Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til valpen?


Pion

Recommended Posts

Lurer litt på om jeg burde skaffe sele til Brummern, og bruke det av og til i stedet for halsbånd.

Først og fremst fordi det bare er noen få steder her i nærheten jeg kan ha henne løs, og jeg får litt dårlig samvittighet over at hun må gå pent i bånd når vi er utafor hagen. Prioriterer jo å lære henne å gå pent, ettersom vi bor her vi bor og hun bare er nødt, men hadde vært godt å kunne "slappe av" litt fra det iblant også. Og det er visstnok mer skånsomt mot valpekroppen (or so I've read)? Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Har sett noen skrive at hvis man vil ha hunden til å trekke senere i livet (og det vil jeg), så kan det bli vanskeligere å lære den det hvis den går med sele når den ikke skal trekke. Er det noe i det?

I tillegg koster det vel litt, og så fort som hun vokser vil de jo ikke vare så lenge.

Mennn, bottom line: sele eller ikke sele? Er det noe vits i å kjøpe det mens hun er lita, klarer jeg meg uten, bør jeg vente til hun blir voksen? Hva gjorde du med din valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennn, bottom line: sele eller ikke sele? Er det noe vits i å kjøpe det mens hun er lita, klarer jeg meg uten, bør jeg vente til hun blir voksen? Hva gjorde du med din valp?

Har brukt sele til valpene her, kommer garantert til å gjøre det med neste valp også :whistle:

De første selene har vært eazy-dog seler i myk nylon. Har fungert helt utmerket.

Føler at det er mindre belastende enn med bare halsbånd og synes de har dratt mindre med sele enn halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at det blir vanskelig å lære dem å trekke når de blir eldre.. kanskje hvis du kjøper en trekke-sele. Men det finnes jo mange andre typer, har selv kjøpt en til valpetassen min. Selen er som et halsbånd som også går rundt magen liksom, så trykket fordeles over større området, uten å gi noe trekke-effekt. For å si det sånn ville jeg aldri fått en hund til å trekke i den selen jeg har.

Denne planlegger jeg å bruke når hun ikke trenger å gå pent, for å avbelaste. Så lærer hun at halsbånd betyr gå pent, mens sele betyr bare vims! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Webmaster sele på valpis innimellom, mest fordi at da har hun lov til å vimse litt rundt (men i kobbel) mens jeg trener Gubben. Helst går jeg bare med begge sammen på tissetur morgen/kveld, men noen ganger går ikke kabalen opp og jeg må ha begge med på langtur/trening på ettermiddagen. Valpis går nå meget pent "turfot" både løs og koblet i halsbånd nesten uansett forstyrrelser, så Gubben har fått tilbake sela si. Hun skal få egen sporsele og trekksele når hun er ferdig utvokst i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at det blir vanskelig å lære dem å trekke når de blir eldre.. kanskje hvis du kjøper en trekke-sele. Men det finnes jo mange andre typer, har selv kjøpt en til valpetassen min. Selen er som et halsbånd som også går rundt magen liksom, så trykket fordeles over større området, uten å gi noe trekke-effekt. For å si det sånn ville jeg aldri fått en hund til å trekke i den selen jeg har.

Denne planlegger jeg å bruke når hun ikke trenger å gå pent, for å avbelaste. Så lærer hun at halsbånd betyr gå pent, mens sele betyr bare vims! :whistle:

http://www.hundeutstyr.no/images/hurttaselestor.jpg er det sånn her du mener?

er det jeg også tenker at jeg skulle ha gjort. så det blir rom for litt vims :)

Hvis det er enkelt for hunden å kjenne forskjell på selene, så skulle det vel være greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hundeutstyr.no/images/hurttaselestor.jpg er det sånn her du mener?

er det jeg også tenker at jeg skulle ha gjort. så det blir rom for litt vims :whistle:

Hvis det er enkelt for hunden å kjenne forskjell på selene, så skulle det vel være greit

Det der er vel en sykkelsele. Den jeg tenker på ser sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte sele på dyret HELE valpetiden for å være snill med kropp og sjel. Kan nok være en god ide for oss med store kraftbeist :drool:

15b6b4c4.jpg

Alt for stor til henne, men det var jo ikke noe mye "trekkarbeid" hun gjorde, så det var ikke så farlig. Det viktigste var at hun ikke dro av seg hodet når hun gjorde "rykk" framover. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster jobber da på dyreklinikk her i bergen.. de får stadig inn valper med strekk "skader" i brystet.. så sele som går rundt hals og mage men ikke over bryst er å anbefale..

Er ikke så kjekt å gå rundt med en valp som skal vokse seg stor og sterk som får en rar gange fordi det var behagelig å gå slik når den hadde en ubehagelig strekk som liten? :lol:

*venter på masse kjeft.. :drool: fra alle "eldre" doggiser som ALLTID har brukt sele*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster jobber da på dyreklinikk her i bergen.. de får stadig inn valper med strekk "skader" i brystet.. så sele som går rundt hals og mage men ikke over bryst er å anbefale..

Er ikke så kjekt å gå rundt med en valp som skal vokse seg stor og sterk som får en rar gange fordi det var behagelig å gå slik når den hadde en ubehagelig strekk som liten? :lol:

*venter på masse kjeft.. :drool: fra alle "eldre" doggiser som ALLTID har brukt sele*

Litt glad for at jeg har tenkt å bruke mest halsbånd på jenta mi. Er liksom ikke så stor trekkraft i en 1,6kg Phalene liksom. Men ser jeg at hun drar i bånd (har ikke begynt å trene helt enda) så vurderer jeg nok sele. Men har da en sele som du beskriver, så da skal jeg nok anskaffe meg en som går over bryst istedenfor. Hørtes jo veldig riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster jobber da på dyreklinikk her i bergen.. de får stadig inn valper med strekk "skader" i brystet.. så sele som går rundt hals og mage men ikke over bryst er å anbefale..

Er ikke så kjekt å gå rundt med en valp som skal vokse seg stor og sterk som får en rar gange fordi det var behagelig å gå slik når den hadde en ubehagelig strekk som liten? :lol:

*venter på masse kjeft.. :drool: fra alle "eldre" doggiser som ALLTID har brukt sele*

Kan du spørre henne litt mer om disse "strekk"skadene? Det høres veldig rart ut i mine ører at muskler som stort sett går på skrå og vannrett skal skades av noe som går vannrett, om du skjønner? (Sykkelsele f.eks har reim rett over brystet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg få kjøpt sånn sele da? (helst en som er justerbar, så den varer LITT lenger enn en uke :))

Har sett såvidt i dyrebutikkene her, men det er ikke akkurat det største utvalget.

Når dere går med hunden i sele, da lar dere hunden dra/ikke dra som den vil, oppmuntrer ikke til å gå i slakt kobbel osv?

Er ihvertfall det som er tanken min hvis jeg kjøper det. Er det noe poeng i å ha lenger kobbel enn vanlig evt. fleksiline?

Takk for svar, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...