Jump to content
Hundesonen.no

Elg drepte hund

Huldra

Recommended Posts

Som hundeeieren nevner, så er det største problemet at elgen ikke viser tegn på å vike. Elg som ferdes nede i boligfelt er dumme, og de er ofte unge. Den type elg vil vi ikke ha. Vi vil derimot ha Skogens Konge, med stor S og stor K - sånn som denne! De som ikke er til plage for folk, men som holder seg langt oppe i skogene, som blir gamle, som er sterke og sunne og som bidrar godt til elg som art. Ikke disse idiotene av noen elg som ferdes blant folk, som er så ublaserte at de ikke leer et øre når noen kommer, og som faktisk også angriper..

Her jeg bor nå for tiden, ser jeg titt og stadig elg. I sommer holdt de på å oppgradere lysløypa som går her om vinteren, og ergo stod det en svær gravemaskin og holdt på noen hundre meter borti her. Pensjonatet ligger her, med alt det innebærer av lukter, lyder og bevegelse. Det er tursti om sommeren, to flotte badevann og det rir hester her. En dag i sommer kom jeg gående med tre-fire hunder, noen lagde litt lyd og koste seg mens de lekte. Jeg hadde nettopp passert en hest og rytter, en traktor hadde kjørt forbi, og to stk barnefamilier med barnevogn. Jeg hadd epå meg bjelle (for nettopp å skremme elgen), pluss at jeg gikk og snakket i telefonen. Jeg skulle til å gå forbi gravemaskinen, som holdt på å grave, og gikk i retning pensjonatet; jeg var 200 meter unna. Litt nedi en skråning ser jeg to stk unge elg stå og spise. Jeg stopper, får kontroll på hundene og passerer, 30-40 meter unna. Elgene kikker opp på meg og hundene, før de fortsetter å spise. Absolutt INGEN tegn på redsel! Og skogen myldret jo som sagt av folk og dyr og lyder og "trafikk"..! :) Jammen godt de ikke følte seg truet, men seriøst; hvor redde ville de blitt dersom jeg hadde kommet litt mer brått på de, og hadde hatt behov for å skremme de vekk? Jeg er dritredd. Og det hjelper slett ikke med slike oppslag som dette. Dette er marerittet mitt! :)

Uææh! Er det rart folk synes at elger er skumle :shocked:

I skogen der mamma og pappa bor er det en rar (og teit) elg som bruker å stå på en fast plass langs stien og stirre på folk. Den er så vant til folk at den ikke viker ett skritt når det kommer noen. Jeg blir livredd jeg, prøver å unngå akkurat den stien! Dumme elg :)

Det neste nå blir vel at elg forlanges avlivet... :) Der går mye elg i "min" skog også, jeg må innrømme at de ser fryktelig store ut på nært hold! Riktignok har vi aldri vært ute for noe dramatisk, men jeg er veldig redd for å komme mellom ei elgku og kalven hennes. Det kan fort bli farlig. Hundene er så vant til elgen at de bryr seg ikke særlig, men jeg forsøker p holde oss mest mulig unna.

Det skal sies at elgen som plager mennesker og oppholder seg med truende/ pågående adferd i områder der mennesker ferdes mye blir avlivet.

Jeg traff selv elg på tur for kort tid siden og ble forfulgt. Min erfaring er at så lenge man trekker seg rolig tilbake er elgen sjeldent ett problem. Man sier, takk og farvel jeg går andre veien og så er det ikke noe problem. Møtt flere hundre elg i mitt liv tror jeg, bare blitt angrepet en gang og det fikk jeg stoppet. Å utvise ro i nærheten av ville dyr gir dem ro og dermed er situasjonen mer kontrollert. Da jeg møtte elg sist måtte jeg gå tilbake mot elgen for å løsne bikkja som hadde satt seg fast i ett tre, elgen sto på 3 m men jeg var rolig og snakket beroligende (til oss alle tre`?) og situasjonen gikk helt fint. Rolig, rolig er mitt tips ved vildyrmøte;)

MEN man skal respektere alle ville dyr! Og det er kjekt med en hund som også vet at de kan være farlige.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

• Create New...