Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan kan folk dømme en rase utenom å egentlig kjenne til den?


Ross

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar
Nei selvførgelig ikke :shocked:

Hehe. ;) Kan jeg få lov å spørre om nicket ditt? Hvor det kommer fra? Jeg kjente en schæfer/ulv blanding en gang som het Tengel, da med en l, en av de vakreste og snilleste hundene jeg noen gang har møtt. :P (men selvfølgelig kjempefarlig siden det var ulv i ham.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel ved å ha en ukjent rase er at det er få som kan dømme deg. Men når de hører at det er en tysk vakthund har jeg blitt møtt av flere "wææhh".

* Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

Jeg fortalte dette utsagnet til min samboer og hans svar var; "wow så kult!" :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. :icon_confused: Kan jeg få lov å spørre om nicket ditt? Hvor det kommer fra? Jeg kjente en schæfer/ulv blanding en gang som het Tengel, da med en l, en av de vakreste og snilleste hundene jeg noen gang har møtt. :ermm: (men selvfølgelig kjempefarlig siden det var ulv i ham.. :P )

Jeg plukka det vel egentlig opp på Brødrene Løvehjerte når jeg var litta :)

Oi, ulveblanding - så spennende. :P Åssen ulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dobermann. Gjett om DET er en SKUMMEL rase!? Foreldra mine passer han ganske ofte, som en kombinasjon av at de elsker bikkja og at det passer greit i forhold til hvordan jeg jobber. De har fått høre følgende av mange venner: Hvordan i svarte tør dere å ha en sånn i hus???? Når man tenker over hvordan Dobermann, Rottweiler og Schæfer(blant annet) har blitt framstilt i media og i filmer gjennom tidene er det jo ikke så rart at folk har rare tanker og meninger. Da er det jo jobben vår å fortelle folka at de er flotte individer, akkurat som andre raser. Sosialisering og miljøtrening betyr alt. Jeg var på Hundelivsmessa for en mnd siden, og der fikk han hilse på flere unger(han er veldig godt vant til unger). Mora til den ene ungen var helt i hundre og syntes han var SÅÅÅÅÅÅÅÅ SØØØØT helt til hu spurte hva slags rase det er. VIPS, så var ungen på den andre siden av hallen! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker over hvordan Dobermann, Rottweiler og Schæfer(blant annet) har blitt framstilt i media og i filmer gjennom tidene er det jo ikke så rart at folk har rare tanker og meninger.

Det mange ikke tenker over da vettu, er at for at en hund skal kunne brukes i filminnspilling, må'n kunne alt på komando - ergo godt trent.

Og hunder som er lette å jobbe med er da vel ikke så skumle?

De finner jo ikke "onde hunder" og setter de bak et gjærde og lager film.

Håper jeg da. O_o

Jæ.

Men mye teite fordommer er det.

Stadig vekk kommenterer selværklærte hundeeksperter at Schäferen min er farlig/slem og at den lille hunder deres ikke får hilse på han.

Og sånn kommer det ALLTID til å værra. Så det er rett å slett bare å gi fæn i hva andre som ikke kjenner hunden din sier. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så rart at folk har fohåndsbestemte meninger om spesielle hunderaser, for man blir jo påvirket av alt man leser f.eks, enten man vil det eller ikke. Eller så er det mange som har hørt sånn og sånn fra den eller den, og hvis man hører noe fra noe man kjenner, så er det jo vanlig å ha en viss tilitt til vedkommende og det han eller hun sier.

Men det betyr ikke at det de sier er riktig, men det de har hørt kommer jo fra en plass, det er jo ikke bare funnet på.

Hvis det er en man kjenner som har slike meninger om en hunderase de ikke har noen erfaring med selv, så er det jo tross alt ofte fordi man vil beskytte og hindre en i å gjøre feile valg. Og nå sier jeg ikke at det er et feil valg å skaffe seg f.eks. en husky :P Men mange lever jo etter "bedre føre var- prinsipet".

De fleste av oss har jo fordommer for noe, enten det er mot pakistanere, bergensere, eller hunder. Det som er viktig er at man er åpen for å la seg motbevise og bryte ned fordommene sine ;)

Håper dere skjønner at jeg ikke mener at fordommer er positivt, men at jeg skjønner de som har det. Jeg synes også det er irriterende at noen er mer redd for rottweilere enn terrorister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, er bare ett par dager siden samboer slengte en ganske flau kommentar til meg da:''det er jo noe galt med alle raser i følge deg'' sa han...Ehhhh, nei det mener jeg da virkelig ikke... :icon_confused:

Jepp, den har jeg hørt fra min samboer også. Jeg tror man har en tendens til å holde bedre fast på negativ omtale enn den positive, og til slutt finnes det ingen rase som passer, det er jo noe galt med alle. Likevel treffer jeg ålreite hunder overalt, så jeg får ikke helt det regnestykket til å gå opp :P

Men altså, skal jeg være ærlig kjenner jeg meg egentlig litt truffet av denne tråden! Jeg har også sitti inne med en masse "kunnskap" om forskjellige raser jeg ikke har vært redd for å dele med de rundt meg, uten å egentlig vite hva jeg snakker om. Ting jeg bare har hørt av noen som, igjen, sikkert ikke hadde peil på hva de snakka om. F.eks. hadde jeg hørt at Tollere er skikkelig strie og regelrett vanskelige å oppdra, noe jeg selvsagt måtte dele da en kollega vurderte å skaffe seg en sånn. Et anna eksempel er om dobermannen. Jeg hørte at den er så mye avla på at hjernen dens fortsetter å vokse etter at hodeskallen stopper å vokse, og derfor kommer hjernen i klem etterhvert som dyret blir eldre og hunden kommer nesten garantert til å klikke. Derfor er mange dobbiser mørkeredde, noe som igjen er grunnen til at de er blitt brukt som vakthund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i vårt lille sentrum med mine to schafere og standard komentaren var da...fra fortauet på andre siden av gata:Oi,du går hvertfall trygt! Mitt svar:Ja men ikke på grunn av bikkjene,her er det jeg som er farlig...ingen protesterte når de så fjeset mitt ;) Det finnes ikke mange livsfarlige hunder ute på tur...men hvem veit noe om hva slags folk som er der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange hunder av en gitt rase bør man kjenne før man kan uttrykke seg om en rase? Bør jeg ha hatt den rasen selv (holder det å ha hatt en field spaniel, men aldri møtt andre av rasen - kjenner jeg rasen da?), eller bør jeg være aktiv i et rasemiljø? Bør jeg ha hatt flere hunder av samme rase? Bør jeg ha passet flere hunder av samme rase, og hvor mange er egentlig det? Jeg bare lurer.. For hvis det ikke holder å ha møtt ti-fem stk av en rase, og man ser tydelige likhetstrekk mellom alle sammen på visse punkt; hva skal da til før man kan si at "min oppfatning av rasen er sånn og sånn.."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Men jeg må jo innrømme at jeg har noen fordommer selv, som sitter i meg, og som er mitt inntrykk. Dere behøver ikke å prøve å endre min oppfatning, for jeg VET at dette bare er noen individer av rasen, og jeg er åpen for at det finnes helt andre typer

Enn om flere kunne ha innsett dette ;)

En fordel ved å ha en ukjent rase er at det er få som kan dømme deg. Men når de hører at det er en tysk vakthund har jeg blitt møtt av flere "wææhh".

*klippe*

Men de få som virkelig dømmer deg er de som har møtt den "ene" som har dårlig gemytt...

Men hvor mange hunder av en gitt rase bør man kjenne før man kan uttrykke seg om en rase? Bør jeg ha hatt den rasen selv (holder det å ha hatt en field spaniel, men aldri møtt andre av rasen - kjenner jeg rasen da?), eller bør jeg være aktiv i et rasemiljø? Bør jeg ha hatt flere hunder av samme rase? Bør jeg ha passet flere hunder av samme rase, og hvor mange er egentlig det? Jeg bare lurer.. For hvis det ikke holder å ha møtt ti-fem stk av en rase, og man ser tydelige likhetstrekk mellom alle sammen på visse punkt; hva skal da til før man kan si at "min oppfatning av rasen er sånn og sånn.."?

Mitt intrykk er at det holder visst med en representant av rasen...

Det er "enkelte" som har enorme fordommer for rasen jeg har. De slenger ut av seg på diverse fora om hvor "hæselig og ufordragelig" rasen er, de skryter av hvor mange av rasen de har møtt som har dårlig gemytt, knurrer, "gneldrer", er hannhundagressive og ikke minst biter av kroppsdeler av andre hunder. Det rare er at rasemiljøet er VELDIG LITE og at ingen i miljøet har hørt om disse hendelsene er utrolig. Det er få oppdrettere av rasen og om en hund av rasen er utagerende mot andre (hunder/mennesker) tar det skjeldent mer enn ett døgn innen alle oppdretterne har hørt om hendelsen. Og dette uavhengig av hvor i landet hunden er.

Er selv oppvokst med Grønnlandshunder, "på den tiden" (og i den byen) var fordommene mot rasen store. "Jasså, du er ute og lufter Ulven?", "Ja så klart, ulven må jo luftes den også". De samme personene kjeftet huden full på meg da jeg kom med hunden og skulle delta på ett uoffisiell LP-stevne: "du kan jo for f@£$ ikke gå tur med hunden i bånd engang, og så skal du gå LYDIGHET med den??! Vi får sørge for at INGEN andre hunder er ute og luftes når du skal i ringen!", svaret ga seg selv da vi ble nr 2 i klassen og fikk 187 poeng, og ikke minst slo alle de som snakket stygt til oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, jeg kan lett innrømme at jeg måtte gi opp noen fordommer da jeg skulle ha hund og begynte å kikke nærmere på hunderaser.

Det er fort gjort å gjøre opp meninger, alt for fort, etter enkeltindivider man møter. Bevisst eller ubevisst. Det ligger nok naturlig i folk å heller gå ut i fra erfaring enn statistikk og fakta, og det er jo greit å være oppmerksom på. Jeg har ihvertfall blitt mer oppmerksom på det selv.

Mange stereotyper er vel sånn at de har rot i sannheten et sted, også har det blitt blåst opp. Tenker ikke mest på hvordan hunden er uavhengig av oppvekst og miljø, mer sånn at *type hund* velges gjerne av *type menneske* i *type miljø*, også har miljøet og menneskene mye å si for hvordan hunden blir. Og det er jo ikke akkurat med på å svekke fordommer :lol:

Jeg prøver ihvertfall å være oppmerksom på egne fordommer. Mye bra som er sagt i denne tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg var på utstilling i Letohallen i dag, og kom i prat med to jenter med border terrier. Selv sto jeg der med min yngste (5 måneder gamle) sloughi (en jaktmynderase fra Nord-Sahara). De lurte på om det var mye arbeid med mynder, og om de trengte masse trim og aktivisering. Jeg kunne fortelle dem at nei, det er ikke det. Joda, mynder er jegere, og de er slettes ikke alltid lett å kalle inn (type "jada, jeg kommer når jeg er ferdig med å snuse her borte!"), men mynder trenger ikke på langt nær så mye aktivisering som alle de brukshundrasene som er utviklet til å gjøre mye "hjernearbeid" eller langvarig fysisk arbeid (gjeting, for eksempel). Mynder trenger å spole omkring i noen minutter om dagen, cirka 2-3 ganger i uka, og ellers trenger de stort sett bare vanlige båndturer. Inne i huset er de verdens lateste sofapoteter. Det er faktisk utrolig behagelig å ha mynder, for man slipper å ha dem i beina hele dagen, og de stresser veldig lite. Men selvfølgelig, det er ikke trygt å være kanin i nærheten av en sloughi - det har mine to voksne sloughier demonstrert ved svært mange anledninger. Kaniner er nemlig det mest fantastiske i hele verden. :wub: Ja, og mus også. Dem kryr det av her i huset, og guttaboys jager dem med stor glede når de hører dem i vedstabelen ved peisen eller vedkomfyren, eller blant skoene og støvelettene ute i gangen (jeg rister alltid støvler og støveletter før jeg tar dem på meg...).

Jeg har faktisk i liten grad opplevd fordommer mot mine tre sloughier, annet enn at folk synes de ser altfor tynne ut. Min egen søster synes at de er knoklete og ekle, og at det er fælt å ta på dem. Hun vil heller at hunder skal være runde og myke å ta på. Det spørsmålet jeg får oftest, er om hvor raske de er. Ja, og om de er greyhounds, selvfølgelig. Ikke at de ligner på greyhounds, men folk flest kjenner jo stort sett bare til to mynderaser: greyhounds og afghanere. Og de aller fleste (men slettes ikke alle!) vet at afghanere er "de langhårete myndene", mens greyhoundene er "de derre veddeløpshundene".

Jeg hadde forøvrig boerboel før, og da opplevde jeg hver dag at folk krysset gata for å slippe å gå forbi oss. En gang gikk jeg tur med boerboelen og en grønlandshund jeg passet - da styrtet folk over gata i sånn bråhast at de nesten ble påkjørt! :P

Selv har jeg mer fordommer mot oppdrettere enn mot raser, på den måten at jeg har en oppfatning om at oppdrettere av enkelte raser er mer ukritisk til avlsarbeidet enn andre, eller at det avles altfor mye "kjøkkenkull" hos folk som ikke har verken kennelnavn eller noen som helst interesse for rasenes helse eller bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det i det hele tatt en eneste hundeperson som aldri noen gang uttaler seg om en annen rase uten å ha god, perosnlig kjennskap til raser? Det tviler jeg på, vi sitter da alle med tanker, meninger og synsinger om raser og hunder basert på andres erfaringer, rykter og generell snakkis. Hvor riktig det er er en annen sak, man bør kanskje prøve å begrense seg i uttalelsene sine. Men det skjer nå alikevel. Derofr man diskuterer. det er morro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt så mye negativ omtale om labradoren egentlig, bare uvitende kommentarer.

"Er det de som er så veldig glade i barn?" Eeeh ja, de er født med stor kjærlighet for barn. Not. Det er mange labbiser som ikke egner seg som familiehund i det hele tatt.

En samtale med en dame som jeg og MartineH møtte:

Damen: "Oj oj, de skal ikke se sånn ut skjønner du.. du har nok fått en blanding."

Jeg: "Neida, det er ikke noe blanding, dette er et resultat av avl på linjene slik de var på 50-tallet".

Damen: "Hoho, nei jeg har drevet med golden i 30 år så jeg kjenner labradoren godt nok til å vite at de ikke ser slik ut!"

Jeg: "Hun skiller seg nok ut fra mengden, men jeg trives med en lett og slank labrador siden jeg bruker henne på jaktprøver"

Damen: "Ååh, hun har jaktinstinkt ja, løper hun etter rådyr og sånn eller??"

Hvis du har hatt golden i 30 år så vet du kanskje at både golden og labrador er retrievere eller? Det ligger litt i rasenavnet på en måte.

Også er det disse da:

"Labradoren er en rase som er avlet til å være førerhund, ikke drive med jakt!"

"Labradoren skal være en familie- og selskapshund, de er ikke dugende til jakt."

Neida så eh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitt møtt med noen fordommer allerede før jeg har fått valpen hjem :) skal da ha GD og hvis jeg sier det til folk sier de:

-når du først skal ha hund, hvorfor ikke kjøpe en som blir eldre enn 6 år?? en GD som blir riktig foret og mosjonert har ikke problemer med å bli 8-12 år

-hva skal du med en SÅ stor hund??

-er ikke det veldig dyrt i matveien

vil ikke si GD er no problem da de er snille trivelige hunder :ahappy:

har noen fordommer selv, men blitt bedre etter å lest mye om forskjellige raser her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

har møtt utrolig mye rare kommentarer jeg også...allerede før valpen er født i mitt tilfelle!! :brr: skal ha staffordshire bull terrier til våren...

- hæ? skal du ha sånn kamphund? den er jo ikke lov i norge!!

- skal dere ha en sånn hund som førstegangshund?

- hæ? den ligner jo en pitpull, er ikke den farlig?

- shit, den ser jo så sinna ut!!

sier jo litt om hvor mye folk egentlig vet om rasen...en staff med god oppoppdragelse er da vel en like god hund som hvilken som helst annen rase. dessuten sloss de skjelden om rangen, og er derfor supre med barn. med andre ord en fin familiehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
har møtt utrolig mye rare kommentarer jeg også...allerede før valpen er født i mitt tilfelle! :D skal ha staffordshire bull terrier til våren...

- hæ? skal du ha sånn kamphund? den er jo ikke lov i norge!

- skal dere ha en sånn hund som førstegangshund?

- hæ? den ligner jo en pitpull, er ikke den farlig?

- shit, den ser jo så sinna ut!

sier jo litt om hvor mye folk egentlig vet om rasen...en staff med god oppoppdragelse er da vel en like god hund som hvilken som helst annen rase. dessuten sloss de skjelden om rangen, og er derfor supre med barn. med andre ord en fin familiehund!

Jepp! STORE kamphunder de. Veldig skumle og gærne...

Jeg på min siden kaster nesten Paige etter folk for at hun skal få positive opplevelser med dem. Men da hun er tispe og er en terrier (IKKE PGA STAFFEN) så lar jeg henne ikke hilse på hunder når hun er i bånd. Det går bare ikke.

Pleier alltid å pressisere at det er tross alt en terrier og mange er litt på tærne når det kommer til andre hunder.

Synes mest av alt at FOLK er redd dem, de er jo ikke brukt i menneskekamp men ble avlet til hundekamper <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heilt fantastisk hvor mye folk bryr seg når en har/skal skaffe seg hund.

Foreldrene mine var heller lite begeistret for rasevalget mitt. Dette fordi at de hadde hørt om og sett så mye "fæle" rottweilere. Men nå forguder far henne (mor er ikke så begeistret for hund generelt) når me er på besøk så koser og leker far og embla :D:shocked: Men han er jo hellig overbevist om at hun ikke er en ekte rottweiler siden hun er så søt og snill :P

Ellers var det den typiske kamphund holdningen. Traff en dame på en av emblas første turer, hun stoppet og koste og var så trivelig, så spurte hun hvilken rase det var. Rottweiler var svaret. Då sa hun: Ånei skal lille søte du bli stor slem og farlig! Då blir eg redd den. Då sa eg at det kom jo an på oppdagelse og eier hvordan hunden blir som voksen ikke rasen.

Men men er nå fornøyd med rasen jeg, men veit sjølv at eg har fordommer mot raser men elsker å bli motbevist! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har møtt mange mennesker med mange like og forskjellige fordommer allerede de to første dagene med Enya. Var en utlending i dag som kom bort og sa at han ikke trodde på at det var en renraset hund, det måtte være ulv i henne. Og for å få god kustus på henne må jeg slå henne for å få henne til å skjønne hva som er rett og galt :rolleyes: Mange som går over veien, eller skviser seg inntil veikanten for å unngå henne.. Mange som tror det er ulv i henne faktisk, jeg ser ikke hvorfor, ligner jo ikke i det hele tatt dessverre :D De aller fleste med små hunder som jeg har møtt har gått i stoore ringet rundt meg for å ikke komme nærme Enya.. Men jeg blir veldig glad når folk er interesserte og lurer på hvilke rase hun er, har bare møtt ei som faktisk har sett hvilke rase det er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg JEG har fått høre mye rart. Hunden min er livsfarlig, bare så det er sagt. Hun er så farlig at hun elsker dyr og folk ihjel. Syns det er synd at staffen har så dårlig rykte. Har aldri vært borti finere hunder. Gikk tur her om dagen, og da gikk vi på et fortau. Litt ned i bakken sto det en eldre dame med en liten hund (så ikke så godt etter, så fikk ikke med meg rasen), og hun skyntet seg over på andre siden av vegen og sa til venninnen som gikk ved siden av: "Nå må vi passe oss. Den hunden der er en kamphund." Jeg bare lo og gikk videre. Har aldri sett noe tegn til aggresjon mot andre hunder, mennesker eller andre dyr. Hun leker med både tisper og hanner og hun går supert med barn. Men folk kan jo tro det de vil :) jeg visste ikke bedre selv før jeg fikk henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at mange har fordommer mot mange raser. Kanskje spesielt raser som f.eks rottweiler o.l hvor folk tror at de er drapsmaskiner. Jeg møtte på en blandingshanne som var blanding mellom rottweiler og RR. Han var svær da, ca 50 kg. Han var så utrolig høflig mot Dina og meg at jeg har ikke sett på maken. Dina var jo bare en liten fis i forhold, men de lekte og løp etter hverandre som helt likesinnede. Man skal være utrolig forsiktig med å dømme hunder, men man skal være enda mer forsiktig med å gi hunden sin inntrykk av at store hunder er farlige om man har en liten hund. Det er eierne som bestemmer hvordan hunden blir, så lenge det er av et sunt oppdrett.

Samtidig så tenker jeg, hvorfor bry seg så sabla mye om hvilke fordommer folk har? Hvorfor ta seg nær av at folk som ikke har peiling tror at hunden din er livsfarlig bare fordi den har litt kraftigere kjever enn en puddel? Nei, man vet jo stort sett selv hvilken hund man har og man vet endel om rasen før man skaffer seg den. Så får andre si og tro hva de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...