Gå til innhold
Hundesonen.no

Atsjoo!


Huldra

Recommended Posts

Aynï nyser. Noe så inni hampen masse. Det begynner med en gang vi går ut ytterdøren, og så fortsetter hun å nyse eller fnyse veldig lenge. Jeg tror hun gir seg etterhvert, for jeg kan ikke huske hun var like ille på hele langturen i går, men går vi kun korte lufteturer, nyser hun hele veien. På en strekning som er ca 150-200 m, telte jeg at hun nøs hele 19 ganger! Da har jeg regnet med alt fra de kraftigste nys hvor hun slår snuten i bakken, til det minste fnys som er bare litt kraftig utblåsning fra nesen men veldig uvanlig henne.

Allmenntilstanden er ellers som den pleier. Jeg tenker jo med en gang - Hamar! Men for alt jeg vet, kan dette være en vanlig forkjølelse hun har fått av "nabobikkja".. Jeg tror ikke jeg har hatt en forkjølet hund før, i alle fall ikke noe som ligner dette. Så kan noen fortelle meg hva det kan være, og hvordan en forkjølelse utarter seg? Jeg har også tenkt på nesemidd, men har forstått det sånn at de hoster mer enn de nyser da? Det samme med kennelhoste.

Som sagt; hun er kun sånn utendørs. Kanskje hun er allergisk til snø? :ahappy: Hvis hun konsentrerer seg om noe, så nyser hun ikke. Jeg har ikke merket noe på Tulla heller (bortsett fra ett nys nå i sted, men la oss tenke litt realistisk her og ikke krisemaksimere..) :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Min nøys (stavet riktig??) en del før han starta med innover snørring/nysing.Ikke feber eller nedsatt almentilstand på han,kun nysing både ut og innover. Nesemidd var diagnosen.Renner det av nesa?

Det kan jo være forkjølelse seff..ville kanskje tatt en tur til vetrinær og sjekket. OM det er nesemidd så er det veldig smittsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er vel mer hosting?

En kraftigere lyd, og noe annet en nysing?

Har ikke hatt hund smittet av kennelhoste selv, men nesten alle hundene på et hundekurs hadde det.

Kan jo være jeg husker feil, men virket som om hundene hostet pga. irritasjon i halsen.

Jeg er så dårlig til å forklare!

(litt skummelt å lese at mange hunder blir syke etter utstillinger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er vel mer hosting?

En kraftigere lyd, og noe annet en nysing?

Har ikke hatt hund smittet av kennelhoste selv, men nesten alle hundene på et hundekurs hadde det.

Kan jo være jeg husker feil, men virket som om hundene hostet pga. irritasjon i halsen.

Jeg er så dårlig til å forklare!

(litt skummelt å lese at mange hunder blir syke etter utstillinger.)

Hunder kan få forskjellige symptomer, akkurat som vi mennesker :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da så utrolig merkelig.. hun nyser ikke mer inne enn hun har pleid å gjøre, det er kun ute. Har også funnet ut at hun heller ikke nyser ute dersom hun ikke er i aktivitet, dvs hvis hun sitter i ro, nyser hun ikke. Hvis hun går, nyser hun. Snålt. I følge gubben som har vært hjemme i kveld, hadde Tulla harket/kastet opp litt slim eller noe.. :rolleyes2: Men altså; det kan jo skje! Hun har fått litt diverse bein i det siste, som hun ikke har tygd spesielt bra, og da hender det det kommer opp litt gul guffe. Men til og med han hadde lagt merke til at Aynï nøys (ja, hvordan skrives det??) når hun var ute og i aktivitet, så da er det i alle fall ikke bare hønemor-tendenser..! :)

Influensa; noe annet enn kennelhoste det eller? Har liksom trodd at kennelhoste var hundenes svar på menneskets influensa, men kanskje de har enda en variant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine nyser i hvert fall med en gang jeg er ute og lufter de :rolleyes2: andre symptomer mine har. Virker litt slappe. Hoster opp slim, høres ut som de har noe i halsen. Tok de med til dyrlegen som så nedi halsen på Nemi, og der var det stygt som hun sa. Rødt og hovent og belegg...

Har hatt nesemidd også, og det var mer sånn snorking innover. reversible sneeze eller hva de kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så rart, er at hun nyser kun ute, og kun når hun er i aktivitet ute. Dvs at hvis hun står i ro, nyser hun ikke, men hun begynner å nyse når hun har gått noen skritt. Det renner litt av nesen. Tulla har fremdeles ingen symptomer.

Snakket med oppdretteren, og hun mente at det ikke var kennelhoste, men et annet virus som hun også hadde fått en gang etter en utstilling. Hvis det er kennelhoste vil det være ganske ironisk dersom Tulla ikke får det. Det var jo tross alt hun som hadde en kennelhostevaksine som ikke var blitt fyllt på tidsnok før Hamar (og det er enda ikke gjort, ville jo vente og se om de hadde dratt med seg noe snusk hjem). Aynï er den som er nyligst vaksinert, og så er det (bank i bordet) kun hun som er rammet.. Snålt.

Det var jo en drøy uke etter Hamar at symptomene kom, og det kan jo stemme med kennelhosteinkubasjonstiden (joda, det er et ord..! :wub: ). Innbiller meg nesemidd er sånt som merkes temmelig kjapt, og at det også smitter utrolig raskt. Da er det jo i tilfelle litt merkelig at Tulla ikke nyser enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke nesemidd.

Mine nyser også bare når de er i aktivitet. de har kennelhoste. Fikk det på vikingskipet...

Hvordan vet du at det er kennelhoste?

I sted da vi var ute en luftetur, begynte hun å "innoverhoste", sånn snorkelyd. Begynner å lure på om det er kennelhoste, ja.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at symptomene kommer når hun er i aktivitet, etterhvert kan de også komme når hun er i ro.

Blir som med oss mennesker, er du forkjøla og tett blir det verre når du er i aktivitet.

Synes det høres ut som hun har fått en type infeksjon eller noe i den gata. Kan sikkert bare ta det litt rolig noen dager så går det over.

Tulla trenger ikke å bli syk. Kjenner folk med mange hunder hvor noen har fått kennelhoste, mens andre har holdt seg helt friske. Kan jo være at Tulla har blitt utsatt for smitte av denne 'typen' før, uten å ha blitt syk og derfor er imun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at symptomene kommer når hun er i aktivitet, etterhvert kan de også komme når hun er i ro.

Blir som med oss mennesker, er du forkjøla og tett blir det verre når du er i aktivitet.

Synes det høres ut som hun har fått en type infeksjon eller noe i den gata. Kan sikkert bare ta det litt rolig noen dager så går det over.

Tulla trenger ikke å bli syk. Kjenner folk med mange hunder hvor noen har fått kennelhoste, mens andre har holdt seg helt friske. Kan jo være at Tulla har blitt utsatt for smitte av denne 'typen' før, uten å ha blitt syk og derfor er imun.

Spørsmålet er om jeg bør dra til dyrlegen eller ikke? Er redd for nesemidd, og det er ikke noe særlig i lengden. Men burde ikke Tulla også ha fått det da? ;) Siden nesemidd er utrolig smittsomt liksom? Men jeg må jo innrømme at jeg skvetter litt til når Tulla også nyser. Hjelp liksom - har hun også fått det nå? Og så står hun bare der og tigger mat eller oppmerksomhet eller noe, og er helt normal. Hunder nyser liksom til vanlig også, men da legger man jo ikke merke til det. Men nå blir jeg jo helt frika ut og tenker hjelpes min - nå dauer de alle to! :P;) Har tenkt at hvis Tulla får det, så må jeg i alle fall til dyrlegen, for da er det jo helt 100% tydelig at det virkelig er smittsomt. Men det er jo litt stygt å tenke sånn også, og ikke bare dra avgårde med minstejenta når hun viser så tydelige symptomer på å nyse? :P

Stakkars Aynï; hun mister i alle fall ikke motet eller livsgleden. Gikk en liten tur med henne i sted, og det var litt sånn: NYS-fnys-tsjo-snork-NYS-fnysfnys-SNORK-tsjoo-fnysNYS-snorksnokrkrrk-fnys-NYS mens hun danset ved siden av meg, hoppet frem og tilbake og tigde godis, eller hadde drakamp med båndet. Skjønneste lille kråkebollen det.. ;)

Det verste er jo at jeg skvetter til når jeg selv nyser.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal prise meg lykkelig over at Norma fremdeles er helt frisk etter Vikingskipet...? ;)

Når det gjelder nesemidd kontra kennelhoste har jeg egentlig ikke peiling, med tanke på at jeg ikke har hatt det på noen av mine hunder. Det eneste jeg lurer på er; fører ikke kennelhoste gjerne til nedsatt allmenntilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nesemidd ;)

Jeg ville reist til dyrlegen. Det man er redd for ved kennelhoste er sekundærinfeksjoner som f.eks. lungebetennelse. Så lurt å få den på antibiotika. Husk å hold den i ro da, bare korte turer ut.

En annen ting; jeg ville heller hatt nesemidd enn kennelhoste. Ved kennelhoste får de nedsatt allmenntilstand ja, Anette. Jeg har hatt 2 ganske pjuske jenter hjemme de siste dagene :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare må lure litt jeg... men hvorfor antibiotika? Jeg har bare hatt kennelhoste en gang *bank i bordet* og måtte til vetrinær med eldste og han skulle ikka ha antibiotika. Ingen andre jeg kjenner som har hatt kennelhoste har fått beskjed om å gi antibiotika.

Så neste spørsmål. Lenge siden jeg sjekka ut om nesemidd, men da kunne man ikke stille en sikker diagnose på det. Kan man det idag? (Vel man kunne gjøre det, men det var gjennom obduksjon så det er jo ikke så praktisk ;) )

Hva kan man behandle det med idag? Det midle man brukte før var det mange alvorlige bivirkninger på, spesielt for noen raser. Så hvis ikke det har kommet noe nytt idag ville jeg venta i det lengste med å behandle.

Hun blir sikkert bra snart, bare la hun ta det med ro fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun den ene min går på antibiotika. Hun er den som er dårligst, og var skikkelig stygg i halsen når vet. kikka nedi. Kennelhoste er noen ganger både virus og bakterielt, og da har det en funksjon med antibiotika. Antibiotika brukes også forebyggende mot f.eks. lungebetennelse ved kennelhoste. Min andre hund som ikke er så syk har jeg valgt å ikke sette på antibiotika. Men jeg følger med, og reiser til dyrlegen med henne dersom hun blir dårligere.

Nesemidd har jeg fått behandlet ganske enkelt med piller, men jeg husker ikke hva de het. Er et par år siden min hund hadde det nå, men hun fikk det også på vikingskipet husker jeg. Mest sannsynlig fordi alle absolutt skulle låne vannskåla vår... Opplevde ingen bivirkninger med medisinen, gikk fort å bli kvitt og merket ikke noe på allmenntilstanden på hunden mens det sto på.

Derfor jeg stusser på at det virker som trådstarter bekymrer seg mer på nesemidd enn kennelhoste ;) Anser kennelhoste som en kjipere ting å få, da hunden må ha ro i 2-3 uker etterpå. Kjedelige greier begge 2 i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun den ene min går på antibiotika. Hun er den som er dårligst, og var skikkelig stygg i halsen når vet. kikka nedi. Kennelhoste er noen ganger både virus og bakterielt, og da har det en funksjon med antibiotika. Antibiotika brukes også forebyggende mot f.eks. lungebetennelse ved kennelhoste. Min andre hund som ikke er så syk har jeg valgt å ikke sette på antibiotika. Men jeg følger med, og reiser til dyrlegen med henne dersom hun blir dårligere.

Jeg er så vanvittig imot å gi antibiotika. Da er det snakk om sånn generelt. Å gi det forebyggende syns jeg er hårreisende, bokstavelig talt! :shocked: Jeg unngår å bruke antibiotika i det aller, aller lengste. Kennelhoste er ikke noe hunder flest dauer av (jo, jeg har hørt om hunder som har gjort det, men da hardet ikke vært kennelhosten i seg selv, men som du sier sekundære ting). Den tid, den sorg, sier bare jeg. Jeg skal IKKE være med å støtte at bakterier i hunder blir ENDA mer resistente mot antibiotika, og jeg vil heller ikke herpe immunforsvaret til min hund unødvendig. Er det kennelhoste får de ri det av. Sorry, men vi dauer ikke av influensa vi heller, i alle fall de veldig få av oss, og de det da er snakk om, er svake i utgangspunktet, noe mine hunder ikke er.

Nesemidd har jeg fått behandlet ganske enkelt med piller, men jeg husker ikke hva de het. Er et par år siden min hund hadde det nå, men hun fikk det også på vikingskipet husker jeg. Mest sannsynlig fordi alle absolutt skulle låne vannskåla vår... Opplevde ingen bivirkninger med medisinen, gikk fort å bli kvitt og merket ikke noe på allmenntilstanden på hunden mens det sto på.

Har behandlet Tulla mot nesemidd før, fordi det ble mistenkt. Det var rutine visstnok. Virket ikke som om de kunne stille en sikker diagnose, og dette er for litt over et år siden.

Derfor jeg stusser på at det virker som trådstarter bekymrer seg mer på nesemidd enn kennelhoste ;) Anser kennelhoste som en kjipere ting å få, da hunden må ha ro i 2-3 uker etterpå. Kjedelige greier begge 2 i hvert fall.

Jeg har hørt ting om nesemidd som gjør meg mer skeptisk til det enn til kennelhoste. Bla at det smitter utrolig raskt (i så fall veldig merkelig om jeg kun har en hund med nesemidd, det skal liksom ikke gå an), at det kan ødelegge luktesansen (det er ett av de verste punktene), og at visse typer medisin mot det kan gi temmelig heftige bivirkninger (epilepsi).

Så: konklusjon: hunden(e) blir ikke tatt med til dyrlege enda. De blir holdt unna andre hunder en stund til situasjonen har bedret seg litt.

Aynï er mye bedre i dag enn hun har vært de siste dagene. Nå er hun nokså plagsom og vil ha oppmerksomhet og aktivitet - energien er spart opp tydeligvis.. Tulla er normal.

Og så en ting til: hvorfor blir det automatisk antatt at hunder som har vært på Hamar og blitt syke etterpå, har fått det samme?? Jeg synes det er litt rart.. Hvorfor kan ikke hundene A-D ha fått lus, hundene E-J ha fått kennelhoste, hundene K-P har fått et forkjølelsesvirus, hundene Q-W ha fått diarè, hundene X-Å har fått to eller flere av de forrige sykdommene? Det er neppe sånn at det går kun EN ting på Hamar, liksom. Og bare fordi både min hund og din hund har vært på Hamar og viser tegn på sykdom, betyr jo ikke det at de har fått det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har identiske symptomer vil jeg gå ut i fra at det er det samme ;) Hadde hunden hatt symptomer på nesemidd, hadde jeg skrevet at jeg trodde det var nesemidd uavhengig om du hadde vært på Hamar og om 99% av hundene som var på Hamar fikk kennelhoste :P Det er altså symptomene som avgjør hva jeg tror din hund har, ikke hva alle andre har.

Min hund ble satt på antibiotika pga dyrlegen mente det allerede hadde blitt bakteriell infeksjon i halsen. Hun mente også det var en mulighet for lungebetennelse hvis det ikke ble behandlet sa hun. Jeg turte ikke å gamble med det. Hun ble vesentlig bedre etter kun 2 dager på antibiotika, så regner da med dyrlegen hadde rett og at det var bakterielt... Bakterielt blir sjelden bedre uten behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Uten kyndig, utdannet personell er det uaktuelt å sette noen av mine på kennel.
    • Vi har en gammel hund på 14 år som har hatt en vortelignende sak ytterst på øyelokket. Han har ikke virket plaget av dette, men nå har det begynt å verke og komme mye puss.  Tok han med til dyrlege. Undersøkte øye, og oppdaget at denne «vorten» kun var toppen av isfjellet. Under øyelokket fant han en større «masse». Dyrlegen gav oss alternativet å gi hunden antibiotika for øyebetennelsen som har oppstått, for så å kirurgisk fjerne massen. Denne må så sendes inn, slik at man kan avgjøre om denne celledannelsen er ufarlig eller noe man bekymre seg over.    Nysgjerrig på om noen av dere har vært borti noe lignende?? Hva har det i såfall vært?  Legger ved et bildet av øye hans. Det er kun den minste klumpen ytterst som er synlig i det daglige. Den store klumpen ligger under øyelokket. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...