Jump to content
Hundesonen.no

Fastbitt

Bjørg Eva

Recommended Posts

Har noen her inne prøvd fastbittet som NBF har i nettbutikken? Hunden min er ikke videre glad i gummislange-følelsen og jeg har løsbittene fra NBF og tenkte kanskje det fastbittet var greit å bruke også? Hvilken størrelse har du i så fall til din hund?

Har ikke det selv, men spørte og gravde litt da jeg møtte en border collie hann på nrh trening som hadde dette fastbittet... Hun hadde det største, men hadde forkortet "puta" og sydd sammen så den ikke skulle bli så lang...

Håper det hjalp litt..? :blink:

Jupp, det var i grunn det jeg lurte på om den midtdelen ble veldig lang for min ikke så brede hund? Det minste er vel i grunn for hunder som er mye mindre enn min...

Ellers så er det også helt greit? Halsbåndet i seg selv osv tenker jeg på, sånn med justeringsmuligheter og sånn?

• 3 weeks later...
hva er fatbitt eller NBF? har hørt ingen spørsmål er for dumme :brr::brr:

Fastbitt er det hunden bruker å melde på figuranter i runderingen med. Det er et halsbånd med et bitt på som den tar i munnen for å vise fører at den har funnet noe.

På bildet under har Cane en variant av fastbitt rundt halsen. Han biter i den oransje greia og holder den fast og kommer inn til meg for å vise at han har funnet mennesker. Det finnes også noe som heter løsbitt. Løsbitt er bare selve bittet som mange bruker i innlæring for å unngå at hunden melder feil. Da er det gjerne figuranten som har bittet hos seg som hunden så apporterer til hundefører. På konkurranse skal en ha fastbitt. Det finnes også en annen variant av fastbitt enn det jeg har, kalles svenskebitt. Da er det en krok med et hengende bitt på (ser ut som en bitteliten bitepølse) som man fester i halsbåndet som bare henger der og dingler. :D

080426-01.jpg

NBF står for Norsk Brukshundsport Forbund : http://www.norsk-brukshundsport.no/ Når en nevner NBF-konkurranser er det altså konkurranser som arrangeres i henhold til Nordisk brukshundsportprogram. Reglene finner du nok på NBF sine sider.

aha skjønner :brr: fungerer det som et litt stort halsbånd, eller er det no annerledes feste på det??

skjønte i hvertfall litt av det :brr: men at den bare har bittet under innlæring, hva vil det si da??

Min type er et halsbånd ja, så henger bittet på halsbåndet på en måte.

Edit: Hvis du ser nøye på bildet ser du at det buede bittet er festet på begge sider på et halsbånd. Så bittet henger liksom litt nedenfor halsbåndet, for det er bittet som henger i halsbåndet han skal bite på - ikke selve halsbåndet. Han skal bite på den oransje altså, mens du ser kanskje at selve halsbåndet er sort?

Den har ikke bitt bare under trening, trodde jeg skrev det. Mange bruker derimot løsbitt under trening, et løsbitt er bare selve bittet - uten halsbånd liksom, og mange bruker det i innlæringen for å slippe at hunden gjør feil - feks tar opp bittet uten at det er noen der. Det unngår man med løsbitt fordi det er noe figuranten har hos seg og gir til hunden når hunden finner figuranten. Hunden kan dermed ikke melde feil fordi den ikke har noe å melde med for å si det enkelt. :D

I konkurranse skal man som sagt ha fastbitt, enten slik jeg viste på bildet eller et såkalt svenskebitt som man klipser på et halsbånd. Skal se om jeg finner et bilde av svenskebittet.

aha skjønte faktisk ganske mye nå :brr: så figuranten gir bittet til hunden når figuranten blir funnet da :D

Ja, hvis man trener med løsbitt. :brr: Fastbittet henger rundt halsen på hunden hele tiden, så må den ta det opp selv når den finner noen.

dette skal jeg virkelig prøve :brr: hvor langt tid tar det før den tar bittet selv?? regner med at den kobler mer og mer "at når jeg finner menneske skal jeg ha bittet i munnen" :rolleyes:

Det er forskjellig. Jeg begynte rett på fastbitt, og han behøvde hjelp en eller to ganger med å ta det før han skjønte det. :brr: Senere har vi brukt litt mer tid på generalisering, han måtte lære seg at det gjaldt alle mennesker, ikke bare de figurantene han hadde trent på. :D

dette skal jeg virkelig prøve :brr: hvor langt tid tar det før den tar bittet selv?? regner med at den kobler mer og mer "at når jeg finner menneske skal jeg ha bittet i munnen" :rolleyes:

Jeg har brukt løsbitt til nå, men skal begynne å konkurrere neste år så nå må fastbittet på plass :brr: De jeg trener med trener sjeldent med fastbitt pga faren for feilmelding... og melding for langt fra figurant. Problemløsning/forebygging med andre ord :D Tror nok det skal gå greit å introdusere fastbittet for han er så instilt på at han skal hente ett bitt at han må bare koble at han har det selv :P

Det er veldig gøy å drive med :D Hunden får brukt seg på en suveren måte, kan anbefales :P

Jeg har brukt løsbitt til nå, men skal begynne å konkurrere neste år så nå må fastbittet på plass :brr: De jeg trener med trener sjeldent med fastbitt pga faren for feilmelding... og melding for langt fra figurant. Problemløsning/forebygging med andre ord :D Tror nok det skal gå greit å introdusere fastbittet for han er så instilt på at han skal hente ett bitt at han må bare koble at han har det selv :P

Det er veldig gøy å drive med :D Hunden får brukt seg på en suveren måte, kan anbefales :P

Ja, de andre jeg trener med har også brukt løsbitt først. Bare jeg som er kjerring mot strømmen. :brr:

Rundering er utrolig kjekt, og oppbyggende for hunder. De lærer seg å jobbe selvstendig og de synes som regel det er knallkjekt. :P

Ja, de andre jeg trener med har også brukt løsbitt først. Bare jeg som er kjerring mot strømmen. :brr:

Rundering er utrolig kjekt, og oppbyggende for hunder. De lærer seg å jobbe selvstendig og de synes som regel det er knallkjekt. :brr:

Signeres! Og jeg merker på min hund at han er sliten på en helt annen måte i forhold til å trene lydighet på en bane. I skogen får han brukt både hode og kropp på en naturlig måte :D Kjempeflott :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...