Gå til innhold
Hundesonen.no

Fastbitt


Bjørg Eva

Recommended Posts

Har noen her inne prøvd fastbittet som NBF har i nettbutikken? Hunden min er ikke videre glad i gummislange-følelsen og jeg har løsbittene fra NBF og tenkte kanskje det fastbittet var greit å bruke også? Hvilken størrelse har du i så fall til din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det selv, men spørte og gravde litt da jeg møtte en border collie hann på nrh trening som hadde dette fastbittet... Hun hadde det største, men hadde forkortet "puta" og sydd sammen så den ikke skulle bli så lang...

Håper det hjalp litt..? :blink:

Jupp, det var i grunn det jeg lurte på om den midtdelen ble veldig lang for min ikke så brede hund? Det minste er vel i grunn for hunder som er mye mindre enn min...

Ellers så er det også helt greit? Halsbåndet i seg selv osv tenker jeg på, sånn med justeringsmuligheter og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
hva er fatbitt eller NBF? har hørt ingen spørsmål er for dumme :brr::brr:

Fastbitt er det hunden bruker å melde på figuranter i runderingen med. Det er et halsbånd med et bitt på som den tar i munnen for å vise fører at den har funnet noe.

På bildet under har Cane en variant av fastbitt rundt halsen. Han biter i den oransje greia og holder den fast og kommer inn til meg for å vise at han har funnet mennesker. Det finnes også noe som heter løsbitt. Løsbitt er bare selve bittet som mange bruker i innlæring for å unngå at hunden melder feil. Da er det gjerne figuranten som har bittet hos seg som hunden så apporterer til hundefører. På konkurranse skal en ha fastbitt. Det finnes også en annen variant av fastbitt enn det jeg har, kalles svenskebitt. Da er det en krok med et hengende bitt på (ser ut som en bitteliten bitepølse) som man fester i halsbåndet som bare henger der og dingler. :D

080426-01.jpg

NBF står for Norsk Brukshundsport Forbund : http://www.norsk-brukshundsport.no/ Når en nevner NBF-konkurranser er det altså konkurranser som arrangeres i henhold til Nordisk brukshundsportprogram. Reglene finner du nok på NBF sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha skjønner :brr: fungerer det som et litt stort halsbånd, eller er det no annerledes feste på det??

skjønte i hvertfall litt av det :brr: men at den bare har bittet under innlæring, hva vil det si da??

Min type er et halsbånd ja, så henger bittet på halsbåndet på en måte.

Edit: Hvis du ser nøye på bildet ser du at det buede bittet er festet på begge sider på et halsbånd. Så bittet henger liksom litt nedenfor halsbåndet, for det er bittet som henger i halsbåndet han skal bite på - ikke selve halsbåndet. Han skal bite på den oransje altså, mens du ser kanskje at selve halsbåndet er sort?

Den har ikke bitt bare under trening, trodde jeg skrev det. Mange bruker derimot løsbitt under trening, et løsbitt er bare selve bittet - uten halsbånd liksom, og mange bruker det i innlæringen for å slippe at hunden gjør feil - feks tar opp bittet uten at det er noen der. Det unngår man med løsbitt fordi det er noe figuranten har hos seg og gir til hunden når hunden finner figuranten. Hunden kan dermed ikke melde feil fordi den ikke har noe å melde med for å si det enkelt. :D

I konkurranse skal man som sagt ha fastbitt, enten slik jeg viste på bildet eller et såkalt svenskebitt som man klipser på et halsbånd. Skal se om jeg finner et bilde av svenskebittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal jeg virkelig prøve :brr: hvor langt tid tar det før den tar bittet selv?? regner med at den kobler mer og mer "at når jeg finner menneske skal jeg ha bittet i munnen" :rolleyes:

Det er forskjellig. Jeg begynte rett på fastbitt, og han behøvde hjelp en eller to ganger med å ta det før han skjønte det. :brr: Senere har vi brukt litt mer tid på generalisering, han måtte lære seg at det gjaldt alle mennesker, ikke bare de figurantene han hadde trent på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal jeg virkelig prøve :brr: hvor langt tid tar det før den tar bittet selv?? regner med at den kobler mer og mer "at når jeg finner menneske skal jeg ha bittet i munnen" :rolleyes:

Jeg har brukt løsbitt til nå, men skal begynne å konkurrere neste år så nå må fastbittet på plass :brr: De jeg trener med trener sjeldent med fastbitt pga faren for feilmelding... og melding for langt fra figurant. Problemløsning/forebygging med andre ord :D Tror nok det skal gå greit å introdusere fastbittet for han er så instilt på at han skal hente ett bitt at han må bare koble at han har det selv :P

Det er veldig gøy å drive med :D Hunden får brukt seg på en suveren måte, kan anbefales :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt løsbitt til nå, men skal begynne å konkurrere neste år så nå må fastbittet på plass :brr: De jeg trener med trener sjeldent med fastbitt pga faren for feilmelding... og melding for langt fra figurant. Problemløsning/forebygging med andre ord :D Tror nok det skal gå greit å introdusere fastbittet for han er så instilt på at han skal hente ett bitt at han må bare koble at han har det selv :P

Det er veldig gøy å drive med :D Hunden får brukt seg på en suveren måte, kan anbefales :P

Ja, de andre jeg trener med har også brukt løsbitt først. Bare jeg som er kjerring mot strømmen. :brr:

Rundering er utrolig kjekt, og oppbyggende for hunder. De lærer seg å jobbe selvstendig og de synes som regel det er knallkjekt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de andre jeg trener med har også brukt løsbitt først. Bare jeg som er kjerring mot strømmen. :brr:

Rundering er utrolig kjekt, og oppbyggende for hunder. De lærer seg å jobbe selvstendig og de synes som regel det er knallkjekt. :brr:

Signeres! Og jeg merker på min hund at han er sliten på en helt annen måte i forhold til å trene lydighet på en bane. I skogen får han brukt både hode og kropp på en naturlig måte :D Kjempeflott :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...