Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb hundefor ?


MarorA

Recommended Posts

Heisann!

Valpen våres er på vei *hurra*

Den er vant til Labb valpefor. Er det lurt å fortsette med dette foret,eller anbefaler dere noe annet. Er rimelig blank på for,lenge siden jeg har hatt hun nå ;)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Lurt å fortsette her i begynnelsen ja, og hvis du har lyst/merker du ikke er fornøyd med Labb kan du gradvis skifte over. Dette må skje veldig langsomt, er ikke bare å skifte fra dag til dag, da er ikke bæsjen som kommer ut særlig hyggelig, valpen blir dårlig i magen av det (og voksne hunder).

Er ikke sikker på hvordan prosenten er jeg, hvor mye man skal starte med å blande inn av nytt for, men det er veldig lite iallefall.

Noen er veldig fornøyde med Labb, andre ikke. Og sånn er det med all hundemat egentlig. Så, hvis hunden trives godt på det, er fin i pelsen, god i magen osv, så er det jo egentlig ingen grunn til å skifte... etter min mening iallefall. ;)

Det eneste er vel kanskje at du får jo en stor blanding her da, om den kanskje burde ha en fôrtype som er spesialisert på hurtigvoksende hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb valpefor er jo et greit for...

Men når hunden skal over fra valpefor til voksenfor så er det lurt å vurdere andre merker...

For selv om labb har kåret seg selv til beste for, så er det en større prosent som er misfornøyd med labb en med andre formerker... (nei det finnes ingen underlag til den påstanden)

Ved forbytte er det vel anbefalt en uke med gradvis overgang fra gammel til nytt fordelt noe sånn...

10/90, 20/80, 30/70, 40/60, 50/50, 70/30, 90/10

gidder man å ta det over enda flere dager er jo det enda bedre, mindre sjans for spraybasj...

I starten nå er det bare å fortsette med labb, nok brå overganger for valpen når den flytter fra mamma til å begynne med..

Grattis! og lykke til med valpen.! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som vi kjøpte av , er veldig fornøyd med Labb til labrador-tispa si. Grunnen til at vi evt skifter,er at FK ligger et stykke unna. Ville bare være sikker,har hørt så forskjellig ;)

Takk for svar og tips ;)

Gleder meg masse nå,ikke lenge til de kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hundene til mine foreldre gikk på Labb. (BC) Hun ble dårlig i pelsen, matt og tørr/flassete og fikk fòr-forgiftning av Labb og ble etterhvert så dårlig at hun måtte avlives til slutt. (Ble sendt inn prøver av foret og det var også flere som hadde samme problemet i den perioden.) Så jeg skyr Labb som pesten..

(Dette var voksen-fòr da. Vet ikke så mye om valpeforet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kommer,tror valpen er her om en time ca :lol:

Huff det hørtes skummelt ut Aisa! Tenker vi gjør som Tore sier,bytter gradvis når vi skal over til voksen,hvis jeg tør,ble litt usikker nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant så sant.. Hvordan valpematen er vet jeg ikke, men jeg gikk over til labb for ei stund siden. Fikk høre av folkene på den lokale FKbutikken at de har tilsatt et nytt stoff i fòret eller gjort det om. Hva det var, spørr ikke meg. Prøvde Labb for en god del år siden og det var ikke brukbart, aldri vært noen tilhenger av det.. Men nå.. Helt suverent at bikkja mi iallefal..

Nyter maten mye mer, ser at hun legger seg ut, og hun røter ikke lenger.. Ser ut til at det er bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg er veterinær, og hun forteller at det ser ut til å være sammenheng mellom Labb og hunder som kommer inn på klinikken med hud- og pelsproblemer. Hun anbefaler det derfor ikke.

Hun selv fôrer alle sine hunder med Vom & Hundemat (som hun må kjøpe et annet sted, fordi klinikken ikke selger det - men hun synes det er vel verd den ekstra kjøreturen for å kjøpe V&H).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg er veterinær, og hun forteller at det ser ut til å være sammenheng mellom Labb og hunder som kommer inn på klinikken med hud- og pelsproblemer. Hun anbefaler det derfor ikke.

Hun selv fôrer alle sine hunder med Vom & Hundemat (som hun må kjøpe et annet sted, fordi klinikken ikke selger det - men hun synes det er vel verd den ekstra kjøreturen for å kjøpe V&H).

Signerer, sånn er det på kontoret til mamma også... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye negativt om Labb. Bl.a. at de tester energien i foret ved å sett fyr på det (dvs at en godt stykke ved også er bra mat kanskje?), men dette sistnevnte er bare et rykte. Jeg har aldri sett noe dokumentasjon til det.

På den annen side har jeg en tante som fórer Engelsk Setteren sin med Labb, og han fungerer utmerket på det. Kanskje han ikke har den peneste mest utrolig pelsen, men ellers er han i fin form og brukes jo bare til jakt (ikke utstilling).

Personlig, ville jeg holdt meg unna det. Men virker jo som om de prøver å bedre fóret, og valpefóret håper jeg inderlig er bra nok (hvis ville vel ingen gitt det til en valp).

Så mener jeg også at man kan bytte fór også når hunden er valp. Min går på Eukanuba akkurat nå, men vi skal prøve AvoDerm snart. Man må jo bruke det man stoler på og mener er bra!

Og ingen hunder er like, også i matveiene. Fóret skal jo smake og gi bra helse! (pluss en del småting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye negativt om Labb. Bl.a. at de tester energien i foret ved å sett fyr på det (dvs at en godt stykke ved også er bra mat kanskje?), men dette sistnevnte er bare et rykte. Jeg har aldri sett noe dokumentasjon til det.

På den annen side har jeg en tante som fórer Engelsk Setteren sin med Labb, og han fungerer utmerket på det. Kanskje han ikke har den peneste mest utrolig pelsen, men ellers er han i fin form og brukes jo bare til jakt (ikke utstilling).

Personlig, ville jeg holdt meg unna det. Men virker jo som om de prøver å bedre fóret, og valpefóret håper jeg inderlig er bra nok (hvis ville vel ingen gitt det til en valp).

Så mener jeg også at man kan bytte fór også når hunden er valp. Min går på Eukanuba akkurat nå, men vi skal prøve AvoDerm snart. Man må jo bruke det man stoler på og mener er bra!

Og ingen hunder er like, også i matveiene. Fóret skal jo smake og gi bra helse! (pluss en del småting)

Du har ikke blandet litt nå? Kanskje de satt fyr på fôret (eller brente det som vi sier), for å finne mineralmengden?

Personlig ville jeg aldri brukt Eukanuba på hundene mine, da hadde jeg heller brukt Labb eller sultet de. Men så har jeg også sinnsykt dårlig erfaring med Eukanuba.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. hvilken dårlig erfaring har du med Eukanuba da? Bruker det til valpen min nå :)

Det er vel ikke så viktig. Poenget er at det uansett hvilket fôr det er snakk om vil det alltids finnes folk med negative opplevelser. Men i mine øyne er Eukanuba noe av den verste møkka du kan gi hunden din. Jeg hadde heller fôret på Friskies enn på Eukanuba. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..; flassing, røyting, dårlig i magen (selv om vi fôret med en hel 15 kgs sekk, noe som tok noen mnd), mistet glansen i pelsen, dårlig potekvalitet, dårlig lukt av fôret, osv osv. Og denne hunden gikk faktisk tidligere på Friskies, -og han ble dårligere på Eukanuba!

Ser ellers endel av hundene på pensjonatet som går på Eukanuba; de er slett ikke pene i pelsen; den er tørr og matt og har lite liv. Har ikke sjekket potene på alle da, så der skal jeg ikke uttale meg. I tillegg er det noe forferdelige mengder bæsj som kommer ut, og de promper mye. Dette er hunder som har gått på Eukunuba så lenge jeg har visst om de, og er faste kunder. De har gått på forskjellige typer, alt ettersom hvilken str/alder hunden har hatt. De som har gått på Labb, har derimot hatt bedre pels og hud og ånde. Kanskje er det mer/bedre fett i Labb? Labb lukter ikke spesielt godt det heller, men det lukter i alle fall animalsk ettellerannet, i motsetning til Eukanuba som har luktet direkte møkkafjøs. Det er helt sikkert forskjell på de forskjellige typene hos Eukanuba, men jeg gidder ikke å teste de. :) Jeg har to små sekker med Eukanuba hjemme; den ene er valpefôr som cairnen fikk i noen dager da jeg gikk tom for annet fôr; og du og du som hun bæsjet! Hun fikk HELT andre do-rutiner enn da hun gikk på kjøttmat, og det kom mer ut fra henne enn det som ble puttet inn. Sykt..! Det sier vel sitt at den fremdeles er nesten full, over et halvt år etter at jeg kjøpte den? Den andre er en sekk med fôr for sensitive hunder, det inneholder mye fisk, og stinker tørrfisk. Hundene digger lukten, så dette brukes som "sunne" godbiter når det trengs.

Men nå er jo ikke jeg noen fan av tørrfôr i det hele tatt, da, så du må kanskje ta alt med en klype salt. Noen ting kan man jo leve med også. Men JEG gidder ikke plukke opp møkk som fra en hest, når jeg har en liten hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars labb, får aldri fritak. Hunden min har godt på Labb i nesten ett år han, knall appetitt (det fôret som fikk han til å begynne å spise), glinsende pels og endelig klarte han å holde vekta.

Før dette hadde vi prøvd skyttens spesial (Sinnsyke mengder løs drit), Eukanuba og Hills blanding (begge høy energi, greit hold, og mindre avføring enn første), Pro plan (mistet vekten, tørr(!) pels, mer drit), Bare Hills (greit hold, ok appetitt nå og da, bedret pels) og bare eukanuba (mer drit, ikke spesielt bra poter og litt tørr pels).

Vi har også prøvd det nye høyenergifôret til Eukanuba, men det var det umulig å få han til å holde vekten på. Nå går han på setterfôret til Royal Canin da det er lettest å få tak i (dyrebutikken er naboen).

Poenget mitt blir, som alltid: alle fôr kan fungere fantastisk eller elendig på alle hunder. Hva man til slutt skal fôre med avhenger av den hunden man har. Om hunden spiser maten sin, har fin avføring (relativt fast og ikke store mengder), fin pels og poter samt er i riktig hold (uten at man må fôre ekstremt mye eller ekstremt lite) har man funnet riktig fôr. Det være seg Frolic, Eukanuba, Labb, V&H eller råfôring.

på Hovdmyra.no finnes det en artig og god artikkel om akkurat dette: "hundemat er noe dritt". God lesing;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..; flassing, røyting, dårlig i magen (selv om vi fôret med en hel 15 kgs sekk, noe som tok noen mnd), mistet glansen i pelsen, dårlig potekvalitet, dårlig lukt av fôret, osv osv. Og denne hunden gikk faktisk tidligere på Friskies, -og han ble dårligere på Eukanuba!

Ser ellers endel av hundene på pensjonatet som går på Eukanuba; de er slett ikke pene i pelsen; den er tørr og matt og har lite liv. Har ikke sjekket potene på alle da, så der skal jeg ikke uttale meg. I tillegg er det noe forferdelige mengder bæsj som kommer ut, og de promper mye. Dette er hunder som har gått på Eukunuba så lenge jeg har visst om de, og er faste kunder. De har gått på forskjellige typer, alt ettersom hvilken str/alder hunden har hatt. De som har gått på Labb, har derimot hatt bedre pels og hud og ånde. Kanskje er det mer/bedre fett i Labb? Labb lukter ikke spesielt godt det heller, men det lukter i alle fall animalsk ettellerannet, i motsetning til Eukanuba som har luktet direkte møkkafjøs. Det er helt sikkert forskjell på de forskjellige typene hos Eukanuba, men jeg gidder ikke å teste de. :) Jeg har to små sekker med Eukanuba hjemme; den ene er valpefôr som cairnen fikk i noen dager da jeg gikk tom for annet fôr; og du og du som hun bæsjet! Hun fikk HELT andre do-rutiner enn da hun gikk på kjøttmat, og det kom mer ut fra henne enn det som ble puttet inn. Sykt..! Det sier vel sitt at den fremdeles er nesten full, over et halvt år etter at jeg kjøpte den? Den andre er en sekk med fôr for sensitive hunder, det inneholder mye fisk, og stinker tørrfisk. Hundene digger lukten, så dette brukes som "sunne" godbiter når det trengs.

Men nå er jo ikke jeg noen fan av tørrfôr i det hele tatt, da, så du må kanskje ta alt med en klype salt. Noen ting kan man jo leve med også. Men JEG gidder ikke plukke opp møkk som fra en hest, når jeg har en liten hund..

Skulle bare fort si at det jeg har hørt om Labb bare var rykter. Men bruker også bare Eukanuba fordi oppdretteren brukte det (og har knapt hatt henne i tre dager så litt tidlig å bytte). Skal bytte om en ukes tid tenkte jeg, og siden jeg har så mye av begge fortypene så kan jeg ta det veldig gradvis.

Forresten så snakket jeg med en som kan veldig mye om for idag. Han sa at uansett alder, rase osv. bør hunden få oppbløtet fór (hvis du forer tørt selvfølgelig). Og en skje (for store hunder) og en teskje (for små hunder/valper) med Biola Naturell hjelper veldig. Var visst en hund som hadde slitt med diaré i to år (uansett for) og begynte med Biola på'n og siden har han aldri hatt diaré. Selv skal jeg prøve dette selvom Tinka fungerer helt fint. Bortsett fra litt mye promp kanskje, og bærsjer faktisk en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har hørt om at labb ikke er noe bra for hunden, og de som pratet om det sa at det var så lite "mat" i maten at de måtte gi mer til hunden for at den skulle bli mett. Er det noen som vet om dette på noen måte kan være sant? Jeg forer forresten valpen min med eukanuba og det fungerer kjempebra, han har utrolig fin pels og funker bra i magen sin :)

Nelly og Lukas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker og leser om de ulike fórtypene, jo mer angst får jeg for hva jeg propper i den stakkars hunden min...

Det er så mange som har dårlige erfaringer med de ulike typene fór. Det er fordi det finnes nok ikke ett fór som fungerer perfekt på alle hunder.

Derfor tror jeg man bør prøve ut og se hva som fungerer på sin hund. Selv om mange har dårlig erfaring med labb, inkl meg selv, så fungerer også dette fóret bra på noen hunder. Hvorfor bytte hvis Labb funker, bare fordi det fins mange hunder det ikke funker på? Jeg tror det beste er å se an hunden, pels, klør, hud, labber og avføring. Og selvfølgelig om hunden har lyst på maten da, at den ikke sultestreiker. Kan jo uansett tørrfór type være en fordel å blande i litt vom, og andre godsaker så hunden får litt variert kosthold. Hvorfor skal alle hunder uansett alder ha oppbløtt fór?

Ang Biola har jeg og god erfaring med min diaré hund. Han ble bedre i magen når han fikk regelmessig Biola.

Noen som gir hundene tran?

Ei venninne av meg som gav hunden sin tran sammen med fóret, og han fikk nydelig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker og leser om de ulike fórtypene, jo mer angst får jeg for hva jeg propper i den stakkars hunden min...

Det er så mange som har dårlige erfaringer med de ulike typene fór. Det er fordi det finnes nok ikke ett fór som fungerer perfekt på alle hunder.

Derfor tror jeg man bør prøve ut og se hva som fungerer på sin hund. Selv om mange har dårlig erfaring med labb, inkl meg selv, så fungerer også dette fóret bra på noen hunder. Hvorfor bytte hvis Labb funker, bare fordi det fins mange hunder det ikke funker på? Jeg tror det beste er å se an hunden, pels, klør, hud, labber og avføring. Og selvfølgelig om hunden har lyst på maten da, at den ikke sultestreiker. Kan jo uansett tørrfór type være en fordel å blande i litt vom, og andre godsaker så hunden får litt variert kosthold. Hvorfor skal alle hunder uansett alder ha oppbløtt fór?

Ang Biola har jeg og god erfaring med min diaré hund. Han ble bedre i magen når han fikk regelmessig Biola.

Noen som gir hundene tran?

Ei venninne av meg som gav hunden sin tran sammen med fóret, og han fikk nydelig pels.

Så ikke at hunder i alle aldre skal ha oppbløtet men bør. Altså det er anbefalt av en sånn nutrolog for hund (eller hva det nå enn heter). Det sies at de tar opp mer av næringen i fóret, og mindre krefter brukes på å bløte opp fóret og sliter mindre på magesekken. Og hvis dette faktisk er riktig så er det jo forståelig at en hund som gikk over til oppbløtet fór fikk mindre avføring, mer av fóret blir jo faktisk "brukt" (altså tatt opp i kroppen). Men det er vel egentlig det samme omtrent om hunden din drikker mye ved siden av maten.

Var forresten snakk om minst 45min oppbløting før de fóres. Men det er vel litt individuelt både med forskjellige typer fór og hvor mye man gidder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...