Gå til innhold
Hundesonen.no

Elg drepte hund


Huldra

Recommended Posts

Som hundeeieren nevner, så er det største problemet at elgen ikke viser tegn på å vike. Elg som ferdes nede i boligfelt er dumme, og de er ofte unge. Den type elg vil vi ikke ha. Vi vil derimot ha Skogens Konge, med stor S og stor K - sånn som denne! De som ikke er til plage for folk, men som holder seg langt oppe i skogene, som blir gamle, som er sterke og sunne og som bidrar godt til elg som art. Ikke disse idiotene av noen elg som ferdes blant folk, som er så ublaserte at de ikke leer et øre når noen kommer, og som faktisk også angriper..

Her jeg bor nå for tiden, ser jeg titt og stadig elg. I sommer holdt de på å oppgradere lysløypa som går her om vinteren, og ergo stod det en svær gravemaskin og holdt på noen hundre meter borti her. Pensjonatet ligger her, med alt det innebærer av lukter, lyder og bevegelse. Det er tursti om sommeren, to flotte badevann og det rir hester her. En dag i sommer kom jeg gående med tre-fire hunder, noen lagde litt lyd og koste seg mens de lekte. Jeg hadde nettopp passert en hest og rytter, en traktor hadde kjørt forbi, og to stk barnefamilier med barnevogn. Jeg hadd epå meg bjelle (for nettopp å skremme elgen), pluss at jeg gikk og snakket i telefonen. Jeg skulle til å gå forbi gravemaskinen, som holdt på å grave, og gikk i retning pensjonatet; jeg var 200 meter unna. Litt nedi en skråning ser jeg to stk unge elg stå og spise. Jeg stopper, får kontroll på hundene og passerer, 30-40 meter unna. Elgene kikker opp på meg og hundene, før de fortsetter å spise. Absolutt INGEN tegn på redsel! Og skogen myldret jo som sagt av folk og dyr og lyder og "trafikk"..! :) Jammen godt de ikke følte seg truet, men seriøst; hvor redde ville de blitt dersom jeg hadde kommet litt mer brått på de, og hadde hatt behov for å skremme de vekk? Jeg er dritredd. Og det hjelper slett ikke med slike oppslag som dette. Dette er marerittet mitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææh! Er det rart folk synes at elger er skumle :shocked:

I skogen der mamma og pappa bor er det en rar (og teit) elg som bruker å stå på en fast plass langs stien og stirre på folk. Den er så vant til folk at den ikke viker ett skritt når det kommer noen. Jeg blir livredd jeg, prøver å unngå akkurat den stien! Dumme elg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste nå blir vel at elg forlanges avlivet... :) Der går mye elg i "min" skog også, jeg må innrømme at de ser fryktelig store ut på nært hold! Riktignok har vi aldri vært ute for noe dramatisk, men jeg er veldig redd for å komme mellom ei elgku og kalven hennes. Det kan fort bli farlig. Hundene er så vant til elgen at de bryr seg ikke særlig, men jeg forsøker p holde oss mest mulig unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at elgen som plager mennesker og oppholder seg med truende/ pågående adferd i områder der mennesker ferdes mye blir avlivet.

Jeg traff selv elg på tur for kort tid siden og ble forfulgt. Min erfaring er at så lenge man trekker seg rolig tilbake er elgen sjeldent ett problem. Man sier, takk og farvel jeg går andre veien og så er det ikke noe problem. Møtt flere hundre elg i mitt liv tror jeg, bare blitt angrepet en gang og det fikk jeg stoppet. Å utvise ro i nærheten av ville dyr gir dem ro og dermed er situasjonen mer kontrollert. Da jeg møtte elg sist måtte jeg gå tilbake mot elgen for å løsne bikkja som hadde satt seg fast i ett tre, elgen sto på 3 m men jeg var rolig og snakket beroligende (til oss alle tre`?) og situasjonen gikk helt fint. Rolig, rolig er mitt tips ved vildyrmøte;)

MEN man skal respektere alle ville dyr! Og det er kjekt med en hund som også vet at de kan være farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...