Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoster/harker når drar i halsbånd

Meg

Recommended Posts

Skrevet

ene hunden har begynt å hoste/harke om den drar litt i halsbåndet, noe den ikke har gjort før. Kan det være pga sykdom?

(grøss...)- det samme skjer ikk om den drar i sele. den hoster ikke ellers, ikke heller om den er sliten etter trening.

Skrevet

Tulla fikk noe lignende i fjor, i oktober. Jeg trodde først det kom av en skade jeg trodde hun hadde pådratt seg da hun stod ute i bånd, og løp frem for å hilse på naboen som kom på besøk. Dessverre var lina for kort, og det sa bråstopp. Hun harket da, og hun hostet og harket etterpå. Tok røntgen av halsen, men fant ikke så mye bortsett fra hovne lymfeknuter eller noe sånt. Vi er fremdeles usikker på hva det var, om det var skaden, eller kennelhoste eller nesemidd. Hun ble rutinemessig behandlet for nesemidd i alle fall. Poenget var liksom å spørre om hunden kan ha vært utsatt for noe lignende; et kraftig rykk som kan ha gitt en indre skade? Det kan jo som du sier være sykdom også, det er ikke godt å si. At han ikke harker i selen kan ha med å gjøre at selen ligger et annet sted? Halsbånd presser jo på strupen, og hvis det er en skade er det ikke sikkert at selen kommer i konflikt med den. Det kan jo også være så enkelt som at hvis man har litt ekkelt i halsen (sykdom) så er det mer ubehagelig å få press fra et halsbånd enn en sele som ligger lengre nede. Jeg kan i alle fall lett begynne å harke og hoste hvis noen presser på min hals når jeg er syk/forkjølet. Ikke godt å si med andre ord, men håper det ikke er noe alvorlig, og at det går over raskt! :) Det gikk over etter noen uker med Tulla, mener jeg å huske.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...