din egen del eller hundens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er helt enig med deg Caligula.

På en generell basis, så tror jeg at du Sju, uten at jeg kjenner deg, men det lille inntrykket jeg har fått av deg her inne, helt sikkert en dag blir en super hundeeier. Du viser stort ansvar ved å levere tilbake valpen, nå som ting er alt annet enn ideelt for deg og din familie og ha hund. Men jeg syns du skal tenke deg godt om før du får deg en ny hund, enten det er voksen eller valp. Du er fortsatt veldig ung, det er mange ting i livet ditt som kommer til å endre seg de neste årene. Da kan det være greit å "forske" litt på livet uten å være bundet av en hund. Allier deg heller med noen du kjenner som har hund, lån den, vær hundepasser, gå tur, besøk oppdrettere bare for å kline litt..

Jeg ønsker deg lykke til!

Bare så det er sagt, dette er råd jeg gir de aller fleste unge mennesker, uavhengig av mental sykdom eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere å diskutere sykdom i forbindelse med hundehold kan det opprettes en ny tråd for det temaet. Innlegg i denne tråden som omhandler dette vil fra nå av bli slettet uten varsel.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er skikkelig tøff! Kan ikke ha vært lett dette.

(Og ikke bry deg med folk som gulper opp bedritent tull her i tråden. Jeg klarer igrunnen ikke å overse det jeg heller. At folk har SÅ lite empati synes jeg er helt utrolig)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg bare si takk til alle som ønsker meg lykke til, og nei, jeg kommer ikke til å slutte å være her på doggis. Jeg trives veldig godt her og har fått venner her.

Jeg må bare si at jeg bøyer meg i støvet! Du har gjort et utrolig tøft valg, noe du bør være stolt over :ahappy: Det er få som klarer å sette hunden først i en sånn situasjon, men det gjør du :hyper:

God å se at du forsatt kommer til å være på Doggis! Du bidrar med mye positivt her inne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg syntes det er bra at du ser når nok er nok. Det er det som er en ansvarlig hundeeier :flowers:

Jeg har opplevd det samme som deg en gang og da ble hunden sendt tilbake til oppdretter(betyr ikke at jeg ikke skal ha hund igen tvert i mot).

Jeg tror at når du finner den rette hunden (valpen) så kommer alt til å gå kjempe bra...

Det å ha hund kan hjelpe folk med depresjoner (når de får den riktige hunden)

NB. Ikke bry deg om det de idiotene uten medmenneskelighet skriver her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden stenges da videre diskusjoner ikke har noenting med situasjonen til trådstarter å gjøre.

Fire innlegg har også blitt slettet fra tråden.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...