Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du funnet din(e) raser?

Kristiin

DIN rase  

159 stemmer

1. 1. Har du funnet din rase?

• Ja
      108
    • Nei
      51

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har mine raser i huset nå,men hvis jeg hadde skulle levd i noen århundrer så er det flere som frister...Bouvier,rotttweiler,ulvehund...og mange flere.

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Jeg svarte ja. Jeg elsker SBT, selv om jeg ønsker å prøve Basenji og IW etter hvert :P

OT, men hver gang jeg ser noen skriver IW, så tenker jeg på IW her på forumet, som i nicket 'IW'. Så at du skal prøve IW etterhvert ble INNMARI morsomt inni mitt hode! :P

Og nei, jeg har IKKE funnet min rase. Har nå blandings og basenji i hus, basenjien virker som veldig en rase for meg, selv om det kanskje er litt tidlig å si ennå. Rottis/dober-blanding er IKKE hunden for meg, iallefall ikke dette individet, men det halter og går framover, får vi håpe.

Trodde virkelig rottisen/doberen var hunden for meg(ikke en enkelt av dem, for jeg liker egenskapene i begge rasene, spesielt rottisen, men utseendemessig ville jeg heller ha en kombinasjon), men viser seg at det nok er noe for mye hund i dette individet iallefall.

Ellers så har jeg jo snust litt på schæfer, men veket tilbake for det.

Basenjien er jo veldig fin, og det blir nok en til sånn etterhvert så sant dette individet trives og fungerer her. Ellers cavalier, men litt skeptisk til mye sykdom på rasen, pom er et alternativ, cocker spaniel kan være interessant. Storpuddel er en virkelig interessant rase, og ikke minst DP, DS og DSG. Nå skal det også sies, at jeg kun vurderer tisper. :P

(hm, alle de aktuelle rasene er relativt små, iallefall lette! Kan dette ha noe å gjøre med en stykk blandings uten selvbeherskelse i bånd? *flire*)

Skrevet
OT, men hver gang jeg ser noen skriver IW, så tenker jeg på IW her på forumet, som i nicket 'IW'. Så at du skal prøve IW etterhvert ble INNMARI morsomt inni mitt hode! :P

Og nei, jeg har IKKE funnet min rase. Har nå blandings og basenji i hus, basenjien virker som veldig en rase for meg, selv om det kanskje er litt tidlig å si ennå. Rottis/dober-blanding er IKKE hunden for meg, iallefall ikke dette individet, men det halter og går framover, får vi håpe.

Trodde virkelig rottisen/doberen var hunden for meg(ikke en enkelt av dem, for jeg liker egenskapene i begge rasene, spesielt rottisen, men utseendemessig ville jeg heller ha en kombinasjon), men viser seg at det nok er noe for mye hund i dette individet iallefall.

Ellers så har jeg jo snust litt på schæfer, men veket tilbake for det.

Basenjien er jo veldig fin, og det blir nok en til sånn etterhvert så sant dette individet trives og fungerer her. Ellers cavalier, men litt skeptisk til mye sykdom på rasen, pom er et alternativ, cocker spaniel kan være interessant. Storpuddel er en virkelig interessant rase, og ikke minst DP, DS og DSG. Nå skal det også sies, at jeg kun vurderer tisper. :P

(hm, alle de aktuelle rasene er relativt små, iallefall lette! Kan dette ha noe å gjøre med en stykk blandings uten selvbeherskelse i bånd? *flire*)

hvordan ble du interressert i den da??

må innrømme at Basenji virker absolutt interessant for meg

Skrevet

Svarte ja jeg da :P

Har alltid vært GD og chow-chower i hjertet mitt gitt.... Har liksom ikke noen kjempe interesse for noe anna heller føler jeg.

Men ser vel ikke bort fra at det blir en jakthund i huset etterhvert... Han jeg er sammen med skal ha det, og han må være stor og tøff sånn at han kan banke Ylbert siern :P

Da må jeg jo le litt :P

Skrevet

Ja absolutt, jeg har hatt mye rare hunder og raser så jeg vet med sikkerhet at jaktlabrador er "min" rase(variant). Det klaffet veldig bra på alle mulige måter og jeg har aldri før hatt slik kjemi med en rase eller med en hund eller med en hundesport/aktivitet.

Skrevet
hvordan ble du interressert i den da??

må innrømme at Basenji virker absolutt interessant for meg

Har vel kaaanskje noe med deg å gjøre? :P

Skrevet

Ja, jeg har raser som er perfekte for meg nå. Ser ikke bort fra at jeg kan finne på å prøve andre raser etterhvert, men hovawarten er og blir min rase, og samojeden smelter mitt hjerte mer og mer for hver dag (og om 6 uker får vi en til...).

Nei, det skal nok mye til for at jeg skifter raser...

*sukk* :P :P

09021613.jpg

Skrevet

ja absolutt! Jeg elsker schäferhunden. Perfekte bruksområder for meg. Mens selvsagt kan dette endre seg i fremtiden. En schäfer er ikke noe for en olding, men heller ikke en student på hybel!

Skrevet

Jeg stemte nei.

Aussien kommer alltid til å ligge hjertet nermest, og den jeg har nå er verdens beste!

Men nå er den hunden jeg har nå min første rasehund. Og det er endel andre raser jeg kunne tenke meg senere en gang i livet, og der for er jeg enda ikke sikker på om aussien er den som er 'den rette'... :closedeyes:

Skrevet

Ja og nei. Når det gjelder små hunder har jeg funnet min rase. Det er flere andre fine småhundraser også, men når jeg ser på de forskjellige rasenes samlede egenskaper, så er det definitivt havanaisen som kommer best ut for min del. Pelsen kan være noe herk, men gemyttet veier absolutt opp for det.

Når det gjelder mellomstore eller store raser, så er det flere raser jeg kunne tenke meg å ha. Storpuddel er en rase jeg har hatt en forkjærlighet for helt siden jeg var liten, men har aldri hatt en selv. Vannhundrasene er også interessante. Det er flere andre raser jeg liker også, fortrinnsvis vannapporterende hunder og enkelte gjetere, men de blir uaktuelle pga. allergi.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...