Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett av blandingsvalper


PsychoLynx

Recommended Posts

Sånne annonser gjør meg kvalm ;)

" 'Reinrasa' cocker-borderweilere er planlagt.

Mamman er 'blanding' av Rott og weiler:)

(utstillt, premiert, hd/ad a, øyelyst fri og fa godkjent)

Pappan er 'reinrasa' border spaniel:)

(cocker spaniel - border collie)

Mamman er hos pappan for tiden.

Hvis det blir valper er de forventa om ca 70 dager.

Rottweilere er, med rette oppdragelse (konsekvent og streng men snill hånd), en bedre familiehund enn feks. en golden retriever.

Border collie er trent en ekstrem god gjeterhund.

Og cocker spanieler er godlynte og hengivene selskapshunder, samtidig som de er gode fuglehunder.

Disse tre hunder blanda gir den perfekte familihunden, som passer-på hele familien.

Den kan være litt av en sofagris, samtidig være en god tur kamerat, jaktkompis eller hjelpe passe sauer eller andre dyr (eller barna?).

Hvis du er intr ikke nøl med å ta kontakt.

Pris kan diskuteres. "

Dette er folk som tror de vet hva de gjør når de blander disse rasene. De tenker ikke på hvor mange år det tar for å få en fullverdig rase!

Arg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var sååå enkelt, jeg.. Blande en dæsj av den egenskapen, med den andre og så den tredje - og vips har man en perfekt hund, liksom..

(For man sørger selvsagt på å IKKE få borderens stress, cockerens usunne ører og epilepsi, rottweilerens mot og styrke når border-genene bare vil "snappe" littegranne med tennene..)

Men, men - julen er jo miraklenes tid - og siden de venter valper om 70 dager er det jo en uke til tispen skal parres, så man kan jo håpe at de ikke greier å parre seg i det minste...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i mot blandings avl! ok uhell kan sje.men fleste blandings hundene er nåkk ikke uhell.iså fall er folk ALT for uforsiktig med tispene sine! finnes så mange flotte og fine rasehunder å velge i!

ser bare fordeler med rase hund jeg.

-du vet hvilken sjukdomma du skal være obs på!

-Du får med stavtavle, så du vet kor hunden kommer fra og du får brukt hunden, til utstilling.

Synes fleste blandinger til salgs er over prise som bare det!! MAX 4000synes jeg!.

værste er jo når man blander med populærer raser tror folk dei kan ta ekstra bare fordi ene foreldren er populær!

Og om dei har 2hunder som er reinrasa men det er utenstamtavle, så ikke tro på det er reinrasa! du har jo ingen bevis på det da..hund uten stamtavle i mine øyner = blanding

Men sann som det er sagt synes jeg ikke blandinger har mindre verdi livsmessig! Finnes masse flotte blandinger også! Men MAsse finere resinrasa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne annonser gjør meg kvalm :icon_confused:

" 'Reinrasa' cocker-borderweilere er planlagt.

Mamman er 'blanding' av Rott og weiler:)

(utstillt, premiert, hd/ad a, øyelyst fri og fa godkjent)

Pappan er 'reinrasa' border spaniel:)

(cocker spaniel - border collie)

Mamman er hos pappan for tiden.

Hvis det blir valper er de forventa om ca 70 dager.

Rottweilere er, med rette oppdragelse (konsekvent og streng men snill hånd), en bedre familiehund enn feks. en golden retriever.

Border collie er trent en ekstrem god gjeterhund.

Og cocker spanieler er godlynte og hengivene selskapshunder, samtidig som de er gode fuglehunder.

Disse tre hunder blanda gir den perfekte familihunden, som passer-på hele familien.

Den kan være litt av en sofagris, samtidig være en god tur kamerat, jaktkompis eller hjelpe passe sauer eller andre dyr (eller barna?).

Hvis du er intr ikke nøl med å ta kontakt.

Pris kan diskuteres. "

Dette er folk som tror de vet hva de gjør når de blander disse rasene. De tenker ikke på hvor mange år det tar for å få en fullverdig rase!

Arg!

Nå har de nesten nettopp lakt ut en ny annonse med det samme i! :)

"Cockerborderweilere ventes" liksom! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sørst skal blande raser, så synes jeg i alle fall at de burde holde seg innen for gruppene. Å blande en gjjeter med en fuglehund eller en vokter, for meg blir det riv ruskende galt. Nå er jeg mot bevisst blanding uansett. Men litt fornuft må man da kunne bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sørst skal blande raser, så synes jeg i alle fall at de burde holde seg innen for gruppene. Å blande en gjjeter med en fuglehund eller en vokter, for meg blir det riv ruskende galt. Nå er jeg mot bevisst blanding uansett. Men litt fornuft må man da kunne bruke!

Tja, jeg tror ikke resultatet blir så mye bedre om man blander en pinscher med en landseer enn om man blander det med en manchester terrier gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den annonsen skrev jeg et impulsivt svar på fordi den var så merkelig og provoserende.Men så følte jeg meg kjempeslem og tenker at jeg ikke har noe med det sånn egentlig,så jeg visket alt ut og fortsatte med å se julefilmer:-)

Den blandingen kan da umulig bli noe greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror ikke resultatet blir så mye bedre om man blander en pinscher med en landseer enn om man blander det med en manchester terrier gitt.

Resultatet vil i alle fall bli bedre dersom man blander en terrier med en terrier fremfor å blande en terrier med en pinscher. Litt "enkel" tankegang og greit å ikke blande en vokter med en jeger eller en vokter med en gjeter. Kan være jeg forklarte meg litt kinkig, men ser ikke noen annen måte å formulere det på enn at om man nå på død og liv skal lage blandingsvalper, at man holder seg innenfor de raser som er ganske så like fremfor å parre to motsetninger. Det vil alltid finnes unntak der også, om man virkelig ønsker å kverulere. ;-)

Inustaff: Like greit å sitte på fingrene, de vil allikevel ikke bry seg noe om det. Også er det mange morsomme filmer nå i jula :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockerborderweilere ventes

Beskrivelse

Cocker-border-weilere ventes om ikke helt 70 dager.

Kjempe fine familie hunder.

Mamman er reinrasa Rottweiler:)

(utstillt, premiert, hd/ad a, øyelyst fri og fa godkjent)

Frisk, snill, rolig og veldig tålmodig dame:)

Pappan er blanding av Border Collie og Cocker Spaniel:)

En frisk liten, sprek og lydig gutt.

Rottweilere er, med rette oppdragelse (konsekvent og streng men snill hånd), en bedre familiehund enn feks. en golden retriever.

Border collie er trent en ekstrem god gjeterhund.

Og cocker spanieler er godlynte og hengivene selskapshunder, samtidig som de er gode fuglehunder.

Disse tre hunder blanda gir en perfekt familiehund, som passer-på hele familien.

Den kan være litt av en sofagris, samtidig være en god tur kamerat, jaktkompis eller hjelpe passe sauer eller andre dyr (eller barna?).

Hvis du er intr ikke nøl med å ta kontakt.

Pris kan diskuteres.

Kun seriøse henvendelser

Her finner du et bilde av pappan:

FINN-kode: 15776251

av mamman kan fås på melding:)

:):icon_confused:

Øhm, sofagris og jakthund!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet vil i alle fall bli bedre dersom man blander en terrier med en terrier fremfor å blande en terrier med en pinscher. Litt "enkel" tankegang og greit å ikke blande en vokter med en jeger eller en vokter med en gjeter. Kan være jeg forklarte meg litt kinkig, men ser ikke noen annen måte å formulere det på enn at om man nå på død og liv skal lage blandingsvalper, at man holder seg innenfor de raser som er ganske så like fremfor å parre to motsetninger. Det vil alltid finnes unntak der også, om man virkelig ønsker å kverulere. ;-)

Jeg er ikke helt enig med deg der heller jeg. Kan meget vel se for meg at det gir et langt bedre resultat å blande en silky terrier med en chi, enn om den blandes med en tysk jaktterrier. Eller om man blander en blander en dvergschnauzer med en wheaten heller enn med en berner sennen. Rasene i en gruppe er ikke automatisk typelike hunder - og det er vel typelike hunder du mener å si man bør forholde seg til. Ja, det er litt flisespikkeri fra min side her, men siden ingen av oss ønsker blandingsavl likevel så tåles vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med deg der heller jeg. Kan meget vel se for meg at det gir et langt bedre resultat å blande en silky terrier med en chi, enn om den blandes med en tysk jaktterrier. Eller om man blander en blander en dvergschnauzer med en wheaten heller enn med en berner sennen. Rasene i en gruppe er ikke automatisk typelike hunder - og det er vel typelike hunder du mener å si man bør forholde seg til. Ja, det er litt flisespikkeri fra min side her, men siden ingen av oss ønsker blandingsavl likevel så tåles vel det?

Ja, det er flisespikkeri.

Jeg tåler fint andres meninger jeg, enten de er like mine eller ei. Og har man sterkt behov for flisespikking fra tid til annen, så er det bare hyggelig å hjelpe. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den annonsen skrev jeg et impulsivt svar på fordi den var så merkelig og provoserende.Men så følte jeg meg kjempeslem og tenker at jeg ikke har noe med det sånn egentlig,så jeg visket alt ut og fortsatte med å se julefilmer:-)

Den blandingen kan da umulig bli noe greier..

Jeg kunne heller ikke la være å sende en mail på... Og jeg sendte den... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høhøh...jeg skrev en..så tenkte jeg..Næh..

Så tenkte jeg..Joda,må bare skrive den litt "penere".

Så begynte jeg og fingrene løp på tastaturet.Når jeg leste over den 2 mailen fant jeg ut..Nææææh.

Ble ikke bedre den så..

BDD Girl : Ja det er bedre å roe seg ned med noen julefilmer,istedenfor å la seg engasjere og provosere av slikt.Hihihi..Jeg må si jeg har aldri sett maken til annonse!

Hvem er jeg til å dømme de liksom..?Noen andre klarer sikkert å fortelle dem hva dem mener,så jeg trenger ikke gjøre det i et svakt øyeblikk!høh

Hva skrev du da Linda Marie?Nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.... for en blanding da! Spørs om det er litt vanskelig å forutse dette kullet... Man kan vel håpe at noen blir som faren og noen som mora - og ingen blir midt imellom..... Jeg ville ikke hatt en voktende, stresset snapper på 40kg som familiehund iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høhøh...jeg skrev en..så tenkte jeg..Næh..

Så tenkte jeg..Joda,må bare skrive den litt "penere".

Så begynte jeg og fingrene løp på tastaturet.Når jeg leste over den 2 mailen fant jeg ut..Nææææh.

Ble ikke bedre den så..

BDD Girl : Ja det er bedre å roe seg ned med noen julefilmer,istedenfor å la seg engasjere og provosere av slikt.Hihihi..Jeg må si jeg har aldri sett maken til annonse!

Hvem er jeg til å dømme de liksom..?Noen andre klarer sikkert å fortelle dem hva dem mener,så jeg trenger ikke gjøre det i et svakt øyeblikk!høh

Hva skrev du da Linda Marie?Nysgjerrig!

Mer eller mindre det jeg skrev på slutten av trådstarter`n. At de ikke kan ha mye peiling på hund, og at det tar årevis før en rase blir til. Og at slike ikke burde hatt hund i det hele tatt. jada, det var sikkert unødvendig og fullstedig dømmende. Men jeg klarte ikke la være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hoppe inn og si(uten å ha lest hele tråden, jeg har dårlig tid), at jeg er veldig glad for at noen har funnet på å mixe rottweiler og dobermann. For i mine øyne er dobermannens utseende og egenskaper, ikke heeelt det jeg ville ha. Rottweilerns utseende og egenskaper er heller ikke helt det jeg ville ha. Så når jeg fikk en mix av det, så fikk jeg det jeg ville ha! (i Roya) Jeg fikk kanskje litt mer enn jeg ventet, men det hadde jeg også fått med en ren dober, eller en ren rottis. Jeg synes Roya er myye penere enn ren dober eller rottis, og hun er også i lynne akkurat slik jeg ville(om enn litt tøff/dominant/voktete, men alt kan man ikke få servert på et sølvfat, dette kunne jeg jo like gjerne fått i en rottis, f.eks).

Så, jeg er glad hun er blitt til, men jeg synes folk skulle passe på å ikke avle for mye, for ofte, og for mange kull. Og at de tenkte gjennom kullene sine, hva hundene skulle brukes til, at de helsesjekket foreldrene, om de nå absolutt må avle blandinger.

(nå har jeg sikkert formulert meg feil på flere punkter men jeg har ikke tid til mer, kikker innom seinere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hoppe inn og si(uten å ha lest hele tråden, jeg har dårlig tid), at jeg er veldig glad for at noen har funnet på å mixe rottweiler og dobermann. For i mine øyne er dobermannens utseende og egenskaper, ikke heeelt det jeg ville ha. Rottweilerns utseende og egenskaper er heller ikke helt det jeg ville ha. Så når jeg fikk en mix av det, så fikk jeg det jeg ville ha! (i Roya) Jeg fikk kanskje litt mer enn jeg ventet, men det hadde jeg også fått med en ren dober, eller en ren rottis. Jeg synes Roya er myye penere enn ren dober eller rottis, og hun er også i lynne akkurat slik jeg ville(om enn litt tøff/dominant/voktete, men alt kan man ikke få servert på et sølvfat, dette kunne jeg jo like gjerne fått i en rottis, f.eks).

Så, jeg er glad hun er blitt til, men jeg synes folk skulle passe på å ikke avle for mye, for ofte, og for mange kull. Og at de tenkte gjennom kullene sine, hva hundene skulle brukes til, at de helsesjekket foreldrene, om de nå absolutt må avle blandinger.

(nå har jeg sikkert formulert meg feil på flere punkter men jeg har ikke tid til mer, kikker innom seinere.)

Selv om du var heldig med din hund, så betyr ikke det at alle rottis/dobber blandinger blir like greie. Jeg har selv en fantastisk blanding av golden/dobber/schäfer. Men jeg ønsker likevel ikke bevisst blanding av disse. Da kreves det årelang planlegging og mange mislykkede forsøk før man har en "solid" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of course syns man sin hund er perfekt, og hvem vil vel ikke ha en kloning av sin egen. "Rottman" syns jeg ikke noe om, når de reklamerer for det og parrer med vilje. Det har blitt en slags trend. Rasene er ikke så veldig ulike i gemytt og man får mer kraftige dobbiser eller mer slankerer rottiser om man leter, hvis det absolutt er så viktig med den lille forskjellen. :rolleyes: Hvordan vet du hvordan en dobermann er kontra en rottweiler og hva som er forskjell på denne blandingen? Jeg bare lurer, for jeg har møtt flere mixer at sorten og de oppfører seg ikke noe annerledes enn verken dobermann eller rottweiler, så der er det ikke så mye som skiller seg markant ut.

At folk syns visse mixer er fine er ok det, jeg syns også det på noen typer, men denne bevisste blandingen og reklamen for slikt har jeg ingenting til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...