Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka: 8 uker gammel Phalene

SiriEveline

Recommended Posts

Tja ganske mye enklere enn forventet. Hun er forsåvidt ganske rolig, ligger og tygger bein og sånn. Og tisser sjeldent inne..inne på det rommet hvor jeg sover.. er det kun på avispapir at hun tisser/bærsjer.

Eneste problemet jeg har fått med henne de siste dagene, er at hvis hun blir litt redd (les: bjeffing osv.) så løper hun tilbake til inngangsdøra. Og da som regel opp trappen som hun ikke kommer ned sånn at jeg MÅ gå tilbake å hente henne (kan altså ikke bare gå videre eller lokke henne). Men vel ute på tur er det ok med beina mine som trygghet.

Men dette kommer nok etterhvert som hun blir tryggere.

Hun har blitt en del mer slitsom de siste dagene (fått litt mer energi). Men jeg sørger for å ha flere klikker-økter og lære henne forskjellige triks i løpet av dagen. Og som sagt prøvde jeg en Kong med V&H og det var kjempepopulært.

Ellers er hun jo en typisk valp, tygger på alt som finnes.. og med juletreet klart med pakker under så blir det nok spennende imorgen. Så jeg skal nok prøve å holde henne unna det (orker ikke en dag med "nei, neeei, NEI, nei!") så tenkte kanskje å være en del ute, hvis været tillater det.

Men er det noen som vet om det er vanlig at valper er redd for bjeffing (fra andre hunder altså). Hun piler som sagt enten hjem (hvis vi har gått under 100m fra huset) eller under sofaen (når vi er hjemme) eller til beina mine (hvis vi er ute på tur). Blir det borte etterhvert, uten at jeg blander meg inn.. eller er det noe jeg burde gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. idag var vi på et uønsket veterinær besøk :shocked:

Hun begynte plutselig å hyle noe forferdelig (hjerteskjærende). Spesielt når jeg var nær magepartiet.. Så da ringte vi vet og fikk beskjed om å komme med en gang. Da ble røngten tatt.. og viste seg at hun har spist for mye bein! Så det var en del mageknip og litt forstoppelse.

Så hun fikk smertestillende, og jeg en sprøyte med parafin og litt lett fordøyelig for.

Men skal si jeg ble livredd når hun var så dårlig! Fikk skikkelig mamma instinkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. idag var vi på et uønsket veterinær besøk :shocked:

Hun begynte plutselig å hyle noe forferdelig (hjerteskjærende). Spesielt når jeg var nær magepartiet.. Så da ringte vi vet og fikk beskjed om å komme med en gang. Da ble røngten tatt.. og viste seg at hun har spist for mye bein! Så det var en del mageknip og litt forstoppelse.

Så hun fikk smertestillende, og jeg en sprøyte med parafin og litt lett fordøyelig for.

Men skal si jeg ble livredd når hun var så dårlig! Fikk skikkelig mamma instinkter!

Huffda, det hørtes ikke gøy ut. Men heldigvis slapp hun å operere bort bena! God bedring til nurket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

På tide med litt oppdatering!

Nå er lille frøkna så godt som husrein.. med mindre mor glemmer å ta en av de faste små turene våre ut. Som ikveld for eksempel..

Ellers er hun kjempeflink og sover hele natten, og om dagen er hun veldig flink til å være hjemme alene.. de få timene det blir foreløpig. Vi har også vært med på litt lydighetstreninger, og det går kjempebra, hun går kjempebra ved lineføring med holdt og vendinger så veien fram til Bronsemerke er ikke lang :icon_confused: neida men vi er ihvertfall på vei.

Hun er en veldig lettlært frøken og tar ting nesten med en gang. Og elsker å lære nye ting og få litt utfordringer. Hun har også fått noen faste soveplasser, som er enten ved fotenden, i buret sitt (som står åpent 24/7) eller et sted på det kjølige, deilige gulvet.

Frøkna har også vist seg å være veldig tøff, med andre hunder blant annet. Uansett størrelse, man skulle med andre ord ikke tro hun virkelig er så liten. Så det lønte seg å sosialisere henne så utrolig mye med store hunder når hun var mindre. Nå gjelder det bare å holde det ved like, og unngå uheldige situasjoner.

Fremover blir det trening mot lydighet, for så å trene litt agility. Ellers har vi vurdert disse brukshundgrenene, som spor, søk og rundering, men der må jeg sette meg litt inn i hvordan man trener mot dette og hva som kreves av hver av de forskjellige aktivitetene. Men vi har ihvertfall meldt oss inn i Bærum Brukshundklubb som jeg håper kan hjelpe oss på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Håper du ikke har noe imot at jeg spammer tråden din :)

(isåfall kan det sikkert slettes..)

Idag var vi og lekte på agilitybanen, og Tinka fikk prøve litt på noen hinder:

Bommen:

Tinkabommen1.jpg

Tinkabommen2.jpg

DSC07378.jpg

DSC07379.jpg

DSC07380.jpg

Mønet:

Tpmnet1.jpg

Tpmnet2.jpg

Tpmnet3.jpg

Tpmnet4.jpg

Tpmnet5.jpg

Tpmnet7.jpg

Hun var jo kjempeflink :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvor er hun ifra? En jeg kjenner litt som bor i fredrikstad har også en ureg vov som de mener er phalene.

En tispe, som er temmelig stor :lol:

Herlig er hun! :D

Liker bildene rundt om på sonen her når ørene bare flyr avgårde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er hun ifra? En jeg kjenner litt som bor i fredrikstad har også en ureg vov som de mener er phalene.

En tispe, som er temmelig stor :P

Herlig er hun! :D

Liker bildene rundt om på sonen her når ørene bare flyr avgårde :lol:

Hun er fra Anijan's Kennel, de holder til oppe ved Trysil. Men jeg syntes det hørtes riktig ut at det var en vov som kom seg til fredrikstad..! Vofsen heter ikke Sara og er sort/hvit??

her er siden dems http://www.freewebs.com/tutta/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...