Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjortebein


Ninahz

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle sammen

Jeg har en svigermor som er kokkelærer, det fører med seg en hel del godis til bikkjene, gjerne i form av bein fra ulike dyr. Akkurat i øyeblikket har jeg en kasse rå hjortebein de har fått ett hver og koser seg grådig ja.

Kan ikke noen gi meg en innføring i "what to do and what not to do" iforhold til bein. Skal jeg fryse dem? Vi snakka om å henge dem til tørk i garasjen, er dette anbefalt?

Skrevet
Hei alle sammen

Jeg har en svigermor som er kokkelærer, det fører med seg en hel del godis til bikkjene, gjerne i form av bein fra ulike dyr. Akkurat i øyeblikket har jeg en kasse rå hjortebein de har fått ett hver og koser seg grådig ja.

Kan ikke noen gi meg en innføring i "what to do and what not to do" iforhold til bein. Skal jeg fryse dem? Vi snakka om å henge dem til tørk i garasjen, er dette anbefalt?

Du kan både fryse og tørke dem. Sålenge de ikke blir varmebehandlet er dette kjempegod mat for hundene :)

Skrevet

Okay, jeg har fått med meg at fårebein er ikke skal gis, dette stemmer ikke sant?

Herlig å ha sånn tilgang på bein, de koser seg skikkelig her. Han ene har ikke fått råe bein før, har vært helt mega fokusert her. Er det lurt å begrense tilgangen, tenker litt på magen hans, ikke så mye kjøtt og slintrer på det han fikk.

Skrevet
Okay, jeg har fått med meg at fårebein er ikke skal gis, dette stemmer ikke sant?

Herlig å ha sånn tilgang på bein, de koser seg skikkelig her. Han ene har ikke fått råe bein før, har vært helt mega fokusert her. Er det lurt å begrense tilgangen, tenker litt på magen hans, ikke så mye kjøtt og slintrer på det han fikk.

Jeg gir allslags bein, får også. Så lenge det er rått er ingen dyreslag forbudt.

I begynnelsen vil jeg begrense litt, for de kan bli veldig tørste og VELDIG harde i magen om de er uvant med bein. Gubben kan nå spise full dagsrasjon i bein uten nevneverdige problemer, valpis får bare 2 x i uka foreløbig. (dette er mest for at hun ikke skal få for mye kalsium i forhold til fosfor, det kan skade benvekst på valper. Når hun er rundt 1 1/2 vil hun få ben så ofte som mulig)

Skrevet

Okay, men da takker jeg for hjelpen, ender opp med en halv dypfryser med bein til to bikkjer på ca 3 kg, mer eller mindre galskap- men en god galskap.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...