Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun har spist Ibux..

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Det gikk heldigvis bra med henne i natt.. Jeg voktet over henne fram til tre (litt hysterisk jah :) ) Men da slokna vi begge to i en hau i senga:)

Dette med giftinformasjonen var virkelig betryggende, og folka var kjempekoselig..! Så nå har de nok fått seg en ny overhysteris kunde i meg :closedeyes:

Skrevet

Man får vel kjøpt både renset parafin og flytene kull på apoteket, så vidt jeg veit?

Skrevet

Da var nr lagret her også, alltid greit å ha.

Flytende kull kan man vel få til selv også med kulltabletter i vann? Eller blir ikke det det samme? :) Jeg har alltid kulltabletter i hus, det har jeg lært av mamma. *flire* Det er så greit å ha, uansett hva. :)

Skrevet

Godt å høre at det gikk bra!

En av mine valpekjøperes lille valp (på da 11 uker mener jeg å huske)

Klarte å fortære et bredt med sterke, reseptbelagte sovepiller.

Gikk utrolig nok greit det også, men måtte ligge en natt på vet. høgskolen og ble pumpet.

Altså: Et brett sovepiller til en liten kropp på 2-3kg (!) Det er utrolig hva hunder faktisk tåler- de¨på giftsentralen sa at hunder generelt tåler legemidler mye bedre enn mennesker.

Men man kan aldri være "for forsiktig".

Skrevet
Da var nr lagret her også, alltid greit å ha.

Flytende kull kan man vel få til selv også med kulltabletter i vann? Eller blir ikke det det samme? :) Jeg har alltid kulltabletter i hus, det har jeg lært av mamma. *flire* Det er så greit å ha, uansett hva. :)

Jeg ville satset på flytende kull, det er mye mer effektivt enn i tablettform. I flytende form har virkestoffene større overflate enn i tablettform og binder seg derfor bedre til tablettmolekylene som er svelget og hindrer dem å bli tatt opp i tarmen.

Skrevet
Jeg ville satset på flytende kull, det er mye mer effektivt enn i tablettform. I flytende form har virkestoffene større overflate enn i tablettform og binder seg derfor bedre til tablettmolekylene som er svelget og hindrer dem å bli tatt opp i tarmen.

Det jeg mente, var å knuse og blande ut tabletten i vann? Da får du vel flytende kull? Eller er det andre, store forskjeller på kullet i flytende kull og kullet i 'tablett-kull'?

Skrevet
Det jeg mente, var å knuse og blande ut tabletten i vann? Da får du vel flytende kull? Eller er det andre, store forskjeller på kullet i flytende kull og kullet i 'tablett-kull'?

Flytende er fortsatt mye mer effektivt enn tabletter oppløst i vann, fordi det er mer kull i flytende form enn i tablettform.

Skrevet
Flytende er fortsatt mye mer effektivt enn tabletter oppløst i vann, fordi det er mer kull i flytende form enn i tablettform.

Ah, jammen da skjønner jeg det! *skrive seg bak øret at jeg må handle flytende kull*

Skrevet
Man får vel kjøpt både renset parafin og flytene kull på apoteket, så vidt jeg veit?

Om dette stemmer skal jeg ta en tur til apoteket snart. Bedre føre var enn etter snar, spesielt når jeg har en hund som er troendes til å spise det meste. Det er en grunn til at jeg har blitt flink til å rydde, samt å lukke dører etter meg for å si det sånn :)

Skrevet
Jeg ville dritti i dyrlegevakten og ringt noen som faktisk vet det.!

giftinfo_banner_35469a.jpg

Hilsen en som har ringt de 3 ganger...

De er utrolig behjelpelig, og regner ut giftmengde i forhold til vekt og stoffer...

Dyrlegene har ikke peil..................

Edit: for å ta den korte versjonen...

- jeg ringte giftinforasjonsentralen, da decoy hadde klart å spist 2 pakker extra tyggis...

- de sa at dette var over dødlig dose og brekningsmiddel/sprøyte måtte gis fortest mulig.

- jeg ringte nørmeste dyrlegevakt og forklarte hvasom hadde skjedd, å ble blankt avvist.

- jeg ringte så de nærmeste byene, og fikk tak i dyrlege 3mil unna, han trodde meg heller ikke, men ble overtalt til å ringe giftinformasjonesentralen å høre.

- dyrlegen ringte så tilbake, noe oppgiret, å sa vi måtte komme oss dit så fort som mulig...

- 3 mil, 30minutter senere var vi der, inn med brekningsmiddel, ut med mageinnhold...

Lokale dyrleger = intetvitende om hva alle ting i verden inneholder... For all del...

Giftinformasjonen = har datablad på nært alle produkter og stoffer i verden, og regner ut hvor farlig etter kropsvekt mengde osv...

Visste ikke at tyggis var så farlig. :shocked: Nakenhunden min på 3.5 kg har spist hele tyggispakker mange ganger. :icon_confused: (Hun lever heldigvis fortsatt i beste velgående.)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...