Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp kvalt i hundebag


Tøfflus

Recommended Posts

Huff, kjempetragisk. Nå var det ikke så mye informasjon i artikkelen. Men jeg ville aldri putta en hund i den der baggen og lukket glidelåsen. Virket som om hun hadde brukt det som et bur liksom. Og det måtte jo være mørkt og nifst for valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk.... Men har hun virkelig forlatt valpen sin inni den der? :)

Tydeligvis lenge nok til at den greide å tygge av nok av døren til å bli kvalt OG dø før noen la merke til det. Du trenger ikke å være så himla glup for å skjønne at slikt bur er ikke ett oppbevaringsted for en liten valp uten oppsyn. Tragisk for dyret, men dama må jammen skylde seg selv. Beklager null sympati til damen fra min kant. Valpen led pga dumhet og det er utrolig tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jo ha gått fra den på en eller annen måte, hadde hun hatt den med f. eks et sted og hatt den ved bena så hadde hun vel merket at den gnagde på bagen?

Ikke at jeg skal peke på noen og gi skyld, hun har det sikkert ille nok fra før. Er jo et tragisk uhell som veterinæren sa. Det samme kan vel forsåvidt skje med stoffbur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist - og jeg kjenner jeg blir sååå irritert.. Men godt at det er andre her som har sagt det før meg, da - hva i all verden gjør en 4,5 mndr valp alene i en sånn bag.

Og såpass ivrig, stresset, "hysterisk" eller hva man skal kalle det at den førsøker å gnage seg ut..

Men forferdelig trist for valpen som ikke gjorde annet enn å være baby, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakars valp! Utrolig kjipt å møtte få et så kort liv pga en bag...

Edit:

Valp drept av bling-bling kunne vel like gjerne vært overskriften der.

Har ingenting i mot kult stash til hundene, men myke bur uansett type, burde kun vært anbefalt til voksne hunder som ikke gnager. Og selvsagt ikke til noen hund uten tilsyn.

Folk må jo klare å tenke litt rasjonelt også. Det er logisk at valper tygger, det er logisk at valper må ha tilsyn, og en sånn bag som bare er plast og kjennes som plast bør man regne med at ikke er så solid... Men skal det bli som i USA da, hvor man må ha advarsel på alt? "OBS: Valper kan kveles om de prøver å gnage seg ut og setter plasten i halsen. Bagen bør ikke tørkes i trommel med hunden inni. Ha tilsyn med hunden, ikke stapp den i bagen og gå... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de her inne som for noen år siden fikk valpen sin kvalt da den i et par minutter var alene på stua - og satt hodet inn i en potetgullposte. Vil dere vifte med fingeren og kalle dem dumme også?

Sånne teite, triste ting SKJER, ikke nødvendigvis fordi noen er så veldig dum eller jålete. Hva om det var en voksen mann med en settervalp som hadde blitt kvalt i et vanlig stoffbur, hadde reaksjonene vært like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hva med de her inne som for noen år siden fikk valpen sin kvalt da den i et par minutter var alene på stua - og satt hodet inn i en potetgullposte. Vil dere vifte med fingeren og kalle dem dumme også?

Sånne teite, triste ting SKJER, ikke nødvendigvis fordi noen er så veldig dum eller jålete. Hva om det var en voksen mann med en settervalp som hadde blitt kvalt i et vanlig stoffbur, hadde reaksjonene vært like?

Jeg tror at sånne ting skjer fordi folk er ubetenksomme og gjør ting som de ikke ser konsekvensen av. Jeg hadde en hund som hoppet utfor en kjørebru og gikk 6 meter rett ned i asfalten. Ja jeg var dum og ubetenksom som ikke hadde hunden min i bånd, ja hunden var dum og ubetenksom fordi den ikke så seg for, før den hoppet. Den døde ikke, men den fikk skader som forkortet livet med mange år. Jeg trimmer hundene mine med ATV, det er folk som har gjort det som har kjørt på hunden så den døde. Jeg har med hundene når jeg trener hest, det er hunder som blir drept av hester.. Poenget mitt er at alt i utgangspunktet er farlig og potensielt dødelig for mennesker og dyr, men om man tenker seg om littegranne, så går det i de alle fleste tilfeller veldig bra. Sånne teite triste ting trenger ikke å skje, men de gjør det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eieren hadde vært til stede må hun ha hørt at valpen forsøkte å komme seg ut av baggen, ergo har hun forlatt valpen alene. Og den baggen der er ikke noe sted man forlater en valp!

Folk må jo bruke hodet da. Og attpåtil anklage butikken med at de har solgt henne et farlig produkt??? Hvor dum kan man bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg blir litt redd. Så lett valper dør, virker det som. Skal hente jenta mi på fredag og vil da unngå noe uhell!

Jeg har kjøpt et standard metallbur (de som som regel er sorte), er dette trygt nok? Eller er det måter de kan skade seg i de også. Hun skal bare ligge der om natten, og evt. hvis jeg skal ut en kort tur til butikken eller noe. Er det farlig å ha et fleeceteppe i bunn? (eller kan de kvele seg i dette).

Mulig at jeg høres litt desperat ut, men jeg har hørt om nok valper som har dødd, og det er bare rett og slett tragisk. Så jeg vil ikke gjøre noen idiotiske tabber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis lenge nok til at den greide å tygge av nok av døren til å bli kvalt OG dø før noen la merke til det. Du trenger ikke å være så himla glup for å skjønne at slikt bur er ikke ett oppbevaringsted for en liten valp uten oppsyn. Tragisk for dyret, men dama må jammen skylde seg selv. Beklager null sympati til damen fra min kant. Valpen led pga dumhet og det er utrolig tragisk!

Må vel si meg enig i dette... Jeg trodde at et sånn sted logisk nok ikke var oppbevaring for en valp når eier går vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke sympati med folk som er så idiotiske at de faktisk ikke ser konsekvensene av sine handlinger, uansett om det er en blond "fjortis" eller 50-årig jeger. Dumme handlinger har ingen aldersgrense - men kanskje er det faktisk på tide å få advarsler på bur ?

Jeg har kjøpt et standard metallbur (de som som regel er sorte), er dette trygt nok? Eller er det måter de kan skade seg i de også. Hun skal bare ligge der om natten, og evt. hvis jeg skal ut en kort tur til butikken eller noe. Er det farlig å ha et fleeceteppe i bunn? (eller kan de kvele seg i dette).

Ja, valper kan skade seg i bur. De kan tygge på tepper og få teppebiter i magen som lager forstoppelse, de kan svelge feil og kveles av teppebiten, de kan tygge på burgitteret og ødelegge munnen sin, og de kan sette fast beina sine i sprinklene og brekke tær eller bein.

Jeg vil anbefale å forsøke uten bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, valper kan skade seg i bur. De kan tygge på tepper og få teppebiter i magen som lager forstoppelse, de kan svelge feil og kveles av teppebiten, de kan tygge på burgitteret og ødelegge munnen sin, og de kan sette fast beina sine i sprinklene og brekke tær eller bein.

Jeg vil anbefale å forsøke uten bur...

Beklage Siri, dette er vel det dårligeste argumentet jeg noengang har hørt MOT bur.... Tenk bare på alt hva hunden kan spise om den går løs :) Litt mer enn et teppe å få tak i da.

Ellers skal jeg holde munn. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er helt riktig å si at man ikke bør ha bur til hunden sin, for et sted må den være om natten og når ingen er hjemme, hvis ikke så vet ikke jeg hva hunden kan finne på å skade seg på, bite på ledninger og andre skumle ting UTENFOR buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er helt riktig å si at man ikke bør ha bur til hunden sin, for et sted må den være om natten og når ingen er hjemme, hvis ikke så vet ikke jeg hva hunden kan finne på å skade seg på, bite på ledninger og andre skumle ting UTENFOR buret.

For ikke å starte burdebatt her så anbefaler jeg deg å lese denne tråden. Les og lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns vi skal vær litt forsiktig med og utale oss for hardt,det står ingenting om hva som hendte,og hvor hun var..

Det var så klart lite tenkt å gå ifra valpen i buret,men eg tror nok eigeren trodde det var en trygg og god løsning.

Trist at valpen måtte lide for at eigeren ikke hadde nok kunskap,men uhell kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Beklage Siri, dette er vel det dårligeste argumentet jeg noengang har hørt MOT bur.... Tenk bare på alt hva hunden kan spise om den går løs :) Litt mer enn et teppe å få tak i da.

Ellers skal jeg holde munn. :) :)

Bare en liten kommentar til denne........ Siri har helt rett nemlig - min brors Gordon Setter måtte bøte med livet etter å ha satt til livs ett badelaken fra Se og Hør mens han lå i bur. HÅndkleet var ment som ligge underlag - det endte i magen - før det konsumerte han plastbunnen i buret og x-antall små tepper som kom ut igjen - badelakenet ble hans endelikt.... (han var dog ikke valp, men halvannet år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklage Siri, dette er vel det dårligeste argumentet jeg noengang har hørt MOT bur.... Tenk bare på alt hva hunden kan spise om den går løs :icon_confused: Litt mer enn et teppe å få tak i da.

Ellers skal jeg holde munn. :lol::P

Det handler vel mer om å bruke det sikreste man får tak. Og som mange syntes er logisk (inkludert meg) er et sånn tøybur som brukt i dette tilfellet (med dachsen) IKKE egnet.

Men ja som sagt, bruke bur eller ikke hører til i bur-tråden. Selvom dette er noe vi som bruker bur bør ta inn, sånn at vi ikke selv gjør samme tabben. Men en valp bør være under oppsyn i bur til man vet at den ikke vil prøve å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bikkja mi som eter alt i hele verden, har jaggu ikke tatt livet av seg, til tross for 6 timer i bur alene uten tilsyn og med håndduk som teppe i buret.

Men det er vel forskjell på hunder og hva de finner på. Synes det er morsomt at Siri oppfordrer til å ikke bruke bur siden de kan spise noe og ta livet av seg, mens hun samtidig går ut og sier at valper som voksne jaggu må få spise det de bare vil uten munnkurv, de overlever de meste jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel forskjell på hunder og hva de finner på. Synes det er morsomt at Siri oppfordrer til å ikke bruke bur siden de kan spise noe og ta livet av seg, mens hun samtidig går ut og sier at valper som voksne jaggu må få spise det de bare vil uten munnkurv, de overlever de meste jo!

Jeg beklager å si det unge dame, men kanskje du skal lese SETTINGEN jeg svarte i ? Jeg svarte bjørni på et spørmål om en hund kan skade seg i bur, og JA, en hun KAN skade seg i bur. Hva annet de kan skade seg på utenfor bur skal jeg ikke uttale meg om, jeg har aldri opplevd å ha hunder som har skadet seg annet enn på skarpe skikanter, så sorry damen - nå er du helt på bærtur.

Jeg aner ikke hvor jeg har sagt noe om munnkurv og spising jeg... men det aner meg at også det må være et utsagn helt tatt ut av sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...