Gå til innhold
Hundesonen.no

Til canda med hund

Shilamon

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ett sterkt ønske om å ta et årsstudium i Canada, men som hundeeier er ikke det bare bare.

Noen som har noen erfaring med å reise så langt utenlands med hund? Over så lang tid?

Noen hjelp til ting jeg bør tenke igjennom?

Skrevet

Jag har flugit till Canada två gånger med min jaktcocker Shejpa och det har gått hur bra som helst. Jag har inte varit borta några längre tider (2 veckor per gång ungefär), men jag upplever Canada som ett hundvänligt land. Jag har flugit med KLM via Amsterdam (till Toronto) och kan rekommendera dem. Självklart måste hunden vara rabiesvaccinerad och ha godkänt blodprov för att komma hem igen, men det vet du ju säkert.

Skrevet

Det hørtes jo fryktelig mye lettere ut en jeg først hadde tenkt... he he

Vaksiner og sånt på man jo selvfølgelig ha, men er det bare rabeis + de vanlige som er påkrevd? for å komme dit også? Hvor lang er reisen? og hvordan er det, må hunden være i lasterommet hele tiden?

Skrevet
Det hørtes jo fryktelig mye lettere ut en jeg først hadde tenkt... he he

Vaksiner og sånt på man jo selvfølgelig ha, men er det bare rabeis + de vanlige som er påkrevd? for å komme dit også? Hvor lang er reisen? og hvordan er det, må hunden være i lasterommet hele tiden?

Ja, det är bara rabies du behöver för att komma tillbaka till Norge. Du behöver också avmaska hunden innan du åker hem och ha intyg på det. Innan du flyger behöver du få ett friskintyg för resa av en veterinär. För att komma in i Kanada behövs inget speciellt, eftersom Norge räknas som ett rabiesfritt land.

Resan tar ungefär 6-7 timmar från Amsterdam. Jag har flygit Oslo-Amsterdam (tar väl en dryg timma) och sedan vidare. I Amsterdam har KLM en egen kennel, så de tar hand om hunden och rastar den och ger vatten och så. Man får inte träffa hunden förrän man är framme i Kanada. Där ska man igenom tullen och man måste betala lite för att ta in hunden. Jag har inte upplevt att hunden upplever resan som speciellt stressande, inte om man har en hund som inte har något emot att flyta. 6-7 timmar är ju som en kort natt och de klarar fint att hålla sig så länge.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Håper på det. Behandler er iallefall positiv, jeg blir litt negativ merker jeg basert på tidligere erfaring. Men det er positivt at hun ikke halter eller noe sånt og tilsynelatende bygger fin og jevn muskulatur og ifølge behandler er myk og fin med god bevegelsesfrihet i ledd. 
    • Artig med rykk-og-napp-voksing😬 Håper vondt'er er forbigående🤞
    • Zelda vokser som ugress, dessverre i så stor grad at hun har litt problemer med muskulære spenninger (håper iallefall det er alt det er), men vi koser oss masse og hun utvikler seg fint tross alt og litt enkel behandling holder ting i sjakk. Gleder meg dog til hun ser litt penere og mer balansert ut, så fort fronten tar igjen bakparten så skyter bakparten fart igjen og vokser 5 cm "over natten".  Og håper hun ikke blir alt for stor. 🙈 Håper på mange fine valpevennlige turer ila høsten,  har så smått begynt å trene litt, lærer utrolig fort, men merker godt at det ikke er en rase som er avlet for bruk lenger. Iallefall ikke særlig målrettet. Men det bor en del i henne så tipper det blir en gøyal hund å trene på sikt når man bare får kanalisert det litt bedre.   
    • Det er hundrevis av hunderaser, så det er litt av en jobb å liste alle. I prinsippet er kanskje myndene de mest krevende fordi de er selvstendige, egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Men det er også individuelt.
    • Hvilke hunderaser er vanskeligst å ha løse utenom båndtvangen? Sikkert de med mye jakt. Men hvilke?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...