Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe / hannhund igjen...


Gjest

Recommended Posts

Ja... Det har seg altså slik at jeg venter på et kull i Sverige som blir født i midten av desember og er leveringsklare i februar.

Det er ikke så mange av rasen i Norge.

Men nå har vi oppdaget et kull i nabolaget, til og med i gåavstand!

Valpene er 1 uke og vi er hjertelig velkomne på besøk når de er gamle nok.

Der kan vi få valp i Januar, men bare hannhund...

Og jeg hadde tenkt meg tispe. Dette pga det er tisper jeg har erfaring med og hadde drømt om, ikke at jeg er 'redd for hannhunder' sånn sett...

Men dette er en hund man skal ha i mange år.

Er det feil å gi opp drømmen om tispe, bare fordi man må vente litt lenger og kjøre mange mil mer ?

Men så hadde det jo vært gunstig å kunne besøke valpene til kullet i nabolaget ofte...

Samt at det kanskje er et litt bedre kull, og at vi ikke kan vite om det blir noen tispe i Sverige heller...

What to do :whistle:

Har lyst til å bruke hunden i utstilling, og kanskje lydighet/ agility/ spor...

Det jeg lurer mest på er hvordan en hannhund er å trene med kontra en tispe ? Hvordan er humøret / tilknytning til eier i forhold?

Jeg føler meg litt lost på hannhunder siden jeg har hatt svært lite med dem å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Det har seg altså slik at jeg venter på et kull i Sverige som blir født i midten av desember og er leveringsklare i februar.

Det er ikke så mange av rasen i Norge.

Men nå har vi oppdaget et kull i nabolaget, til og med i gåavstand!

Valpene er 1 uke og vi er hjertelig velkomne på besøk når de er gamle nok.

Der kan vi få valp i Januar, men bare hannhund...

Og jeg hadde tenkt meg tispe. Dette pga det er tisper jeg har erfaring med og hadde drømt om, ikke at jeg er 'redd for hannhunder' sånn sett...

Men dette er en hund man skal ha i mange år.

Er det feil å gi opp drømmen om tispe, bare fordi man må vente litt lenger og kjøre mange mil mer ?

Men så hadde det jo vært gunstig å kunne besøke valpene til kullet i nabolaget ofte...

Samt at det kanskje er et litt bedre kull, og at vi ikke kan vite om det blir noen tispe i Sverige heller...

What to do :whistle:

Har lyst til å bruke hunden i utstilling, og kanskje lydighet/ agility/ spor...

Det jeg lurer mest på er hvordan en hannhund er å trene med kontra en tispe ? Hvordan er humøret / tilknytning til eier i forhold?

Jeg føler meg litt lost på hannhunder siden jeg har hatt svært lite med dem å gjøre...

Hvilken rase er det snakk om?

Har erfaring med begge kjønn, men synes ofte at hannene er litt for stabile/for lite lettpåvirkelig til trening og konkurranse ift en normal tispe. Det er nok individuelt altså, men jeg liker personlig best tisper til konkurranse. Men gjerne en han til familiehund :rolleyes: Hanner ar ofte en helt annen ro enn tispene, også er de ikke så humørsyke hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine oppdrettere bor langt unna, og det går igrunnen greit! Jeg har en god del kontakt med Symra sin via mail, får svar på alt jeg lurer på og kan dele gleder og sorger på den måten. Jeg er heldig som har en raserepresentant noen mil unna. Det er praktisk når man trenger noen som kan vise deg hvordan man fjerner floker fra pelsen eller kan si om hunden er for tykk/tynn etc. Jeg savner altså ikke å ha oppdretteren nærmere, selv om det sikkert er både hyggelig og praktisk på mange måter.

Når det gjelder hannhund vs tispe er det nok mange her på forumet som har meninger og erfaringer med det, jeg trives med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt "det kommer an på rasen" - om det er stor forskjell på å ha en hann eller tispe.

Noen raser er kjønnsforskjellen veldig tydelig, på andre er den ikke større enn at oppdragelse og oppvekst gjør klart større forskjell enn medfødt kjønn.

Fordeler med oppdr. i nærheten er jo selvsagt at man får besøkt valpen flere ganger, sett foreldredyrene (kanskje?), kunne reise til oppdr. hvis det er noen spørsmål man må vise hunden for å få svar på, hjelp til pelsstell (evt), og sånne ting.

Men mye av dette kan også ordnes på andre måter, og som sagt her - man kan ha god kontakt på mail også.

Denne oppdr. som bor i nærheten kanksje kan hjelpe deg (hvis du trenger det) selv om du kjøper den andre valpen også?

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...