Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av hund


Artemis

Recommended Posts

Jeg er helt i starten av planlegging av en evt. hund nummer to, og tenker da kanskje å prøve en annen rase, som ikke er så vanlig i Norge. En mulighet er derfor å importere fra utlandet. Mulige land er da Irland, Storbritannia(Skottland), eller evt. Sverige. Er fortsatt i tenkeboksen, og undersøker bare mulighetene foreløpig. Har kontaktet raseklubben og fått noen gode tips, men har også noen mer generelle spørsmål.

Er det noen her som har importert hund(valp) fra utlandet og har lyst å fortelle om prosessen?

Er det noen her som har importert hund fra Storbritannia og kan fortelle om det?

Hvordan gikk dere frem for å finne oppdretter?

Hvor lenge før selve kjøpet gikk dere i gang med planleggingen?

Hvilke regler for karantene og vaksiner er det? (Link?)

Hvilke ekstra kostnader medfører det å importere en valp?

Har inntrykk av at det er en lett sak å kjøpe hund i Sverige, men er det noe spesielt en må passe på her?

Så vidt jeg har forstått så er det ikke så vanlig å røntge hundene av rasen for HD i utlandet. Er det grunn til bekymring? Vil så veldig gjerne ha en HD-fri hund denne gangen.

Om det er noen oppdrettere her som har lyst til å svare: hvordan er det for dere som oppdrettere å ha interesserte valpekjøpere fra utlandet? Er dere restriktive til å sende valper utenlands? Det er jo gjerne begrenset hvor mange ganger man som valpekjøper kan komme på besøk før selve kjøpet osv.

Det ble en del spørsmål her, men håper at noen kan ta seg tid til å svare. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo kjøpt hund i Sverige, og jeg vil beskrive det som veldig uproblematisk. Man reiser dit og kjøper valpen på normalt vis, men har den fordelen at man får med seg alt av papirer (stamtavle, veterinærpapirer osv) med en gang man får valpen i hendene. Men så må man jo omregistrere til NKK og få valpen i sitt eget navn, det koster vel 500-600kr men det kan man gjøre når man vil. Det trenger man jo ikke gjøre før man skal være med på en offisiell utstilling eller andre arrangementer f.eks.

Så er det jo toll på grensa tilbake til Norge, men den vet jeg ærlig talt ikke så My er vel strengt tatt ikke fortollet :P Vi tok tog, og toget passerte tollstasjonen på grensa uten å stoppe og det var ingen tollere på toget.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla kommer fra Sverige. Man finner en oppdretter man får kjøpe valp fra, og jeg betalte et deposwitum på 1000kr (noe som er vanlig hos noen oppdrettere). Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å titte på valpene før jeg hentet, så da måtte oppdretter velge valp. Vi kjørte fra Norge til Sverige, og tok turen som en slags ferietur uten stress om å måtte være fremme/hjemme til noe bestemt tid.

Kom hjem til oppdretter, hilste på hundene og valpene som var igjen, drakk litt kaffe, snakket hund, betalte valpen, signerte kjøpsavtalen, fikk med den, vaksinasjonskort, helseattest, stamtavla og valpen. Begynte å kjøre hjemover, en tur vi tok på to-tre dager tror jeg. Overnattet i bilen. :lol: Det var skikkelig koselig, og jeg husker fremdeles at jeg våknet av at Tulla lekte med ansiktet mitt en gang i sjutiden, før hun kravlet over hodet mitt og hentet båndet sitt. Da var det bare å feste det på, og åpne døren, og vips var tisseturen unnagjort også.. :D Da vi kom til grensen, kjørte vi bare rett forbi tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra danmark. Gikk veldig fint det, nå bodde jeg der da, så hadde mulighet til å hilse på oppdretter og valpen.

Men planen var uansett å flytte til Norge, så måtte igjennom "papirmølla". Jeg hadde planlagt å dra til norge i juli, men pga mattilsynet må hunden inn i landet før fylte 3 måneder, og det betød at jeg måtte dra til norge en måned før planen. Ble litt hastverk med søknader, mattilsynet må ha skjema i hende 14 dager før innreise, og sende tilbake så man kan vise det i tollen. Det ble litt knapt med tid, men de var utrolig nok veldig greie, og fremskyndte prosessen.

mattilsynet kom på 500 kroner.

Siden jeg skulle igjennom sverige måtte jeg søke dem og, det ble 700 om jeg ikke tar helt feil. Tull og tøys etter min mening, men men. Stoppet iallefall på grensen til sverige, de leste av chipen hans og så på papirene, og alt var greit.

Dumme meg stoppet også i tollen på grensen til norge, som resulterte i at jeg ble 25% av kjøpsummen fattigere. Casper ble noe dyrere enn jeg kanskje hadde planlagt, men verdt det altså.

Så alt i alt gikk det veldig smertefritt å importere, men jeg kunne spart meg mye nerver og gråt om jeg bare hadde klart å planlegge ting bedre (var som sagt litt i siste liten med søknader).

Har enda ikke fått registrert ham i nkk da, fortsatt bare i dkk. Så det må jeg se til å gjøre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har importert en hund fra Tjekkia. Men det var jeg som fikset alt av papirer osv. Vi kontaktet mattilsynet her i Norge da vi hadde fått klargjort at det var valp til oss. Dette gikk smertefritt. Mattilsynet var svært hyggelig med oss og sendte oss videre for å besvare våre spørsmål. Vi flydde for å hente jenten når hun var ti uker gammel. Vi hadde henne i Bag i kabinen og alt var fryd og gammen. Eneste tolleren som stoppet oss på grensen var for å spørre om hun kunne få hilse på lille babyen. :lol:

Mattilsynet hjalp oss også med at hvis vi måtte mellomlande osv. Som i danmark hvor de trenger rabies for å mellomlande. De fikk sjekket videre at mellomlanding for oss i danmark gikk helt greit sålenge vi ikke forlot flyplassen blandt annet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Forstår jeg dette riktig nå mon tro. Man behøver IKKE søke mattilsynet om noen ting ved import av valp under tre måneder fra Sverige? Man bare finner oppdretteren, kjører og henter valpen, betaler moms i tollen og omregistrerer til NKK på et eller annet tidspunkt etter at man har hentet valpen? Er det så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg dette riktig nå mon tro. Man behøver IKKE søke mattilsynet om noen ting ved import av valp under tre måneder fra Sverige? Man bare finner oppdretteren, kjører og henter valpen, betaler moms i tollen og omregistrerer til NKK på et eller annet tidspunkt etter at man har hentet valpen? Er det så enkelt?

Fra Sverige trenger du ikke søke Mattilsynet (uansett alder på hunden) - det er bare å hente hunden, betale moms, omregistrere og nyte valpetiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importete hund i fra Polen, ett land man ikke får innført en hund

uten rabiesvaksine ifra. Så det var en lang venteperiode, men det gikk

veldig uproblematisk. Hun fikk rabiesvaksinen i 3-4 måneders alder, og

tok blodprøven som heldigvis ble godkjent 120 dager etterpå. Jeg reiste

ned til Polen, hentet frøkna (som ble gitt ormekur før avreise), måtte gjennom

tollen (scanning og sjekk av papirer), og så var vi hjemme i norge og ga ny

ormekur innen få dager etter vi kom til norge. Man må ikke søke noe som helst,

så det er veldig lett å importere fra Polen, det tar bare fryktelig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert hund fra Finland hvor du kan hente uten rabiesvaksine mellom 8uker og 3mnd. Uproblematisk det også, det "teiteste" var at en måtte levere papirene til mattilsynet minimum 14 dager før import finner sted, og dermed så må man bestemme seg for valp ganske tidlig om man vil hente den på nøyaktig 8uker gammel. Her leverte jeg dog papirene personlig til mattilsynet, og der var de så hyggelige at de stemplet og gjore de klare på 5min mens jeg var der!

Fra Finland trenger ikke valpene tabeletter for ech.ettellerannet heller, men en del land trenger de det fra. Når jeg ringte mattilsynet her for å høre om andre land også så brukte de god tid til å fortelle meg reglene og hva som krevdes for hvert enkelt land. Veldig greit!

Du betaler ikke toll på hunden når du innfører den til Norge, men du må betale m.v.a. Er 25% av kjøpesummen.

Edit: Nå ble jeg veldig nysgjerrig på rase;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...