Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK


MartineH

Recommended Posts

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Mulig jeg nå blir uglesett, men jeg velger å ikke signere så lenge disse punktene er med:

Eventuellt åpne for at blandingshunder som er registrert i NOX-registrene kan få titler, selv om de ikke kan få championat.

Hunder som av en eller annen grunn ikke kan oppnå blå sløyfe på utstilling, har mulighet for titler.

Ellers er jeg "all for it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg nå blir uglesett, men jeg velger å ikke signere så lenge disse punktene er med:

Ellers er jeg "all for it"

Det står eventuellt, slik at dette blir opp til NKK å avgjøre. Det er frivillig å signere eller ei :ahappy:

Effekten i Sverige er ikke noe anderledes enn den er i Norge, de har titler til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er tydeligvis ordet billig som er problemet her, og jeg skjønner forsåvidt det. Det kan tolkes anderledes enn hva jeg ville frem til, ser den - så jeg skal prøve å forklare:

Anita sier det blir litt billig med titlene jeg foreslår, og mener vel at det holder med championatene. Jeg mener at det ikke holder med championater(fordi titler er moro), og da blir de andre tittlene selvfølgelig hakket mer 'billig' enn championater, sant? Det er championattitler i utstillingsringen også, men de har også billigere titler - vinnertitler. Jeg vil også ha billigere titler enn championat, og mener det burde kunne gå ann siden det er titler i utstillingsmiljøet som ikke er championat. Selv om det selvfølgelig ikke 100% kan sammenliknes å få en verdensvinner-tittel og et opprykk til klasse 2 lp.

Nå var det vel strengt tatt noe som jeg mente og Anita sa seg enig i. Det er forsåvidt ikke riktig tolkning av argumentene engang...

Jeg mener at det kan være greit for de hundene som har kommet til høyeste klasse uavhengig av sport, klart 3 1.premier eller tilsvarende kan få tittelen LPelite for eksempel, selv om den ikke oppfyller kravet til championat.

Det jeg ikke syns er greit (og det må vel kunne diskuteres i denne tråden, selv om "dere andre " er all for)er at det skal bli tittler for å ha gjort noe som helst med hunden sin, fordi da mister titlene litt sin verdi for meg. Hva er kult med å ha klart å jobbe seg til en tittel, når hele resten av treningsgruppa har den samme.. Og egentlig bare sier; Velkommen etter..

Jeg refererte til RIK programmet som har sine titler som jeg syns blir overdrevent (bare så det er avklart så er ikke RSP/RRP titlene stambokberettiget på lik linje med NBF sine bruksresultater). Det å kunne sykle 2 mil med bikkja og få en tittel, det er en gratistittel spør du meg, ferdselsprøven er en gratistittel, nettopp fordi det er inngangsporten til all aktivitet, så skal det gi tittel liksom? Begynnerprøver og forprøver syns jeg også er gratistitler eller Billigtitler om du vil, nettopp fordi det er det de er begynnerprøver, de sier jo ingenting om hunden egentlig annet enn at den har anlegg for visse sportsgrener.

Jeg syns det er synd hvis titler skal bli "allemannseie", for da tror jeg at det mister sin rekrutteringseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd hvis titler skal bli "allemannseie", for da tror jeg at det mister sin rekrutteringseffekt.

Sorry, men der mener jeg at du tar skikkelig feil.

Det er raser (eller individer - både firbeinte og tobeinte - for den saks skyld) som aldri har sjanse til å ta noen tittel i de høyeste klassene. Ikke alle har disse lettmotiverte bruksrasene, og at man kanskje fikk mer motiverte hundeførere med andre raser? Jeg mener, IW hadde kanskje syns det var morsomt med en LP1 og/eller LP2 med sin ulvehund? Selv om "vi" med mer lettmotiverte og lettrente raser syns at det er "billig"? Jeg ser ikke helt at det skal være demotiverende å kunne få sånne titler på hundene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sorry, men der mener jeg at du tar skikkelig feil.

Det er raser (eller individer - både firbeinte og tobeinte - for den saks skyld) som aldri har sjanse til å ta noen tittel i de høyeste klassene. Ikke alle har disse lettmotiverte bruksrasene, og at man kanskje fikk mer motiverte hundeførere med andre raser? Jeg mener, IW hadde kanskje syns det var morsomt med en LP1 og/eller LP2 med sin ulvehund? Selv om "vi" med mer lettmotiverte og lettrente raser syns at det er "billig"? Jeg ser ikke helt at det skal være demotiverende å kunne få sånne titler på hundene sine?

Feil menneske å komme med ulvehund argumentet til...

Spiller det noen rolle om de er stambokførte da, om man sier man har hatt en ulvehund som har konkurret så syns folk det er knallstilig uansett. Jeg sier ikke at det er nødvendigvis demotiverende, jeg bare sier at når IW har strevd og trent som en gal i to år og endelig klart å få en LP2 tittel på sin ulvehund, så har "alle " andre i hundklubben hatt den tittelen i en evighet allerede, så da er det kanskje ikke så jevt likevel?

En skulle jo tro at folk syns det var jevt å prøve seg på HP pettersen også, det var kun 17 påmeldte i lp1 i vikingskipet i år, som var først år med kvalifiseringskrav. Ikke noen sammenligning forøvrig, men jeg ser ikke halt at det å få muligheten til titler på hunden vil gjøre det mer attraktivt å konkurrere. De aller fleste som har lyst eller ambisjoner til å starte gjør jo det uavhengig av om planen er landslag, aktivisering eller målrettet trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle jo tro at folk syns det var jevt å prøve seg på HP pettersen også, det var kun 17 påmeldte i lp1 i vikingskipet i år, som var først år med kvalifiseringskrav. Ikke noen sammenligning forøvrig, men jeg ser ikke halt at det å få muligheten til titler på hunden vil gjøre det mer attraktivt å konkurrere. De aller fleste som har lyst eller ambisjoner til å starte gjør jo det uavhengig av om planen er landslag, aktivisering eller målrettet trening.

Mulig jeg misforstår deg, men det var da slettes ikke første året med kvalitetskrav. Det var det fjerde året som man måtte ha 1.premie i kl 1 for å starte. Det var noen år med åpent for alle, men det har vært "stengt" før også. Grunnen til at det nå er kvalitetskrav er fordi det er gjerne veldig mange påmeldte i kl 1.

Ellers må jeg si meg enig med 2ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil menneske å komme med ulvehund argumentet til...

Spiller det noen rolle om de er stambokførte da, om man sier man har hatt en ulvehund som har konkurret så syns folk det er knallstilig uansett. Jeg sier ikke at det er nødvendigvis demotiverende, jeg bare sier at når IW har strevd og trent som en gal i to år og endelig klart å få en LP2 tittel på sin ulvehund, så har "alle " andre i hundklubben hatt den tittelen i en evighet allerede, så da er det kanskje ikke så jevt likevel?

En skulle jo tro at folk syns det var jevt å prøve seg på HP pettersen også, det var kun 17 påmeldte i lp1 i vikingskipet i år, som var først år med kvalifiseringskrav. Ikke noen sammenligning forøvrig, men jeg ser ikke halt at det å få muligheten til titler på hunden vil gjøre det mer attraktivt å konkurrere. De aller fleste som har lyst eller ambisjoner til å starte gjør jo det uavhengig av om planen er landslag, aktivisering eller målrettet trening.

At du ikke lar det motivere eller imponere av muligheten til å få en LP2 eller LP3 tittel på hunden din, betyr jo ikke at det gjelder for hele resten av verden? Vanlige folk blir dritimponert over utstillingschampionat liksom, jeg derimot syns vel ikke det er SÅ imponerende, sånn i utgangspunktet. Det betyr vel ikke noe annet enn at vi som har holdt på med hund en stund, er litt mer blasert enn folk som bare har hund for å ha hund..

Og jeg må innrømme at jeg ville syns det var langt mer motiverende å trene med f.eks min nå 5 år gamle tispe som ikke syns at det burde eksistere ting som krav og presisjon, om det var en mulighet for å få en tittel eller tre.. Så barnslig er jeg.. Nei, jeg har ingen større ambisjoner med henne, hun blir aldri noen elitehund i noen gren - derfor ville det vært motiverende om hun kunne blitt f.eks LP3.. Da er det ihvertfall noe, liksom.. Om det ikke imponerer folk som deg (eller meg), så er ikke det så nøye, det hadde vært morsomt å ha uansett.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Mulig jeg misforstår deg, men det var da slettes ikke første året med kvalitetskrav. Det var det fjerde året som man måtte ha 1.premie i kl 1 for å starte. Det var noen år med åpent for alle, men det har vært "stengt" før også. Grunnen til at det nå er kvalitetskrav er fordi det er gjerne veldig mange påmeldte i kl 1.

Ellers må jeg si meg enig med 2ne.

Hvor og når har det vært det tidligere i klasse 1? Jeg har vært på Vikingskipet siden de startet på Hamar med unntak av i år og jeg har aldri sett tidligere at det har vært kvalifiseringskrav? Sorry OT.

Og jeg må innrømme at jeg ville syns det var langt mer motiverende å trene med f.eks min nå 5 år gamle tispe som ikke syns at det burde eksistere ting som krav og presisjon, om det var en mulighet for å få en tittel eller tre.. Så barnslig er jeg.. Nei, jeg har ingen større ambisjoner med henne, hun blir aldri noen elitehund i noen gren - derfor ville det vært motiverende om hun kunne blitt f.eks LP3.. Da er det ihvertfall noe, liksom.. Om det ikke imponerer folk som deg (eller meg), så er ikke det så nøye, det hadde vært morsomt å ha uansett.. :rolleyes2:

Da er det bare å ta Ferdselsprøve, utholdenhetsprøve (må tas før fylte 6 år) begynner prøve B og AB f eks. Der har du 4 titler bare der, som ikke er uoverkommelige for en 5 års gammel hund. SL (spor og lydighet) kan du jo jobbe deg oppover i klassene, det gir jo ny tittel for hver klasse. Eller Viltsporchampionat, må bare ha 3 1.premier i blodspor- ingen sak for en sporsugen hund det.. Så om du gidder, så kan du i prinsippet ha 5-6 titler på hunden din i løpet av 2009 sesongen uten at regelverket har blitt endret det minste..

Ingen av disse tittlene(muligens med unntak ac Vch) setter mer krav til presisjon enn det gjøres for å få 3 1.premier i klasse 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og når har det vært det tidligere i klasse 1? Jeg har vært på Vikingskipet siden de startet på Hamar med unntak av i år og jeg har aldri sett tidligere at det har vært kvalifiseringskrav? Sorry OT.

Sorry OT her å

Vikingskipet de siste fire (4) årene + i gamle dager da stevnene var i Oslo (Sjølyst). I fjor var det alle klasser.

edit: De siste tre (3) årene har det vært kvalitetskrav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å ta Ferdselsprøve, utholdenhetsprøve (må tas før fylte 6 år) begynner prøve B og AB f eks. Der har du 4 titler bare der, som ikke er uoverkommelige for en 5 års gammel hund. SL (spor og lydighet) kan du jo jobbe deg oppover i klassene, det gir jo ny tittel for hver klasse. Eller Viltsporchampionat, må bare ha 3 1.premier i blodspor- ingen sak for en sporsugen hund det.. Så om du gidder, så kan du i prinsippet ha 5-6 titler på hunden din i løpet av 2009 sesongen uten at regelverket har blitt endret det minste..

Ingen av disse tittlene(muligens med unntak ac Vch) setter mer krav til presisjon enn det gjøres for å få 3 1.premier i klasse 3.

Ja, eller jeg kan skrive under et opprop for å få flere titler i LP, og satse på at det går gjennom?

Jeg ser fortsatt ikke helt hvorfor du er så innmari i mot det? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd hvis titler skal bli "allemannseie", for da tror jeg at det mister sin rekrutteringseffekt.

JEG tror du tar helt og fullstendig feil her - det er vel NETTOPP fordi en slik tittel er overkommelig for litt flere at det har en stor rekrutteringseffekt, selv fra venstresvingerne som kanskje ikke har evner selv til å trene fram en hund til et LP-championat...

Spiller det noen rolle om de er stambokførte da, om man sier man har hatt en ulvehund som har konkurret så syns folk det er knallstilig uansett.

Men hvordan skal man få "sagt" det til andre enn dem man kjenner liksom ? Det må da være mye bedre at det faktisk ligger som en dokumentasjon i DogWeb ?

Jeg sier ikke at det er nødvendigvis demotiverende, jeg bare sier at når IW har strevd og trent som en gal i to år og endelig klart å få en LP2 tittel på sin ulvehund, så har "alle " andre i hundklubben hatt den tittelen i en evighet allerede, så da er det kanskje ikke så jevt likevel?

Tja, eller motsatt: man ser at det nytter å trene, selv for en med en litt uvanlig rase ? Man VET jo at man har dårligere forutsetninger enn andre med porche-hund liksom, derfor skjønner man jo også at ting tar litt lengre tid og må gjøres på en litt mer finurlig måte kanskje ? Og da må det jo være veldig motiverende å ha en tittel å jobbe mot ?

De aller fleste som har lyst eller ambisjoner til å starte gjør jo det uavhengig av om planen er landslag, aktivisering eller målrettet trening
.

Men kjære deg - det er da ikke bare dem som har lyst til å starte - og som kommer til å starte uansett tittel eller ikke - man er ute etter ? Det er jo også for å få andre, som kanskje ikke har helt motivasjonen til å gjøre det, til å ha noe å strekke seg mot. Jepp - jeg VET at mange utstillingsfolk nok hadde kastet seg mer ut i konkurranser om de hadde hatt mulighet til å få titler for det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og når har det vært det tidligere i klasse 1? Jeg har vært på Vikingskipet siden de startet på Hamar med unntak av i år og jeg har aldri sett tidligere at det har vært kvalifiseringskrav? Sorry OT.

Du er jo for ung... Jeg var med på 90-tallet jeg, da vi måtte kvalifisere oss for deltakelse i kl 1 på Sjølyst.

Da er det bare å ta Ferdselsprøve, utholdenhetsprøve (må tas før fylte 6 år) begynner prøve B og AB f eks. Der har du 4 titler bare der, som ikke er uoverkommelige for en 5 års gammel hund. SL (spor og lydighet) kan du jo jobbe deg oppover i klassene, det gir jo ny tittel for hver klasse. Eller Viltsporchampionat, må bare ha 3 1.premier i blodspor- ingen sak for en sporsugen hund det.. Så om du gidder, så kan du i prinsippet ha 5-6 titler på hunden din i løpet av 2009 sesongen uten at regelverket har blitt endret det minste.. Ingen av disse tittlene(muligens med unntak ac Vch) setter mer krav til presisjon enn det gjøres for å få 3 1.premier i klasse 3.

Og hvorfor skal enkle titler være forbeholdt de som brøler høyt og kjører rundt med tilhenger da ? Du unnlot å svare på det tidligere, så nå vil jeg gjerne ha en plausibel forklaring på det. De titlene er jo internasjonalt godkjente, så hvorfor skal man tvinges over på et program som i utgangspunktet er temmelig omstridt både mht treningsmetoder og miljø (les bare hva "representative utøvere" skriver i Brukshundforumet - ikke direkte imponerende spør du meg), når NKK med en enkelt pennestrøk kan gjøre titler tilgjengelige også for en del andre som IKKE vil bevege seg inn i det militante miljøet RIK representerer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg nå blir uglesett, men jeg velger å ikke signere så lenge disse punktene er med:

(om titler for NOX-hundene)

Hvorfor ikke? Dette tittel-greiene er vel for å motovere folk til å trene og konkurrere?

Hvorfor skal ikke en blanding likestilles? Evt en Boerboel, Amerikansk Bulldog, Presa Canario eller de andre uregistrerte renrasete? Jeg synes det blir litt urettferdig jeg, om målet er å motivere og ikke avle. Det ene betyr ikke nødvendigvis det andre heller heldigvis.

Jeg skjønner at man ikke skal oppfordre til avl på blandingshunder, men om nå NKK skal likestille så må de kanskje ta det gode med det onde her...

Jeg skrev under, og håper på at det kanskje kan gi meg muligheten til å eie en Amerikansk Bulldog og få titler på den. Det hadde vært knallfett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet under på lista. Jeg er en av de som synes titler er gøy, og liker titler som en dokumentasjon på hva hunden/ekvipasjen har prestert. Men jeg er også i stand til å se hva som ligger bak en tittel, bare for å understreke at jeg ikke ser meg blind på titler. En tittel har funksjon både for eier/fører - som motivasjon og belønning, og for omgivelsene - som skryt og dokumentasjon.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å få en LP1-tittel på X'en. Eller høyere, kjære vene.

Alle i LP-miljøet vil vite at vi "bare" har klart tre skarve førstepremier i klasse 1. Men alle i LP-miljøet vil også kunne se at en berner sennenhund - den sidrumpa, store, treige og sofavarmende rasen - har klart å prestere noe i LP1. Eller LP2.

Jeg er ingen bevandret LP-stevnepublikummer, men av det jeg har sett er det ikke mye mangfold av raser i eliteklasse, mens i LP1 er det mange, mange forskjellige. Så kanskje har vi valgt feil rase for å nå til topps i LP, men kan en ikke få en honnør for det en tross alt har klart likevel? Jeg mener selv at jeg har en rase som kan brukes til en god del forskjellig, men så lenge vi ikke når opp til eller satser på NM, er det ingen som helt vet det og kan få bevist det. En hund med dokumentert tittel for godkjent spor i D og oppnådd LP2 - den kan vise at det er en hund som kan mer enn å løpe venstresvinger.

Titler er for all del blendende, det er bare å lese litt på finn.no så ser en at utstillingsresultat brukes og misbrukes i hytt og pine. Men likevel kan titlene bety noe positivt for rekrutteringen - det er jeg overbevist om. Når jeg ser hvor mange som reiser måned etter måned, langt og lengre enn langt, i håp om få det siste store certet på hunden sin - da mener jeg det er høyst sannsynlig at de også vil legge ned energi, tid og penger på å få lavere titler i LP og andre grener.

Et championat skal selvfølgelig ha en stor verdi, og jeg håper ingen sidestiller LP1 med N.Lch. Men jeg vet at jeg ville trent hardere og hatt større motivasjon om jeg fikk "mer" igjen enn bare en poengsum.

Når jeg ser på de to oppropene, hadde det vært interessant å vite hvilke raser de signerte har. Jeg kjente i hvert fall igjen en del bernerfolk, som jeg vet trener i sin lokale avdeling, men av ulike grunner ikke tar steget ut i konkurranseringen - og om de gjør det, er det ikke ofte. Men om det var titler å få, tror jeg konkurransesuget hadde blitt større.

Mener nå i hvert fall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
JEG tror du tar helt og fullstendig feil her - det er vel NETTOPP fordi en slik tittel er overkommelig for litt flere at det har en stor rekrutteringseffekt, selv fra venstresvingerne som kanskje ikke har evner selv til å trene fram en hund til et LP-championat...

Det er vel derfor man diskuterer, fordi man er uenige?

Men hvordan skal man få "sagt" det til andre enn dem man kjenner liksom ? Det må da være mye bedre at det faktisk ligger som en dokumentasjon i DogWeb ?

Haha- med det tempo det blir registrert noe som helst i dogweb, så tror jeg ikke en tittel som LP1 kommer noe raskere enn feks k-test eller andre resultater. Det er forsåvidt ett fint argument, om NKK endrer rutinene sine mtp dogweb.

Tja, eller motsatt: man ser at det nytter å trene, selv for en med en litt uvanlig rase ? Man VET jo at man har dårligere forutsetninger enn andre med porche-hund liksom, derfor skjønner man jo også at ting tar litt lengre tid og må gjøres på en litt mer finurlig måte kanskje ? Og da må det jo være veldig motiverende å ha en tittel å jobbe mot ?

Sikkert.

.

Men kjære deg - det er da ikke bare dem som har lyst til å starte - og som kommer til å starte uansett tittel eller ikke - man er ute etter ? Det er jo også for å få andre, som kanskje ikke har helt motivasjonen til å gjøre det, til å ha noe å strekke seg mot. Jepp - jeg VET at mange utstillingsfolk nok hadde kastet seg mer ut i konkurranser om de hadde hatt mulighet til å få titler for det også...

Poenget mitt er at jeg tror ikke det hjelper så mye, jeg tror ikke noen kommer til å starte fordi det er muligheter for en tittel om man får 3 1.premier hvis man ikke har tenkt tanken tidligere..

Du er jo for ung... Jeg var med på 90-tallet jeg, da vi måtte kvalifisere oss for deltakelse i kl 1 på Sjølyst.

Antagelig, men jeg får heller ikke margretes påstand om kvalifisering de siste 4 årene til å stemme, men det er en helt annen diskusjon..

Og hvorfor skal enkle titler være forbeholdt de som brøler høyt og kjører rundt med tilhenger da ? Du unnlot å svare på det tidligere, så nå vil jeg gjerne ha en plausibel forklaring på det. De titlene er jo internasjonalt godkjente, så hvorfor skal man tvinges over på et program som i utgangspunktet er temmelig omstridt både mht treningsmetoder og miljø (les bare hva "representative utøvere" skriver i Brukshundforumet - ikke direkte imponerende spør du meg), når NKK med en enkelt pennestrøk kan gjøre titler tilgjengelige også for en del andre som IKKE vil bevege seg inn i det militante miljøet RIK representerer ?

Jeg syns jeg har svart greit på det jeg, jeg syns det er unødvendige titler som kunne vært fjernet, men det er tydelig at det ikke kom godt nok fram da.

Når det gjelder miljøet, så er det vel ofte sånn at fordommer skapes av uvitenhet i alle leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.opprop.no/opprop.php?id=jatiltitler

Da er det bare å signere og spre denne så godt dere kan, forslag til hvordan:

- Hjemmesiden din

- Bloggen din

- Hundeklubben

- Sende den på e-post til dine hundevenner

- Lagre den i signaturen din på diverse forum

Flere forslag?

Skriv gjerne i denne tråden hva dere har gjort for å spre denne :rolleyes2:

Jeg har sendt til alle mine hundevenner + at jeg legger ut link i bloggen neste gang jeg blogger :)

Kjempe bra gjort, Martine, nå fikk jeg også lyst til å ta opp igjen litt lydighet med Chicka, kunne vært gøy å få en tittel med hun, selvom det "kun" blir i de laveste klassene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig, men jeg får heller ikke margretes påstand om kvalifisering de siste 4 årene til å stemme, men det er en helt annen diskusjon..

Margretes påstand er det flere som har hørt om, selv om du ikke har det. Men for all del, jeg kan ringe NKK i morgen og sjekke for deg, om du føler at det fjerner tvilen? Eller enda bedre, du kan jo ringe de selv? :rolleyes2:

EDIT: Nå har jeg ringt LP-eksperten min *flir* I 2006 var det ikke kvalifisering i LP, men det var over 100 påmeldte til kl.1, og 84 stk eller noe som møtte opp, ergo så innførte NKK en kvalifisering til kl.1 fra da av. Så du har rett, Gråtass, vi tok feil :)

Det var sånn på Sjølyst at du måtte kvalifisere deg, så ble det fjerna når de flytta til Vikingskipet, og nå er det innført igjen.. Så da blir det spennende å se hva NKK gjør på Lillestrøm til neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margretes påstand er det flere som har hørt om, selv om du ikke har det. Men for all del, jeg kan ringe NKK i morgen og sjekke for deg, om du føler at det fjerner tvilen? Eller enda bedre, du kan jo ringe de selv? :rolleyes2:

EDIT: Nå har jeg ringt LP-eksperten min *flir* I 2006 var det ikke kvalifisering i LP, men det var over 100 påmeldte til kl.1, og 84 stk eller noe som møtte opp, ergo så innførte NKK en kvalifisering til kl.1 fra da av. Så du har rett, Gråtass, vi tok feil :)

Det var sånn på Sjølyst at du måtte kvalifisere deg, så ble det fjerna når de flytta til Vikingskipet, og nå er det innført igjen.. Så da blir det spennende å se hva NKK gjør på Lillestrøm til neste år..

2007 da alle klassene hadde kvalitetskrav med andre ord. Ellers hadde Gråtass rett og jeg beklager at jeg var påståelig med ett år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forresten i de nye danske utstillingsreglene at utstillerne må betale en sum for å få stambokført titler - kunne det vært en idé? At en må betale en femtilapp i administrasjonsutgifter for å få på tittelen? Jeg tror i så fall det kunne betydd mye for NKK - jeg tviler nemlig på at manglende tittel- og resultatregistrering på bruks- og mentaløvelser kommer utelukkende av utstillings-skyggelapper, men prioriteringer innenfor for små ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha- med det tempo det blir registrert noe som helst i dogweb, så tror jeg ikke en tittel som LP1 kommer noe raskere enn feks k-test eller andre resultater. Det er forsåvidt ett fint argument, om NKK endrer rutinene sine mtp dogweb.

Tja... Babs' LP2-tittel ble registrert i DogWeb samme dag som jeg sendte inn søknad... før den så ble fjernet igjen etter et par-tre mnd.

Jeg syns jeg har svart greit på det jeg, jeg syns det er unødvendige titler som kunne vært fjernet, men det er tydelig at det ikke kom godt nok fram da.

Joda, du har svart at du mener de kan fjernes, men det er jo en utopi så lenge det er FCI som styrer denne sporten, og ikke NKK liksom... og DERFOR ville det jo være enklere å la andre få ta slike "billige" titler i andre grener også (for ja - jeg har en utpreget rettferdighetssans og mener det skal være "likt for alle" - liksom).

Når det gjelder miljøet, så er det vel ofte sånn at fordommer skapes av uvitenhet i alle leire.

... eller fordi man har sett og opplevd også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...