Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv eller kamera?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har et canon 350D, altså ikke av nyeste sort. Objektivet jeg pleier å bruke er fra canon, 17-85 mm. Det står også "macro 0.35m/1.2ft" på objektivet som kanskje sier dere noe - selv om det ikke sier meg en skit :lol: Jeg bruker som oftest manuelle instillinger, men er ikke fornøyd med fargen på bildene (føler at de blir grå og triste) kamera gir og kvaliteten. Jeg prøver alltid å ha ISO så lav som mulig, og skrur ned blender og ehm.. lukkeråpningen (eller er det ISO??)... Jeg skrur hvertall ned to tall som gjør bildene lysere :lol: Men dette går veldig sjeldent bra, og bildene blir utydelige. Derfor ender det alltid opp med at jeg må ha ISO verdien på det høyeste (1600 her), men bildene blir kornete og stygge av det. Det går greit å fotografere på lyseste sommeren, men i dagslyset på vinteren og spesielt inne er det umulig å ta bra bilder. Jeg liker ikke å bruke blitz, jeg liker ikke resultatet av det heller, men som sagt har jeg dette problemet.

Jeg har også en telelinse på 75-300 mm, men jeg må kjøre samme regla der og løpebilder blir rævva uten bra sommerlys. Stativ er vel tingen til den linsen, men det har jeg ikke enda.

Er det mine fotoegenskaper som må forbedres? Jeg prøver og feiler og leser mye og har testet ut alle mulige funksjoner, men blir ikke fornøyd med resultatet alltid. Er det kamerahuset som må byttes til en nyere variant hvor jeg kan kjøre høy ISO uten å få kornete bilder, eller hadde det gjort seg med en skikkelig bra linse? Jeg vurderer nemlig å kjøpe meg selv en ny linse til jul om jeg kommer til å ha nytte av det, og da velge noe mellom 30-200 mm etc.

I tillegg har jeg problemer med å ta løpebilder eller bilder av noe i fart på grunn av fokuset. Vanligvis bruker jeg automatisk fokus fordi jeg aldri klarer å se riktig når jeg bruker manuell. Når jeg er sikker på at fokus er bra, så viser det seg at det ikke var det allikevel. Har forsøkt å bruke både manuell og automatisk fokus på løpebilder, men 1 av 200 "duger" hvis jeg er heldig (kanskje litt å ta i, men ja, det er slitsomt).

Råd og tips noen? Hovedproblemet tror jeg er lyset, da jeg vil ha lysere og friskere farger og mer klarhet i bildene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, Jeg har 400D, altså ett hakk høyere enn ditt, og jeg bruker samme telelinsa, 75-300. Jeg er fornøyd med det, og får til løpebilder og sånt uten å bruke stativ, enda det er vanlig vinterlys. Du kan jo se på de siste bildene jeg tok av bikkjene, og se om det er samme med mine? Jeg har ikke hatt så lyst til å ta bilder i det siste, så har ikke lagt det helt store arbeidet i det, men syns da de ble ok. :lol:

IMG_2344.jpg

IMG_2371.jpg

IMG_2376.jpg

Jeg har også bare ISO til max 1600.

Vet ikke helt hvilke tips jeg evt kan gi deg. Når du sier du sliter med å fokusere, vet du om du har flere fokusinstillinger? Jeg har en instilling som gjør at jeg kan stille det sånn at det re-fokuserer" hele tiden ettersom jeg tar mange bilder etter hverandre, hvor objektet beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et canon 350D, altså ikke av nyeste sort. Objektivet jeg pleier å bruke er fra canon, 17-85 mm. Det står også "macro 0.35m/1.2ft" på objektivet som kanskje sier dere noe - selv om det ikke sier meg en skit :lol: Jeg bruker som oftest manuelle instillinger, men er ikke fornøyd med fargen på bildene (føler at de blir grå og triste) kamera gir og kvaliteten. Jeg prøver alltid å ha ISO så lav som mulig, og skrur ned blender og ehm.. lukkeråpningen (eller er det ISO??)... Jeg skrur hvertall ned to tall som gjør bildene lysere :lol: Men dette går veldig sjeldent bra, og bildene blir utydelige. Derfor ender det alltid opp med at jeg må ha ISO verdien på det høyeste (1600 her), men bildene blir kornete og stygge av det. Det går greit å fotografere på lyseste sommeren, men i dagslyset på vinteren og spesielt inne er det umulig å ta bra bilder. Jeg liker ikke å bruke blitz, jeg liker ikke resultatet av det heller, men som sagt har jeg dette problemet.

Jeg har også en telelinse på 75-300 mm, men jeg må kjøre samme regla der og løpebilder blir rævva uten bra sommerlys. Stativ er vel tingen til den linsen, men det har jeg ikke enda.

Er det mine fotoegenskaper som må forbedres? Jeg prøver og feiler og leser mye og har testet ut alle mulige funksjoner, men blir ikke fornøyd med resultatet alltid. Er det kamerahuset som må byttes til en nyere variant hvor jeg kan kjøre høy ISO uten å få kornete bilder, eller hadde det gjort seg med en skikkelig bra linse? Jeg vurderer nemlig å kjøpe meg selv en ny linse til jul om jeg kommer til å ha nytte av det, og da velge noe mellom 30-200 mm etc.

I tillegg har jeg problemer med å ta løpebilder eller bilder av noe i fart på grunn av fokuset. Vanligvis bruker jeg automatisk fokus fordi jeg aldri klarer å se riktig når jeg bruker manuell. Når jeg er sikker på at fokus er bra, så viser det seg at det ikke var det allikevel. Har forsøkt å bruke både manuell og automatisk fokus på løpebilder, men 1 av 200 "duger" hvis jeg er heldig (kanskje litt å ta i, men ja, det er slitsomt).

Råd og tips noen? Hovedproblemet tror jeg er lyset, da jeg vil ha lysere og friskere farger og mer klarhet i bildene mine.

Jeg har samme kamera, og jeg har ingenting å utsette på fargene. Men så redigerer jeg jo alltid bilder som jeg synes blir blasse i fargen. Digitale speilreflekskameraer er jo egentlig beregnet på å ta bilder som skal etterbehandles. Spesielt om du bruker raw-format og ikke jpg. Jeg bruker raw så mye jeg kan, også bruker jeg jpg for fartsbilder osv. siden jeg kan ta flere bilder etter hverandre når jeg skyter i jpg. Raw tar opp mer plass på minnekortet også, så må jeg også huske på når jeg bare har et minnekort. Planlegger å få kjøpt et til men..

ALLE speilreflekskameraer trenger en god del lys for å ta gode bilder av motiver som rører på seg, så det er ikke "din" feil det heller. Jeg må også bruke høy ISO når det ikke er skikkelig super-sol ute, men man lærer seg jo noen knep etterhvert. F.eks kan man gjøre litt med støy pga høy ISO i photoshop hvis man bare setter seg ned og leser på nett og prøver seg frem i programmet. Det finnes også flere små program og plugins til photoshop som går ut på å redusere ISOstøy.

Også har jo lysfølsomheten i objektivet kjempe masse å si den også. Med mindre man har en dyr og bra linse, så har man mest sannsynlig laveste blendertall som 4,et eller annet - vanligvis 5, noe som ikke slipper inn så alt for mye lys. Stiller man blenderen enda høyere igjen så vil kameraet slippe inn enda mindre lys. Så hvis det er lite lys ute, så må man ha blenderen så lavt som mulig for at kameraet skal slippe inn så mye lys som mulig.

Jeg gidder sjeldent ta innebilder selv fordi de blir så stygge og man er nødt til å bruke blitz. Inne i et vanlig rom er det alt for lite lys til at kameraet skal kunne bruke kort nok lukkertid til at bevegelser fryses samtidig som bildet blir lyst nok, så der MÅ man ha en blitz hvis man skal ta bilder av motiver i bevegelse. Hvis ikke motivet rører på seg, så kan man bruke stativ og eventuelt en ekstern blitz eller en annen lyskilde (for de som har lyskastere i taket eller noe?)

Marit her inne (psychomarit :D) bruker jo f.eks ekstern blitz på innebildene sine, tror hun stiller lyset rett opp i taket også for å slippe unna det sterke "blitzlyset" på bildene. Jeg trenger en sånn, kanskje det hadde vært noe for deg også?

Bilder av ting i fart tror jeg handler mye om teknikk og prøving/feiling. Man må rett og slett lære seg det. De aller fleste bildene man tar blir ikke perfekte selv om man kan det liksom. Det ER vanskelig! Man må ha tunga rett i munnen, og man må nesten vite hva man gjør med kameraet man har i hendene.

Hvordan fokus-innstillinger bruker du? Jeg har nesten alltid stående på autofokus når jeg tar bilder av hunder i fart f.eks, også bruker jeg "AI servo" innstillingen under AF-knappen på kameraet. Den gjør at etter du har fokusert på noe og tatt et bilde, så kan du gjøre det samme rett etterpå igjen. Altså, fokusere og ta et nytt bilde. Jeg tror fokusen prøver å henge igjen på objektet du først fokuserte på med de andre innstillingene, og det funker sjeldent bra hos meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stativ er vel tingen til den linsen, men det har jeg ikke enda.

Er det mine fotoegenskaper som må forbedres? Jeg prøver og feiler og leser mye og har testet ut alle mulige funksjoner, men blir ikke fornøyd med resultatet alltid. Er det kamerahuset som må byttes til en nyere variant hvor jeg kan kjøre høy ISO uten å få kornete bilder, eller hadde det gjort seg med en skikkelig bra linse? Jeg vurderer nemlig å kjøpe meg selv en ny linse til jul om jeg kommer til å ha nytte av det, og da velge noe mellom 30-200 mm etc.

Råd og tips noen? Hovedproblemet tror jeg er lyset, da jeg vil ha lysere og friskere farger og mer klarhet i bildene mine.

Høres ut som et vinterhalvårproblem (wow, det ble godtatt av ordboken :lol: ), om sommeren er man fornøyd med resultatet, om vinteren synes man de blir dårligere...

Stativ er tingen når man tar bilder med lang lukkertid, av statiske motiver (stilllestående ting)...

Stativ vil ikke hjelpe på en hund som løper forbi kamera i 40km/t, eneste som må ned da er lukkertiden, det er det man alltid må strebe etter i slike situasjoner, laveste mulige lukkertid...

Nå på vinteren med lav sol å snø så er bildene dømt til å bli dårligere, en med høy sol om sommeren...

Informasjonen du gav på dine objektiver var helt irrelevant, det eneste som sier noe om lys er objektivets blendertall, står det foreksempel F4,5 - 6,3 er objektivet dårlig til å ta til seg lys, imot et objektiv det står F2,8 - 4,5...

IS = bildestabilisator...

Canons patent på dette er å ha bildestabilisatoren i objektivet i stede for i kamera som hadde bært billigst for brukeren... Så hver gang du kjøper objektiv så må du kjøpte IS på nytt (om man vil ha dette)

Fra "gammelt" av på analoge slr kamera heter det at : huset må gå, objektivene får bestå... (fant den på nå)

Altså at et objektiv skal/kan vare livet ut, mens kamerahuset byttes ut flere ganger...

Så utfra det, kjøp først et heidundrende godt objektiv lyssterkt med IS.. (foreksempel)

Om du ikke blir fornøyd nå heller, kjøp deg et heidundrende bra canon kamera.. (foreksempel)

Om du da må kjøpe nytt kamerahus, så har du nå et drit bra objektiv å bruke på ditt nye kamera... (totalt 16.000kr, men pyttpytt)

Om du virkelig plages så vil jeg nå anbefale Auto innstillinger i vanskelige forhold...

Mr. Auto har tross alt noen 10år lengre erfaringtids en oss andre på å finne riktige innstillinger til forholdene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde121-3.jpg

Der er et eksempel på hvordan enten jeg, kamera eller objektivet svikter når det skumrer. Det var ikke så mørkt ute som det ser ut på bildet, dagslyset hadde såvidt begynt å gå bort bare, og det var enda massevis av lys. Her har jeg brukt ISO 1600 og det var det lyseste jeg fikk det uten at bildet ble helt korket.

Hm, nå er det lenge siden jeg har brukt telelinsen, men tok et bilde i går som ble slik:

bilde129.jpg

Jeg kunne ha hatt det lysere, men da hadde hesten blitt mer som en svart klump. Og jeg er ikke fornøyd med fargene. Det ser så grått og trist ut (selv om ikke objektet er det beste). Dette er uredigert, men uansett. Jeg er mer fornøyd med denne linsen når jeg bruker høy ISO, men jeg har problemer med å få fine farger *lete opp bilde*

bilde199.jpg

Dette kan jo også ha noe med at det er dårlig fokus, men jeg mister hunden helt i bakgrunnen.

bilde254.jpg

Og her vet jeg at bakgrunnen av fæl, men det var bare et forsøk som mislykkes. Her blir hunden dårlig, til tross for høy ISO verdi.

Ang fokuset så kan jeg velge AF innstillinger med one shot, AI fokus og AI servo hvis det var det du mente? Jeg vet ikke hva de ulike betyr, men.

Og en ting til! Denne blitzen.... Er det bare jeg som ikke klarer å ta bilder med blitz (spesielt inne) uten at øynene blir grusomme? Jeg vet at graden på blitzen kan justeres, men det skjer uansett om jeg skal ha bildet noe lyst.

bilde087-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et canon 350D, altså ikke av nyeste sort. Objektivet jeg pleier å bruke er fra canon, 17-85 mm. Det står også "macro 0.35m/1.2ft" på objektivet som kanskje sier dere noe - selv om det ikke sier meg en skit :lol: Jeg bruker som oftest manuelle instillinger, men er ikke fornøyd med fargen på bildene (føler at de blir grå og triste) kamera gir og kvaliteten. Jeg prøver alltid å ha ISO så lav som mulig, og skrur ned blender og ehm.. lukkeråpningen (eller er det ISO??)... Jeg skrur hvertall ned to tall som gjør bildene lysere :lol: Men dette går veldig sjeldent bra, og bildene blir utydelige. Derfor ender det alltid opp med at jeg må ha ISO verdien på det høyeste (1600 her), men bildene blir kornete og stygge av det. Det går greit å fotografere på lyseste sommeren, men i dagslyset på vinteren og spesielt inne er det umulig å ta bra bilder. Jeg liker ikke å bruke blitz, jeg liker ikke resultatet av det heller, men som sagt har jeg dette problemet.

Jeg har også en telelinse på 75-300 mm, men jeg må kjøre samme regla der og løpebilder blir rævva uten bra sommerlys. Stativ er vel tingen til den linsen, men det har jeg ikke enda.

Er det mine fotoegenskaper som må forbedres? Jeg prøver og feiler og leser mye og har testet ut alle mulige funksjoner, men blir ikke fornøyd med resultatet alltid. Er det kamerahuset som må byttes til en nyere variant hvor jeg kan kjøre høy ISO uten å få kornete bilder, eller hadde det gjort seg med en skikkelig bra linse? Jeg vurderer nemlig å kjøpe meg selv en ny linse til jul om jeg kommer til å ha nytte av det, og da velge noe mellom 30-200 mm etc.

I tillegg har jeg problemer med å ta løpebilder eller bilder av noe i fart på grunn av fokuset. Vanligvis bruker jeg automatisk fokus fordi jeg aldri klarer å se riktig når jeg bruker manuell. Når jeg er sikker på at fokus er bra, så viser det seg at det ikke var det allikevel. Har forsøkt å bruke både manuell og automatisk fokus på løpebilder, men 1 av 200 "duger" hvis jeg er heldig (kanskje litt å ta i, men ja, det er slitsomt).

Råd og tips noen? Hovedproblemet tror jeg er lyset, da jeg vil ha lysere og friskere farger og mer klarhet i bildene mine.

Jeg vil kanskje tro at dette er en kombinasjon av at kameraet har noen begrensninger og at objektivet har sine begrensninger (de spesifikasjonene du oppgir sier bare hvor nært du kan gå inntil det du skal fotografere - finner du noe med f foran ? Det angir hvor stor blenderåpning du kan få på dette objektivet, og sier dermed noe om hvor lyssterkt det er og dermed hvor mye lys det slipper inn) - og at du ikke helt har lært å bruke utstyret skikkelig :D.

Når du tar bilder av hunder som ikke står i ro, så kan det være lurt å bruke TV-innstillingen på kameraet. Da kan du selv bestemme lukkerhastigheten (som er avgjørende for om du greier å "fange" hundene i farten uten at det blir uskarpt), mens kameraet stiller inn de andre funksjonene på mest mulig optimal måte. Du bør også forsøke å ha så lav ISO som mulig, men i dårlig lys vil ISO sprette opp en del om du bruker automatiske innstillinger - og kameraet ditt er nok ikke det beste mht å håndtere høye ISO-verdier.

Du bør også bruke autofokus-innstillingene - manuell fokus når man fotograferer hunder er nesten umulig. Jeg kjenner ikke kameraet ditt og vet ikke helt hvilke muligheter du har, men du bør finne ut om du har mulighet til å bruke noe som kalles følgefokus, dvs en fokusmetode som gjør at kameraet fokuserer kontinuerlig når du beveger kamera, eller når motivet beveger seg.

Stativ har du ingen nytte av når du skal ta bilder av hundene - da er det lukkertiden som betyr noe - kortest mulig lukkertid og stor blenderåpning nå når det er dårlig lys. Stativ har du kun nytte av når du skal ta bilder som skal eksponeres i mer enn 1/20 sekunder (sånn ca).

Camilla: Knallbra bilder det der :P.

EDIT: Ikke heng deg opp i ISO - det er mye viktigere å beherske lukkertid og blenderåpning i forhold til lyset :D. ISO'en er liksom det siste du justerer om alt annet ikke fungerer :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde121-3.jpg

Der er et eksempel på hvordan enten jeg, kamera eller objektivet svikter når det skumrer. Det var ikke så mørkt ute som det ser ut på bildet, dagslyset hadde såvidt begynt å gå bort bare, og det var enda massevis av lys. Her har jeg brukt ISO 1600 og det var det lyseste jeg fikk det uten at bildet ble helt korket.

Instillingene du brukte på det bildet var :

ISO-1600

F 5

1 / 60 lukkertid

tatt klokken 15:48 30.November...

ISO 1600 er feil å bruke uansett forhold, kun for å få fram detaljer på nattebilder hvor det er så mørkt at man må bruke lommelykt for å se kamera...

Så høy iso gjør bildet grovkornet, so igjen går utover linjer og detaljer, så bilde oppfattes som blurete.. (generelt)

F 5 er kanskje det laveste objektivet tilbyr, så det er riktig.

1 / 60 er for lang lukkertid, selv for et objektiv med IS i denne situasjonen... 1/400 hadde vært ønskelig her... minst...

Om dere var i bevegelse når bildet ble tatt så holdt du garantert ikke kamera i ro heller, som gjør at hele bildet selv, tre og ting som står iro blir blury...

Men sånn allt tatt i betraktning, så synes jeg ikke de eksempelbildene dine var noe imponerende til speilrefleks å være, fått samme resultat med kompaktkamera...

AF innstillinger med one shot, AI fokus og AI servo

BTW, AI servo svelger unna batteri som nissen i gløggflaska...)

Liten redigering i Paint.NET (gratis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et vinterhalvårproblem (wow, det ble godtatt av ordboken :lol: ), om sommeren er man fornøyd med resultatet, om vinteren synes man de blir dårligere...

Stativ er tingen når man tar bilder med lang lukkertid, av statiske motiver (stilllestående ting)...

Stativ vil ikke hjelpe på en hund som løper forbi kamera i 40km/t, eneste som må ned da er lukkertiden, det er det man alltid må strebe etter i slike situasjoner, laveste mulige lukkertid...

Nå på vinteren med lav sol å snø så er bildene dømt til å bli dårligere, en med høy sol om sommeren...

Informasjonen du gav på dine objektiver var helt irrelevant, det eneste som sier noe om lys er objektivets blendertall, står det foreksempel F4,5 - 6,3 er objektivet dårlig til å ta til seg lys, imot et objektiv det står F2,8 - 4,5...

IS = bildestabilisator...

Canons patent på dette er å ha bildestabilisatoren i objektivet i stede for i kamera som hadde bært billigst for brukeren... Så hver gang du kjøper objektiv så må du kjøpte IS på nytt (om man vil ha dette)

Fra "gammelt" av på analoge slr kamera heter det at : huset må gå, objektivene får bestå... (fant den på nå)

Altså at et objektiv skal/kan vare livet ut, mens kamerahuset byttes ut flere ganger...

Så utfra det, kjøp først et heidundrende godt objektiv lyssterkt med IS.. (foreksempel)

Om du ikke blir fornøyd nå heller, kjøp deg et heidundrende bra canon kamera.. (foreksempel)

Om du da må kjøpe nytt kamerahus, så har du nå et drit bra objektiv å bruke på ditt nye kamera... (totalt 16.000kr, men pyttpytt)

Om du virkelig plages så vil jeg nå anbefale Auto innstillinger i vanskelige forhold...

Mr. Auto har tross alt noen 10år lengre erfaringtids en oss andre på å finne riktige innstillinger til forholdene...

Mr. Auto er altfor glad i blitz da <_<

Jeg finner ikke objektivets blendertall? Hvor finner jeg det? Takk for masse gode tips. Kanskje jeg skal prøve ut et nytt objektiv. Er det blendertaller jeg bør se på først og fremst da? For jeg har 0 erfaring med valg av objektiv, selv om jeg stoler på deg og tror at ditt eksempel kanskje kunne ha vært noe for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tore og Siri. Jeg skal prøve forslagene deres i morgen når solen kommer tilbake.

Men sånn allt tatt i betraktning, så synes jeg ikke de eksempelbildene dine var noe imponerende til speilrefleks å være, fått samme resultat med kompaktkamera...

Ja, det er jeg enig i, men dette er de værste eksemplene, ellers syns jeg at kamera tar helt "OK" bilder, men langt ifra optimale. Stillestående bilder osv går bra, men med en gang det er noe med fart i og lyset ikke er så sitt beste går det værre.

bilde133.jpg

Jeg liker lys og farger på dette veldig godt, uten at jeg husker hvilke innstillinger det var, men det var før vintermørket slo inn for fullt. Men det ble tatt samme dag som hoppebildet av samme schæfer så jeg kan hvertfall ikke skylde på lyset utenfor for at det gikk dårlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Auto er altfor glad i blitz da <_<

Er det ikke mulig å tvinge Auto til å ikke bruke Blitz.?

(Jeg har ikke Canon, så menyer og systemer spesifikt til canon kan jeg ikke noe med...)

(Har Pentax dslr, hvor jeg må tillate blitz hver gang, for at den skal bruke det i Auto... Fabrikkinnstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, kan forsøke å endre auto-innstillingene senere, men nå spretter den opp enten jeg vil det eller ikke. Paint.net fikk jeg for noe dager siden, så det kan testes ut :lol: Har tidligere brukt photoshop, men det går ikke an å instalere på skolepcen min tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne overstyre blitzen. Det kan man hvertfall på alle nikonkamera - se på de hakkene som er rett vedsiden av auto, se hvilke det er. Kameraet du har skal kunne ta helt flotte bilder, men du krever nok veldig mye av lyset med hensyn til linsa du har. Se en gang til om det står F 1:4,5-5,6 eller noe sånt på den en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme kamera, og jeg har ingenting å utsette på fargene. Men så redigerer jeg jo alltid bilder som jeg synes blir blasse i fargen. Digitale speilreflekskameraer er jo egentlig beregnet på å ta bilder som skal etterbehandles. Spesielt om du bruker raw-format og ikke jpg. Jeg bruker raw så mye jeg kan, også bruker jeg jpg for fartsbilder osv. siden jeg kan ta flere bilder etter hverandre når jeg skyter i jpg. Raw tar opp mer plass på minnekortet også, så må jeg også huske på når jeg bare har et minnekort. Planlegger å få kjøpt et til men..

ALLE speilreflekskameraer trenger en god del lys for å ta gode bilder av motiver som rører på seg, så det er ikke "din" feil det heller. Jeg må også bruke høy ISO når det ikke er skikkelig super-sol ute, men man lærer seg jo noen knep etterhvert. F.eks kan man gjøre litt med støy pga høy ISO i photoshop hvis man bare setter seg ned og leser på nett og prøver seg frem i programmet. Det finnes også flere små program og plugins til photoshop som går ut på å redusere ISOstøy.

Også har jo lysfølsomheten i objektivet kjempe masse å si den også. Med mindre man har en dyr og bra linse, så har man mest sannsynlig laveste blendertall som 4,et eller annet - vanligvis 5, noe som ikke slipper inn så alt for mye lys. Stiller man blenderen enda høyere igjen så vil kameraet slippe inn enda mindre lys. Så hvis det er lite lys ute, så må man ha blenderen så lavt som mulig for at kameraet skal slippe inn så mye lys som mulig.

Jeg gidder sjeldent ta innebilder selv fordi de blir så stygge og man er nødt til å bruke blitz. Inne i et vanlig rom er det alt for lite lys til at kameraet skal kunne bruke kort nok lukkertid til at bevegelser fryses samtidig som bildet blir lyst nok, så der MÅ man ha en blitz hvis man skal ta bilder av motiver i bevegelse. Hvis ikke motivet rører på seg, så kan man bruke stativ og eventuelt en ekstern blitz eller en annen lyskilde (for de som har lyskastere i taket eller noe?)

Marit her inne (psychomarit :lol: ) bruker jo f.eks ekstern blitz på innebildene sine, tror hun stiller lyset rett opp i taket også for å slippe unna det sterke "blitzlyset" på bildene. Jeg trenger en sånn, kanskje det hadde vært noe for deg også?

Bilder av ting i fart tror jeg handler mye om teknikk og prøving/feiling. Man må rett og slett lære seg det. De aller fleste bildene man tar blir ikke perfekte selv om man kan det liksom. Det ER vanskelig! Man må ha tunga rett i munnen, og man må nesten vite hva man gjør med kameraet man har i hendene.

Hvordan fokus-innstillinger bruker du? Jeg har nesten alltid stående på autofokus når jeg tar bilder av hunder i fart f.eks, også bruker jeg "AI servo" innstillingen under AF-knappen på kameraet. Den gjør at etter du har fokusert på noe og tatt et bilde, så kan du gjøre det samme rett etterpå igjen. Altså, fokusere og ta et nytt bilde. Jeg tror fokusen prøver å henge igjen på objektet du først fokuserte på med de andre innstillingene, og det funker sjeldent bra hos meg iallefall.

Jeg så ikke at du hadde svart før nå, plutselig kom det så mange innlegg! :lol:

En eksternblitz har jeg tenkt på lenge ja! Jeg bruker automatisk fokus og har hatt på innstillingen "one shot".

Men lav lukkertid, gir ikke det lysere bilder, men det blir uklart om objektet er i fart? Eller? Og hvordan skal jeg justere blender i forhold til lukkertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

295.jpg

Jeg har også Canon 350D, dette bildet ble tatt omtrent på samme tid på døgnet som bildet ditt. Vi brukte Canon 50 mm, f 1,8 linse. Her var ISO på 800, med lukkertid på 1/400, blenderåpningen var f5 på bildet. Hadde eksponeringskompensasjon på -0,3.

299.jpg

Her ett bilde med fart i... på dette var det det samme innstillingene som det forrige :lol: Helt klart ble det ikke, men absolutt godtatt for min del til å være ett rett-i-mot vinterbilde i skumring :D

Jeg også har fortsatt masse mer å lære om å bruke kameraet ordentlig. Jeg vil kjøpe enda ett objektiv (det Tore linket til :P) og håper at det gjør masse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke at du hadde svart før nå, plutselig kom det så mange innlegg! :lol:

En eksternblitz har jeg tenkt på lenge ja! Jeg bruker automatisk fokus og har hatt på innstillingen "one shot".

Men lav lukkertid, gir ikke det lysere bilder, men det blir uklart om objektet er i fart? Eller? Og hvordan skal jeg justere blender i forhold til lukkertid?

Lav/liten lukkertid gir blurrete bilder hvis motivet er i fart ja, men det er også en av de få mulighetene man har til å slippe inn mer lys hvis man er i dårlig belyste omgivelser. :lol: Men det som er morsomt med speilrefleks er jo at noen bilder blir kule selv om man må bruke lav lukketid - man kan virkelig få fanget "farten" i bildet på en måte.

Eksempel:

IMG_1582-Edit.jpg

Her ser man helt klart veldig utydelige deler i bildet som kommer av at bevegelsene ikke klarer å bli fryst av lukkertiden man bruker. Raskere lukkertid ville fryst dem, men da ville bildet også blitt mørkere - eller jeg hadde måttet skru opp ISO'en og få mer kornete bilder.

Lukkeretid – generell teori

For å få enda bedre bilder enn det den automatiske funksjonen kan tilby, så velg den innstillingen hvor du selv kan bestemme lukkertiden. Blenderen vil bli stilt automatisk. Velg en rask lukkertid. Med dette menes 1/125 sekund eller raskere (nevneren i denne blir større jo raskere lukkertid man velger). På den måten kan du fange en fisk i bevegelse uten at bildet trenger å bli uskarpt. Automodusen har nemlig vanligvis en nokså treg lukkertid og dermed blir bildene fort uskarpe da fiskene ofte er i bevegelse. Ulempen med en rask lukkertid er at blenderåpningen blir desto større. Dermed blir dybdeskarpheten mindre (det vil si at mindre del av bildet vil være i fokus, altså kun skarpt ved en viss avstand, mens objekter foran og bak dette vil bli sløret). Se under!

Blenderåpning; Dybdeskarphet – generell teori

For at store deler av bildet skal være i fokus på en gang (objekter på nært og fjernt hold), skal man bruke en blenderåpning som er liten. Da må kameraet kompensere for å få riktig eksponering ved å ha lang lukkertid. Og motsatt; Jo større blenderåpning, jo mindre lukkerhastighet og jo mindre del av bildet vil være i fokus. Vi ønsker jo oss ofte en rask lukkertid pga bevegelse fra fiskene (slik at de ikke blir utydelige). Dette medfører en stor blenderåpning som altså gir kun et visst område av bilde i fokus. Både foran og bak dette området vil bli uklart. Et annet viktig poeng er at jo mer du zoomer, jo større blenderåpning trengs, jo mindre del av bildet vil være i fokus. Derfor kan det være lurt av og til å unngå å zoome – da oppnår man et bilde hvor mer av objektene i bildet vil være i fokus. Blenderåpningene beskrives med tall. F 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 – 22. En stor blenderåpning er 2,8, mens 22 er liten. Bruker man altså en liten blender som 16 eller 22, vil store deler av bildet være i fokus, men på bekostning av lukkertiden som blir kompensatorisk lang. Dermed vil objekter som beveger seg allikevel bli uklare. Med disse blenderåpningene blir det svært viktig å bruke et stativ til kameraet slik at dette ikke beveger seg når man knipser bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh jeg fant! :lol:

1:4-5.6 IS USM står det

edit: eller var det ikke det dere var ute etter?

Joda, var det vi var ute etter. :lol: Tallene betyr at på det minste zoomen med linsa, kan du ha en blenderåpning på 4,5 - og på den lengste zoomen 5,6. Tilsammnligning har jeg for eksempel linsee med 2,8 hele veien. Jo lavere blendertall, jo mer lys slipper den inn. Så den linsa du har er ikke lyssterkt, og derfor er det tilnærmet umulig å få veldig bra bilder om det ikke er godt lys. Jeg ville investert i et nytt objektiv, legg litt penger i det, så får du en som er god og lyssterk. Dersom du så senere ser at kameraet fremdeles ikke tilfredsstiller kravene dine, så kan du likevel ta med deg linsa videre til neste kamera (så sant du holder deg til samme merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang overstyring av blitzen.

Jeg har samme kamera som deg. Kjører full auto, men bruker P som programvalg. Da kan du selv bestemme fokuspunkt og om du ønsker blitz eller ikke. Du må fysisk trykke fram blitzen om du vil ha den.

Legger med et bilde som ble tatt rett etter at den første snøen kom, og med lav vintersol rett inn.

Stilleståene bilde:

IMG_9081.jpg

og bilde i bevegelse:

IMG_9074.jpg

Så forsvant sola og vi sto igjen med dårlig lysforhold, igjen ved bevegelse:

IMG_9139.jpg

Nå har jeg et annet objektiv enn deg, mitt er et Sigma 18-200mm 1:3,5-6.3

Er ganske fornøyd med kameraet mitt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på fotografering, tar bare bilder... Jeg har samme kamera som deg, pluss et Sigma objektiv (70-300), og tar alle bildene med det. Har aldri stilt inn innstillingene, bare brukt de automatiske ( :lol: ). Så jeg er fornøyd med det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å utsett på canon 350d. Men en bra linse hjelper på bildene!

Dette var tatt med linsa som fulgte med og redigert på lys, kontrast og skarphet:

zeta0307003.jpg

Dette er tatt med den andre linsa mi, en 50mm f/1.4. Bildet er så og si ikke redigert. Kun stilt på kontrast.

Leke0908087.jpg

Ny linse vil løse problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang overstyring av blitzen.

Jeg har samme kamera som deg. Kjører full auto, men bruker P som programvalg. Da kan du selv bestemme fokuspunkt og om du ønsker blitz eller ikke. Du må fysisk trykke fram blitzen om du vil ha den.

Legger med et bilde som ble tatt rett etter at den første snøen kom, og med lav vintersol rett inn.

Stilleståene bilde:

IMG_9081.jpg

og bilde i bevegelse:

IMG_9074.jpg

Så forsvant sola og vi sto igjen med dårlig lysforhold, igjen ved bevegelse:

IMG_9139.jpg

Nå har jeg et annet objektiv enn deg, mitt er et Sigma 18-200mm 1:3,5-6.3

Er ganske fornøyd med kameraet mitt jeg..

Nydelige bilder, sukk... *ønske seg ny linse*

Du har jo en litt mer lyssterk linse enn trådstarter har da, så der har du jo en liten begrunnelse til (NYDELIGE!) bilder.

Kostet den noe?

Skjønner at jeg kanskje bare må ønske meg penger til jul, så jeg kan kjøpe meg ei ordentlig linse selv istedenfor å ønske seg to billige..

EDIT:

ÅÅÅÅÅH jeg elsker det nederste pusekatt-bildet! Nydelig! Fantastisk!

*blir spist opp av lysten på ny linse*

Min kit-linse har til og med fått masse skraper i glasset.. Så den trenger nok virkelig å bli bytta ut.. Den har jo ikke akkurat blitt brukt lite heller akkurat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...