Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørre poter


Recommended Posts

Av og til kan Ace få tørre poter i denne årstiden.

Har avogtil smurt ham med vaselin, men i og med at det inneholder mye vann, kan det være litt skummelt om det er frost ute.

Lurte egentlig bare på hva dere smører potene med? Hvor ofte? Gjør dere noe annet som hjelper til å holde hundene unna både rifter, kutt og såre tørre poter?

Tenkte litt på kuldekrem jeg da... uten vann. Slik man kan kjøpe på apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker spenefett, kjøper en stort boks til en billig penge på FK. Inneholder ikke vann og potene blir myke. Jeg bruker det kun når det er klabbe-snø for å unngå snøballer mellom tredeputene, og på mine hunder fungerer det bedre en alle mulig dyre potesalver. Hundene her har i utgangspunktet veldig fine poter, så jeg bruker aldri noe på potene deres med mindre det er skikkelig klabb-føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet.

Er jo ikke så mye snø rundtom i Bergen som regel.. men når de salter mye osv får hun tørre poter. Har begynt å smøre med potefett før vi går på tur.. Det hjelper litt i alle fall.

Straks været blir mildere igjen blir potene hennes bra igjen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan Ace få tørre poter i denne årstiden.

Har avogtil smurt ham med vaselin, men i og med at det inneholder mye vann, kan det være litt skummelt om det er frost ute.

Lurte egentlig bare på hva dere smører potene med? Hvor ofte? Gjør dere noe annet som hjelper til å holde hundene unna både rifter, kutt og såre tørre poter?

Tenkte litt på kuldekrem jeg da... uten vann. Slik man kan kjøpe på apoteket?

Vaselin er 100% olje, finnes ikke vann i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin er 100% olje, finnes ikke vann i det.

Stemmer. Så det nå. Men da er det ikke så gale da....?

Men kunne kanskje prøvd spenefett, som Fenrisgutten nevner. Ace får store snøballer mellom tærne. Og er det skikkelig ille, kan en faktisk se at han plages med det også. Heldigvis er det lite snø i Bergen ja, men saltet er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kennel sin potesalve ikke fungerer overhodet! ;)

Anbefaler å klippe pelsen mellom tredeputene og tærne, sånn at det i alle fall er mindre pels for snøen å feste seg i. Deretter smøre med noe som fungerer. Jeg sprayer med minkoljespray, fungerer sånn passe greit til vanlig "korte" turer, dvs opp til en time. Potesokker forhindrer jo selvsagt alt fra kutt pga skare/is til snøklumper og såre poter pga salt, så lenge de holder seg på og er relativt tette. Olje i maten er bra for å generelt bedre potekvaliteten og forhindre sprekker sånn at salt ikke gjør vondt (fungerer på noen hunder, ikke alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kennel sin potesalve ikke fungerer overhodet! ;)

det er det eneste som er utveien på luddes poter... det er ikke mye pels å klippe mellom potene hans men.. det største problemet er at vi ikke kan gå på asfalt om vinteren, da ender vi med at han legger seg ned med potene i været ;) litt vanskelig å ikke gå på asfalt når vi bor midt i oslo. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Labrador som har lett for å få sprukne poter/tredeputer og det er gjerne værst når det er vått og sølete føre. Jeg har forsøkt det meste i løpet av de årene jeg har hatt hunden og har ikke funnet noe lettvint løsning på problemet. Det hadde vært kjempefint om forbytte eller tilskudd av Omega fettsyrer hadde fikset problemet. Men nei. ;)

Det ENESTE som virkelig fungerer er såpevask når hunden kommer inn med våte, skitne labber. Et lite spann med rent, lunkent såpevann, mild håndsåpe eller Barnengens Kroppsvask fra apoteket er best. Så skikkelig tørking med håndkle etterpå. Rene, tørre poter er det beste midlet mot såre sprukne poter. Før vi går ut smører jeg med fet krem ev potevoks om vinteren. Men når det er tørt føre tar jeg det lettvint med potestellet. Så jeg foretrekker enten minusgrader og frost i bakken eller sommer og tørke for det betyr mindre jobb :happy:

Når det er sprekker i tredeputene så smør sinksalve godt inn i sprekkene før hunden går ut. Sinksalven beskytter mot fukt og skitt og svie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Men jeg har sjeldent tid til å vaske potene grundig etter hver tur. Heldigvis regner det mye her, så da blir det å tørke av potene i et håndkle, og smøre med noe sink eller vaselin om de er tørre.

Hvilken olje gir dere da?

Brukte selv Dr. Baddakys Fiskeolje. Men den er svindyr i lengden for en fattig student. Noen tips til andre rimelige oljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å finne en olje som fungerer på din hund. Men siden du er fattig student stakkars deg, haha, kan du jo prøve rapsolje fra dagligvarebutikken. ;) Det finnes også fiskeoljer som ikke er like dyre som andre, for oss med litt dårligere råd.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Bruker spenefett, kjøper en stort boks til en billig penge på FK. Inneholder ikke vann og potene blir myke. Jeg bruker det kun når det er klabbe-snø for å unngå snøballer mellom tredeputene, og på mine hunder fungerer det bedre en alle mulig dyre potesalver. Hundene her har i utgangspunktet veldig fine poter, så jeg bruker aldri noe på potene deres med mindre det er skikkelig klabb-føre.

Spenfett er faktisk beste potesalva jeg har brukt. Koster ca 100 kr for en liter streptolin på FK. Den grønne boksen som lukter tjære og jævelskap funka ok på gamlehunden (som ikke hadde værre poteproblemer enn litt tørre og at pelsen kladda), men er myye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Men jeg har sjeldent tid til å vaske potene grundig etter hver tur. Heldigvis regner det mye her, så da blir det å tørke av potene i et håndkle, og smøre med noe sink eller vaselin om de er tørre.

Hvilken olje gir dere da?

Brukte selv Dr. Baddakys Fiskeolje. Men den er svindyr i lengden for en fattig student. Noen tips til andre rimelige oljer?

Jeg ville brukt vaselin FØR turen, og ev sinksalve når du kommer inn. For å få vekk vaselinet når du kommer inn, prøv billige våtservietter. Bare pass på at de er uten alkohol, det kan tørke ut potene ennå mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...