Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke gå, og slikker seg nedentil....


zita kr.sand

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen av Dere hjelpe meg?

Jeg har ei 2 år gammel Rottweiler-tispe. Tidligere i dag var vi på en lengre tur i byskogen.. ca 4-5 timer. masse løping og tur.

Min Zita er i kjempeform alltid, og elsker disse turene..

Jeg merket at noe var galt da jeg skulle ta henne med på en tur før leggetid. Hun gikk bare 30-40 meter før hun satte seg ned og slikket seg nedentil. Hun ville ikke gå videre, Ikke tisset hun heller.. Kroppsspråket hennes tyder på at noe er galt.. Veldig tydelig. Hun reiste seg og gikk hjem igjen nesten med en gang. gikk rett inn å la seg på sengen sin..

Jeg ringte veterinærvakta og han sa at det ikke kunne være noe alvorlig, og at jeg skulle kontakte han i morgen tidlig om hun ikke var bedre. Litt mindre hjelp enn det jeg hadde håpet på...

Hun har spist og drukket som normalt etter turen på skogen, men ingenting har kommet ut igjen..

Hun vil heller ikke stå eller gå, når jeg prøver hjemme. hun virker ikke til å ha det vondt da jeg tar på henne. Puppene virker litt hovne.. det er ca 1 mnd siden forrige løpetid.

Zita er en veldig aktiv hund, så dette kom veldig plutselig..

Er kanskje ikke veldig alvorlig, men er likevel veldig urolig..

Noen som har noe forslag..? Spør meg gjerne.. Hvis jeg ikke har fått med alt..

Setter veldig pris på all hjelp..

Med vennlig hilen

Thomas Ludvigsen

Skrevet

Hei,

Sannsynligvis er hun helt okey nå, men..

EN mulig teori er jo at hun har en begynnende urinveisinfeksjon - det svir når de tisser og de slikker seg mye da. Legg merke til om hun tisser mange ganger (men bare bittelitt av gangen) - når hun begynner å gjøre ifra seg igjen.

4 uker siden løpetid er litt tidlig for de mest vanlige tegnene på innbilt drektighet, men har hun hatt problemer med det tidligere, så KAN jo dette være det også.

Men, som sagt, sannsynligvis er det bra nå, og ingen grunn for uro.

Lykke til!

Susanne

Skrevet

Jeg tenkte i samme baner som SusanneL. Håper at Zita er i litt bedre form nå, du må holde oss oppdatert!

Lykke til!

Guest Gråtass
Skrevet

Det første man skal gjøre om man mistenker syk hund er å måle tempen, hvis den er over 39, har hunden feber. Om hunden har feber, se etter utflod fra skjeden, lukt om det lukter surt av denne. I såfall så kan dere være en begynnende åpen livmorbetennelse, da må hunden behandles med antibiotika. Om hun ikke har feber, ikke utflod, tisser lite og ofte, kan det være greit å kjøpe noen uristix på apoteket og sjekke urinen, urinveisinfeksjon (UVI) er ikke farlig, men er ofte svært ubehagelig. Tranebærjuice eller kapsler kan forebygge dette.

Skrevet

Du beskriver det som jeg erfarte med Aron når han hadde en sprukket analkjertel. Han oppførte seg akkurat sånn.

Har har MYE hår, så jeg fant ikke "skaden" med det første, men jeg visste jo at noe var skikkelig galt.

Håper du finner ut av det!

Skrevet

Tusen takk for hjelp og svar!

Det viste seg å bare være en strekk i låret, bak. Og slikkingen var et kutt like ved den bakerste spenen..

Hun er oppe å hopper ( bokstavlig talt ) igjen nå..

Jeg har hørt om det å være "hønemor" ovenfor sine dyr.... Vet ikke hva de kaller det når men er mann... men jeg er n ok en sånn jeg...

Igjen tusen takk for gode forslag.. Godt å vite at det er noen som vil hjelpe der ute..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...