Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med eldre hunder...


Hundeglad

Recommended Posts

Jeg har selv en hund som er 8 år... Og her for en stund tilbake leste jeg (husker ikke hvor) at hunder over 8 (eller var det 9?) år burde sjekkes jevnlig hos veterinær for å avdekke evt. (aldersrelatert) sykdom tidlig i forløpet. Tar dere andre her inne med eldre hunder ofte med hunden til veterinær for generell undersøkelse, evt. hvor ofte?

På forhånd, takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ingen ekspert - men jeg kjenner godt en Golden på snart 10 år.

Han får rabiesvaksine hvert år, og da får han samtidig en sjekk av dyrlegen. De har aldri sagt at han burde sjekkes oftere, men syns det er greit å sjekke han da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal også få rabiesvaksine hvert år.

Men det var ot.

Men kjenner en gammel hund (13), han blir vel sjekket en gang i året, for sjekkens skyld. Ellers har han vært hos dyrlegen noen ganger av andre grunner (fettkuler og sånn), og da har han og blitt sjekket for andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ita er 10 år og er ofte med på klinikken. Vi fant en kul i juret som ble fjernet i sommer, og da tok jeg blodprøve samtidig. Lever og nyrer er fine ;)

Nå oppdaget jeg et chalazion på ene øyet, så da blir hun med ned i morgen tenker jeg. Synes det er viktig med jevne kontroller av eldre hunder, det kan skje mye på et år, men de fleste eiere er ganske oppmerksomme og kommer med hundene sine om de lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ikke reise oftere til veterinæren når hundene er blir eldre/gamle, med mindre jeg ser at noe ikke er som det skal. Klart de skal få en jevnlig sjekk, men så lenge hunden virker frisk og fin ser jeg ikke helt poenget med å dra for ofte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hunden her blir 9 i februar, men han er like leken som en 4-åring.

Ser ingen grunn til å han skjekket når det ikke er noe synlig feil. Eller at du ser alderdommen komme.

Han er aldri til vet'en med mindre det er noe synlige feil. (vondt i en fot/renner fra øyene ol.)

Tror han har vært til dyrlegen 3 ganger i løpet av sitt liv.

Den ene vaksine tror jeg.

Den andre mark. (mark kur)

Dette skjedde da han var rundt halvåret.

Så har han vært til dyrlegen pga. rennende øyne (vanlig problem hos min rase)

tror ikke han har vært noen flere ganger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å dra ca to ganger årlig for å få sjekket eventuelle svulster som kan dukke opp. Hun har nylig fjernet juret da de fant to små svulster der, som de klarte å sende feil, så labratoriet fikk aldri sjekket det ( :lol::lol: ). Selvsagt krysser jeg fingrene for at det ikke dukker opp flere svulster, men jeg vil få de fjernet så fort som mulig om det kommer flere og denne gangen få de analysert. Hun er bare 6 år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Uten kyndig, utdannet personell er det uaktuelt å sette noen av mine på kennel.
    • Vi har en gammel hund på 14 år som har hatt en vortelignende sak ytterst på øyelokket. Han har ikke virket plaget av dette, men nå har det begynt å verke og komme mye puss.  Tok han med til dyrlege. Undersøkte øye, og oppdaget at denne «vorten» kun var toppen av isfjellet. Under øyelokket fant han en større «masse». Dyrlegen gav oss alternativet å gi hunden antibiotika for øyebetennelsen som har oppstått, for så å kirurgisk fjerne massen. Denne må så sendes inn, slik at man kan avgjøre om denne celledannelsen er ufarlig eller noe man bekymre seg over.    Nysgjerrig på om noen av dere har vært borti noe lignende?? Hva har det i såfall vært?  Legger ved et bildet av øye hans. Det er kun den minste klumpen ytterst som er synlig i det daglige. Den store klumpen ligger under øyelokket. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...