Gå til innhold
Hundesonen.no

Atsjoo!


Huldra

Recommended Posts

Har skumlest teksten... Det er ikke nesemidd iværtfall. Da høres det ut som de kveles, puster inn og ut veldig fort. Vi har nesemidd jevlig på våre hunder, tar bare noen tabletter.

Nja..vår hadde ikke slike symptomer til å starte med.Han startet med klar væske fra nesa,så over til litt nysing før han fikk disse kraftige innover nysing.Men han hadde aldri sånt som du beskriver,"kvele" lyder .Så det kan være nesemidd eller kennelhoste..Beste valg er selvfølgelig vetrinær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Om nesemidd:

Det blir ikke regnet for farlig at en hund har nesemidd. Den kan få nedsatt luktesans og den kan gå med kronisk forkjølelse og dette kan spre seg til bihulene og mandlene, men det siste er sjeldent.
Hentet fra canis ekspertpanel.

Jeg venter og ser om hun smitter Tulla, gjør hun det vil jeg ikke utelukker andre virus, men kun anta at sjansen for at det er nesemidd er større enn hva jeg har trodd til da. Da blir det kanskje dyrlegetur. En hund kan leve med nesemidd i flere år uten å daue av det. Mer om nesemidd, hvor det fortelles om en eldre ES som fikk påvist nesemidd. Luktesansen fungerte normalt etter behandling, og da hadde hunden gått med nesemidd i antageligvis flere år. Med andre ord: blir ikke hundene friske innen rimelig tid, så kan jeg mistenke nesemidd i større grad enn jeg gjør pr i dag, og da blir det selvsagt tur til dyrlegen.

Kennelhoste bør de fleste friske hunder klare å ri av selv, i likhet med influensa hos oss. Tulla er faktisk den eneste av mine hunder som teoretisk sett KAN få kennelhoste, siden hun ikke er tilstrekkelig vaksinert. Jeg leste i boken Genetikk, Avl og Oppdrett at vaksinerte hunder ikke kan få den typen kennelhoste de er vaksinert mot, men andre typer virus. Aynï er fullstendig vaksinert, og skal ikke kunne få kennelhoste. Et annet type virus kan hun få, ja. Sjansen for at Aynï er smittet av et annet type virus enn kennelhoste, er stor slik jeg anser den. Tulla er ikke smittet enda, ergo kan det neppe være en veldig hissig variant av viruset vi har i hus.

Jeg synes det er tull å ta med hunden til dyrlegen for den minste lille fis, eller nys i dette tilfellet. Hva jeg velger å gjøre med mine hunder får være mitt valg, så lenge jeg ikke smitter andre. I det lange løp vil antageligvis mine hunder være sterkere, friskere og ha bedre immunforsvar fordi de får lov å prøve å bekjempe et virus selv uten at jeg iler til dyrlegen for knapt nok ingenting. Jeg går faktisk ikke til legen selv heller bare fordi jeg har feber eller influensa, men det er kanskje noe alle dere andre gjør?? Alvorlig talt: hvorfor skal ikke hunden min klare seg gjennom en helt normal hundesykdom? Er hundene våre virkelig blitt så svake at de på død og liv må ha antibiotika for alt mulig rart? Eller gir vi antibiotika og behandler de mot alaskens nyser og fiser for vår egen "samvittighet"? Klart det er ekkelt når hunden er syk, men sånn er det å være syk! Jeg synes heller ikke det er behagelig å ha influensa, men jeg vet det går over, jeg tror ikke jeg dauer, og jeg tar ingen medisiner mot det heller, og ei heller vaksinerer jeg meg mot det. Er det rart det er flust av svake hunder rundt omkring, hunder som ikke klarer å bekjempe den minste sykdom, som reagerer allergisk til ting, som er sensitive og overfølsomme, som klør og som biter på poter og sår? Er det egentlig så rart, når det finnes eiere som aldri gir immunforsvaret deres sjansen?? :wub:

Dere som mener at mine hunder burde vært til dyrlegen og fått antibiotika og nesemiddtablett for fire dager siden; vær så snill: forklar meg hva godt det vil gjøre de i lengden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste bør de fleste friske hunder klare å ri av selv, i likhet med influensa hos oss. Tulla er faktisk den eneste av mine hunder som teoretisk sett KAN få kennelhoste, siden hun ikke er tilstrekkelig vaksinert. Jeg leste i boken Genetikk, Avl og Oppdrett at vaksinerte hunder ikke kan få den typen kennelhoste de er vaksinert mot, men andre typer virus. Aynï er fullstendig vaksinert, og skal ikke kunne få kennelhoste. Et annet type virus kan hun få, ja. Sjansen for at Aynï er smittet av et annet type virus enn kennelhoste, er stor slik jeg anser den. Tulla er ikke smittet enda, ergo kan det neppe være en veldig hissig variant av viruset vi har i hus.

Sorry, men det er feil. Teoretisk sett kan alle hunder få kennelhoste, samme om de er vaksinert eller ikke. Kennelhoste er som influensa, et virus som muterer og forandrer seg fra år til år, derfor kan man bli syk selv om man er vaksinert. Er man vaksinert derimot, så får man mildere symptomer.

Hvorvidt det bør behandles eller ikke, kommer an på almenntilstanden. I våres hadde begge mine kennelhoste, Dina var snørrete men ellers i fin form, Emma hadde feber og var slapp og "ordentlig syk". Emma fikk antibiotika, Dina fikk ikke - begge er vaksinerte mot kennelhoste. I høst har Norris hatt en mild hoste, Dina hadde ingen symptomer, ingen av de fikk antibiotika.

At Aynï nyser mer ute enn inne, kan jo være så enkelt som at det kiler mer i nesa ute enn inne? Sånn er det jo med folk og, ikke sant? Når ble hun vaksinert mot kennelhoste sist, forresten? For vaksiner setter ned immunforsvaret en kort stund, der påfører man jo hunden en mild form for viruset - for å forklare det veldig enkelt - slik at kroppen danner antistoffer mot det selv. At noen hunder lettere får kennelhoste enn andre, behøver ikke å bety noe annet enn at den hunden som holder seg frisk(est) har et bedre immunforsvar (og nei, med det mener jeg ikke at alle hunder som får kennelhoste har et dårlig immunforsvar). Det er ikke alle som får influensa hvert år heller, selv om det ropes om epedimier sånn omtrent på denne tiden hvert eneste år (jeg har aldri hatt influensa sjøl, jeg har bare vært forkjøla).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivea har også begynt å nyse :) hun puster av og til ut med nesen også, hun blåser hardt ut med nesen liksom. (eller hvordan jeg skal si det) Kan det være noe? Jeg vet att noen av hundene til oppdrettern hennes var på Hamar.

Hun har gjort det i noen dager nå, blir bare verre å verre synst jeg :D

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivea har også begynt å nyse :D hun puster av og til ut med nesen også, hun blåser hardt ut med nesen liksom. (eller hvordan jeg skal si det) Kan det være noe? Jeg vet att noen av hundene til oppdrettern hennes var på Hamar.

Hun har gjort det i noen dager nå, blir bare verre å verre synst jeg :D

Noen råd?

Hun nyser og "fnyser" som jeg kaller det? Jeg ville nok vært litt mer forsiktig med en liten valp enn med mine.. Valper har jo ikke såå godt immunforsvar enda, og det er jo sikkert ikke lenge siden hun ble vaksinert. Hun ble hentet etter Hamar, ble hun ikke? Sånn at de hundene oppdretteren hadde med til Hamar har vært med valpene? Det var jo litt korttenkt, da.. :) Jeg ville sett det an litt til, og hvis det blir verre, ville jeg nok ringt dyrlegen og hørt hva de syns. La henne få ro; ikke dra henne med ut på alt mulig rart, og se om ting blir bedre.

Aynï er forresten blitt mye bedre nå. Hun nyser ikke så mye som tidligere. Derimot har Tulla begynt å nyse litt. Får håpe Aynï er ferdig nå, og at det ikke var verre enn dette, så vet jeg liksom litt mer hva jeg kan forvente av Tulla.

Sorry, men det er feil. Teoretisk sett kan alle hunder få kennelhoste, samme om de er vaksinert eller ikke. Kennelhoste er som influensa, et virus som muterer og forandrer seg fra år til år, derfor kan man bli syk selv om man er vaksinert. Er man vaksinert derimot, så får man mildere symptomer.

Hvorvidt det bør behandles eller ikke, kommer an på almenntilstanden. I våres hadde begge mine kennelhoste, Dina var snørrete men ellers i fin form, Emma hadde feber og var slapp og "ordentlig syk". Emma fikk antibiotika, Dina fikk ikke - begge er vaksinerte mot kennelhoste. I høst har Norris hatt en mild hoste, Dina hadde ingen symptomer, ingen av de fikk antibiotika.

At Aynï nyser mer ute enn inne, kan jo være så enkelt som at det kiler mer i nesa ute enn inne? Sånn er det jo med folk og, ikke sant? Når ble hun vaksinert mot kennelhoste sist, forresten? For vaksiner setter ned immunforsvaret en kort stund, der påfører man jo hunden en mild form for viruset - for å forklare det veldig enkelt - slik at kroppen danner antistoffer mot det selv. At noen hunder lettere får kennelhoste enn andre, behøver ikke å bety noe annet enn at den hunden som holder seg frisk(est) har et bedre immunforsvar (og nei, med det mener jeg ikke at alle hunder som får kennelhoste har et dårlig immunforsvar). Det er ikke alle som får influensa hvert år heller, selv om det ropes om epedimier sånn omtrent på denne tiden hvert eneste år (jeg har aldri hatt influensa sjøl, jeg har bare vært forkjøla).

Hehe, akkurat det samme du skriver om kennelhostevaksine skrev jeg i en annen tråd, men det var før jeg leste i Genetikk, Avl og Oppdrettboken, i kapitlet om vaksiner og om kennelhoste. Jeg synes det virker mer logisk sånn som du forklarer det, men må innrømme jeg ble litt usikker da jeg leste det jeg leste.

Antar at kiling i nesen er en god grunn til å nyse. Det har vært ganske kaldt til tider, nå er det -14 grader her. Aynï ble sist vaksinert 22. mai, så hun burde jo ha klart å "ta seg opp" siden det. :D Tulla derimot, ble vaksinert 3. oktober i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun nyser og "fnyser" som jeg kaller det? Jeg ville nok vært litt mer forsiktig med en liten valp enn med mine.. Valper har jo ikke såå godt immunforsvar enda, og det er jo sikkert ikke lenge siden hun ble vaksinert. Hun ble hentet etter Hamar, ble hun ikke? Sånn at de hundene oppdretteren hadde med til Hamar har vært med valpene? Det var jo litt korttenkt, da.. :) Jeg ville sett det an litt til, og hvis det blir verre, ville jeg nok ringt dyrlegen og hørt hva de syns. La henne få ro; ikke dra henne med ut på alt mulig rart, og se om ting blir bedre.

Aynï er forresten blitt mye bedre nå. Hun nyser ikke så mye som tidligere. Derimot har Tulla begynt å nyse litt. Får håpe Aynï er ferdig nå, og at det ikke var verre enn dette, så vet jeg liksom litt mer hva jeg kan forvente av Tulla.

Ja, hun både nyser å "fnyser" :D Jeg hentet henne helgen etter Hamar. De hadde med seg 5 av hundene dit. Har ikke hørt noe fra de da, om at deres hunder har det liksom... men har valper dårligere imunforsvar? Hun er jo bare 9 uker.

Hun leker like mye som før da, men hun stopper opp ganske ofte å nyser mange ganger, så er hun propell igjen :D

Er bare litt bekymret jeg :D Er kennelhoste veldig farlig for en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun både nyser å "fnyser" :) Jeg hentet henne helgen etter Hamar. De hadde med seg 5 av hundene dit. Har ikke hørt noe fra de da, om at deres hunder har det liksom... men har valper dårligere imunforsvar? Hun er jo bare 9 uker.

Hun leker like mye som før da, men hun stopper opp ganske ofte å nyser mange ganger, så er hun propell igjen :D

Er bare litt bekymret jeg :D Er kennelhoste veldig farlig for en valp?

Høres ut som allmenntilstanden hennes er normal da, siden hun leker og propellerer og sånt, og ikke ligger der og er slapp. Pass på at hun får i seg nok drikke, og at hun spiser mer eller mindre normalt. Aynï fikk ikke nedsatt matlyst i alle fall.

Valper har generelt dårligere immunforsvar enn voksne, og spesielt rundt leveringstider. De er blitt avvent melk fra moren som er med på å hjelpe immunforsvaret, og de vaksineres, og da blir immunforsvaret også satt pittelitt ned i forhold til normalt; kroppen får jo sprøytet inn en slags sykdom (ofte død eller svekket), som immunforsvaret skal bekjempe. Når kroppen har bekjempet vaksinestoffet, blir de mer eller mindre immune mot sykdommen. Kennelhoste kommer i mange varianter, og derfor er ikke den vaksinen så sikker som andre. Du kan jo lese hva (jeg og) 2ne har skrevet om kennelhoste og influensa hos mennesker, for det er litt av den samme greien.

Jeg skjønner veldig godt du er bekymret, det er ikke gøy å ha en syk hund, og spesielt ikke en valp! Jeg ville i alle fall ringt oppdretter og fortalt dette at hun er blitt syk, og kanskje hintet om hundene fra Hamar har fått noe. Det er ikke sikkert de har fått symptomer selv, men de kan jo absolutt være bærere av smitte. Jeg ville fulgt veldig godt med; en sykdom som voksne hunder kan fint takle på egen hånd, kan for en valp faktisk være dødelig. Ikke for å skremme deg altså, for det går sikkert bra, men som sagt ville jeg nevnt dette for oppdretteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får bare vente å se da.. men tror ikke det blir så lett å holde henne i ro :)

Håper det ikke er noe! Er redd jeg nå :D:D

Det jeg mente med å holde henne i ro: ikke ta henne med ut for å oppleve mange ting, ha henne inne noen dager. Inne kan hun få gjøre som hun vil, for på den måten ser du om hun blir roligere/daffere, eller om allmenntilstanden holder seg bra. Så lenge allmenntilstanden er OK; dvs at hun er aktiv og leker og er som valper flest, så er det antageligvis ingen overhengende fare. Men ta gjerne en tlf eller skrive en mail til oppdretteren og fortell om dette.

Jeg har har hørt om valper som har vært med voksne hunder, hvor det har gått en slags epidemi. Noen av de voksne hundene ble syke, andre ble ikke. Noen av valpene ble mer syke enn andre, men alle valpene ble påvirket i større eller mindre grad. En valp ble så syk at den døde, men det hadde sammenheng med at dyrlegen ikke tok valpekjøper på alvor, pluss at dette skjedde selvsagt en helg. Det var ikke snakk om kennelhoste i det tilfelle, men en hissig variant av e-coli.

Jeg har ingen erfaring med valper og kennelhoste som jeg vet om i alle fall. Men jeg husker at min første hund, da han var valp (4-5-6 mnd kanskje), begynte å "innoversnorke". Jeg hadde da ikke hørt så mye om kennelhoste og visste ikke at det var noe å bekymre seg for, så han ble ikke tatt med til dyrlege. Etter en liten stund gikk det over helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å la vær jeg, så jeg ringte dyrlegen bare får å høre hva han tror det er. Han sa att det virket som kennelhoste, men så lenge hun spiser å leker som en valp skal trengte hun ikke behandling, men jeg skulle holde henne unna andre hunder. Jeg er litt overbeskyttende. Er min første lille valp, å den første hunden min som har vert "syk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å la vær jeg, så jeg ringte dyrlegen bare får å høre hva han tror det er. Han sa att det virket som kennelhoste, men så lenge hun spiser å leker som en valp skal trengte hun ikke behandling, men jeg skulle holde henne unna andre hunder. Jeg er litt overbeskyttende. Er min første lille valp, å den første hunden min som har vert "syk".

Hehe, skjønner du er bekymret! :) Godt å høre at dyrlegen bare bekreftet det jeg hadde sagt da. Og nå slipper jeg og ta en tlf også, så da sparte jeg de to kronene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï har jeg ikke hørt nyse siden fredag. :lol: Tulla har nøset (kan noen lærere lære oss bøyningen av det ordet??) en gang i dag, men ikke i går. Så de er definitivt på bedringens vei - helt uten noe form for antibiotika. Det eneste de har fått av "medisin" er c-vitamin (Aynï 1 tablett, Tulla får litt mer fast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt ot. men nerden i meg bare må:

nyse nøs el. nøys el. v2 (norr hnjósa) støte luft plutselig og uforvarende ut gjennom munn og nese hoste og n- / n- på noe spøk.: bekrefte noe ved å nyse (nysing ble før i tiden oppfattet som tegn fra gudene) / du vil ikke n- vel? du vil vel ikke komme og påstå noe slikt?

Blir forøvrig har "nyst"

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

Tilslagsord: Bøyingsform Oppslagsord

nyst adj m/f ubestemt form, entall, normert nyse

nyst verb perf-part normert nyse

nyst verb imp normert nyse

nyst adj intetkjønn, ubestemt form, entall, normert nyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt ot. men nerden i meg bare må:

nyse nøs el. nøys el. v2 (norr hnjósa) støte luft plutselig og uforvarende ut gjennom munn og nese hoste og n- / n- på noe spøk.: bekrefte noe ved å nyse (nysing ble før i tiden oppfattet som tegn fra gudene) / du vil ikke n- vel? du vil vel ikke komme og påstå noe slikt?

Blir forøvrig har "nyst"

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

Tilslagsord: Bøyingsform Oppslagsord

nyst adj m/f ubestemt form, entall, normert nyse

nyst verb perf-part normert nyse

nyst verb imp normert nyse

nyst adj intetkjønn, ubestemt form, entall, normert nyse

Haha! :icon_confused: Så bra! Veldig opplysende, tusen takk skal du ha!

Da kan jeg si at Tulla har nyst i dag, men hun nyste ikke i går? Aynï har ikke nyst siden sist. :closedeyes:

Å nyse - nyser - nyst - har nyst - skal/vil nyse? (Øh, dette er leeenge siden sist.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy har også begynt å nyse de siste dagene.... Kun ute på tur og ikke voldsomme nys, men hyppige, sånn pffffsch pfffscht pfffscht.... Har ved et par-tre anledninger også hørtes ut som hun har "hatt noe i nesa" mens hun har ligget inne.... Hmmm...

Får håpe det går over like fort med henne som med dine, Huldra! *krysse fingre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at jeg skvetter til når jeg selv nyser.. :icon_confused:

:lol: Du er værre enn meg du :P

Men åssen er formen på dyra nå? Hører rykter om flere som nyser om dagen... Også Vikingeskipet hunder :lol: Så får se da, om Bridie skal nyse. Kanskje jeg endelig skal få lært henne å nyse på kommando :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy har også begynt å nyse de siste dagene.... Kun ute på tur og ikke voldsomme nys, men hyppige, sånn pffffsch pfffscht pfffscht.... Har ved et par-tre anledninger også hørtes ut som hun har "hatt noe i nesa" mens hun har ligget inne.... Hmmm...

Får håpe det går over like fort med henne som med dine, Huldra! *krysse fingre*

Nja, skal vi se da.. De nyser. På en måte. På en annen måte ikke. I begynnelsen var det skikkelige kraftige nys - slå snuten i bakken-nys, gjerne i serier, men de har mer eller mindre gått over nå, og jeg har ikke hørt slike nys på flere dager. Men nå er det små-nys, sånne vanlige nys, men spørsmålet er jo: er det ganske enkelt vanlige nys, eller er det syke-nys? :icon_confused:

For de nyser mest når de er ute, og jeg har ikke lagt merke til "noe i nesen" når de er inne. Aynï nyser ikke inne, Tulla nyser litt inne. Tulla nyser endel til vanlig, fordi det er sånt man gjør når man blir glad, kan skjønne, så det er ikke helt godt å si hva som er hvilket nys. :rolleyes: Aynï tror jeg er erklært frisk, men så ble jo hun også syk først. Tulla derimot, hun har hatt to-tre sånne snorkebyger i går/dag. Og en skjedde også inne. Aynï blir helt tussete og skal trøste henne når Tulla står sånn.. :P Men formen er fin og fisken fast. :lol:

Det har jo vært så himla kaldt i det siste, og for alt jeg vet kan de ha tålt det dårlig, eller at det er logisk at det river i nesen da og at det fremkaller nys? I dag er det 18 minus, og den siste uken har det vært jevnt 15 minus, i alle fall under 10 minus, og det er ganske kaldt. :P De har hatt en liten periode hvor de begge virket veldig friske og fine, men så dro jo jeg de med meg ut på lang tur, og dermed falt formen litt den neste dagen. Virker nemlig som om de blir litt "sykere" etter en hard treningsøkt, altså at dagen etter er formen litt dårligere, så det er sikkert greit å holde de noenlunde i ro, eller i alle fall innendørs, selv om mine holder på å gå i taket av kjedsomhet. :lol:

:( Du er værre enn meg du :(

Men åssen er formen på dyra nå? Hører rykter om flere som nyser om dagen... Også Vikingeskipet hunder :P Så får se da, om Bridie skal nyse. Kanskje jeg endelig skal få lært henne å nyse på kommando :P

Du må vente til du vet hun ikke får noe da, sånn at du ikke går rundt og lurer på om hun nyser fordi det er noe, eller om hun nyser fordi hun vil ha nammis! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også tenkt at det kan ha noe med kulde å gjøre.... Har jo vært kaldt og jeg har blitt dårlig selv etter at vi dreiv og herja og akte i snøen her på søndag. Så da kan vel hun også bli det? Hun har jo ingen pels for tida heller, stakkars..... Mulig jeg må kjøpe dekken til henne? Hun sier jo ikke akkurat fra om at hun synes det er ubehagelig på noen måter, tror ikke hun merker det heller...

Og Buffy er også sånn som nyser som en del av vokabularet. Ofte hun kommer bukkende over gulvet mens hun nyser og smiler for å oppby til kos eller lek eller vil noe annet. Så mulig hun har nyst litt lenge hun uten at jeg har merket det.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vente til du vet hun ikke får noe da, sånn at du ikke går rundt og lurer på om hun nyser fordi det er noe, eller om hun nyser fordi hun vil ha nammis! :icon_confused:

:lol: Nå kommer jeg til å overtolke de "morranysene" hennes HELE tida nå! :P For Bridie løper rundt i ring når vi står opp om morran og nyser til seg kos :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også tenkt at det kan ha noe med kulde å gjøre.... Har jo vært kaldt og jeg har blitt dårlig selv etter at vi dreiv og herja og akte i snøen her på søndag. Så da kan vel hun også bli det? Hun har jo ingen pels for tida heller, stakkars..... Mulig jeg må kjøpe dekken til henne? Hun sier jo ikke akkurat fra om at hun synes det er ubehagelig på noen måter, tror ikke hun merker det heller...

Og Buffy er også sånn som nyser som en del av vokabularet. Ofte hun kommer bukkende over gulvet mens hun nyser og smiler for å oppby til kos eller lek eller vil noe annet. Så mulig hun har nyst litt lenge hun uten at jeg har merket det.... :icon_confused:

Det er neimen ikke godt å si.. Men jeg ville reagert på disse kraftige nysene, og selvsagt på snorkelyder, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er godt mulig det er det som kalles reversed sneezing. :lol:

:P Nå kommer jeg til å overtolke de "morranysene" hennes HELE tida nå! :P For Bridie løper rundt i ring når vi står opp om morran og nyser til seg kos :(

Altså; jeg anbefaler en antibiotikakur og kortison og nesemiddkur til begge hundene deres (altså Buffy og Bridie), så slutter de nok å nyse i det hele tatt! :lol: Eller hva med munnbind? Du bruker vel skjerf på Bridie? Alt for å unngå nysing, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; jeg anbefaler en antibiotikakur og kortison og nesemiddkur til begge hundene deres (altså Buffy og Bridie), så slutter de nok å nyse i det hele tatt! :icon_confused: Eller hva med munnbind? Du bruker vel skjerf på Bridie? Alt for å unngå nysing, liksom..

Og da må jo både Falco og kattene mine få kur også, fordi de garantert er smittet de og :lol:

Og jada, vi bruker dekken, sko (trodde du det var får såre labber du??), skjerf og ehh.. lue hele tiden! Og på fanget foran peisen inne, for tenk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Uten kyndig, utdannet personell er det uaktuelt å sette noen av mine på kennel.
    • Vi har en gammel hund på 14 år som har hatt en vortelignende sak ytterst på øyelokket. Han har ikke virket plaget av dette, men nå har det begynt å verke og komme mye puss.  Tok han med til dyrlege. Undersøkte øye, og oppdaget at denne «vorten» kun var toppen av isfjellet. Under øyelokket fant han en større «masse». Dyrlegen gav oss alternativet å gi hunden antibiotika for øyebetennelsen som har oppstått, for så å kirurgisk fjerne massen. Denne må så sendes inn, slik at man kan avgjøre om denne celledannelsen er ufarlig eller noe man bekymre seg over.    Nysgjerrig på om noen av dere har vært borti noe lignende?? Hva har det i såfall vært?  Legger ved et bildet av øye hans. Det er kun den minste klumpen ytterst som er synlig i det daglige. Den store klumpen ligger under øyelokket. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...