Gå til innhold
Hundesonen.no

Old School staffordshire bull terrier


Ella8pv

Recommended Posts

Jeg driver å setter meg inn i staffer for tiden, lurer på om staffen kan være hunden for oss, og har blitt oppmerksom på old school-typen. Jeg synes denne ser veldig ålreit ut, og skulle gjerne ha visst litt mer om den. Noen som kjenner til typen eller har noen oppfatning rundt den? Hvordan er den i lynnet ifht den mer moderne varianten av rasen? Og finnes det i det hele tatt noen oppdrettere av typen her i landet?

Setter pris på innspill, stilte noenlunde samme spørsmål på et staffeforum men lurer på om jeg banna i kjerka, gitt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper til konklusjoner her, så er du advart med en gang. :icon_confused:

Men, meg bekjent så er ikke old school'en godkjent i hverken NHL eller NKK i norge - og dermed kan man få et problem med papirer dersom den "ser" skummel ut. Har du bilder av dem? Har faktisk ikke hørt om dem før - vært borti old thyme bulldog osv. men ikke old school staff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mulig? Det eneste jeg har sett og lest om er en type staffe som ikke forholder seg til nåtidig standard men det gamle utseendet. De er noe høyere, slankere, ikke så korte og brede. Ikke utstillingsvariant. Det blir sagt at denne typen forholder seg mer til helsemessig eksteriør fremfor en for kompakt utstillingsvariant.

Få høre om denne irske da, og spesielt om hvorfor du ikke ville anbefalt den til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en heads up så er det utrolig mange som surfer på irsk staff bølgen. Men bare fordi en staff er mer langbeint og atletisk så er det ikke automatisk en irsk staff, man må ha blodslinjene i tillegg.

Det er lett å si at man fokuserer på helse, men de færreste har noe håndfast å vise til. Om man ikke helsetester så er det lett å si at de er sunne liksom. Det er mange store og svulstige ord, men ikke like mye for å backe de opp. Jeg sier ikke at folk lyver, men for meg er det viktig å ha noe å vise til når man kommer med påstander.

En god staff fra de irske blodslinjene er altfor mye hund til at jeg tror det er noe du vil trives med. Lucha er blåbærsyltetøy i forhold, sånn til sammenligning. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du meiner, har lest mer om denne old type-staffen og oppdrettet på den, og ser at det er en milelang diskusjon med sterke meininger på begge sider. Men som du sier, man bør kunne vise til resultater når man avler på noe som skal være bedre helsemessig og bruksmessig, det kan ikke bare være store ord. Dessuten sliter jeg litt med å forstå grupperingen av de forskjellige "typene", er det liksom slik at alle staffer utafor standarden blir working type, mens de som er innafor er show? De som er utafor er best i bruk mens de som er innafor er rolige vesner som funker best i utstillingssammenheng? Nå har jeg ikke lest nok om dette til å gjøre meg opp noen voldsom sterk mening om dette, men for meg virka det ganske vagt... Som om man avler på staffer utenfor standarden og bare kaller dem working type, og legger på dette med bedre helse osv som salgsargument. Men igjen, jeg må sette meg mer inn i det, for alt jeg vet kan det jo ligge noe i det.

Og en staffe som reduserer lucha til blåbærsyltetøy trenger jeg ikke. Jeg har et knøtt av ei katte som gjør den nytten, bare spør K :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ei side om irsk staff. Hvorfor er den prikk lik engelsk staff i utseende, men så forskjellig når det gjelder lynnet?

"The Irish Staffordshire Bull Terrier is not suited for most families, as it is a very demanding breed to take care of, and difficult to housebreak. It will need a strong, dominant owner. They are courageous to the point of recklessness, and can hurt themselves by biting through fences, or jumping from great heights. They are obedient when properly trained, affectionate with their owners and excellent with older children. They do well with other dogs and pets as long as they are well socialized. As a puppy they tend to chew a great deal so they must be provided with plenty of chew toys. Their powerful jaws can tear through wooden fences. They must not be allowed off the leash unless they are in very tall, fenced in areas. (This terrier can jump extremely high.) They can be trained for agility, competitive obedience, weight pulling and jumping, and indeed, competes in agility, obedience, weight pulling and jumping in the UK at the highest level."

Kilde:

http://www.greatdogsite.com/breeds/details...e_Bull_Terrier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

They are courageous to the point of recklessness, and can hurt themselves by biting through fences, or jumping from great heights. They are obedient when properly trained, affectionate with their owners and excellent with older children.

Ah! Høres ut som Påsan, det. En hjernecelle som er det eneste som finnes i det store tomrommet, og den er delt i to, hvor den ene halve er på attføring, og den andre halvdelen sitter i rullestol.

Then again, han er ingen SBT from an irish strain. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er en av de mest kjente som ligger til i de irske linjene.

Ch Ricky Bs Psycho

3095696017_d95569d7bc.jpg

Psycho har blitt brukt mye som avlshanne, og det er mange gode hunder som er nedavlet fra ham. Han er fra en søster-brorparring (og ble seinere solgt og byttet navn til Ch Hagler).

Ch. Stormer

3095696023_67ea9b4cf6.jpg

Stormer er en Engelsk Bullterrierkrysning. :P

Gr Ch Dock's Duke

3095696025_70f3294855.jpg

Han er resultatet av en mor-sønnparring. Og ble sett på som en av de beste SBT-ene i Irland. Ganske så liten var'n også, og Irlands første grand champion. :blink:

Psycho, Dublin Red og Flynn er vel en av de mest innflytelsesrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...