Gå til innhold
Hundesonen.no

Til canda med hund


Shilamon

Recommended Posts

Jag har flugit till Canada två gånger med min jaktcocker Shejpa och det har gått hur bra som helst. Jag har inte varit borta några längre tider (2 veckor per gång ungefär), men jag upplever Canada som ett hundvänligt land. Jag har flugit med KLM via Amsterdam (till Toronto) och kan rekommendera dem. Självklart måste hunden vara rabiesvaccinerad och ha godkänt blodprov för att komma hem igen, men det vet du ju säkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo fryktelig mye lettere ut en jeg først hadde tenkt... he he

Vaksiner og sånt på man jo selvfølgelig ha, men er det bare rabeis + de vanlige som er påkrevd? for å komme dit også? Hvor lang er reisen? og hvordan er det, må hunden være i lasterommet hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo fryktelig mye lettere ut en jeg først hadde tenkt... he he

Vaksiner og sånt på man jo selvfølgelig ha, men er det bare rabeis + de vanlige som er påkrevd? for å komme dit også? Hvor lang er reisen? og hvordan er det, må hunden være i lasterommet hele tiden?

Ja, det är bara rabies du behöver för att komma tillbaka till Norge. Du behöver också avmaska hunden innan du åker hem och ha intyg på det. Innan du flyger behöver du få ett friskintyg för resa av en veterinär. För att komma in i Kanada behövs inget speciellt, eftersom Norge räknas som ett rabiesfritt land.

Resan tar ungefär 6-7 timmar från Amsterdam. Jag har flygit Oslo-Amsterdam (tar väl en dryg timma) och sedan vidare. I Amsterdam har KLM en egen kennel, så de tar hand om hunden och rastar den och ger vatten och så. Man får inte träffa hunden förrän man är framme i Kanada. Där ska man igenom tullen och man måste betala lite för att ta in hunden. Jag har inte upplevt att hunden upplever resan som speciellt stressande, inte om man har en hund som inte har något emot att flyta. 6-7 timmar är ju som en kort natt och de klarar fint att hålla sig så länge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...