Gå til innhold
Hundesonen.no

Kollektiv med hund ?


BareLinn

Recommended Posts

Ja, aaaaltfor mange ganger! :ermm: Den ruten har jeg nok reist en 50talls ganger med hund.

Jeg har betalt for hund 1-2 ganger. Vanligvis ligger mine så stille og rolig at konduktøren overser de. Jeg kjøper aldri billett til de på forhånd, siden jeg så altfor ofte slipper å betale for dem (er hunden under 40 cm går de gratis, men mine er 50-60cm og går allikevel gratis).

Det er flere stopp på turen, de lengste er på 5-7 minutter. Bare å spørre konduktøren. Du kan ikke bestille på nettet, siden du sitte i vogn hvor det er tillatt med dyr. I de røde togene er dette helt vanlige vogner med litt ekstra plass til hundebur (som ofte er okkupert av barnevogner da. Vær derfor tidlig ute på Oslo S før toget går). Jeg liker disse togene best, og har aldri opplevd å betale for hund når jeg reiser med de. I de grå/blå togene er dyrevognen en trang vogn med 3 seter. Da må du krysse fingrene for at ingen andre har med hund, da kan det bli veldig trangt og litt kaotisk.

I tillegg løper det skrikende unger forbi hele tiden som skal klappe på hunden, og folk som skal på toalettet (som ligger i den vognen).

Så om du reiser med hund anbefaler jeg at du tar nattog, da er du sikret å få kjøre med det "røde toget" :icon_confused:

OM du må betale for hund, så er det barnebillett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ..

Det jeg da lurte på er..

Man får jo en sånn minipris..

Er det noe jeg kan bestille til meg selv nå, også ta med hunden på toget, og evt betale for han der?

Skal såpass langt at jeg vil ikke gjøre noe feil .. :ermm:

Min ligger også rolig, men skal jo veldig gjerne hilse da.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ..

Det jeg da lurte på er..

Man får jo en sånn minipris..

Er det noe jeg kan bestille til meg selv nå, også ta med hunden på toget, og evt betale for han der?

Skal såpass langt at jeg vil ikke gjøre noe feil .. :ermm:

Min ligger også rolig, men skal jo veldig gjerne hilse da.. :icon_confused:

Ring inn til NSB når du skal bestille billett og si at du skal ha i vogn tillatt med dyr (om de spør om du har hund og hvor høy den er, sier du under 40 cm). Spør også etter minipris. Har opplevd at jeg ikke får den billigste miniprisen siden jeg ber om vogn tillatt med dyr.

Jeg har noen ganger tatt med bur på nattog, i tilfelle jeg får noen ved siden av meg. Da er det ikke bare bare og presse hundene sammen under beina mine uten at de tar beinplassen til sidemannen også. I tillegg kan jeg kverrulere med konduktøren om han vil ta betaling for hundene. For dersom jeg putter hundene i bur tar de jo ikke større plass enn bagasje, og bagasje betaler man jo ikke for ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ..

Det jeg da lurte på er..

Man får jo en sånn minipris..

Er det noe jeg kan bestille til meg selv nå, også ta med hunden på toget, og evt betale for han der?

Skal såpass langt at jeg vil ikke gjøre noe feil .. :ermm:

Min ligger også rolig, men skal jo veldig gjerne hilse da.. :icon_confused:

En? Har ikke du to hunder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring inn til NSB når du skal bestille billett og si at du skal ha i vogn tillatt med dyr (om de spør om du har hund og hvor høy den er, sier du under 40 cm). Spør også etter minipris. Har opplevd at jeg ikke får den billigste miniprisen siden jeg ber om vogn tillatt med dyr.

Jeg har noen ganger tatt med bur på nattog, i tilfelle jeg får noen ved siden av meg. Da er det ikke bare bare og presse hundene sammen under beina mine uten at de tar beinplassen til sidemannen også. I tillegg kan jeg kverrulere med konduktøren om han vil ta betaling for hundene. For dersom jeg putter hundene i bur tar de jo ikke større plass enn bagasje, og bagasje betaler man jo ikke for ! :icon_confused:

Skal jeg si han er under 40cm uansett liksom ? Selvom han ikke er det? Hehe ...

Jeg tenkte egentlig på å bare bestille en minipris til meg,og en barnebillett til han, uansett jeg da..

På nett.. Er ikke det mulig a?

Er så redd for å bli nektet adgang da..

Tar uansett natt-toget...

:ermm:

En? Har ikke du to hunder da?

Rart det ikke er ute her allerede :P

Nei jeg har ikke det nå ..

Men tar ikke det her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nsb sine nettsider kan jeg nå bestille 1 voksen,og 1 barn til minipris.

Dette blir da 398,- en vei ..

I reisevilkårene står dette:

Kjæledyr kan tas med på anvist plass. Ombordpersonalet har rett til å avvise passasjerer ifølge med dyr, dersom medbrakte dyr er til sjenanse eller det oppstår en sikkerhetsrisiko.

Hva betyr det sånn egentlig ? :icon_confused:

Mulig jeg er helt teit nå altså ..

Men aldri reist så langt med tog.. og har heller ikke tatt noe spesielt mye kollektiv transport, med hunden ..

Men så lenge jeg har gyldig billetter,og hunden er rolig,så kan vel ikke dette være noe problem ?

Det står jo ingenting om at det IKKE er lov å ha hund på minipris billetter? :ermm:

BEKLAGER OM DETTE BLE DOBBELPOST :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nsb sine nettsider kan jeg nå bestille 1 voksen,og 1 barn til minipris.

Dette blir da 398,- en vei ..

I reisevilkårene står dette:

Kjæledyr kan tas med på anvist plass. Ombordpersonalet har rett til å avvise passasjerer ifølge med dyr, dersom medbrakte dyr er til sjenanse eller det oppstår en sikkerhetsrisiko.

Hva betyr det sånn egentlig ? :P

Mulig jeg er helt teit nå altså ..

Men aldri reist så langt med tog.. og har heller ikke tatt noe spesielt mye kollektiv transport, med hunden ..

Men så lenge jeg har gyldig billetter,og hunden er rolig,så kan vel ikke dette være noe problem ?

Det står jo ingenting om at det IKKE er lov å ha hund på minipris billetter? :icon_confused:

BEKLAGER OM DETTE BLE DOBBELPOST :ermm:

Du får ikke bestilt hundeplass over nett. Du må ringe NSB... :) De fikser minipris :P

Senest forrige uke tok jeg tog fra Bergen til Oslo.. dagtid.. Det var helt forferdelig.. folk løp frem og tilbake, unger alleveier og sinte foreldre for jeg hadde ikke styring på hundene mine når de bare hadde bånd på seg... (dooh, er ikke lov å ha bur hvis det ikke er plass til det.. )

Sørg for å være tidlig ute! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bestilt hundeplass over nett. Du må ringe NSB... :P De fikser minipris :icon_confused:

Senest forrige uke tok jeg tog fra Bergen til Oslo.. dagtid.. Det var helt forferdelig.. folk løp frem og tilbake, unger alleveier og sinte foreldre for jeg hadde ikke styring på hundene mine når de bare hadde bånd på seg... (dooh, er ikke lov å ha bur hvis det ikke er plass til det.. )

Sørg for å være tidlig ute! :ermm:

Høres ikke mye innbydende ut.. :closedeyes:

Men tar vel natt-tog tror jeg..

Kan vel ikke være så mye unger som løper rundt da..

Forhåpentligvis..

Om så er,så føler jeg selv at jeg har såpass kontroll på hunden min,at han sitter hos meg til han får beskjed om noe annet.. Ikke er jeg redd for å si ifra heller,så det går forhåpentligvis fint... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si han er under 40cm uansett liksom ? Selvom han ikke er det? Hehe ...

Jeg tenkte egentlig på å bare bestille en minipris til meg,og en barnebillett til han, uansett jeg da..

På nett.. Er ikke det mulig a?

Er så redd for å bli nektet adgang da..

Tar uansett natt-toget...

:x

Ja, selv om han er over 40 cm. Sier de noe på det sier du at ingen spurte deg om hvor høy hunden var når du bestilte billett. Du kan ikke bestille minipris til deg og barnebillett til han på nett nei, for da vet de ikke at barnebilletten er en hund og du kan da bli plassert i en vogn hvor det ikke er tillatt med dyr.

Nektet adgang? Hvorfor skulle de nekte deg adgang? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring NSB eller stikk innom en stasjon, du kan ikke kjøpe over nett. Dersom du har mulighet til å ta med et bur ville jeg gjort det. Nå har ikke jeg kjørt Oslo-Bergen, men har kjørt Stavanger-Oslo maange ganger. Det er enormt mye mer avslappende for hunden om den kan ligge i et bur, og også mer avslappende for deg. Jeg har mange ganger hatt problemer med at andre har hatt med hunde-aggressive hunder, og i de nye togene så er det kun en trang liten vogn. Da har bur vært den store redningen. Det blir trangt for alle som skal forbi, men hunden din får i det minste slappe av. Dersom det er et nytt tog er det OK plass til bur, ikke noe problem, men jeg ville hatt det med der også.

Ellers så kan du vel holde deg til topic, Toya.

EDIT: Labbis- jeg tar alltid med bur. De få gangene noen har mukket på det har jeg sagt at sånn som tilbudet til hundeeiere er, så er det umulig for meg å reise uten bur. Det har aldri vært noe problem, og jeg har omtrent bare reist med de nye togene, hvor det strengt tatt ikke er plass. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri reist med bur på tog. Nå har jeg ikke bur til hunden min heller, men. Togene er jo stort sett åletrange(ikke lokaltogene) og med dårlig plass til bagasje. Har reist med 3x kaninbur(størrelse Atlas 10) på signaturen, og der fikk jeg mer enn nok kjeft, fordi de tok opp mye plass. Er greiere med de eldre togsettene. De er mer romslige.

Reiser med hund på tog(på Bergensbanen) mange ganger i løpet av året, stort sett lokaltog, og hundene sover under setet hele turen, ikke noe problem. De fleste konduktørene er hyggelige, og bryr seg ikke når det gjelder betaling for hundene(de ligger jo tross alt under setet og tar ikke opp særlig mye plass), men du finner selvsagt noen sure konduktører innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste Oslo-Stavanger med Roya, i et av de nye togene, med 3 plasser til folk med dyr og kjempetrangt. De som satt overfor meg hadde heldigvis bare en katt med. Roya la seg rett ut og sovnet på gulvet der hun, sperret veien for folk så jeg måtte dra henne til siden, for å reise seg, nei det gadd ikke hun, tenk! Kom masse unger forbi fordi de skulle til barnevognen, og de skulle selvfølgelig klappe på henne, og det gikk så fint atte. :x Tilogmed en liten gutt på 16 mnd som fikk klype henne i halen, hun løfta knapt et øyelokk. :x :x Jeg hadde ikke bestilt billett eller noen ting jeg, jeg hadde ikke tenkt på det i det hele tatt, så jeg hadde bare flaks som fikk plass. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...