Gå til innhold
Hundesonen.no

Når slutter en valp å være valp?

Caligula

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bare lurer om noen har formening om når man ikke kan unnskylde seg lenger med: "Han er jo tross alt bare en valp!" Når blir en valp til unghund og til voksen? Er det forskjell på raser her også, slik at store hunder er valper lengre enn små?

Skrevet

Store hunder bruker lengre tid på å bli voksen enn små hunder ja.. :lol: men vet ikke helt hvor lang tid det tar.. mellomstore raser bruker vellitt over ett år på å bli fullvoksne.. eller? :rolleyes: Store raser ca et og ett halvt år har jeg hørt..

Skrevet

Staffen mi nblir ikke voksen og ferdig utviklet før han er rundt 3 år. Hos mamma har jeg en hund på 7 år...han er fortsatt valp :lol:

Edit: Han er ca. like stor som en golden retriever og er blanding av Bearded collie og noe annet ukjent

Skrevet

Jeg følger NKK litt her, jeg- og betegner dem som "valper" fram til 9 mnd, deretter er de "junior", "unghund" "voksen" (over 24 mnd) og tilslutt veteran (etter 8 år). synes det blir feil å kalle en ett år gammel hund for valp, jeg da- selvom den er langt fra ferdig utviklet. Blir litt som å kalle et barn for en baby?

Skrevet

My er valp til jeg ser blodråper. Etter det er hun en valpete unghund, og etter det igjen er hun en valpete aussie tipper jeg. :lol: Forventer ikke at My blir voksen før om maaange år siden hun har en bestemor på 10år som oppfører seg som en 4åring. :P

Skrevet

Mange fortalte meg at når bikkja blir 1 år så er den liksom ikke valp mer, sånn over dagen nesten.. hehe :)

Meeen.. den gutten her han er 14 mnd og er fremdeles et lite valpetroll.. Det er ganske vanlig å høre meg utbryte: "næmmen kan du slutte å oppføre deg som om du var en j... baby enda??" og noen ganger lurer jeg rett og slett på om dyret er underutvikla, har hunders svar på alzheimers e.l.. "Hæ??! hva f.. betyr kom hit liksom?, det har jeg aldri lært vel.." Og også veldig typisk er løpe under bordet og gjemme seg når klotanga blir tatt fram.. <_<

Annet enn det er han stort sett voksen ja.. :D Og verdens beste lilletass med hormoner trøkt utapå :)

Skrevet

Valp er for meg opp til 5-6 mnd. Fra 6 mnd blir de unghund, men dèt kan de være ganske så lenge..! :) Voksne blir de i min verden når de er ca 2 år. Jeg legger til grunn "treningskapasitet" når jeg bestemmer hva jeg mener er valp/unghund/voksen, men kan egentlig ikke forklare det så mye nærmere..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...