Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv eller kamera?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg betalte 3000,- for mitt objektiv hos min lokale fotobutikk. Det var noe av det førse jeg kjøpte meg, lenge før ekstra minnebrikker, vesker osv. Du kommer også mye nærmere på motivet når du har litt mer zoom enn kitlinsen som jeg overhodet ikke likte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 3000,- for mitt objektiv hos min lokale fotobutikk. Det var noe av det førse jeg kjøpte meg, lenge før ekstra minnebrikker, vesker osv. Du kommer også mye nærmere på motivet når du har litt mer zoom enn kitlinsen som jeg overhodet ikke likte..

Jepp, det er det jeg også lengter etter. Prøvde et sånt 55-200 objektiv i høst når jeg var en tur på gjøvik, og selv om ikke det var et sånt dyrt objektiv så så jeg TYDELIG forskjell på bildene.

Her er et eksempel:

IMG_1102.jpg

Bildet over er tatt med zoom-linsa

IMG_2542%20copy.jpg

Bildet under er tatt med kit-linsa

Og for å være ærlig, så tror jeg ikke det er noe lurt kjøp å kjøpe seg ei kitlinse.. De sier visst at kitlinsene til canon EOS-kameraene skal være OK så lenge det er versjonen med IS(?), men hvis det er versjonen uten så er de visst ganske crappy..

Jeg liker ikke min noe særlig for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen planer om å kjøpe en kit-linse, men det hadde vært artig å prøve den bare for å se ulikheter med lys. Kanskje mamma vet hvor den er... Får snart 9000kr av mobilsvindlerne som trakk 260kr av kontoen min hver måned i 3 år, og kanskje de pengene får gå til en skikkelig linse i stedet for inn på spare-til-lappen-og-bil-kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååhh, koster ikke Mini's linse mer.... *sikle*

Ja da var det i boks, jeg får ønske meg penger til jul så blir det kanskje linse på meg også. Og hvis jeg får råd, så skal jeg ihvertfall ha sånn Mini-linse!

Elsker bakgrunnen den linsa gir, den blir så jevn og fin. Og hundene selv er så skarpe og klare... *drømme* Redigerer du bildene dine eller kommer de "rett fra kamera" sånn som de ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det jeg sier. :) Du har vel ikke canon heller engang? Jeg skriver om canon eos-serien sine kit-linser, og de ER virkelig ikke noe å skryte av med mindre man har IS versjonen hvis jeg husker riktig..

Hahaha, aner ikke i hvilken verden jeg var i da jeg skrev innlegget, tror jeg tenkte at dere diskuterte noe helt annet. :)

My bad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh jeg vil ha ny linse nå! Får vurdere det Tore viste meg, men det står "kredittkjøpspris 7 085,00", men når jeg trykker "kjøp" står det at den totalt koster 5 895,00.

Edit: Hvor er det billigst å kjøpe en slik linse?

Og er det noe tilbehør jeg bør kjøpe til linsen i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ja,jeg synes jeg fikk mye for pengene med det objektivet :icon_confused: Her kan du lese mer om det: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=10480

Jeg redigerer bildene mine veldig lite,har bare et helt enkelt program hvor jeg beskjærer og evt. litt oppskarping og øker kontrast. :)

Er det ikke zoom på det objektivet? Man kan ikke zoome inn eller ut i det hele tatt, man må forflytte seg selv for å komme nærmere/lengre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe Martine sitt objektiv :icon_confused:

Du må fortelle kva du synst om det objektivet da. Er på utkikk etter eit objektiv med ca. same funksjonar som Anniken&Rotta ser etter. Eg har sikla litt på det Tore la ut tidligare, og eit anna objektiv, Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. 

 Også har eg sett litt på eit sigma 17-70mm f/2.8-4.5, men ikkje i denne omgang i alle fall. Eg saknar først og fremst zoom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...