Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har vært på GU


Mirai

Ved gynekologisk undersøkelse  

58 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      18
    • Nei
      39


Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Ummm... er sånn undersøkelse noe man "må" ta på ett visst stadie i livet? Husker ungdomsskolens store "hit" var å prate om gynekologen og at man MÅTTE (som tannlegetimer) møte opp (vel, måtte og måtte but you get my point). Får man innkallelse til slikt?

Æ...h...mm...nnn...gg. Tror jeg kommer til å sitte der og knyte beina sammen og aldri få av meg ytterjakka engang :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må og må. Før i tiden MÅTTE man for å få p-piller, men det slipper man idag. Ellers er det jo en undersøkelse som alle andre med hensikt å sjekke helsa di.

Men... jeg kommer jo aldri til å gjøre noe for å få en slik undersøkelse av fri vilje. :whistle: Synes det burde være tvang. Så kommer man seg avgårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, JEG ba ikke om det! Men så er det eneste gangen jeg har opplevd det.

*flir* Jeg tenkte ikke nødvendigvis på under GU jeg :);)

Jo jenter - ta det fra en intensivsykepleier som selv har tatt ørten GU-er opp gjennom årene - det ER vanlig. Skal legen kunne vurdere uterus (livmor) på best mulig måte så må faktisk en finger i anus og klemming på magen. Det samme skjer hos menn som skal sjekke prostata som ligger like utenfor urinblæren.

Jeg har sjekka livmora mi gudene veit ikke hvor mange ganger, vært gravid 2 ganger med all den graving oppi der det medfører, og jeg har aldri fått en finger i rompa under en GU, sånn til tross for at jeg vissnok hadde en bakoverlent livmor. På hva slags pasienter er det helt vanlig på? :whistle:

Men altså - for å være ordentlig alvorlig. Å ta en GU er et minimalt ubehag i forhold til alternativet, nemlig livmorkreft. Min "reservemamma" og mentor døde nesten 50 år gammel pga livmorkreft med spredning, min tante måtte fjerne livmora i en alder av 35 år pga kreft. Å være sjenert og/eller prippen er ikke greia når man snakker om noe som faktisk kan redde livet ditt, vel?

Å bli irritert fordi studenter vil se på eller what ever.. Vel, hvor tror dere at de lærer om GU hen? Jeg vil heller ha en som har sett på eller utført 3000 GU'er, fremfor en som bare har lest om det i en bok. Og tror dere at det er noe opphissende opplegg for dem å glo opp i privaten til fremmede damer? Hva slags leger går dere til, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig anbefalt at man tar det en gang i året fra man når en viss alder? Jaktlykke..? ;)

Og også en gang i året fra man blir seksuelt aktiv, det er hvertfall det jeg har hørt da :whistle:

Det er ikke så big deal som så mange skal ha det til.. de er proffe, de gjør det mange ganger om dagen, de peker ikke og ler, eller rødmer. Og det går an å finne seg dame om man heller vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig anbefalt at man tar det en gang i året fra man når en viss alder? Jaktlykke..? :P

Og også en gang i året fra man blir seksuelt aktiv, det er hvertfall det jeg har hørt da :)

Det er ikke så big deal som så mange skal ha det til.. de er proffe, de gjør det mange ganger om dagen, de peker ikke og ler, eller rødmer. Og det går an å finne seg dame om man heller vil ha det ;)

Haha, ser for meg en gynekolog som peker, ler og utbryter "HAHAHA, for en bollemus du har!" . :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så tar jeg meget gjerne en tarmundersøkelse any day fremfor en GU!

HVA :shocked:

GU tar som oftes bare noen minutt dersom man er der på en vanlig undersøkelse, mens en rumpegreier MÅ være mye mer ubehagelig :whistle:

Bollemus er jo positivt ;) Hihi.

Nååå ja.. bør ikke være så stor bolle det da -har jeg hørt mannfolk si :)

Jeg bare måå

bollem1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd! Selv ikke da jeg hadde celleforandringer i livmoren fikk jeg noe opp i stussen nei. Nå er jeg til fast kontroll pga det to ganger i året og ingen what so ever har stukket en finger opp i anus for å sjekke livmor. (da hadde jeg sparket, har dere tenkt på hvilken anledning dere har til å tuppe til personen i den stolen??) Etter å ha jobbet med hund på vet.kontor har jeg sett det bli gjort på hund i forhold til prostata. Og ang det hos menn... hvor skal de ellers få kontrollert prostata, de har liksom ikke slik en fin innovertiss de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det ikke i alle undersøkelser men noen ganger, ja.

Jeg har opplevd det i forbindelse med graviditeten og ett par ganger utenom.

Nå har jeg hatt mye problemer med celleforandringer så det har blitt endel undersøkelser :whistle:

Rart ikke dere andre damer som har vært gravide har blitt undersøkt sånn.

Det er jo litt pinlig og ubehagelig å bli undersøkt. Spesielt når man aldri har gjort det før.

Det er uansett vel verdt det. Jeg hadde mest sannsynlig fått livmorhalskreft hvis jeg ikke hadde undersøkt meg.

Gynekologene jobber jo med dette hver dag så for dem så er det lite spennende å se dette som vi er så bluferdig for.

Jeg skulle ta prøve av en cyste en gang og da hadde jeg en flere studenter som fulgte med.

Alle tittet på tur inn i mitt helligste for å se på cysten og en av dem, en ung gutt holdt meg i hånda når gynekologen tok prøven :) Var litt flaut men de må jo lære ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ummm... er sånn undersøkelse noe man "må" ta på ett visst stadie i livet? Husker ungdomsskolens store "hit" var å prate om gynekologen og at man MÅTTE (som tannlegetimer) møte opp (vel, måtte og måtte but you get my point). Får man innkallelse til slikt?

Æ...h...mm...nnn...gg. Tror jeg kommer til å sitte der og knyte beina sammen og aldri få av meg ytterjakka engang :)

Jeg fikk innkalling til noe sånt her tidligere i år tror jeg. Jeg mener man får det det året man fyller 25. Deretter vet jeg ikke noe mer, for jeg er ikke eldre.. :rolleyes: Jeg droppet galant ut, for å si det sånn. Jeg vil heller få kreft og måtte operere bort hele rukkelet, jeg er ikke noe å avle på uansett. ;)

Må og må. Før i tiden MÅTTE man for å få p-piller, men det slipper man idag. Ellers er det jo en undersøkelse som alle andre med hensikt å sjekke helsa di.

Hyff, NÅ følte jeg meg plutselig gammel! :whistle: Jeg måtte nemlig til GU for å få p-piller, og det er ikke så himla mange år siden..

Haha, ser for meg en gynekolog som peker, ler og utbryter "HAHAHA, for en bollemus du har!" . :P

:P Spesielt hvis han ler som han tjukke, fattige gutten i Simpsons.. HA-ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innkalling til noe sånt her tidligere i år tror jeg. Jeg mener man får det det året man fyller 25. Deretter vet jeg ikke noe mer, for jeg er ikke eldre.. :rolleyes: Jeg droppet galant ut, for å si det sånn. Jeg vil heller få kreft og måtte operere bort hele rukkelet, jeg er ikke noe å avle på uansett. :whistle:

Unnskyld, men du syns ikke du er i overkant flåsete nå? For den dagen du faktisk har kreft, så er faren for at det sprer seg til mer enn bare rukkelet ganske stor.. Og det er ikke alt annet som bare er å fjerne, skjønner du.. Det kan være greit å ha tarmer og magesekk, liksom.. Gjerne på innsiden av kroppen.. Og det er ikke bare bare å leve uten rukkelet heller, må du fjerne både livmor og eggstokker, så kommer du i overgangsalderen - og gjett hvor morsomt det er? Ikke bare det at du kommer i overgangsalderen, men du vil være i overgangsalderen fra da til du egentlig skulle fått den.. Og for ei ung jente som deg, kan det bety 20-25 år med overgangsalder.. Hurra!

Jeg kjenner jeg blir litt provosert, og jeg vil ikke beklage det engang. Det tar fem minutter å ta en GU, og fem minutter i året med ubehag mot å kanskje dø i ung alder, er forhåpentligvis en svært liten pris å betale.. For folk dør faktisk av livmorkreft, fordi kreft er ikke høflig nok til å holde seg i de kroppsdelene de starter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyff, NÅ følte jeg meg plutselig gammel! :whistle: Jeg måtte nemlig til GU for å få p-piller, og det er ikke så himla mange år siden..

Er det ikke 5-6 år siden at 16 åringer begynte å få gratis p-piller av helsesøster på skolen UTEN undersøkelse? Og noen år før det vet jeg at det slækket på sjekk før resept. Derav før i tiden. En generasjon er vel bare 20 år hos mennesker, så før i tiden kommer før du aner det...

Edit: Brava 2ne, BRAVA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på både GU og MR, syns ikke GU er flaut og jeg sovna i MR-maskinen :)

Jeg har også gjennomgått noen GU'er og MR'er, og har det akkurat som deg - sovner i MR-maskinen og ser ikke helt hva som er så ille med en GU ? Det er jo proffe folk som ikke gjør dette for fornøyelsens skyld (forhåpentligvis). Forresten har også jeg opplevd å få en finger opp bak ifm GU - ikke noe pes det vel ? Det er jo ikke sånn at du plutselig bare kjenner at legen stikker inn finger'n heller - de forklarer jo gjerne hva de gjør og hvorfor liksom...

Jeg fikk innkalling til noe sånt her tidligere i år tror jeg. Jeg mener man får det det året man fyller 25. Deretter vet jeg ikke noe mer, for jeg er ikke eldre.. :rolleyes: Jeg droppet galant ut, for å si det sånn. Jeg vil heller få kreft og måtte operere bort hele rukkelet, jeg er ikke noe å avle på uansett. :whistle:

Enig med 2ne - dette synes jeg var noe i overkant flåsete sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig mange ganger, men aldri fått noe i feil hull. Hehe. Klemming på magen ja, og så stikker han to fingre opp der han skal og klemmer og kjenner. (ehh litt rart å skrive om men :) )

GU går raskt og er mye bedre enn tannleger! Er litt pinlig ja, men ikke vondt. Det er utrolig viktig å bli sjekket jenter, så bare bestill time. :whistle: Første gang er værst, så man må bare få det overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har gått gjennom 2 svangerskap/fødsler så føler man seg ganske herdet på dette området.. her har legene så og si sikkert vært og sett overalt. Og selvsagt er det ikke slik man syntes det er hyggelig og legge seg på undersøkelse benken og spre beina for en undersøkelse, det er jo rett og slett unaturlig. Men hvis man sitter og ressonerer litt over hva legen gjøre hva dag, feks hos en GYNO der det kanskje er 10-20( aner ikke hvor mange de rekker over på en dag) pasienter innom hver dag, så er det faktisk jobben deres, og de har nok både sett det meste og det er liksom daglig kost og foreta en slik undersøkelse... og i løpet av en uke har dem jo sett masse.. hva da nå dem har mange år bak seg? det hjelper iallefall meg litt av og tenke slik, for da vet man jo man er bare en del av jobben og man er bare 1 av 100vis av andre pasienter..

. og man har egentlig ikke noe valg om man vil ta vare på seg selv og kroppen sin... dette er bare noe man må gjennom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innkalling til noe sånt her tidligere i år tror jeg. Jeg mener man får det det året man fyller 25. Deretter vet jeg ikke noe mer, for jeg er ikke eldre.. :rolleyes: Jeg droppet galant ut, for å si det sånn. Jeg vil heller få kreft og måtte operere bort hele rukkelet, jeg er ikke noe å avle på uansett. :whistle:

Jeg jobber på en en avdeling fulle av unge kvinner som ville vært ganske uenige med deg i det. Flere av de ha gått relelmessige hos gynekolog men har likevel fått underlivskreft med spredning. Gynekologisk kreft er frysktelig skummelt, det oppdages som regel ikke før det er ganske langtkommen og andre organer er hardt rammet.

Alle bør ta celleprøver regelmessig fra de er 25 år, og gå til en gynekolog som har kompetanse og utstyr til å utføre innvendig ultralyd sånn at man får sjekket eggstokker og livmor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt at de putter en finger opp bak ja..Dette for å kunne kjenne bedre på div ting og kjenne etter forandringer/kuler.

Men legen burde da si ifra først...Min GY er kjempe flott,små fingre og veldig forsiktig.OG advarer alltid om det blir en finger eller prøve som må taes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, konklusjonen er her at man bør(skal?) ta GU fra man er 25? Er det så? Har aldri vært på og aldri blitt innkalt heller. Hvem kaller deg inn forresten?

Å bli irritert fordi studenter vil se på eller what ever.. Vel, hvor tror dere at de lærer om GU hen? Jeg vil heller ha en som har sett på eller utført 3000 GU'er, fremfor en som bare har lest om det i en bok. Og tror dere at det er noe opphissende opplegg for dem å glo opp i privaten til fremmede damer? Hva slags leger går dere til, egentlig?

Takk, du tok ordene fra munnen min :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, konklusjonen er her at man bør(skal?) ta GU fra man er 25? Er det så? Har aldri vært på og aldri blitt innkalt heller. Hvem kaller deg inn forresten?

2ne:

Så hjertens enig med deg! Dette er en rask og smertefri undersøkelse som kan redde livet ditt! Jeg bryr meg egentlig ingenting om å ligge der å skræve jeg. Det er profisjonelle folk, som nok har sett værre ting enn mine private deler :whistle:

Det er anbefalt å gå til gynekolog når man blir seksueltaktiv. Og så hver gang man skifter partner. Innkallingen man får som 25åring er innkallelse til celleprøve, og den bør man ta minst hver tredje år om man ikke finner forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...