Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørre poter

Recommended Posts

Skrevet

Av og til kan Ace få tørre poter i denne årstiden.

Har avogtil smurt ham med vaselin, men i og med at det inneholder mye vann, kan det være litt skummelt om det er frost ute.

Lurte egentlig bare på hva dere smører potene med? Hvor ofte? Gjør dere noe annet som hjelper til å holde hundene unna både rifter, kutt og såre tørre poter?

Tenkte litt på kuldekrem jeg da... uten vann. Slik man kan kjøpe på apoteket?

Skrevet

Bruker spenefett, kjøper en stort boks til en billig penge på FK. Inneholder ikke vann og potene blir myke. Jeg bruker det kun når det er klabbe-snø for å unngå snøballer mellom tredeputene, og på mine hunder fungerer det bedre en alle mulig dyre potesalver. Hundene her har i utgangspunktet veldig fine poter, så jeg bruker aldri noe på potene deres med mindre det er skikkelig klabb-føre.

Skrevet

Har samme problemet.

Er jo ikke så mye snø rundtom i Bergen som regel.. men når de salter mye osv får hun tørre poter. Har begynt å smøre med potefett før vi går på tur.. Det hjelper litt i alle fall.

Straks været blir mildere igjen blir potene hennes bra igjen også..

Skrevet

Olje i maten hjalp på min første hund. Potesokker eller å smøre potene er andre ting man kan gjøre for å hindre at hunden får vondt.

Skrevet
Av og til kan Ace få tørre poter i denne årstiden.

Har avogtil smurt ham med vaselin, men i og med at det inneholder mye vann, kan det være litt skummelt om det er frost ute.

Lurte egentlig bare på hva dere smører potene med? Hvor ofte? Gjør dere noe annet som hjelper til å holde hundene unna både rifter, kutt og såre tørre poter?

Tenkte litt på kuldekrem jeg da... uten vann. Slik man kan kjøpe på apoteket?

Vaselin er 100% olje, finnes ikke vann i det.

Skrevet
Vaselin er 100% olje, finnes ikke vann i det.

Stemmer. Så det nå. Men da er det ikke så gale da....?

Men kunne kanskje prøvd spenefett, som Fenrisgutten nevner. Ace får store snøballer mellom tærne. Og er det skikkelig ille, kan en faktisk se at han plages med det også. Heldigvis er det lite snø i Bergen ja, men saltet er ikke bra.

Skrevet

Jeg bruker Kennel sin potesalve, lukter dritt men funker fett ;) ellers går det i olje i maten ,og potesokker hvis potene sprekker opp

Skrevet

Jeg synes Kennel sin potesalve ikke fungerer overhodet! ;)

Anbefaler å klippe pelsen mellom tredeputene og tærne, sånn at det i alle fall er mindre pels for snøen å feste seg i. Deretter smøre med noe som fungerer. Jeg sprayer med minkoljespray, fungerer sånn passe greit til vanlig "korte" turer, dvs opp til en time. Potesokker forhindrer jo selvsagt alt fra kutt pga skare/is til snøklumper og såre poter pga salt, så lenge de holder seg på og er relativt tette. Olje i maten er bra for å generelt bedre potekvaliteten og forhindre sprekker sånn at salt ikke gjør vondt (fungerer på noen hunder, ikke alle).

Skrevet
Jeg synes Kennel sin potesalve ikke fungerer overhodet! ;)

det er det eneste som er utveien på luddes poter... det er ikke mye pels å klippe mellom potene hans men.. det største problemet er at vi ikke kan gå på asfalt om vinteren, da ender vi med at han legger seg ned med potene i været ;) litt vanskelig å ikke gå på asfalt når vi bor midt i oslo. :closedeyes:

Skrevet

Jeg har Labrador som har lett for å få sprukne poter/tredeputer og det er gjerne værst når det er vått og sølete føre. Jeg har forsøkt det meste i løpet av de årene jeg har hatt hunden og har ikke funnet noe lettvint løsning på problemet. Det hadde vært kjempefint om forbytte eller tilskudd av Omega fettsyrer hadde fikset problemet. Men nei. ;)

Det ENESTE som virkelig fungerer er såpevask når hunden kommer inn med våte, skitne labber. Et lite spann med rent, lunkent såpevann, mild håndsåpe eller Barnengens Kroppsvask fra apoteket er best. Så skikkelig tørking med håndkle etterpå. Rene, tørre poter er det beste midlet mot såre sprukne poter. Før vi går ut smører jeg med fet krem ev potevoks om vinteren. Men når det er tørt føre tar jeg det lettvint med potestellet. Så jeg foretrekker enten minusgrader og frost i bakken eller sommer og tørke for det betyr mindre jobb :happy:

Når det er sprekker i tredeputene så smør sinksalve godt inn i sprekkene før hunden går ut. Sinksalven beskytter mot fukt og skitt og svie.

Skrevet

Høres bra ut. Men jeg har sjeldent tid til å vaske potene grundig etter hver tur. Heldigvis regner det mye her, så da blir det å tørke av potene i et håndkle, og smøre med noe sink eller vaselin om de er tørre.

Hvilken olje gir dere da?

Brukte selv Dr. Baddakys Fiskeolje. Men den er svindyr i lengden for en fattig student. Noen tips til andre rimelige oljer?

Skrevet

Det viktigste er å finne en olje som fungerer på din hund. Men siden du er fattig student stakkars deg, haha, kan du jo prøve rapsolje fra dagligvarebutikken. ;) Det finnes også fiskeoljer som ikke er like dyre som andre, for oss med litt dårligere råd.. ;)

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Bruker spenefett, kjøper en stort boks til en billig penge på FK. Inneholder ikke vann og potene blir myke. Jeg bruker det kun når det er klabbe-snø for å unngå snøballer mellom tredeputene, og på mine hunder fungerer det bedre en alle mulig dyre potesalver. Hundene her har i utgangspunktet veldig fine poter, så jeg bruker aldri noe på potene deres med mindre det er skikkelig klabb-føre.

Spenfett er faktisk beste potesalva jeg har brukt. Koster ca 100 kr for en liter streptolin på FK. Den grønne boksen som lukter tjære og jævelskap funka ok på gamlehunden (som ikke hadde værre poteproblemer enn litt tørre og at pelsen kladda), men er myye dyrere.

Skrevet

Beste jeg har brukt var en propolis lotion fra forever living:)

trakk seg skikkelig godt inn i poten så poten var ikke bare tørr i en liten time heller

Skrevet

Kanskje vi skulle prøve spenefett? Norma sliter veldig med potene sine på vinteren, spesielt når det saltes.

Skrevet
Høres bra ut. Men jeg har sjeldent tid til å vaske potene grundig etter hver tur. Heldigvis regner det mye her, så da blir det å tørke av potene i et håndkle, og smøre med noe sink eller vaselin om de er tørre.

Hvilken olje gir dere da?

Brukte selv Dr. Baddakys Fiskeolje. Men den er svindyr i lengden for en fattig student. Noen tips til andre rimelige oljer?

Jeg ville brukt vaselin FØR turen, og ev sinksalve når du kommer inn. For å få vekk vaselinet når du kommer inn, prøv billige våtservietter. Bare pass på at de er uten alkohol, det kan tørke ut potene ennå mer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...