Gå til innhold
Hundesonen.no

Sluker i seg maten i full fart


civga

Recommended Posts

Har en Aussie gutt på snart 5 månder som sluker i seg maten uten å tygge.

Når vi gir fôr til han så spiser han alt på veldig kort tid, han sluker det uten å tygge.

Vi har to andre hunder også her i huset, men han får mat i et annet rom hvor ikke de andre to er.. Det kan vel være at han konkurerer med dem to,

men virker litt rart at han vet dem ikke er på det samme rommet og likevel forter seg.

Vi snakket med dyrlegen, han sa hvis han ikke snart lærer å tygge maten så må vi begynne å bløte fôret resten av livet.

Har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt vann i det rett før du gir ham maten? Da blir ikke bitene oppbløtt, og han må jobbe litt for å få det i seg, du kan jo se hvordan det funker? Pleier å fungere greit på hundene i pensjonatet iallefall. Om ikke de tygger maten(noe de jo heller ikke gjør når den er oppbløtt), så bruker de iallefall lenger tid på å spise den, og får i seg vann samtidig, så det blir oppbløtt i magen.

Vi pleier bare å ha oppi akkurat så mye vann at alle bitene såvidt flyter, men du kan jo prøve deg litt fram og se hva som tar mest tid og hvordan han spiser det best. Det pleier å hjelpe iallefall noe, for de MÅ bruke litt mer tid på å få det i seg.

Og, ang det med de andre hundene, hunder tenker ikke alltid så langt som at 'de er på det andre rommet'. De vet at det er andre hunder i nærheten, derfor må de spise opp fortest mulig, i tilfelle det skulle komme noen andre. Ser dette spesielt på pensjonatet, hunder som egentlig er veldig trege til å spise hjemme, begynner plutselig å sluke maten fordi det er andre hunder i nærheten her. Selv om de ikke kan se de andre hundene. For man vet jo aldri, plutselig kommer det noen, tenker de..

Og, det kan og ha med å gjøre at han er yngst, den yngste i en flokk får mat sist, og har minst 'rett til' maten, hvis du ser hva jeg mener. Derfor må han skynde seg å spise opp, så ikke en av de eldre kommer og gjør krav på maten. Så det kan bedre seg noe med tiden, eller det kan bli en vane han legger seg til. Men det hjelper med vann i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han bare er veldig sulten? Og det er jo lett å bløte fôret, gjør det selv med frokosten til valpis. Står opp/kommer hjem fra jobb, måler opp 6 1/2 dl, heller på varmt vann, kler på meg og tar de ut på morrarunden. Når vi kommer hjem er det klart, hiver bare oppi etpar tranebærtabletter.

Har ikken tips om å få de til å spise saktere, hos meg går alt ned på høykant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt av problemet med å bløte foret, så de ikke tygger det, er jo at det da ikke har noen effekt på å rense tenner?

For meg, når jeg bløter tørrfôr, så får jeg følelsen av at det mye lettere pakker seg mellom tenner og i eventuelle hulrom i tenner dersom det er oppbløtt? Roya får oppbløtt mat av og til for variasjonens skyld, eller tørrfôr med litt vann i. Det er veldig populært, men, det er når det er tørt hun tygger det best. Men andre tygger bedre når det er vann i, eller bruker iallefall lenger tid på å spise.

Om min hadde slukt maten, på et sånt nivå at jeg måtte bløte fôret resten av livet, så lurer jeg på om ikke jeg hadde gått over til råfôring, for å kunne gi større biter med rent kjøtt, så hun måtte jobbe litt for å få det i seg. Men nå har jo jeg bare en hund, så det er litt annerledes for meg.

Hvor mye mat får han om gangen, og hvor mange ganger om dagen? De bikkjene som sluker maten mest på pensjonatet, deler vi opp fôringen til tre ganger om dagen, så de bare spiser litt med vann i hver gang, for vi tør ikke gi dem så mye på hver fôring, sånn just in case.

OT: Tulip, hvorfor gir du tranebærtabletter? Hva er det godt for? *nysgjerrig* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt av problemet med å bløte foret, så de ikke tygger det, er jo at det da ikke har noen effekt på å rense tenner?

Tannrensen får hun av kjøttbein og vedkubber, så bekymrer meg lite for det, er mer bekymret for mavedreining. Nå er ikke det et stort problem på valper, men siden hun er så glupsk forebygger jeg fra børjan.

*klippe*

OT: Tulip, hvorfor gir du tranebærtabletter? Hva er det godt for? *nysgjerrig* :)

Det er forbyggende mot urinveisinfeksjoner, i tillegg gir det en liten dose ekstra med C-vit, som blir spesielt anbefalt til GD/hurtigvoksende store hunder for å hindre HOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer skåler dere kan prøve. Èn som er laget for sånne slukere, den ser ut som en vanlig skål, men i bunnen er det flere knotter som visstnok skal gjøre slukejobben vanskeligere. Var det canis som sendte ut reklame for denne nå nylig? Alternativt ville jeg prøvd en spanielskål. Den er høyere enn andre, og mye smalere. Meningen er at ørene ikke skal falle i maten, men den har en "bivirkning" som gjør at hunden ikke klarer å åpne kjeften så mye som i en vanlig skål, og ergo blir det vanskeligere å få tak på maten. Når jeg gir ting som er mykt (V&H, kjøttdeig osv), vil dette noen ganger trykke seg godt nedi skålen, og nesten være umulig å få tak i; hunden må bruke fortennene og gnage/rive i maten. Den får i seg lite mat pr munnfull på denne måten. Jeg kan jo også trykke maten ned i skålen for å få denne effekten hver gang. Funker nok dårligere med tørrfôr.. Blir bittelitt som en kong, hvis du skjønner konseptet?

Men hva med å kaste maten utover plenen? Da kan jo ikke hunden sluke på samme måte, eller den sluker i alle fall kun en og en fôrkule.. Eller gjemme maten inni noe annet; en godbitball, brusflaske o.l.? Tar i alle fall lengre tid for den å spise maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip* Alternativt ville jeg prøvd en spanielskål. Den er høyere enn andre, og mye smalere. Meningen er at ørene ikke skal falle i maten, men den har en "bivirkning" som gjør at hunden ikke klarer å åpne kjeften så mye som i en vanlig skål, og ergo blir det vanskeligere å få tak på maten. Når jeg gir ting som er mykt (V&H, kjøttdeig osv), vil dette noen ganger trykke seg godt nedi skålen, og nesten være umulig å få tak i; hunden må bruke fortennene og gnage/rive i maten. Den får i seg lite mat pr munnfull på denne måten. Jeg kan jo også trykke maten ned i skålen for å få denne effekten hver gang. Funker nok dårligere med tørrfôr.. Blir bittelitt som en kong, hvis du skjønner konseptet? *snip*

Ser det for meg, valpis tar to tygg, blir utålmodig og fram kommer labben og sender skåla flyvende ut i stua :) Hun gjør det med godbit ballen også, det er for lite med to tre kuler så hun klabber til og smeller den i veggen, da kommer det iallefall 5-6 kuler ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer med like mye vann og tørrfor. Vi heller i vannet rett før vi forer, da må hunden bruke tennene på bitene. Hvis det blir mer vann enn mat kan hundene få magedreining.

:)

Er du sikker på dette siste? Jeg har hørt mye rart om magedreining, men ikke akkurat den der først. Hva hvis hunden min spiser mat, og så drikker mer vann enn mat da? Jeg har hørt at hvis hunden sluker maten, kan den få magedreining, at hvis man bløter maten, kan den få magedreining, at hvis man ikke bløter maten kan den få magedreining, at hvis den får aktivitet rett før eller rett etter den spiser, kan den få magedreining.

Jeg vet at hunder drikker veldig mye vann når de ER i begynnelsen av en magedreining, men det har jo ikke noe med AT de får magedreining, de blir jo ikke akkurat bedre om de ikke har tilgang på vann?

Har opplevd et par magedreininger nå, og det har ikke vært noen spesiell grunn ved noen av magedreiningene, den ene var en 11 år gammel collie, som dessverre ble avlivet, og den andre var en flat-tispe på 7 år som ble operert og reddet. Og med den siste mente dyrlegen som opererte at magedreiningen hadde bygget seg opp over flere uker, og derfor ikke hadde noe med at hun var på pensjonat, stresset, spiste for fort, lekte for mye, eller noe som helst. Så der var det ingen spesifikk grunn, bare at det hadde bygget seg opp.

Den dyrlegen som vi var hos med collien, sa at man vet ennå ikke hva som faktisk forårsaker magedreining, ei heller hva som kan forebygge det. Det forebygger visstnok ikke å gi vann i maten/oppbløtt mat til hunder som ikke sluker maten til vanlig, man vet ikke om hunder som sluker maten har større fare for å få magedreining, aktivitet/mosjon har ingenting med saken å gjøre, og det er litt raseavhengig hvem som lettest får det, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mat får han om gangen, og hvor mange ganger om dagen? De bikkjene som sluker maten mest på pensjonatet, deler vi opp fôringen til tre ganger om dagen, så de bare spiser litt med vann i hver gang, for vi tør ikke gi dem så mye på hver fôring, sånn just in case.

Jeg gir ca 140 gram for hver måltid, han får 3 måltider om dagen. Det jeg prøvde i går var å holde skålen i hans skulderhøyde, da spiste han faktisk saktere, men tygger jo ikke :/ Jeg syns det er ganske skummelt når han ikke tygger maten!

Ja, også glemte jeg å si at har prøvd å ha vann oppi skålen med tørrfor, og gitt det i 3 dager, han spiser saktere da også, for han må jo først få drukket vannet før han får tak i foret. Men selfølgelig så tygger han ikke :/

Men hva med å kaste maten utover plenen? Da kan jo ikke hunden sluke på samme måte, eller den sluker i alle fall kun en og en fôrkule.. Eller gjemme maten inni noe annet; en godbitball, brusflaske o.l.? Tar i alle fall lengre tid for den å spise maten.

Det var lurt! skal prøvde å sette foret i godbitballen hannes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette siste? Jeg har hørt mye rart om magedreining, men ikke akkurat den der først. Hva hvis hunden min spiser mat, og så drikker mer vann enn mat da? Jeg har hørt at hvis hunden sluker maten, kan den få magedreining, at hvis man bløter maten, kan den få magedreining, at hvis man ikke bløter maten kan den få magedreining, at hvis den får aktivitet rett før eller rett etter den spiser, kan den få magedreining.

*klippe masse*

Erfaringene med GD og magedreinig er at mye tørrfôr før/etter aktivitet og store mengder vann under aktivitet (skogstur og strandlek er det mest "vanlige") og keisersnitt er de største utløserne. Derfor får valpis tørrt til frokost, for da er jeg hjemme om hun skulle bli dårlig. Selv om hun bare hopper rundt for seg selv, så er det jo endel mat og vann i magen på`a. Det er få GD som blir råfôret, enkelte oppdrettere i DK er på foregangsiden med mye fisk, i UK og Norge er det endel som delfôrer rått, og i USA er det noen med "petquality" som råfôrer. De sier det er fordi man må være så nøye med protein/fett balansen i oppveksten, men mye kjøtt har jo like lite av det som endel tørrfôr... Valpis får tørrt til frokost fordi jeg ikke klarer å mette henne på bare rått, men håpet er jo at når hun er utvokst blir det kun rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er jo også GD en veldig utsatt rase for akkurat magedreining, såvidt jeg har forstått? Og raser med 'smal midje', som dober, flat, settere og sånn? Som jeg har fått høre da.

Civga, gjør det noe om han ikke tygger så lenge han ikke får det i vrangstrupen, og får vann i seg samtidig? Godbitball var lurt,jeg har gjort det med Roya iblant, fylt tørrfôr på en flaske med åpen kork og hull i bunn, så hun får hjernetrim mens hun får mat.

Om du gir det oppbløtt, gir det like liten effekt på tennene som når de ikke tygger det.. Iom han er valp, regner jeg med han fortsatt får valpefôr, og da ganske små biter, som lett bløtes opp og fordøyes i magen. Roya tygger ikke alltid maten sin så godt hun heller, men hun sluker den ikke, i den forstand at hun kunne sette i halsen e.l. Jeg tror ikke hun tygger/knaser mer enn max en tredjedel av det hun spiser. Når hun får noe ekstra godt, godbit eller litt rått kjøtt når jeg skal lage meg middag eller noe, så sier det 'slafs svelg' og så er det borte. :)

Hvordan ser avføringen hans ut, er den fast og fin og godt fordøyd, eller er det ufordøyd mat i den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser avføringen hans ut, er den fast og fin og godt fordøyd, eller er det ufordøyd mat i den? :)

Avføringen ser bra ut, fast og fin er den. Har prøvd å gi han sånn kong nå, da spiser han rolig og tygger faktisk 70% av foret.. godt tegn ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringen ser bra ut, fast og fin er den. Har prøvd å gi han sånn kong nå, da spiser han rolig og tygger faktisk 70% av foret.. godt tegn ! :)

Ja, men da fordøyer han maten selv om han ikke tygger den, og da er det(i mine øyne) greit. Men så bra at det lyktes med kong, da! :) da er det jo tydeligvis løst. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde med Turbo etter utalige forskjellige forsøk på å få han til å spise roligere var å ta noen kuler med hills sitt tannfor (som er for å forebygge tannsten) oppi, disse er vel på størrelse med gd foret til royal canin og er derfor ganske store og da tygde han faktisk mye mer av foret, det la på en måte stopper for at han kunne sluke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han feller ikke tenner nå?

Husker My slukte en del mat når hun mistet valpetennene sine. Kanskje gjorde det vondt å tygge harde tørrfor kuler når hun skiftet tenner ?

Uansett, jeg har gått over til å gi oppbløtt for ONLY til My - fordi hun promper faktisk. *ler* Men har generellt inntrykk av at hun fordøyer maten mye lettere hvis den er ferdig-oppbløtt når den kommer ned i magesekken. My tygger maten sin, men ikke mye.. Hun tar en stor munnfull, tygger èn eller to ganger og svelger alt rett ned og jafser i seg mer.

Jeg har en isboks som jeg halvveis fyller opp med tørrfor også har jeg vann oppi, nok til at det nesten dekker alt tørrforet. Så tar jeg på lokket, og setter det i kjøleskapet. :) Begge hundene spiser maten sin fort, men de tygger begge to. Jeg bruker ofte å ha på ekstra vann rett i skåla til My før hun får maten sin, da må hun nesten drikke det hele, blir nesten suppe-aktig.

EDIT: Hvis noen prøver isboks-trikset mitt, så vil dere raskt merke hvor mye GASS som kommer ut av tørrfor når det blir vått... Når man åpner lokket sier det "posssh" ... Tenk dere all den gassen inni magesekken til hundene. Tipper DET kan føre til magedreining jeg. Jeg liker å tro at det er positivt å bløte opp foret på forhånd og slippe gassen ut sånn enn at den produseres i magesekken til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Hvis noen prøver isboks-trikset mitt, så vil dere raskt merke hvor mye GASS som kommer ut av tørrfor når det blir vått... Når man åpner lokket sier det "posssh" ... Tenk dere all den gassen inni magesekken til hundene. Tipper DET kan føre til magedreining jeg. Jeg liker å tro at det er positivt å bløte opp foret på forhånd og slippe gassen ut sånn enn at den produseres i magesekken til hundene.

Jaggu, det må jeg si, det visste jeg ikke! Roya prompa masse av det forrige fôret hun fikk, men etter at jeg bytta til ProPlan puppy, har hun nesten ikke slippi en fjert. Kun av og til på vei ned fra sofaen. :) Nå når hun fyller året skal vi over på ProPlan salmon&rice sensitive, som er bra for pelsen og bra for magen. :)

Men hva bruker du som tannsteinsforebyggelse da, sånne Dentastix(e.l.) og pusser tenner eller?

Edit: Hadde vært morro å prøve det isbokstrikset med forskjellige fôrtyper og produsenter, og se forskjellen på hvor mye/lite gass de forskjellige inneholder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så tror jeg ikke tørrfor gjør NOE for å forhindre tannstein på tennene til hundene.. Det er alt for mykt til det.. Jeg merker på My at tørt tørrfor setter seg i tennene hennes (og det ser rimelig gøgg ut) - mens oppbløtt tørrfor går rett ned uten å sette seg fast. Hun har faktisk fått bedre ånde etter jeg begynte å bløte det opp hele tiden..

Tror nok bare det er bein av forskjellige slag som har noe som helst virkning på hundetenner jeg. Og tannpuss såklart. Jeg gir hundene bein når jeg har tilgang til det, og når jeg ikke har råd til store ordentlige bein så kjøper jeg "billigbein" i forskjellige former og fasonger på dyrebutikken eller fra en dagligvarebutikk. Hundene er ikke kresne og gomler på det meste de. I tillegg så pusser jeg tennene på My alt fra 1-5 ganger i måneden, men har ikke gjort det på en stund nå siden jeg gikk tom for hundetannkrem. :) Emma lar meg ikke nærme meg munnen hennes med en tannbørst så hun må nøye seg med bein..

Når My var valp tok jeg ofte med meg tørrfor-kuler på tur i skogen, og jeg gremtes hver gang for det så nesten ut som om tannkjøttet hennes holdte på å råtne bort til tider.. Men det var ikke tannkjøttet man så, det var bare masse rester etter tørrforet som la seg nede rundt tennene "lurte" en til å tro at det var rottent tannkjøtt. Helt sprøtt. Det så så ille ut at jeg slutta å ta med tørrfor-kuler på tur faktisk.. Nå tar jeg alltid med frolic, ost eller sånne ting som ikke er så tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, okei. Dethar jeg aldri merka på Roya, men er det Hills-fôr du brukte da og eller? For jeg har merka på Hillsfôret at det er relativt mykt? Er noen bikkjer på pensjonatet som har med seg eget fôr, og jeg synes de Hills-tørrfôrkulene virker mykere enn andre jeg ser, f.eks labb, proplan og josera. Josera Sensi Plus er jo forsåvidt et bra fôr, det har sånne riflete biter som bikkjene ikke liker å svelge rett ned, virker det som, jeg synes de tygger det ganske bra. Også er det veldig bra for sensitive mager. :)

Og ifht bein, hva slags bein bruker du, og hvor får du tak i dem? Jeg har vært hos slaktern her nede i sentrum 3 ganger og spurt nå, og de har ikke hatt et bein inne. :) Kjøpte ett sånn stort digert et på dyrebutikken, og det har hun hatt det veldig gøy med, hula ut ene hele enden på det så langt inn som hun klarer å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fins det jo noen rasefôr som har kuler som visstnok skal oppmuntre til tygging, og noen av de er jo store som ping-pong-baller..! Kan en hund sluke noe sånt liksom?

jeg gav dette til min labbis, altså labrador foret fra rc, og da tygget han faktisk hver eneste kule. han har en tendens til a bare ta ett stor åndedrag for å få i seg alt foret i skålen :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt 3 slukere: En Labbis, en springer og nå en AK. Så har jeg vel bare funnet ut en ting: Jeg har sluttet å bry meg. Så lenge maten ikke kommer opp igjen så kan dem gjerne droppe å tygge. Dem fikk maten både tørr, oppbløtt og tørr med vatten (alt etter årstid, aktivitet, og min tid). Dem slukte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Aussie gutt på snart 5 månder som sluker i seg maten uten å tygge.

Når vi gir fôr til han så spiser han alt på veldig kort tid, han sluker det uten å tygge.

Vi har to andre hunder også her i huset, men han får mat i et annet rom hvor ikke de andre to er.. Det kan vel være at han konkurerer med dem to,

men virker litt rart at han vet dem ikke er på det samme rommet og likevel forter seg.

Vi snakket med dyrlegen, han sa hvis han ikke snart lærer å tygge maten så må vi begynne å bløte fôret resten av livet.

Har noen tips?

Men altså, hva er problemet igrunnen? Blir valpen dårlig i magen? Kommer det opp igjen? Hvis det ikke har noen innvirkning på ham, så ville jeg bare latt det gå seg til av seg selv. Jeg har en "sluker" i hus. Og jeg morer meg igrunnen bare over det jeg. Det er en fryd å se hva som skjer når jeg slenger ut en neve m fôr på stuegulvet. Sofus lunter avgårde og ta en og en.. Flippa går i støvsugermodus *flire* Det eneste som kan skje, er at hun raper etterpå pga luften hun slukte i tillegg.. Verre er det liksom ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en plass at du kan prøve å legge en eller flere store gjennstander i matskåla når de får mat, sånn at de må spise rundt det. Får ikke slukt maten like fort iallefall, men ikke sikkert det får de til å tygge mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...