Gå til innhold
Hundesonen.no

Kollektiv med hund ?

BareLinn

Recommended Posts

Ja, aaaaltfor mange ganger! :ermm: Den ruten har jeg nok reist en 50talls ganger med hund.

Jeg har betalt for hund 1-2 ganger. Vanligvis ligger mine så stille og rolig at konduktøren overser de. Jeg kjøper aldri billett til de på forhånd, siden jeg så altfor ofte slipper å betale for dem (er hunden under 40 cm går de gratis, men mine er 50-60cm og går allikevel gratis).

Det er flere stopp på turen, de lengste er på 5-7 minutter. Bare å spørre konduktøren. Du kan ikke bestille på nettet, siden du sitte i vogn hvor det er tillatt med dyr. I de røde togene er dette helt vanlige vogner med litt ekstra plass til hundebur (som ofte er okkupert av barnevogner da. Vær derfor tidlig ute på Oslo S før toget går). Jeg liker disse togene best, og har aldri opplevd å betale for hund når jeg reiser med de. I de grå/blå togene er dyrevognen en trang vogn med 3 seter. Da må du krysse fingrene for at ingen andre har med hund, da kan det bli veldig trangt og litt kaotisk.

I tillegg løper det skrikende unger forbi hele tiden som skal klappe på hunden, og folk som skal på toalettet (som ligger i den vognen).

Så om du reiser med hund anbefaler jeg at du tar nattog, da er du sikret å få kjøre med det "røde toget" :icon_confused:

OM du må betale for hund, så er det barnebillett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ..

Det jeg da lurte på er..

Man får jo en sånn minipris..

Er det noe jeg kan bestille til meg selv nå, også ta med hunden på toget, og evt betale for han der?

Skal såpass langt at jeg vil ikke gjøre noe feil .. :ermm:

Min ligger også rolig, men skal jo veldig gjerne hilse da.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ..

Det jeg da lurte på er..

Er det noe jeg kan bestille til meg selv nå, også ta med hunden på toget, og evt betale for han der?

Ring inn til NSB når du skal bestille billett og si at du skal ha i vogn tillatt med dyr (om de spør om du har hund og hvor høy den er, sier du under 40 cm). Spør også etter minipris. Har opplevd at jeg ikke får den billigste miniprisen siden jeg ber om vogn tillatt med dyr.

Jeg har noen ganger tatt med bur på nattog, i tilfelle jeg får noen ved siden av meg. Da er det ikke bare bare og presse hundene sammen under beina mine uten at de tar beinplassen til sidemannen også. I tillegg kan jeg kverrulere med konduktøren om han vil ta betaling for hundene. For dersom jeg putter hundene i bur tar de jo ikke større plass enn bagasje, og bagasje betaler man jo ikke for ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ..

Det jeg da lurte på er..

En? Har ikke du to hunder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring inn til NSB når du skal bestille billett og si at du skal ha i vogn tillatt med dyr (om de spør om du har hund og hvor høy den er, sier du under 40 cm). Spør også etter minipris. Har opplevd at jeg ikke får den billigste miniprisen siden jeg ber om vogn tillatt med dyr.

Jeg har noen ganger tatt med bur på nattog, i tilfelle jeg får noen ved siden av meg. Da er det ikke bare bare og presse hundene sammen under beina mine uten at de tar beinplassen til sidemannen også. I tillegg kan jeg kverrulere med konduktøren om han vil ta betaling for hundene. For dersom jeg putter hundene i bur tar de jo ikke større plass enn bagasje, og bagasje betaler man jo ikke for ! :icon_confused:

Skal jeg si han er under 40cm uansett liksom ? Selvom han ikke er det? Hehe ...

Jeg tenkte egentlig på å bare bestille en minipris til meg,og en barnebillett til han, uansett jeg da..

På nett.. Er ikke det mulig a?

Er så redd for å bli nektet adgang da..

Tar uansett natt-toget...

:ermm:

En? Har ikke du to hunder da?

Rart det ikke er ute her allerede :P

Nei jeg har ikke det nå ..

Men tar ikke det her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nsb sine nettsider kan jeg nå bestille 1 voksen,og 1 barn til minipris.

Dette blir da 398,- en vei ..

I reisevilkårene står dette:

Kjæledyr kan tas med på anvist plass. Ombordpersonalet har rett til å avvise passasjerer ifølge med dyr, dersom medbrakte dyr er til sjenanse eller det oppstår en sikkerhetsrisiko.

Hva betyr det sånn egentlig ? :icon_confused:

Mulig jeg er helt teit nå altså ..

Men aldri reist så langt med tog.. og har heller ikke tatt noe spesielt mye kollektiv transport, med hunden ..

Men så lenge jeg har gyldig billetter,og hunden er rolig,så kan vel ikke dette være noe problem ?

Det står jo ingenting om at det IKKE er lov å ha hund på minipris billetter? :ermm:

BEKLAGER OM DETTE BLE DOBBELPOST :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nsb sine nettsider kan jeg nå bestille 1 voksen,og 1 barn til minipris.

Dette blir da 398,- en vei ..

I reisevilkårene står dette:

Kjæledyr kan tas med på anvist plass. Ombordpersonalet har rett til å avvise passasjerer ifølge med dyr, dersom medbrakte dyr er til sjenanse eller det oppstår en sikkerhetsrisiko.

Hva betyr det sånn egentlig ? :P

Mulig jeg er helt teit nå altså ..

Men aldri reist så langt med tog.. og har heller ikke tatt noe spesielt mye kollektiv transport, med hunden ..

Men så lenge jeg har gyldig billetter,og hunden er rolig,så kan vel ikke dette være noe problem ?

Det står jo ingenting om at det IKKE er lov å ha hund på minipris billetter? :icon_confused:

BEKLAGER OM DETTE BLE DOBBELPOST :ermm:

Du får ikke bestilt hundeplass over nett. Du må ringe NSB... :) De fikser minipris :P

Senest forrige uke tok jeg tog fra Bergen til Oslo.. dagtid.. Det var helt forferdelig.. folk løp frem og tilbake, unger alleveier og sinte foreldre for jeg hadde ikke styring på hundene mine når de bare hadde bånd på seg... (dooh, er ikke lov å ha bur hvis det ikke er plass til det.. )

Sørg for å være tidlig ute! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bestilt hundeplass over nett. Du må ringe NSB... :P De fikser minipris :icon_confused:

Senest forrige uke tok jeg tog fra Bergen til Oslo.. dagtid.. Det var helt forferdelig.. folk løp frem og tilbake, unger alleveier og sinte foreldre for jeg hadde ikke styring på hundene mine når de bare hadde bånd på seg... (dooh, er ikke lov å ha bur hvis det ikke er plass til det.. )

Sørg for å være tidlig ute! :ermm:

Høres ikke mye innbydende ut.. :closedeyes:

Men tar vel natt-tog tror jeg..

Kan vel ikke være så mye unger som løper rundt da..

Forhåpentligvis..

Om så er,så føler jeg selv at jeg har såpass kontroll på hunden min,at han sitter hos meg til han får beskjed om noe annet.. Ikke er jeg redd for å si ifra heller,så det går forhåpentligvis fint... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si han er under 40cm uansett liksom ? Selvom han ikke er det? Hehe ...

Jeg tenkte egentlig på å bare bestille en minipris til meg,og en barnebillett til han, uansett jeg da..

På nett.. Er ikke det mulig a?

Er så redd for å bli nektet adgang da..

Tar uansett natt-toget...

:x

Ja, selv om han er over 40 cm. Sier de noe på det sier du at ingen spurte deg om hvor høy hunden var når du bestilte billett. Du kan ikke bestille minipris til deg og barnebillett til han på nett nei, for da vet de ikke at barnebilletten er en hund og du kan da bli plassert i en vogn hvor det ikke er tillatt med dyr.

Nektet adgang? Hvorfor skulle de nekte deg adgang? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring NSB eller stikk innom en stasjon, du kan ikke kjøpe over nett. Dersom du har mulighet til å ta med et bur ville jeg gjort det. Nå har ikke jeg kjørt Oslo-Bergen, men har kjørt Stavanger-Oslo maange ganger. Det er enormt mye mer avslappende for hunden om den kan ligge i et bur, og også mer avslappende for deg. Jeg har mange ganger hatt problemer med at andre har hatt med hunde-aggressive hunder, og i de nye togene så er det kun en trang liten vogn. Da har bur vært den store redningen. Det blir trangt for alle som skal forbi, men hunden din får i det minste slappe av. Dersom det er et nytt tog er det OK plass til bur, ikke noe problem, men jeg ville hatt det med der også.

Ellers så kan du vel holde deg til topic, Toya.

EDIT: Labbis- jeg tar alltid med bur. De få gangene noen har mukket på det har jeg sagt at sånn som tilbudet til hundeeiere er, så er det umulig for meg å reise uten bur. Det har aldri vært noe problem, og jeg har omtrent bare reist med de nye togene, hvor det strengt tatt ikke er plass. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri reist med bur på tog. Nå har jeg ikke bur til hunden min heller, men. Togene er jo stort sett åletrange(ikke lokaltogene) og med dårlig plass til bagasje. Har reist med 3x kaninbur(størrelse Atlas 10) på signaturen, og der fikk jeg mer enn nok kjeft, fordi de tok opp mye plass. Er greiere med de eldre togsettene. De er mer romslige.

Reiser med hund på tog(på Bergensbanen) mange ganger i løpet av året, stort sett lokaltog, og hundene sover under setet hele turen, ikke noe problem. De fleste konduktørene er hyggelige, og bryr seg ikke når det gjelder betaling for hundene(de ligger jo tross alt under setet og tar ikke opp særlig mye plass), men du finner selvsagt noen sure konduktører innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste Oslo-Stavanger med Roya, i et av de nye togene, med 3 plasser til folk med dyr og kjempetrangt. De som satt overfor meg hadde heldigvis bare en katt med. Roya la seg rett ut og sovnet på gulvet der hun, sperret veien for folk så jeg måtte dra henne til siden, for å reise seg, nei det gadd ikke hun, tenk! Kom masse unger forbi fordi de skulle til barnevognen, og de skulle selvfølgelig klappe på henne, og det gikk så fint atte. :x Tilogmed en liten gutt på 16 mnd som fikk klype henne i halen, hun løfta knapt et øyelokk. :x :x Jeg hadde ikke bestilt billett eller noen ting jeg, jeg hadde ikke tenkt på det i det hele tatt, så jeg hadde bare flaks som fikk plass. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
    • https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Hvilken landsdel? 
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...