Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase har du?

Klementin

Recommended Posts

Hvilken rase har du?

Belgisk fårehund, Groenendael

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Valgte og valgte Fru Blom... Første belgeren i mitt liv var en terv tispe jeg passet i et år, den neste belgeren var en svarting som ble omplassert til meg 6 år gammel. Jeg visste så lite om rasen på den tiden at jeg ikke skjønte det var samme rase som terven jeg hadde passet, jeg skulle egentlig se på en Golden som het Simba. Svartingen klenget seg på meg hele vistitten og snek seg med meg hjem. Etter at han forsvant over regnbruebroen skulle jeg aldri ha belger igjen pga det dårlige ryktet og hans dårlige mentalitet men etter et par år snublet jeg over en "problemhund" og hadde nok en gang en omplasseringsbelger. Han var 2 år når han kom, jeg har hatt han i 3 år.

Hvordan er hunden din?

Fantastisk! Han har vært fryktelig mye jobb til tider og det eneste han har gitt meg gratis er en god latter, men det har bare knyttet oss sterkere sammen. Han er en oppurtinist av dimensjoner, en gjennomført positiv sjel, han er den smarteste og samtidig den dummeste hunden jeg noensinne har møtt og han har en fantastisk humor. I tilegg ønsker han alltid å gjøre sitt beste, selv om det noen ganger (ganske ofte) baller seg litt til opp i det litt i overkant engasjerte hodet hans. Fryktelig mye personlighet og bøtter av sjarm!

Er du fornøyd?

Jepp!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

De er følsomme, lynraske og svært dramatiske. Jeg tror egentlig de fleste belgere er ganske så oppurtinistiske og til tider manipulerende. Jeg tipper feks at de aller fleste "redde" belgerene der ute ikke hadde vært så fryktelig redde hvis de ikke hadde fått lov...

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Slik livssituasjonen min er nå så blir det ikke en ny hund før Loke dør. Han er 5 nå og jeg har bestemt meg for at han skal bli i hvertfall 20 :drool: Blir det hund nr 2 en gang så blir det en mindre hund, da blir det nok enten whippet eller welsh corgi cardigan. Blir det ingen ny hund på 15 år så må jeg nesten se ann livssituasjonen min når den tid kommer, men jeg kan egentlig se for meg at det blir en svarting til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Hvilken rase har du?

Norfolk terrier

Fordi den er liten og veldig lett å ta med seg overalt. Den passer både i byen og på landet, og tilpasser seg ganske lett. Den trives med turer i nabolaget, men den kan og vil gjerne bli med på lange turer i skogen også. Den er uredd og lojal. Og den er en stor hund i en liten kropp.

Hvordan er hunden din?

Nå er han bare 7 mnd enda, men han er en tøffing. Det er lite som skremmer han og han glemmer nok helt hvor liten han egentlig er i forhold til andre hunder. Han er glad, leken, uredd, sammarbeidsvillig og lærer veldig fort. Utrolig glad i både folk og hunder.

Er du fornøyd?

Ja, han er en herlig hund, noe av det beste som har skjedd meg. Hunden og rasen er enda bedre enn jeg hadde trodd faktisk.

Kan ha stort jaktinnstinkt når det gjelder smådyr, så katter osv. må introduseres forsiktig. (Jeg har katt da, og har ikke merket noe til dette). Er jo en terrier, så de kan være sta og trenger en konsekvent og bestemt, men vennlig oppdragelse.

Neste gang blir det Golden retriever. Jeg har vokst opp med det, og har alltid ønsket meg min egen. Synes de er helt nydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Finsk Lapphund

For det første passet den mine kriterier og behov! Den var passe stor og jeg fant lite negativt om den.

Så etterpå falt jeg pladask for utseendet! Og der var det gjort!

Hvordan er hunden din?

Keela er 10 mnd nå snart og har sin første løpetid akkuratt nå. Til nå har hun vært en herlig familiehund! Hun bjeffer ikke og er ikke så voldsom av seg. Når jeg kommer hjem fra skolen (eller bare ut fra badet uten at hun har fått værme) så tar hun et saftig tak rundt armen min og holder meg der mens hun logrer vilt og stønner! :lol: Hun har aldri klart å gidd seg med dette gledes "bitet", men jeg syns det er veldig sjarmerendes også^^ Hun blir fort fornermet og vet hvordan hun skal irritere mest mulig! :P

Er du fornøyd?

Ja! Perfekte Keela^^

Veldig lite faktisk. Jeg kan faktisk ikke komme på noen i skrivende stund^^

Det tror jeg ganske sikkert vil bli en ulldott etter Keela :drool: Er superfornøyd med rasen, og den passer meg perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvilken rase har du?

Har per dags dato to engelsk settere.

Jeg ble som 8-9 åring sterkt knyttet til tre individer av rasen, og maste lenge om egen hund. Foreldrene mine tok jegerprøven, og pappa ville ha jakthund, så da ble det et ganske så naturlig valg.

Kjøpte jo meg hund i 07, og det ble enda en ES. Jeg vurderte andre raser også, men når jeg fant ut at jeg faktisk ville ha en hund jeg kunne jakte med så falt valget på setter igjen. Var først usikker på hvilken setter, men det gikk opp et lys for meg om at es var det riktige.

Hvordan er hunden din?

Familiehunden er en veldig rolig og avslappet hund. Han fungerer ikke på jakt, men er en flott hund ellers. Han har så å si vært den perfekte førsteganshunden.

Hunden som er bare min er stikk motsatt av den andre igjen. Han er veldig stresset, følger mer med og er mye enklere å trene. Han er våken, livlig og alltid med. Han er jo bare 19mnd enda, men så langt har det vært bra.

Er du fornøyd?

Jeg er faktisk utrolig fornøyde med hundene. Den ene fungerer som sagt ikke på jakt, men det gjør ingen verdens ting. Jeg ville i starten ha en hund som var mye mer 'tilgjengelig' enn det es'en var, og jeg ville ha en hund som jeg kunne bruke mer, men minstemann har rett og slett vært drømmehunden.

I tilegg har de gitt meg så utrolig mye og de har lært meg en hel del.

Det er jo som sagt en jakthund med et godt instinkt, og det merkes. I tilegg kan det være litt strevsomt å motivere de i blandt.. Det fins selvfølgelig fler ting, men noe av det mest negative for meg er vel mye av omtalen engelsksetteren har blandt andre folk.

Har noen raser på lista :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

1 stk Clumber Spaniel

Jeg er ihuga spaniel-fantast,- og etter å ha hatt bl.a. Cockere i mange år, ønsket jeg meg noe med mindre pelsstell, større fysisk størrelse og litt mindre "virrum svirrum".

Hvordan er hunden din?

Han har vært en utfordring,- en hund som ligger høyt i stress, ganske engstelig av seg, sammen med bøttevis av målbevissthet og vilje. Veldig artig å trene, men i overkant mye jaktlyst. Jeg har uansett utfordring blitt utrolig sjarmert av han/rasen, han er full av påfunn og egenvilje, og jeg har måttet vri hjernen min innimellom for å overliste hundehjernen hans :drool:

Er du fornøyd?

Bortsett fra det med den underliggende usikkerheten/engsteligheten, er jeg veldig fornøyd.

Hvilke negative sider/utfordringer ser du med rasen?

Med rasen generelt må man være klar over at det er en rase med ofte mye jaktlyst, og ganske selvstendige hunder med helt klare, egne meninger. De røyter også ca 2 cm gulvteppe i uka, som de limer sammen med litt slafs og slev. Det siste gjelder vel mest hannhundene, de fleste tispene har ikke fullt så mye hengelepper.

Jeg har som sagt blitt sjarmert, og kommer nok til å velge Clumber neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Dvergpinscher

Vært fasinert av rasen i mange år. Veldig betatt av utseende og etter å ha lest side opp og side ned om rasen fant jeg ut at det var en rase som også passet meg gemytt messig, itillegg er det lite sykdommer ute å går noe som er viktig for meg.

Hvordan er hunden din?

Amy har en fin balanse gang mellom det å kunne slappe av når det ikke skjer noe, og være med på morroa når det skjer noe. Hun lærer utrolig raskt, og er ganske smart. Vet å bruke hode sitt å tenke seg frem til ting. Når vi trener tar det ikke lang tid før hun skjønner hva jeg vil frem til. Det hjelper også på at hun er et stort matvrak, potensialet til å bli tjukk har hun hvertfall hvis ikke jeg passer på.... :drool: Med tanke på trening så kan hun ha en stor tendens til å bli for opphengt i lukter og det som skjer rundt hun til å klare/gidde å konsentrere seg om å høre på meg. Men det har vi øvd lite på så kanskje det forbedrer seg med tiden.. Tror hun kan bli en kløpper på spor når vi begynner på det engang frem i tiden, for god nese har hun, det er det ingen tvil om! Det er hvertfall en hund med STOR personlighet.

Er du fornøyd?

Litt småplukk men er i grunnen fornøyd. En hund som er mer glad for å se deg når du kommer hjem (eller om jeg bare har vært ute å hentet posten og kommet tilbake etter 2 min) skal man lete lenge etter. Fin balanse mellom å være kosete og leken. Kunne ønsket meg at hun var betraktelig mindre skeptisk til fremmede og bjeffet mindre når vi får besøk, det er vel eneste grunnen for at jeg ikke svarer et klart JA her.

Etter min smak bjeffer hun litt for mye. Hun er reservert mot fremmede og det er forsåvet greit, jeg har ikke noe behov for en hund som skal hilse på alt og alle, men kunne ønsket meg at hun ingnorerte fremmede fremfor å gneldre på de :rolleyes: Det går for lang tid fra folk ringer på døren og kommer inn til Amy roer seg ned. Bjeffer også av og til på folk som vil hilse på hun når vi går tur. Så vi har noe å jobbe med.

Har ikke helt bestemt meg for hvilken rase jeg vil ha neste gang.. Jeg vil ha en potetrase som kan brukes til det meste, spesielt LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er jo da den som mest minner om bullen. Men jeg holder litt tilbake pga diverse advarsler fra venner ang. aggressitivitet mot samme kjønn, ikke kan ha den løs pga den blir voldsom, belastede sykdommer etc.

Aggressivitet hos en staff vil man kunne oppleve, men det er ikke noe "alle" sliter med, min lille staffegutt har faktisk flere hannstaffer som lekekompiser.

Da snakker vi om hunder fra 1 til 6 år gamle, min er 15mnd.

Voldsom? Jada, de leker ganske tøft, og leker best sammen ganske store hunder, men å ha en staff løs er null problem dersom oppdragelsen ligger til rette for det.

Hva gjelder sykdommer er demodex det alle sliter med, forunkulose er det også noen eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Schäferhund, brukslinjer

Ble forelsket i rasen som barn, da en nabo hadde to utrolig lydige og snille eksemplarer av rasen.

Hvordan er hunden din?

Vi har 3 stk hjemme pr i dag.

Wicca 6 år:

Sjarmerende, pågående, frekk, snill. Den beste brukshund jeg kan få. En utrolig arbeidsvillighet og kamplyst på god og vondt. En hund som krever sin fører og en hund jeg kunne tenkt meg å fått en gang til å gjort alt rett med... :drool: Ikke lyd og ønsker alle velkommen med en logrende hale.

Aylar 3 år:

Førbar, enkel, snill, født lydig. Masse temprament. Vanvittig god av og på knapp. Lærer så fort at det nesten er skremmende og det går fort...

Bris 22 mnd:

Rampe jente! Nesten for sosial både med folk og dyr. Elsker å være midt punkt og krever å være det om hun ikke blir det. Værdens største kose jente, kan ligge i timesvis i armkroken og nyter nærhet. Ikke den enkleste å trene lydighet med. Lærer tregt, men når det først sitter så sitter det... Utrolig gode egenskaper i alt selvstendig arbeid.

Alle tre er super trivelige med folk og har lite vakt. De går også godt overens med andre hunder og har ingen hunde aggressivitet

Er du fornøyd?

Jeg er super fornøyd! Jeg liker nesten alt med rasen. Jeg liker lojaliteten, flokk følelsen, stødigheten og arbeidsgleden.

Hvilke negative sider/utfordringer ser du med rasen?

En del useriøse aktører innenfor rasen som ikke kan og vet hvordan man skal ivareta schäferhundens fantastiske mentalitet og bruksegenskaper. Finnes en del helse problemer og en god del dårlig språk på rasen i dag.

For meg blir det nok så lenge jeg klarer det og har interesse for å jobbe og trene med hund en schäferhund i hus. Men det er absolutt noen raser jeg kunne tenkt meg å prøvd og lært bedre å kjenne som feks hollandsk gjeterhund, pyrineisk gjeterhund, berger picard og malle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Flatcoated Retriever (tispe, 2 år)

Fordi familien ønsket seg en mellomstor hund som tålte litt og som var allsidig. Fler vi kjenner har retriever så da falt vi til slutt på det. Flat'en er jo som poteten; den kan brukes til alt.

Hvordan er hunden din?

Rolig inne, aktiv ute. Foretrekker å være med mennesker framfor andre hunder. Et skikkelig matvrak. Snill som et lam.

Er du fornøyd?

Jeg kan ikke si jeg er misfornøyd iallfall. Hun er en elskelig hund. :drool:

Dette området er jeg ikke så sikker på, men jeg vet at det er noe kreft hos rasen. Ellers er det vel jevnt over en frisk rase.

Det vet jeg ikke enda, for det blir nok en stund til. Jeg har lyst på langhårsbelger, men det er ikke fordi de er søte/pene osv. Jeg ønsker meg en hund med mer motor for å si det sånn. Men det spørs helt på hvordan situasjonen er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Groenendael (brukslinjer)

Fordi jeg ønsket meg en førerorientert potet som jeg kunne prøve ut all slags hundesporter med.

Hvordan er hunden din?

Han er en arbeidsmaskin uten like, er alltid klar for action samtidig som han er rolig inne. Han er så lettlært at det nesten grenser til 'kjedelig' :drool:, men han er matmors kosegutt. Han har et veldig godt språk og krangler aldri med andre hunder. Han er nokså uinteressert i fremmede folk, men går bort og hilser med logrende hale når han blir invitert. Han har noe vakt her hjemme, men varsler ikke på folk han kjenner, eller ting som bråker i vinden. Kun dersom det skulle være noen som surrer rundt utenfor og høres litt 'mistenkelig' ut. Han har mye lekelyst og mye gjenstandsinteresse. Han elsker å bade og er ellers med på alt jeg ber han om.

Er du fornøyd?

Jeg er STRÅLENDE fornøyd, denne hunden kan nå så langt som bare fører klarer å henge med. Han er en skikkelig brukshund som i tillegg er så ukomplisert og trivelig at han feks har blitt brukt på hele kull og sure tisper for sosialiseringen sin del, og det før fylte halvannet år.

Rasen jevnt over er ikke den brukshunden den en gang var. Det er en del stress og diller på belgerne som ikke hører hjemme i rasen. Dessverre er det også en rase som lett får diller med feil eiere, det er fullt mulig å overbevise en belger om at ting er farlige dersom en gjør feil.

Er som sagt veldig fornøyd med groenendaelen, men har flere raser jeg ønsker å få prøvd. Har gått frem og tilbake mellom dobermann og kelpie, men valget har til slutt falt på dobermann. Ønsker også i neste hund først og fremst en brukshund, men vil ikke ha gjeterhund neste gang. Jeg ønsker i tillegg en hund som sannsynligvis kan egne seg til IPO, noe jeg tror vil være vanskelig å finne i en kelpie. Den kjekkeste hunden jeg noen gang har trent var en vorstehertispe, og etter å ha snakket med en del Dobermannfolk og oppdrettere tror jeg dette er en rase som ligner vorstehertispa i gemytt/væremåte uten at jeg får det sinnsyke jaktinstinktet på kjøpet som en vorsteher ofte har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Dvergpuddel

Jeg ville ha en hund som ikke røyter, som er livlig, lettlært og sær, dvs puddel, men i en størrelse som var mer tilpasset min nåværende livssituasjon. Dverg passer meg perfekt. :P

Hvordan er hunden din?

Han er en sjarmør. Han er tullete, livlig, sær, glad og veldig populær i familien min, han blir presentert som den første barnebarnet av foreldrene mine.. :lol: Mange blir overrasket over hvor rolig han er til å være miniatyrhund, dvs når han ikke sitter på sofaryggen og napper hårstrikken ut av håret på besøkende eller danser rundt på to ben fordi han ikke får nok oppmerksomhet.. :drool: Sølve kan virke litt BlÅnd til tider, men jeg er ganske sikker på at det er et skalkesjul og at han egentlig dressere meg og ikke omvendt.. :rolleyes: Han akkurat fylt 1 år, så han er ikke gamle karen og har fremdels mange valpetakter i behold samtidig som hormonene flommer over.

Er du fornøyd?

Ja! :P Overgangen fra en hund på 26 kg til en på 4,3 var stor, men jeg kunne ikke vært mer fornøyd.

Pelsstellet er jo både og. Det er mindre hund å børste på (ift storpuddel), men tilgjengjeld synes jeg selv barberingen er mer knotete fordi ansiktet, poter osv er så lite, men det kommer seg med trening. Siden Sølve er sølvfarget farger han ut kontinuerlig og er ikke ferdig med avfargingen før han er 3 år. Og av en eller annen grunn er det det lyse håret mye mere kladdete enn det mørke, så jeg gleder meg til han er ferdig med avfarging for kladdepels er litt styrete synes jeg.

Miniatyrpudler er kjent for å være løsmunnet og Sølve er intet unntak, så vi trener en del på å holde lydnivået nede.

Jeg er veldig usikker. Bichon Havanais eller dverg/toy puddel. Jeg ønsker meg en røytefri hund som er livlig og lettlært og både Havanaisen eller puddel er det. Jeg er i tenkeboksen, uansett vil jeg alltid ha en puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Sankt Bernhard Eldar, blanding av shithzu og noe (spansk gatebiss) Dexter og ekte spansk gatemix Titus.

Eldar som var første hunden til meg og mannen sammen valgte vi fordi vi ønsket en stor hund, en rolig og god familiehund. Vi hadde fått vårt første barn da vi fikk ham, er kun 3,5mndr i mellom alderen dems.

3år senre begynte vi å se etter hund nr2 og plutselig dukket en annonse opp på Finn med denne nydelige blandingsvalpen. Fant ut etterpå at han var hentet til Norge fra spania.

Titus fant vi på siden til julierescue der Dexter ble født, han satt på et avlivningsenter og null info å få om ham. Mannen dro hele turen ned til Spania å hentet lille klumpen.

Hvordan er hunden din?

Eldar er verdens snilleste bamse, perfekte hund for småbarnsfamilie.

Dexter er en liten godklump med en del jaktinstinkt i seg.

Titus er en koseklump

Er du fornøyd?

JA :)

Eldar: er mye slevj og kan være i en del "hvis jeg gidder" modus. Ting tar tid.

Dexter: Jaktinstinktet er en utfordring, han er bare 1år og jakthund egenskapene her er liten. Men vi har begynt å trene spor.

Titus: Titus er bare valp enda så er ikke annet en valpe faktor på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...