Gå til innhold
Hundesonen.no

Reflekterte folk i Norge?


Gjest

Hva tror du?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      12
    • Nei
      38


Recommended Posts

Ja. Er folk utrolig lite reflekterte? Lite gjennomtenkte? Nå skal jeg ikke bare feie for egen dør, jeg er selv ikke verdensmester i å tenke gjennom ting jeg skriver, men jeg prøver iallefall. Og jeg prøver å forholde meg til ting jeg KAN noe om.

Men jeg blir så ... frustrert og nesten skremt av hva mesteparten av kommentarene på db.no forteller meg, når jeg leser klimanyheter. Samtlige hyler og skriker i krigersk tone om konspirasjonsteorier og vann som alltid har endret seg (?) og co2 som alltid har steget (??!). Hallo? Er det halvsvada noen har hentet opp fra en tidligere kommentar de syntes var kul, og dermed tenkte de skulle være like kul og skrive på neste artikkel?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/12/16/558544.html

Folkene i Kivalina er som oss i Norge, de innså at ressurser finner man lettere ved kysten og nært havet. Det de ikke innså eller kunne forutse da de bosatte seg der, var klimaforandringer. Nå fører bølgeerosjon til at bostedenes deres forsvinner i sjøen.

Hva mener gjennomsnittsnordmannen som kommenterer dagbladet? Jo, at det skal de takke seg selv for, de dummingene, som har bosatt seg så nært havet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tror på at klimaendringene er på full fart fremover (global oppvarming osv). Jeg har ikke lest meg opp 100% på det, men at vår levemåte og forbruk har en noe å gjøre med det? Ja, det tror jeg også.

De som sitter og kommenterer på dagbladet og vg virker uansett lite reflektere, de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert jordens utvikling (gud så spennende:P) Og det stemmer det som blir brukt som motargument "mot" klimaendringene. De endringene vi ser i dag, med nedsmelting av isbreer og økt gjennomsnitttemperatur, er helt normale i forhold til hvordan verden har vært i tidligere tider. Mellom de to forrige istidene var det 3-4 grader varmere som gjennomsnittstemperatur enn det vi har i dag.

MEN den store forskjellen på disse endringene og de vi ser i dag er tempoet de foregår i. Vi har sett endringer skje iløpet av 100- 150 år som vanligvis ville tatt 1000 (eller mer), dette kommer nok i stor grad av menneskelig påvirkning (vi fremskynder prosessen ved å tukle slik med naturen som vi gjør). Derfor er det viktig å ta tak og bry seg om "klimasaken", selv om den på sett og vis er naturlig. Moder jord er på vei til å gi oss grisejuling tror jeg (se tsunamier, flommer ol. Naturen er tøffere enn vi liker å tro. (ja jeg er litt glad i naturen:P) ), og endringene vil skje. Det vi kan gjøre er å sinke dem, gjøre det bedre for de som kommer til å bli rammet hardest og kanskje hindre de aller drastiske endringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. "Det stemmer". Blir det rett å si? Jeg liker ikke å gi noen av skeptikerne noe som helst rett. :drool: Vi skal i følge teoriene om planetens bane, tilting og solas styrke være i en mellomistid. Litt sånn midt i mellom. Om et par tusen år skal det i følge teorien komme en ny istid.

Og man kan jo gjerne si da: "ah, jammen da er det jo greit og logisk at temperaturene øker". Vel. Tenk litt på det. Og kom inn på det du nevner, nemlig tempo og mengde. Har man hatt ett enkelt mattekurs på VGS har man hørt om standardfordeling og om uregelmessigheter innen grafer. Hvis du har en periodisk svingning med øvre skranke (som i vårt tilfelle er det interessante), er dette innenfor normalen. Men hvis man passerer denne øvre skranken, med høyere stigningstall enn noen sinne.... Da sier det seg selv at det er noe muffens på gang her.

Har man i tillegg hatt ett lite kurs i geologi kjenner man også til co2 kretsen, og hvordan befolkningen forstyrrer den. Bare tenk på vannets kretsløp, det er nøyaktig samme prinsipper. Oppfanging, omdanning...

Kan man se bort i fra all avskoging, forurensing (ikke bare gode gamle co2) og ubalanser i økosystemer, og tro at dette ikke har noe med mennesker å gjøre? Kan man virkelig tro at det ikke er menneskeskapt? Det var da et fryktelig ubeleilig sammentreff at jorda skulle kjøre på og bli varmere akkurat da vi begynte å forurense gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Åherregud åherregud nå slår de til igjen! *river hår*

http://www.dagbladet.no/2009/01/27/nyheter...arming/4560010/

BRÆÆÆÆH, som jeg fortvilt prøvde å kommentere i nederste felt;

"Nå synes jeg media skal HOLDE KJEFTEN SIN IGJEN om alt som heter klimaendringer. Jeg blir så vanvittig provosert av halvkunnskapen og svadaen de spyr ut her. Det er ingen som kan sagt at slik er det - the end, men avisene har jo fantastiske evner (som alltid) til å spy ut kommentarer og påstander tatt helt ut fra sine sammenhenger. Overlat klimaforskningen til oss som studerer og forsker på det, så slipper vi at folk løper rundt og forteller om siste nytt innen klimaverdenen - ja, det de leste på db.no nemlig. Det gjør meg vondt hver gang noen kommer bort til meg og lefser opp gårdagens forside, hvorpå jeg må forklare at det egentlig ikke er sånn."

Se på alle de tilbakestående kommentarene ellers i feltet?! Jeg vil ikke bo på samme planet som slike. Prøver å trøste meg med at de fleste tror de er kjempekule når de poster slikt, hadde jeg møtt dem face-to-face hadde de kanskje ikke vært så tøffe i trynet.

Det verste er egentlig alle disse konspirasjonsteoriene. Vi som studerer og de som er forskere er "betalt av staten, slik at staten kan pålegge befolkningen skatter og tjene på klimaet". Herregud, har ikke folk liv? Hvis de er så opptatt av skatter, hvorfor har ikke Norge frp-regjering allerede? Eller er det kanskje gutter på 14-17 som er under stemmeberettiget alder som sitter og skviser ut den ene konspirasjonsteorien etter den andre? Det er alt for lett å lage en youtubevideo og få en herskare av fans i dagens samfunn, hvor har det blitt av den RENE kunnskapen, hvor har det blitt av respekt for vitenskapen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har det blitt av den RENE kunnskapen, hvor har det blitt av respekt for vitenskapen?!

Ja, det kan du lure på, når man blir stemplet som konspirasjonsteoretiker og idiot når man presenterer andre, "konkurrerende" klimamodeller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hvor har jeg sagt at det var konkurrerende klimamodeller? Jeg snakker om hodeløse kommentarer som fratar forskere all troverdighet, og som samtidig viser til youtube-videoer laget på gutterommet som troverdige kilder.

En konspirasjon betyr at kritikeren påstår motstander har fortalt noe med en baktanke - en nøye utklekt plan for å fremme sin egen sak eller gjøre direkte skade i samarbeid med andre. Hvordan man kan bruke det i snakk om klimaendringer, det er meg et vanvittig stort mysterium. Faller inn under kategorien "latterlig" hos meg.

Forøvrig er det mange "konkurrerende klimamodeller" som er like ubegrunnet som konspirasjonsteoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er litt alarmerende altså, når konspirasjonsteoriene sprer seg som ild i tørt gress (som om folk LETER etter noe å konspirere(?) om) og vitenskap nærmest er et skjellsord.

"Don't be so open-minded that your brain falls out" var'e vel noe som het...

Pleier forresten å la være å lese kommentarene på db.no... er ikke bra for meg å dunke hodet så mye i veggen. Mye rart der altså, uansett hva pokker det er som kommenteres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRÆÆÆÆH, som jeg fortvilt prøvde å kommentere i nederste felt;

"Nå synes jeg media skal HOLDE KJEFTEN SIN IGJEN om alt som heter klimaendringer. Jeg blir så vanvittig provosert av halvkunnskapen og svadaen de spyr ut her. Det er ingen som kan sagt at slik er det - the end, men avisene har jo fantastiske evner (som alltid) til å spy ut kommentarer og påstander tatt helt ut fra sine sammenhenger. Overlat klimaforskningen til oss som studerer og forsker på det, så slipper vi at folk løper rundt og forteller om siste nytt innen klimaverdenen - ja, det de leste på db.no nemlig. Det gjør meg vondt hver gang noen kommer bort til meg og lefser opp gårdagens forside, hvorpå jeg må forklare at det egentlig ikke er sånn."

Se på alle de tilbakestående kommentarene ellers i feltet?! Jeg vil ikke bo på samme planet som slike. Prøver å trøste meg med at de fleste tror de er kjempekule når de poster slikt, hadde jeg møtt dem face-to-face hadde de kanskje ikke vært så tøffe i trynet.

Det verste er egentlig alle disse konspirasjonsteoriene. Vi som studerer og de som er forskere er "betalt av staten, slik at staten kan pålegge befolkningen skatter og tjene på klimaet". Herregud, har ikke folk liv? Hvis de er så opptatt av skatter, hvorfor har ikke Norge frp-regjering allerede? Eller er det kanskje gutter på 14-17 som er under stemmeberettiget alder som sitter og skviser ut den ene konspirasjonsteorien etter den andre? Det er alt for lett å lage en youtubevideo og få en herskare av fans i dagens samfunn, hvor har det blitt av den RENE kunnskapen, hvor har det blitt av respekt for vitenskapen?!

Var dette jeg mente :)

Burde kanskje ha quotet ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Takk for det da!

http://www.dagbladet.no/2009/02/02/nyheter...tralia/4660638/

Nå er de på han igjen. Hahaha. Fantastiske utdrag fra debatten under:

"Vi får lære å tilpasse oss forandringene, og slutte å syte om å forandre dem!"

(Hvorfor gjøre noe med saken liksom. Assaa herreguuuud! :rolleyes: )

"Klimaendring er ikke én varm vinter. Klimaendring er 8 av 10 varme vintere..Kun folk uten skikkelig vitenskapelig trening tar enkelt-hendelser ut av sin kontekst og tillegger dem betydning de ikke nødvendigvis har."

(Kun folk uten "skikkelig" vitenskapelig "trening" uttaler seg om noe de ikke vet noe om :o )

Hvorfor kan ikke dagbladet skrive noe mer vettugt enn "Ekstremvær herjer kloden"? Det fyrer jo så ****** opp under de som tror de er kjempetøffe og som ikke skal tro på klimaendringer. *må...ikke...irritere seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...