Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp..i bil


SiriEveline

Recommended Posts

Det er nå under 24 timer til jeg skal ut å hente valpen min. Jeg har vært så heldig at reisetiden har gått fra 3,5timer (en vei) til 40min (en vei). Hun (valpen) har vært lite i bil, dvs. jeg vet ikke enda hvordan hun takler det. Hun skal fraktes i et bur (som jeg skal feste i bagasjerommet).

Er den en idé å ta med en annen hund (familiehunden) i bilen sånn at han kan vise henne at det er helt ok å ligge bak der?

Eller er det andre ting jeg bør tenke på?

Målet er en grei tur hjem uten noe varig skade på valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå under 24 timer til jeg skal ut å hente valpen min. Jeg har vært så heldig at reisetiden har gått fra 3,5timer (en vei) til 40min (en vei). Hun (valpen) har vært lite i bil, dvs. jeg vet ikke enda hvordan hun takler det. Hun skal fraktes i et bur (som jeg skal feste i bagasjerommet).

Er den en idé å ta med en annen hund (familiehunden) i bilen sånn at han kan vise henne at det er helt ok å ligge bak der?

Eller er det andre ting jeg bør tenke på?

Målet er en grei tur hjem uten noe varig skade på valpen!

Når jeg hentet min papillon (på litt over 2 mnd) lå han i ett stort bur (i forhold til han :P ) med ett teppe rundt buret. Han sov hele veien (2,5 time) untatt når jeg tok han ut av bilen slik at han skulle få tisse.

Jeg hadde forresten ikke tatt med en ukjent hund i bilen, som ikke hunden kjente fra før av. Den for nok inntrykk når den kommer hjem til deg. Men det er min personlige mening da :lol:

Regner med at oppdretterne har kjørt litt med valpen da? Sånn frem og tilbake til dyrlege ol. Aron var hvertfall godt sosialisert (med bil, mennesker og andre hunder) når han kom til meg.

Lykke til! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle hente valpen min, så var det en ca. 11 timers biltur som vi skulle gjennom før vi var hjemme. Før hadde vi buret bak i bilen, men da var lille valpen helt ulykkelig. Revet vekk fra søsken, mor, og andre hunde"tanter" og "stuet" vekk i et bur i samme bil som fremmede mennesker og fremmede lukter. Da var det ikke fred å få, han gråt, stakkar.

Så da delte jeg buret i to og tok med meg bunnen (med hunden oppi, da), og satt med det på fanget foran i bilen, sammen med meg (jeg var ikke den som kjørte). Det funket veldig fint, han roet seg helt, og vi hadde en helt problemfri biltur hele veien, hvor vi allererede fikk knyttet bånd til hverandre :icon_confused:

Så du kan jo prøve å ha valpen din bak, men min erfaring er at det er best å ha ham framme med deg, så det blir tryggere for hunden. Selv om valpen kanskje har en "sutteklut" med kjente lukter med seg, så er det jo forståelig nok litt skummelt for valpen.

Du har sikkert ikke tenkt å ha hunden din foran i bilen når den blir større, men det kan man øve på senere, når hunden har blitt vant med å sitte i bil, og blitt trygg på deg/dere :lol:

Det kan jo kanskje være en god løsning å ta med familiehundene deres og ha den sammen med valpen bak, men det har jeg ingen erfaring med, men det kan det jovære andre her som har :P

Lykke til med valpen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også hatt valpen på fanget, og laget en liten plass på gulvet ved baksetet eller noe der den kan ligge når den sovner/når du ikke orker ha den på fanget.

Spurte oppdretter om jeg burde kjøpe et bur å ha den i (skulle kjøre fra norge til danmark, 10 timer pluss pauser), men hun sa at han burde være i nærheten av meg. Og det skjønner jeg veldig godt egentlig, det er jo ganske traumatisk egentlig, å bare bli revet bort fra mammaen sin på den måten. Og er den i tillegg ikke så godt vant med bil er det jo desto bedre å ligge på et trygt fang :icon_confused:

Vi har en caravelle (stor bil), så hadde en kurv rett bak forsetene der han kunne gå fra fanget/gulvet foran meg til kurven som han ville.

Kan godt skjønne at du vil lære den å ligge bak først som sist, men det har du nok av tid til, vil ikke anbefale deg å gjøre det når du henter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt valpen på fanget :icon_confused: Du tar den fra sikre omgivelser, til et helt nytt sted da er det fint for den (og deg) å ha den på fanget.

Ha den på fanget er dessverre uaktuelt (burde kanskje ha nevnt det i emnebeskrivelsen) da jeg kjører selv og ingen som har mulighet til å være med meg. Ellers ville det ikke vært tvil om hvor jeg ville hatt den (på fanget).

Men kanskje legge et fleeceteppe over buret da.

Jeg hadde forresten ikke tatt med en ukjent hund i bilen, som ikke hunden kjente fra før av. Den for nok inntrykk når den kommer hjem til deg. Men det er min personlige mening da

Regner med at oppdretterne har kjørt litt med valpen da? Sånn frem og tilbake til dyrlege ol. Aron var hvertfall godt sosialisert (med bil, mennesker og andre hunder) når han kom til meg.

Ja du sier noe der, kanskje ikke noe hjelp i å ha en fremmed hund egentlig. Men hvis noen har noe erfaring med det hadde det vært fint å høre.

Har forstått at det eneste den har kjørt i bil er noen ganger til væterinær, men ikke noe spesielt utenom. Altså den er bare vant til noen korte turer. Men hun skal jo kjøre den til Gardermoen (der jeg henter den) så da vil jeg jo spørre hvordan det gikk, så vet jeg jo litt hva jeg kan vente.

Heldigvis er det ikke lange turen, men er litt redd for trafikk da :S *krysser fingrene* Jeg har jo ikke lyst å ha valpen lenger enn nødvendig baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Slapp av, det går fint. Jeg kjørte også alene og henta valp (ca 18 timers kjøring med valpen hjem) og satte buret ved siden av meg i fremsetet og festa det så godt som mulig. Selvfølgelig ikke helt trafikksikkert, men sånn måtte det bli. Regn med litt syting i starten, men det går greit over hvis du ikke lager noen stor sak ut av det. *kremt* og husk å se på veien og ikke den nye lille :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der, kanskje ikke noe hjelp i å ha en fremmed hund egentlig. Men hvis noen har noe erfaring med det hadde det vært fint å høre.

Har forstått at det eneste den har kjørt i bil er noen ganger til væterinær, men ikke noe spesielt utenom. Altså den er bare vant til noen korte turer. Men hun skal jo kjøre den til Gardermoen (der jeg henter den) så da vil jeg jo spørre hvordan det gikk, så vet jeg jo litt hva jeg kan vente.

Heldigvis er det ikke lange turen, men er litt redd for trafikk da :S *krysser fingrene* Jeg har jo ikke lyst å ha valpen lenger enn nødvendig baki der.

Når jeg var i Malmø å hentet minsten her i huset hadde jeg med eldstemann. Aner ikke om det hadde noe å si faktisk. Om den eldste er trygg og god, som synes biltur er hyggelig, så ser jeg ikke noe grunn til å droppe å ha han med. Det kan jo ikke skade valpen å ha en voksen, trygg og rolig hund i bilen, selv om den er fremmed.

40 min hjem er ikke lange tiden, så det går nok fint :icon_confused: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, det går fint. Jeg kjørte også alene og henta valp (ca 18 timers kjøring med valpen hjem) og satte buret ved siden av meg i fremsetet og festa det så godt som mulig. Selvfølgelig ikke helt trafikksikkert, men sånn måtte det bli. Regn med litt syting i starten, men det går greit over hvis du ikke lager noen stor sak ut av det. *kremt* og husk å se på veien og ikke den nye lille :rolleyes:

Det hørtes ganske smart ut egentlig. Det er jo bare å stroppe det fast rundt setet, burde jo være ganske trygt (fester jo møbler med det på hengeren).

Ellers så får jeg kanskje vurdere å ta med eldstemannen, han digger å kjøre bil. (stakkaren tok jo faktisk to fly når han var baby, i ganske mange timene). Ikke det at det er grunnen til at han liker bilkjøring, har vel heller noe med at vi bodde i Mexico å gjøre og bilturene var jo rundt 11 timer når vi var på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg henta Stitch putta jeg han i buret bak i bilen å kjørte. Han syntes synd på seg selv i sånn ca. 3 minutter og så sovnet han. Så hadde vi en liten "sjarmoffensiv" på Bastøfergen, før det var inn i bilen igjen og kjørte, de tredve minuttene det tar, hjem uten en lyd. Har heller aldri gitt fra seg lyd i bilen etter det da. Men nå skal det jo tillegges at han hadde kjørt et par ganger fra Askim til Kløfta (og tilbake igjen) før jeg henta han.

Kjøre bil er noe de fleste hunder må lære. så derfor bør man ikke "dille" for mye med dem i forhold til det. Det er klart at hvis hunden er hysterisk, spyr og driter ned buret, må man ta mer hensyn til den, men jeg ville prøvd meg frem litt jeg. Piper den og er urolig, kjør videre. Er den hysterisk så han den i nærheten (i bur), så den vet at den ikke er alene. En annen ting som er viktig er jo å huske på at du kjører alene og derfor bør ha mest mulig kontroll på veien - ikke engasjere deg for mye med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er viktig er jo å huske på at du kjører alene og derfor bør ha mest mulig kontroll på veien - ikke engasjere deg for mye med valpen.

Ja, pappa ringte meg for litt siden og la veldig mye trykk på det. Det er jo mye bedre med en pipende bikkje enn en alvorlig (eller ikke så alvorlig også) krasj.

Sammenlignet med mange av dere andre på forumet, er jo 40min ikke lange veien i bil. Eneste er hvis det skulle bli kø, men da er det jo veldig rolig kjøring (så burde ikke bli kvalm av det ihvertfall). Også er det jo ganske kaldt ute, så det blir heller ikke noe overopphetet bil.

Ellers i buret hadde jeg tenkt å ha et fleeceteppe bare, istedenfor sengen sin. Litt kjipt hvis hun spyr eller bærsjer i senga si og den må vaskes første dagen. Det er vel helt greit det? Eller er det fy-fy med litt hard å ligge på? Skal jeg evt. ha to fleecetepper?

Kommer mange spørsmål her, men merker jeg begynner å bli ganske spent allerede, og så vil jeg gjøre alt så riktig som mulig. Og man får så fine svar her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke aviser i bånn og legge et håndkle på toppen :icon_confused: Så behøver du ikke vaske nedspydd pledd.

Jeg henta valpen min på søndag og vi hadde 8 timers tur :lol: Var heller ikke vandt med bilkjøring. Hun ula litt i starten og etter hver gang vi stoppa for tissing, men roa seg fortere etter hver gang så det gikk veldig bra. Ikke ble hun syk eller tissa i buret heller!

Jeg vil virkelig ikke anbefale å ha valpen på fanget på seg selv eller sidemann når man kjører... Ny valp er spennende og jeg er sikker på at man ikke klarer å la vær å gløtte ned på valpen av og til når man kjører. Det skal jo bare et lite sekund uoppmerksomhet til før ulykken er et faktum.

Nei start som du vil fortsette og ha valpen i bur fra første tur, men sett gjærne buret i baksete festet med belter på forsvarlig vis, sånn at hun kan se deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pappa ringte meg for litt siden og la veldig mye trykk på det. Det er jo mye bedre med en pipende bikkje enn en alvorlig (eller ikke så alvorlig også) krasj.

Sammenlignet med mange av dere andre på forumet, er jo 40min ikke lange veien i bil. Eneste er hvis det skulle bli kø, men da er det jo veldig rolig kjøring (så burde ikke bli kvalm av det ihvertfall). Også er det jo ganske kaldt ute, så det blir heller ikke noe overopphetet bil.

Ellers i buret hadde jeg tenkt å ha et fleeceteppe bare, istedenfor sengen sin. Litt kjipt hvis hun spyr eller bærsjer i senga si og den må vaskes første dagen. Det er vel helt greit det? Eller er det fy-fy med litt hard å ligge på? Skal jeg evt. ha to fleecetepper?

Kommer mange spørsmål her, men merker jeg begynner å bli ganske spent allerede, og så vil jeg gjøre alt så riktig som mulig. Og man får så fine svar her på forumet!

Jeg kjørte 9+ timer med mine to voksne sloughis baki varebilen, og valpen framme i passasjersetet. Uten bur, faktisk - jeg hadde ikke noe i hans størrelse. Det gikk heldigvis helt fint, og han sov stort sett hele veien. Jeg hadde et to-tre fleecepledd som han kunne ligge på, og så pakket jeg min deilige, teddypelsfórede jakke rundt og over ham. Når veien var rett og fin, la jeg den ene hånda oppå ham og koste litt med ham. Men jeg kjørte utrolig defensivt hele veien (det ble derfor to timer lenger å kjøre FRA enn da jeg kjørte TIL oppdretteren - men det var helt greit).

Når du kjører, så husk å holde GOD AVSTAND til bilen foran deg. Hvis valpen plutselig skulle bli bilsyk eller noe sånt, så er det ikke til å unngå at du blir litt distrahert. Normalt skal du kunne telle 1001-1002-1003, men med ny valpepassasjer bør du ihvertfall kunne telle til 1005.

Og, ikke for å overdramatisere, men: Vær for sikkerhets skyld også klar hvis noe skulle skje så du må stoppe raskt. Merk deg på forhånd hvor knappen for "katastrofelysene" er på dashbordet (altså den knappen som gjør at alle blinklysene blinker samtidig - den er vanligvis markert med en trekant), slik at du ikke trenger å tenke deg om før du trykker den inn og kjører til side. Husk å ha refleksvest med deg, og ha den innen rekkevidde. Må du ut av bilen, så ta den på deg selv om det er lyst ute. Ikke stopp med mindre du står på en rett og oversiktlig strekning!

Men du skal jo ikke kjøre lange turen, så dette går så bra, så! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte 9+ timer med mine to voksne sloughis baki varebilen, og valpen framme i passasjersetet. Uten bur, faktisk - jeg hadde ikke noe i hans størrelse. Det gikk heldigvis helt fint, og han sov stort sett hele veien. Jeg hadde et to-tre fleecepledd som han kunne ligge på, og så pakket jeg min deilige, teddypelsfórede jakke rundt og over ham. Når veien var rett og fin, la jeg den ene hånda oppå ham og koste litt med ham. Men jeg kjørte utrolig defensivt hele veien (det ble derfor to timer lenger å kjøre FRA enn da jeg kjørte TIL oppdretteren - men det var helt greit).

Når du kjører, så husk å holde GOD AVSTAND til bilen foran deg. Hvis valpen plutselig skulle bli bilsyk eller noe sånt, så er det ikke til å unngå at du blir litt distrahert. Normalt skal du kunne telle 1001-1002-1003, men med ny valpepassasjer bør du ihvertfall kunne telle til 1005.

Og, ikke for å overdramatisere, men: Vær for sikkerhets skyld også klar hvis noe skulle skje så du må stoppe raskt. Merk deg på forhånd hvor knappen for "katastrofelysene" er på dashbordet (altså den knappen som gjør at alle blinklysene blinker samtidig - den er vanligvis markert med en trekant), slik at du ikke trenger å tenke deg om før du trykker den inn og kjører til side. Husk å ha refleksvest med deg, og ha den innen rekkevidde. Må du ut av bilen, så ta den på deg selv om det er lyst ute. Ikke stopp med mindre du står på en rett og oversiktlig strekning!

Men du skal jo ikke kjøre lange turen, så dette går så bra, så! :icon_confused:

Takk for supre tips!

Ja, bil-sikkerheten kommer først. Man kan jo ikke risikere en ulykke pga en valp. Jeg tror dette skal gå bra.

Det med håndkler var jo faktisk en super idé. Har gamle liggende som funker perfekt.. At jeg ikke kom på det tidligere!

Nå er det ikke lenge igjen, jeg gleder meg så utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tips!

Ja, bil-sikkerheten kommer først. Man kan jo ikke risikere en ulykke pga en valp. Jeg tror dette skal gå bra.

Det med håndkler var jo faktisk en super idé. Har gamle liggende som funker perfekt.. At jeg ikke kom på det tidligere!

Nå er det ikke lenge igjen, jeg gleder meg så utrolig!

Ja, håndklær er finfine greier. Gamle håndklær er også fine å bruke til å tørke opp valpetiss rundt om i huset. Jeg har selv en stabel som ligger klar i tilfelle valpegutten skulle skvette en dråpe. Håndklærne vasker jeg så på 60 grader og bruker dem om igjen. Deretter får de en pensjonisttilværelse i form av bilhåndklær, til bruk ved tørking av biksjuke-sikkel og -oppkast, pluss til tørking av skitt av vinduer og vinduspussere og lykter og sånt. Jeg river dem opp i biter i vaskeklut-størrelse og bruker dem, og så hiver jeg dem etterpå. :icon_confused:

Jeg føler virkelig med deg i disse siste timene før du henter valpen! Det er virkelig nervepirrende, på en god måte. Selv bor jeg bare 10 minutter fra Gardermoen, og oppdretter-venner bruker meg ofte som "mellomstasjon" når folk skal komme med fly og hente valper fra dem. Jeg har sett mange forventningsfulle ansikter, kan du tro. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håndklær er finfine greier. Gamle håndklær er også fine å bruke til å tørke opp valpetiss rundt om i huset. Jeg har selv en stabel som ligger klar i tilfelle valpegutten skulle skvette en dråpe. Håndklærne vasker jeg så på 60 grader og bruker dem om igjen. Deretter får de en pensjonisttilværelse i form av bilhåndklær, til bruk ved tørking av biksjuke-sikkel og -oppkast, pluss til tørking av skitt av vinduer og vinduspussere og lykter og sånt. Jeg river dem opp i biter i vaskeklut-størrelse og bruker dem, og så hiver jeg dem etterpå. :icon_confused:

Jeg føler virkelig med deg i disse siste timene før du henter valpen! Det er virkelig nervepirrende, på en god måte. Selv bor jeg bare 10 minutter fra Gardermoen, og oppdretter-venner bruker meg ofte som "mellomstasjon" når folk skal komme med fly og hente valper fra dem. Jeg har sett mange forventningsfulle ansikter, kan du tro. :lol:

Ja det er kjempe spennende. Med familien har vi alltid hatt hund, men dette er første gangen jeg får egen. Så det blir nok kjempespennende og gøy, men ikke minst slitsom og frustrerende noen ganger (tiss/bærsj på gulvet når jeg har dårlig tid f.eks.) Men alt går nok kjempebra, det er jo mye jobb med valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig bra. Fikk vite av oppdretter at hun nok ville tisse eller bærsje, men det ville ikke Tinka ha noe av, før hun selvfølgelig var godt inni buret. Så da stoppet jeg og fikk byttet håndkle og ikke lenge etter sovnet hun. Resten av tiden vet jeg ikke om hun sov eller bare var stille men alt gikk ihvertfall bra.

Så nå er bilkjøring bare kult, og har hendt i det siste på korte turer at jeg bare har hatt henne på et håndkle ved "beina" til passasjersetet foran. Da prøvde hun å komme til meg i to sekunder, men nå bare legger hun seg rett ned og slapper av/sover. Utrolig deilig med en så rolig hund for å si det sånn. Og når hun er i buret nå, er det litt piping men stille etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håndklær er finfine greier. Gamle håndklær er også fine å bruke til å tørke opp valpetiss rundt om i huset. Jeg har selv en stabel som ligger klar i tilfelle valpegutten skulle skvette en dråpe. Håndklærne vasker jeg så på 60 grader og bruker dem om igjen. Deretter får de en pensjonisttilværelse i form av bilhåndklær, til bruk ved tørking av biksjuke-sikkel og -oppkast, pluss til tørking av skitt av vinduer og vinduspussere og lykter og sånt. Jeg river dem opp i biter i vaskeklut-størrelse og bruker dem, og så hiver jeg dem etterpå. :whistle:

Jeg føler virkelig med deg i disse siste timene før du henter valpen! Det er virkelig nervepirrende, på en god måte. Selv bor jeg bare 10 minutter fra Gardermoen, og oppdretter-venner bruker meg ofte som "mellomstasjon" når folk skal komme med fly og hente valper fra dem. Jeg har sett mange forventningsfulle ansikter, kan du tro. :ahappy:

Også kan man bruke "Jif engangsvåtmopper(?)" til å tørke etter at man har tatt bort, så slepper man en stor og tung vaskebøtte til å fjerne evt. lukt med :ahappy: Torky(?) fungerer også finfint til valpetiss. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan man bruke "Jif engangsvåtmopper(?)" til å tørke etter at man har tatt bort, så slepper man en stor og tung vaskebøtte til å fjerne evt. lukt med :whistle: Torky(?) fungerer også finfint til valpetiss. :rolleyes:

Nå bruker jeg Torky for å tørke opp uhellene med, og så heller jeg litt klor på litt Torky og vasker over. Fjerner også lukten, sp hunden ikke ønsker å tisse der igjen.

Vel har prøvd en sånn anti-bit/tiss spray nå de siste gangene, og har fungert like bra. Hun har aldri tisset to ganger på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...