Gå til innhold
Hundesonen.no

Har tatt sjefsrollen over de minste..

Iago

Recommended Posts

Nå har jeg gått og tenkt på det lenge, så nå lager jeg like gjerne et emne.

Jeg har en lillebror på 4 år og en lillesøster på 7 år. Det virker som Irma er

"høyere i rang" en de, og det burde det jo ikke være. Når de sitter og ser

på tv f.eks, kan hun finne på å hoppe opp i sofaen, noe hun ikke får lov til.

Hun må alltid sitte pent og ha kontakt for å bli løtet opp. Da har jo de skjønt

at de skal løfte ned Irma, men med en gang de bare tar på henne, eller nærmer

seg henne så snur hun seg og glefser. De blir jo redde og hopper unna, og dermed;

Irma har fått stolen! Og hvis de først klarer å sette henne ned og være bestemt,

så ser hun opp på dem og knurrer. Også er det jokking da, lillebroren min gikk

på alle fire og drev med tog og togbane kom Irma og hoppet på rompa hans, sånn

jokking. Da var jeg rask med å si "Nei" og ta henne unna, men det går ikke inn?

Gjør jeg det feil? Hun jokker alltid på leggen til lillesøstra mi også, med en gang

ingen følger med.

Disse problemene har vi aldri hatt, så vi aner egentlig ikke helt hva vi skal gjøre.

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dødstrøtt, men det første som falte meg inn er at dere som er eldre i familien må ta kontroll i de situasjonene som kan oppstå med Irma og barna, og styre henne veldig. Ungene, spesielt den minste, er kanskje enda litt for små til å kunne styre en hund selv - det må dere gjøre for dem til de blir gamle nok til å forstå akkurat hva de må gjøre.

Nå glefser jo hunden til og med, - kanskje det hadde vært en idè å gjøre sofaen til off limits for hunder en stund fremover (til ungene blir mer "myndige" i forhold til hunden?)

Er sikkert noen kloke hoder som har mer presise tips, er spent på hva som står her imorgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå skjer det nesten aldri lengre! Og når vi ikke har mulighet til å følge med, så lukker vi dørene så hun ikke kommer inn til dem. Sofaen har ikke blitt off limits enda, hun respekterer ikke at hun ikke får lov til å komme opp i sofaen og hopper opp igjen, gang på gang på gang. Men vi sier nei når hun hopper opp og setter henne ned igjen. Hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...