Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med eldre hunder...

Hundeglad

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har selv en hund som er 8 år... Og her for en stund tilbake leste jeg (husker ikke hvor) at hunder over 8 (eller var det 9?) år burde sjekkes jevnlig hos veterinær for å avdekke evt. (aldersrelatert) sykdom tidlig i forløpet. Tar dere andre her inne med eldre hunder ofte med hunden til veterinær for generell undersøkelse, evt. hvor ofte?

På forhånd, takk for svar ;)

Skrevet

Vel, jeg er ingen ekspert - men jeg kjenner godt en Golden på snart 10 år.

Han får rabiesvaksine hvert år, og da får han samtidig en sjekk av dyrlegen. De har aldri sagt at han burde sjekkes oftere, men syns det er greit å sjekke han da... ;)

Skrevet
Hvorfor rabiesvaksine hvert år?

Tja, nå er vi vel litt utenfor trådstartes emne, men det er fordi hunden reiser utenlands hvert år - og da kreves det visst (ellers må den ha ny blodprøve osv før den kan ta vaksinen).

Skrevet

Min skal også få rabiesvaksine hvert år.

Men det var ot.

Men kjenner en gammel hund (13), han blir vel sjekket en gang i året, for sjekkens skyld. Ellers har han vært hos dyrlegen noen ganger av andre grunner (fettkuler og sånn), og da har han og blitt sjekket for andre ting.

Skrevet

Ita er 10 år og er ofte med på klinikken. Vi fant en kul i juret som ble fjernet i sommer, og da tok jeg blodprøve samtidig. Lever og nyrer er fine ;)

Nå oppdaget jeg et chalazion på ene øyet, så da blir hun med ned i morgen tenker jeg. Synes det er viktig med jevne kontroller av eldre hunder, det kan skje mye på et år, men de fleste eiere er ganske oppmerksomme og kommer med hundene sine om de lurer på noe.

Skrevet

Jeg vil nok ikke reise oftere til veterinæren når hundene er blir eldre/gamle, med mindre jeg ser at noe ikke er som det skal. Klart de skal få en jevnlig sjekk, men så lenge hunden virker frisk og fin ser jeg ikke helt poenget med å dra for ofte heller.

• 4 weeks later...
Skrevet

hunden her blir 9 i februar, men han er like leken som en 4-åring.

Ser ingen grunn til å han skjekket når det ikke er noe synlig feil. Eller at du ser alderdommen komme.

Han er aldri til vet'en med mindre det er noe synlige feil. (vondt i en fot/renner fra øyene ol.)

Tror han har vært til dyrlegen 3 ganger i løpet av sitt liv.

Den ene vaksine tror jeg.

Den andre mark. (mark kur)

Dette skjedde da han var rundt halvåret.

Så har han vært til dyrlegen pga. rennende øyne (vanlig problem hos min rase)

tror ikke han har vært noen flere ganger :lol:

Skrevet

Jeg kommer til å dra ca to ganger årlig for å få sjekket eventuelle svulster som kan dukke opp. Hun har nylig fjernet juret da de fant to små svulster der, som de klarte å sende feil, så labratoriet fikk aldri sjekket det ( :lol::lol: ). Selvsagt krysser jeg fingrene for at det ikke dukker opp flere svulster, men jeg vil få de fjernet så fort som mulig om det kommer flere og denne gangen få de analysert. Hun er bare 6 år da.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...