Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelpemidler ved eksamen på vgs


Ingvild

Recommended Posts

Etter at Kunnskapsløftet ble innført, har det jo kommet en del nye regler og retningslinjer å forholde seg til for både elever, lærere og skoleledelse. Vi som er født i 1990 er forsøkskaniner på dette området (hurra!), og jeg har opplevd mye rart når det gjelder f.eks. informasjonsutveksling mellom skoleledelse, lærere og elever, og dessuten lærere som driter i å tilpasse seg nye retningslinjer, men som fortsetter som de alltid har gjort samtidig som de sukker og bærer seg over alle de nye reformene de må forholde seg til...

Nåja, det siste som har dukket opp nå er dette med hjelpemidler på eksamen. Til sommeren skal jeg ha to skriftlige eksamener, en i norsk hovedmål og en i et trekkfag. Retningslinjene fra Udir er at på eksamenen er alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjonsmidler (Internett og telefon). Greit nok. Eller? Slik jeg tolker det må det da være lov å skrive på pc, så lenge det ikke er koblet til Internett?

Jeg skriver mye raskere og dermed også bedre (jeg kan gå over og rette opp ting kontinuerlig osv), og dessuten langt mer strukturert (særlig viktig i de fagene jeg kan bli trekt ut i skriftlig - historie, politikk&menneskerettigheter osv), når jeg skriver på pc i forhold til når jeg skriver for hånd (for ikke å snakke om at sensor sannsynligvis vil sette svært stor pris på å slippe å lese min håndskrift - som blir halvveis uleselig når jeg stresser fordi jeg har dårlig tid til å skrive det jeg vil).

Fordi min skole samarbeider med to andre skoler, har jeg fag med elever fra disse to andre skolene også, og her har vi fått svært ulike beskjeder. På den ene skolen har de fått beskjed om at det er fullt lov å skrive på pc, og de kan også ta med sin egen bærbare pc på eksamen fordi skolen ikke har bærbare pc-er til alle. På den andre skolen har man fått beskjed om at det ikke er lov å bruke egen bærbar, men at rektor skal gjøre "alt i sin makt" for at elevene skal få skrevet på pc på eksamen. På min skole har vi fått beskjed om at vi overhodet ikke får lov til å skrive på pc.

Hva er riktig? Er det noen lærere eller andre som veit hvordan dette skal gjøres ved eksamen i den videregående skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til en verden med dårlig kommunikasjon!

Det er så kjekkt...

Jeg kan desverre ikke svare deg på spørsmålet ditt, men det må da være ****** frustrerende å få forskjellige beskjeder??

Jeg hater dårlig kommunikasjon mellom forskjellige... det ødelegger så mye for oss elever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på hvilken skole man går på. Det er ihvertfall det vi er blitt informert om. På skolen vår har de som begynte i 1. klasse nå i høst, fått hver sin laptop og bruker PC mer aktivt i sin undervisning, tror jeg. De kommer derfor til å få lov til å bruke PC på eksamen. Vi på 2. og 3. trinn har ikke egen PC(på skolen), og kommer derfor til å måtte skrive for hånd på våre eksamener til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også lov til å bruke pc, men på begge nynorsktentamene fikk vi ikke det, men til eksamen, så skal du få bruke pc uansett, så lenge din egen pc ikke har tilgang til noe nett på skolen, så skal det ikke være noe problem å bruke pc

Men hvor har du fått denne beskjeden fra? Er det en regel på skolen din, eller har dere fått den fra Udir via lærerne? Hvis jeg skal ha håp om å få bruke pc på eksamen, må jeg ha noe mer konkret enn "ei jente nedpå Østlandet et sted sa at vi får lov til å bruke pc, så da må jo det være sannheten" å slå i bordet med, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor har du fått denne beskjeden fra? Er det en regel på skolen din, eller har dere fått den fra Udir via lærerne? Hvis jeg skal ha håp om å få bruke pc på eksamen, må jeg ha noe mer konkret enn "ei jente nedpå Østlandet et sted sa at vi får lov til å bruke pc, så da må jo det være sannheten" å slå i bordet med, liksom.

lærerene sa det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på videregående og her ved vår skole tillates pc brukt ved eksamen. Ikke absolutt alle typer eksamen, tror jeg (yrkesfag har en del spesielle eksamener som jeg ikke vet så mye om), men pc skal være lov brukt i "vanlige" eksamener. Her ved skolen stenges nettet for de rommene som har eksamen, evt stenges hele skolens nett om det er mange eksamener samtidig. Etter kunnskapsløftet så skal dette være likt i hele landet. Unntaket er vel lokalgitt eksamen.

Link til Utdanningsdirektoratet:

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på videregående og her ved vår skole tillates pc brukt ved eksamen. Ikke absolutt alle typer eksamen, tror jeg (yrkesfag har en del spesielle eksamener som jeg ikke vet så mye om), men pc skal være lov brukt i "vanlige" eksamener. Her ved skolen stenges nettet for de rommene som har eksamen, evt stenges hele skolens nett om det er mange eksamener samtidig. Etter kunnskapsløftet så skal dette være likt i hele landet. Unntaket er vel lokalgitt eksamen.

Link til Utdanningsdirektoratet:

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3363

Takk, den linken har jeg allerede sett, men det er fint å få bekreftet fra en lærer at det skal være lov å ta med egen pc på eksamen. Det eneste problemet hos oss er at siden jeg går på en sentrumsskole, har jeg tilgang til flere nettverk - noen av dem kan skolen stenge av, men andre er det andre som kontrollerer (f.eks. Trådløse Trondheim, som alle videregåendeelever har tilgang til).

Jeg har sendt mail til Udir, men jeg tviler litt på at jeg får svar kan man si, så da får jeg ta en telefon og høre etterhvert, så får jeg finne noen fornuftige voksenpersoner å snakke med på skolen over jul. Jeg vil virkelig skrive på pc på eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den linken har jeg allerede sett, men det er fint å få bekreftet fra en lærer at det skal være lov å ta med egen pc på eksamen. Det eneste problemet hos oss er at siden jeg går på en sentrumsskole, har jeg tilgang til flere nettverk - noen av dem kan skolen stenge av, men andre er det andre som kontrollerer (f.eks. Trådløse Trondheim, som alle videregåendeelever har tilgang til).

Jeg har sendt mail til Udir, men jeg tviler litt på at jeg får svar kan man si, så da får jeg ta en telefon og høre etterhvert, så får jeg finne noen fornuftige voksenpersoner å snakke med på skolen over jul. Jeg vil virkelig skrive på pc på eksamen!

Skjønner utfordringen for skolene der.... Men reglene er klare fra udir da... Så om du kommer på eksamen og så plutselig får beskjed om at du ikke får lov til å bruke pc så vil jeg tro du kan klage, og jeg vil også tro du får medhold. I utgangspunktet så burde jo også bruk av internett være lov til eksamen (min mening), men problemet er kontrollen av kommunikasjon på så mange elever... Man har jo stort sett forberedelsesdel på eksamen (selv om dette heller ikke er noen absolutt har jeg skjønt...) og ved utdeling av den vil man jo iallefall få beskjed om hva man får lov til og ikke til eksamen.

Men som sagt så kan det gjelde egne regler ved lokalgitte eksamener. Har ingen oversikt over hvilke dette kan være lengre, men en del privatisteksamener er lokalgitte iallefall, tror jeg. Engelsk var lokalgitt, men har (heldigvis) blitt sentralgitt etter Kunnskapsløftet.

På vår skole jobbes det med å få et nett hvor hver enkelt lærer kan "stenge av" for ett og ett klasserom, men dette vil jo også helt sikkert kun gjelde de nettene som skolen kontrollerer... Og ett av problemene er jo selvfølgelig HVEM som sitter vakt da. Pensjonister er ofte brukt hos oss (sikkert andre steder også...?) og de vet virkelig ingenting om msn og andre typer "ulovligheter"....

Var forresten på kurs med en av de som sitter og lager eksamensoppgavene i engelsk (mitt fag) for ikke lenge siden og det han sa var mildt sagt tvetydig og forvirrende.... Så jeg vil tro det vil ta et par år før eksamensformen er helt klar og tydelig - om da ikke hele Kunnskapsløftet har gått heden innen da..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...