Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos G-G Kull

PsychoLynx

Recommended Posts

• Svar 231
  • Created
  • Siste svar
Valpe kjøperene mine er orjentert om HD status på far og har tatt sitt valg derifra..

Og DETTE mener du at er en god forsikring på at ingen av valpene vil bli avlet på? Det blir som å tro at absolutt alle har gode intensjoner, og at man ikke kan feile ved valg av valpekjøpere... Noe naivt, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæra nån, dette er hva man på godt norsk kaller flisespikkeri........

Enig med deg i at en selger av en vare må tåle å bli diskutert "offentlig", men selv en selger er et menneske av kjøtt og blod.

Men, jeg har fortsatt ikke diskutert hverken Hanne, hennes oppdrettsmoral eller hennes hunder og i mine øyne hadde det fortsatt vært en diskusjon bak hennes rygg om ikke Marit hadde gjort henne oppmerksom på diskusjonen :)

Ja greit at noen sier ifra. Greit at folk finner ting på nette jeg heller ikke viste om denne hunden som jeg hentet fra Polen..

Det er ikke enkelt dette. Men tror bare jeg får red til å avslutte hele denne diskusjonen for jeg ser ikke noen vits i at folk skal sitte å diskutere mitt lille problem som jeg sikkert finner en løsning på :P

Skrev du ikke i bloggen din tidligere at han hadde vært på utstilling med bra resultat da?

Kan ikke se å huske det nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg skrevet noen plass at det er greit at valpene avles videre på ??

Å jeg hadde faktisk tenkt meg til Sverige for å stille han ut til sommeren.

Var inne på tanken av å sende han tilbake, men han ha det ikke godt der han kom fra og vi likte han godt så derfor valgte jeg å beholde han.

HVORFOR IKKE SETTE AVLSSPERRE DA?!?!?!?! Hvordan skal du kunne styre hva folk gjør med sine hunder?!?!

...og du skriver i bloggen din; "Kommer til å lete etter et hjem til Icek der han får være en aktiv familie hund:)"

....så NÅ når han har HD kan du kvitte deg med han, men når han var fri, så ville du ha han..?

Da vet du faktisk mer en det jeg har fått vite av oppdretter.

Det har dem aldri sakt noe til meg om.

Mye rart man finner på nette når man snooker rundt

Kanskje man BØR snoke rundt før man IMPOTERER en AVLSHUND?!?!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det veldig mange kalorier å sette en avlssperre eller? Siden du tydeligvis er så sikker på at valpene ikke skal avles på, og du skal ha de under oppsyn, så må det vel være mindre tidkrevende å bare sette en avlssperre på de, så har du gjort det? Veldig vanskelig dette her, skjønner jeg. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg hadde faktisk tenkt meg til Sverige for å stille han ut til sommeren.

Var inne på tanken av å sende han tilbake, men han ha det ikke godt der han kom fra og vi likte han godt så derfor valgte jeg å beholde han.

Jammen damen... Om du IKKE synes det er greit at valpene avles på, hvorfor setter du ikke like så godt avlsperre da? Du har jo faktisk ingen garanti for at dine valpekjøpere ikke bruker valpene i avl senere, til tross for hva de kanskje sier nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR IKKE SETTE AVLSSPERRE DA?!?!?!?! Hvordan skal du kunne styre hva folk gjør med sine hunder?!?!

...og du skriver i bloggen din; "Kommer til å lete etter et hjem til Icek der han får være en aktiv familie hund:)"

....så NÅ når han har HD kan du kvitte deg med han, men når han var fri, så ville du ha han..?

Kanskje man BØR snoke rundt før man IMPOTERER en AVLSHUND?!?!?!?!

Dra ikke inn bloggen min her takk.... Er vel helt ok om jeg finner et hjem til han der han får være familie hund.

Men ingen ting er bestemt ennå så hvorfor skal du lage en diskusjon ut av det??

Å jeg snakket masse med dem som har avlet Icek og sjekket linjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen damen... Om du IKKE synes det er greit at valpene avles på, hvorfor setter du ikke like så godt avlsperre da? Du har jo faktisk ingen garanti for at dine valpekjøpere ikke bruker valpene i avl senere, til tross for hva de kanskje sier nå?

Unnskyld meg men nå snakker du negativt om mine venner! Det er å gå for langt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor beholder du egentlig en fòrvert tispe og muligens en hannhund da? Du har jo skrevet tidligere at du ville beholde en avlstispe fra dette tyvparringskullet. Det burde vært avlssperre her. Hadde dette vært i den svenske kennelklubben så hadde det ikke vært mulig å registerere valpene heller. Da det er bestemte restriksjoner som gjelder ved registering av brukshunder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja greit at noen sier ifra. Greit at folk finner ting på nette jeg heller ikke viste om denne hunden som jeg hentet fra Polen..

Det er ikke enkelt dette. Men tror bare jeg får red til å avslutte hele denne diskusjonen for jeg ser ikke noen vits i at folk skal sitte å diskutere mitt lille problem som jeg sikkert finner en løsning på :)

Gjør det du, kan jo bli et problem om noen søker dette opp på nettet engang..! Du finner nok løsningen du... Skjønner jo at din løsning er å selge uten avlssperre, og at det ikke gjør deg noe som helst (heller tvert i mot) om disse elendige linjene kommer ut i landet.. HD, nervøsitet and so on er jo visst ikke noen hindring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT - Men har jeg forstått dette riktig, for at kullet skal godkjennes av raseklubben skal avlshunden rønkes en gang etter fylte 1 år, og så igjen før parring? Hvis man bruker hunden i avl flere ganger - skal den rønkes før hver parring? Hva hvis det for en hannhund bare 1 måned mellom to parringer?

Hvilke resultat registreres i NKK - alle eller den siste?

Er tilsvarende avlsregler vanlig i andre raseklubber?

Jeg trodde man rønket èn gang etter fylte 1 år og that's it... (uavhengig av om HD statusen skulle endre seg, eller i såfall ville man ikke vist det)

Du tror riktig. Man rønker somregel en gang etter fylte 1 år. OM det oppstår Hd så kan man rønke om igjen, for det hender jo at dyrlegen har lagt hunden skjevt, eller rett å slett ikke er flink til å ta bilder. AND SO ON.

Noe off topic, men muligens oppklarende saksopplysning:

Dere snakker om forskjellig ting.

Hanna: Regelen, slik jeg forstår den, er at røntgenfotografering skal skje etter fylte ett år (eller får en ikke offisiell avlesning i NKK, så det er ingen vanskelig regel å forstå) OG røntgenfotograferingen skal foregå før hunden parres/parrer. To krav til en og samme røntgenfotografering. Men det er ikke snakk om ny fotografering før hver parring, det er krav om at det skal være kjent HD-status før parring foretas.

Tatijana har rett, en kan røntgenfotografere om igjen om hunden har fått HD, for eksempel gjør mange det med C på unge hunder, i håp om at ferdig utviklet kropp og mer muskler skal ha gitt en mer sammensatt hund og B.

Men når hunden først har fått fri, da er den per definisjon fri for evig og alltid, og ny røntgenfotografering er ikke nødvendig.

Det er for øvrig krav om at det skal gå minst seks måneder mellom hver røntgenfotografering, hvis en ønsker å gjøre noe på nytt.

Beklager forstyrrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men nå snakker du negativt om mine venner! Det er å gå for langt synes jeg.

Det er vel heller snakk om å ta forhåndsregler. Hvor viktig er det for deg at disse hundene aldri blir avlet på? Hvilken risiko er du villig til å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok stå før første parring, men at man lar være å parre først, så rønke hunden. Så altså mellom 1 år og før første parring - som skal være etter at hunden går i åpen klasse.

Aha.. takk for oppklaring.

...OM det oppstår Hd så kan man rønke om igjen, for det hender jo at dyrlegen har lagt hunden skjevt, eller rett å slett ikke er flink til å ta bilder. AND SO ON.

Finnes det ikke begrensninger på dette? Hvis du første gang får konstatert D, kan du fortsette å ta bilder igjen og igjen, og så gi deg og registrere dette resultatet som det gjeldene, hvis du klarer ved tilfeldigheter å rønke hunden til B?

Mener å ha hørt at det er derfor man bare skal rønke èn gang?

EDIT: Emma, takk for oppklarende info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke begrensninger på dette? Hvis du første gang får konstatert D, kan du fortsette å ta bilder igjen og igjen, og så gi deg og registrere dette resultatet som det gjeldene, hvis du klarer ved tilfeldigheter å rønke hunden til B?

Meg bekjent er det ingen restriksjoner på hvor mange ganger du kan røntgenfotografere, men som sagt over må det gå minst seks måneder mellom hver gang.

Og jeg håper det var en feilformulering, og at du ikke tror en tilfeldigvis kan være heldig å få en B.

Det er mange som røntger om igjen, når hunden i ung alder har fått HD, både C, D og E. Og det er langt fra alle som får en bedre diagnose ved andre eller tredje røntgenfotografering. Noen hunder av store raser trenger tid for å sette seg på plass, slik at en C kan bli en B når de har blitt to-tre år. Men det blir ikke tilfeldigvis B fordi en finner rett veterinær, da er det en veterinær som jukser med sedering og håndtering av beina, og NKKs avlesere avslører dette glatt.

Jeg har også sett noen få B på sin hund, vente seks måneder, røntge om i håp om å få en A, fordi det ser penere ut, men får en C. Så hofter kan fint bli verre, eller grensetilfeller kan vippe fram og tilbake mellom B og C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt om dine venner?! Hvordan var det negativt? Hva hvis en av dem selger hunden sin en dag, av uviss grunn...? Eller noe skjer, slik at den blir solgt/gitt bort? Det kan skje den beste, og jeg kan ikke forstå at dette er å snakke negativt om dine venner.. Er det bare venner som har kjøpt valpene altså? Venner som du stoler såå blindt på, at du er sikker på at disse linjene ikke slipper løs under noen omstendigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, må bare si noe her. Jeg har fått et svært dårlig inntrykk av deg etter å ha lest denne tråden og etter det du skriver virker du litt useriøs på meg. Jeg føler at du fomler deg bort og unnlater å svare på visse spørsmål.

Ingen her som har snakket stygt om vennene dine? Hva har det med saken å gjøre egentlig?

Greia er at jeg skjønner ikke hvorfor du ikke setter avlssperre på dem, da er du jo sikret at ingen avler videre på valper det ikke burde avles videre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlsreglene på aussie har ingeting med kupering å gjøre, er ikke nevnt engang.

Sorry, my bad. Som sagt var jeg litt på tynn is med dette :P

En oppdretter som velger å holde igjen 1-2 valper etter et kull som liksom er en tyvparring, der hannhund har middels grad hd og tispa har gitt valper med middels grad hd og det ligger mye hd på hele morslinjen og vil avle videre på dette kan holdes ansvarlig for at det dukker opp hd ja!

Dette kullet burde vært avlssperret, helt klart. Visst du tenker nøye etter Hanne ,og ser på hva folk skriver her må det etterhvert gå opp for deg at dette er alvorlig galt :)

Hmmm, nå holder jeg på å snuse på Dogweb...

Av avkommene etter MY (direkte), de som er røntget, er det INGEN andre enn Bridie som har HD. Hun har svak grad. Vi vet at bror til Bridie, Bilbo, ble røntget i Sverige, med grad B. Ellers har resten av de som hittil er røntget, grad A. Altså, 13 hunder er røntget og reg på dogweb, hvorav 1 da har hd c. 3 stk har ikke kjent status på dogweb her. Vi vet dog at den ene av de har B i sverige. De to siste vet jeg ingenting om, og har ikke kommet så langt at jeg har forsøkt å finne det ut heller.

Men, hittil er det altså 16 avkom som er gamle nok til å røntges. 13 av dem er har kjent A status.

Så går jeg litt videre.

Aiko, fra A kullet til My, har 17 avkom totalt. Av dem har 10 kjent hd status på Dogweb. ALLE er fri.

Aron, fra A kullet til My, har 17 avkom. Av dem har 12 kjent HD status på Dogweb. Av dem er det 10 som er fri, og 2 som har C.

Ami, fra A kullet til My, har 13 avkom. (et kull). Av dem har 9 stk kjent status på Dogweb. Alle er fri!

Lenger har jeg desverre ikke kommet.... Jeg vet at ingen i B-kullet er brukt i avl. Så har jeg ja, som sagt ikke kommet lenger... Men at dette er "mye hd på morslinjer" begynner jeg litt å lure på. Om det da ikke tar helt av med HD i de senere kullene etter her da.. Der skal jeg som sagt ikke si noe :P

Ig jeg vet heller ikke noe om søsknene til mor, annet enn en tispe som er reg i Norge, som da har svak grad AD. Men ingen kull som jeg kan se.

Siden han er kupert får jeg ikke stilt han eller mentalt testet han i Norge

Det var sånn det var ja.

Vet ikke hvor det startet først jeg her eller Aussie forumet men samme det jeg synes bare at det er trist å få et slikt budskap og samtidig få pepper så det holder
Ja, folk er flinke til å pepre gitt. Når det ikke gjelder dem selv.

Ja, er det ikke normalt å ville ha en frisk hund, men ikke en syk hund når man planlegger å ha den som avlshund? Er DET galt også nå da?? gud bedre er det virkelig mulig??? Blir helt matt jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at det er venner av meg som skal ha valpene :)

... Og poenget er? De har like stor "rett" til å avle på hundene for det...

Du "sier" det ved å ikke sette avls sperre på valpene. Hvorfor skal det ikke være sperre på disse valpene? Hva har de å tilføre rasen?

Det er så mange Aussier i Norge, at vi trenger ikke å avle på "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ikke inn bloggen min her takk.... Er vel helt ok om jeg finner et hjem til han der han får være familie hund.

Men ingen ting er bestemt ennå så hvorfor skal du lage en diskusjon ut av det??

Å jeg snakket masse med dem som har avlet Icek og sjekket linjer...

Du har snakker masse med de, og dermed godtatt at du fikk en kennelhund da?

Jeg drar ikke inn noe som helst, men helse på hund er noe jeg har lært at betyr så ubeskrivelig mye, og når man tirrer skjebnen på denne måten, må jeg få lov til å ytre min mening synes jeg.

Tidligere skrev du at du ikke sendte Icek tilbake fordi han ikke hadde det bra hos tidligere oppdretter (til den oppdretteren du visst hadde god kontakt med før den nervøse kennelhunden du trodde hadde smerter kom som avlshund til deg), og dermed bestemte deg for å ha han selv. Tenkte da du ville ha han som kosehund, og la opp avl allerede da, men når du får bekreftet HD-D, da kan han plutselig gies vekk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke normalt å ville ha en frisk hund, men ikke en syk hund når man planlegger å ha den som avlshund? Er DET galt også nå da?? gud bedre er det virkelig mulig??? Blir helt matt jeg...

Det er det jeg har prøvd å komme frem til. Denne hunden har, etter hva jeg har forstått, aldri vært frisk mentalt. Det har vel noe å si det også, om man skal bruke hunden til avlshund? Her virker det som at mentaliteten til "avlshunden" har mye mindre å si en HDèn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjenta meg selv..

Koster det veldig mange kalorier å sette en avlssperre eller? Siden du tydeligvis er så sikker på at valpene ikke skal avles på, og du skal ha de under oppsyn, så må det vel være mindre tidkrevende å bare sette en avlssperre på de, så har du gjort det? Veldig vanskelig dette her, skjønner jeg. :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt om dine venner?! Hvordan var det negativt? Hva hvis en av dem selger hunden sin en dag, av uviss grunn...? Eller noe skjer, slik at den blir solgt/gitt bort? Det kan skje den beste, og jeg kan ikke forstå at dette er å snakke negativt om dine venner.. Er det bare venner som har kjøpt valpene altså? Venner som du stoler såå blindt på, at du er sikker på at disse linjene ikke slipper løs under noen omstendigheter?

Hmmm, altså... Når jeg fikk Bridie, som ompalsseringshund. Så ble det DA sagt at jeg ikke fikk avle på bridie pga hd svak grad.. Hanne har det med å ta tilbake / hjelpe til om noen av hundene fra hennes kennel må omplasseres. Og da er det ikke noe problem å evnt videre føre de tankene som er satt her på forhånd :)

Unnskyld meg, må bare si noe her. Jeg har fått et svært dårlig inntrykk av deg etter å ha lest denne tråden og etter det du skriver virker du litt useriøs på meg. Jeg føler at du fomler deg bort og unnlater å svare på visse spørsmål.

Hadde noen forsøkt å halshugge meg, rulle meg i tjære og fjær som Hanne blir forsøkt her, så hadde jeg jammen falt ut lenge før Hanne gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...